Sittställning Sittställning skrev:
Skulle du vilja be copilot att spotta ut de parametrar ni räknar med? Skulle vilja se vad min gpt säger om det.
Latitud, longitud, lutning, azimuth eller vad det heter (det håll taket vetter åt, i °). Hårdkodad valutakonvertering eur sek. installerad kWp, årlig kWh/kWp, ac-gräns (som jag insett i efterhand panelerna inte lär komma i närheten av att maxa). Dc-gräns har jag inte tagit med för jag förutsätter att man installerar en växelriktare som inte klipper alls eller klipper försumbart lite. Osäker på om jag lagt in nätnyttan på exporten.

Batteri: kWh, min soc, förlust, max livslängd (för att kunna räkna ut plus minus noll).
Indata: förbrukning, spotpris med hantering för att filerna växlar mellan timme och kvart.
Solinstrålning: beräknad, men har laddat ner solinstrålning för gbg från förra året tror jag det var och konverterat till öst/väst som jag ska integrera när jag får fler tokens på github om några dagar. Inget stöd för peak shaving eller olika stödtjänster.
Laddstrategi: hushållet först, batteriet får ta det som blir över.

Klarar inte av två azimuth samtidigt, har man öst/väst måste man ändra i configfilen och köra om när man byter riktning. Men borde gå att bygga in en loop.

Exempel utdata med 15,98kWp och 15kWh batteri, max ac 8kW (skattesats och överföringskostnad från 2026 så det är inte helt exakt men ungefär)
=== RESULTAT 2024 ===

Ingen sol Sol Sol + Batteri
------------------------------------------------------------------------------------
Total konsumtion (kWh) 14200.98 14200.98 14200.98
- Från nätet (kWh) 14200.98 9755.70 6800.20
- Från sol/batteri (kWh) 0.00 4445.28 7400.78
Export till nätet (kWh) 0.00 15423.85 12243.67
------------------------------------------------------------------------------------
Årlig elkostnad (SEK) 15910.09 2132.80 635.42
Självförbrukning av solel % 0.0% 22.4% 37.7%
ÅRLIG BESPARING (SEK) 0.00 13777.29 15274.67
Extra besparing med batteri 0.00 0.00 1497.38
Break-even batteri (SEK) 0.00 0.00 17968.57
Livslängd batteri (år) 0 0 12
Total PV-produktion (kWh) 0.00 21584.85 21584.85

Har även gjort ett annat script som räknar på arbitrage för batteriet, alltså att enbart ladda och ladda ur från nätet (det som TS ursprungligen var intresserad av), ska kombinera scripten senare.

Jag kan skicka hela koden/ladda upp på github vid tillfälle, kan skicka på DM sen också men kanske är kul för andra att ta någorlunda anonymiserade delar publikt? I en annan tråd troligen.

Vore riktigt intressant att se om det visar realistiska värden, jag ser iaf att det klarar av att räkna ut elkostnaden korrekt.

D djac skrev:
Hur ska du veta, det blir liksom två parallela men olika scenarios, med eller utan anläggning?
Jag vet vad det kostade utan anläggning, sen simulerar jag att jag hade haft en bara. Det är samma sak som säljarna gör fast de räknar på ett genomsnittligt elpris och får det att se ut som att man tjänar massor för att elen alltid kostar 1,50kr. Men i verkligheten (som idag) är spotpriset bara fem öre (plus skatt, överföring, moms osv) när solcellerna producerar el.

D
1 130m2 skrev:
Jag vet vad det kostade utan anläggning, sen simulerar jag att jag hade haft en bara. Det är samma sak som säljarna gör fast de räknar på ett genomsnittligt elpris och får det att se ut som att man tjänar massor för att elen alltid kostar 1,50kr. Men i verkligheten (som idag) är spotpriset bara fem öre (plus skatt, överföring, moms osv) när solcellerna producerar el.
Jag antar att du får en siffra som du är nöjd med men jag skulle säga att det inte är så enkelt, själv hade jag hög ambition i början men resignerat, det är för många påverkande faktorer som gör det omöjligt att jämföra.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Man kan itne jämföra mot spotpris, eller man kan. Men alternativet för dom flesta är rörligt månadspris, inte kvartspris. Vilket gör jämförelsen till ca 1-1.7 bakåt senaste månader

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Man kan itne jämföra mot spotpris, eller man kan. Men alternativet för dom flesta är rörligt månadspris, inte kvartspris. Vilket gör jämförelsen till ca 1-1.7 bakåt senaste månader
Sant, de flesta har rörligt. Men alla har rätt att byta till kvartspris, har man möjlighet att styra sin förbrukning kan man spara en slant där. Det helt gratis, men man får se upp för man har bara rätt att byta till kvartspris. Inte att byta tillbaka. Det kan vara bra att kolla upp först med sin nätägare, att man kan byta åt båda håll, innan man testar.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Sant, de flesta har rörligt. Men alla har rätt att byta till kvartspris, har man möjlighet att styra sin förbrukning kan man spara en slant där. Det helt gratis, men man får se upp för man har bara rätt att byta till kvartspris. Inte att byta tillbaka. Det kan vara bra att kolla upp först med sin nätägare, att man kan byta åt båda håll, innan man testar.
Att flytta så det blir meningsfullt utan solceller eller batteri tror jag blir svårt för dom flesta. Jag hade behövt kämpa på bra. Elbil gör en del för att tippa det under medel kanske.

Alla har rätt men svårt att tro dom flesta kan göra det meningsfullt

Nissens
Att flytta så det blir meningsfullt utan solceller eller batteri tror jag blir svårt för dom flesta. Jag hade behövt kämpa på bra. Elbil gör en del för att tippa det under medel kanske.

Alla har rätt men svårt att tro dom flesta kan göra det meningsfullt
Precis, det är svårt att få ekonomi i det utan solceller. Med solceller blir det betydligt svårare, för att inte säga omöjligt…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Precis, det är svårt att få ekonomi i det utan solceller. Med solceller blir det betydligt svårare, för att inte säga omöjligt…
Visa en kalkyl tack.

40kwh vs 3kwh :)

Magnus E K
Jag vill påstå att om det är lönsamt att skaffa elbil så är det också lönsamt att byta till kvartspris om du på något sätt använder el till uppvärmningen (och ofta annars också).

(Om bilen laddas så sällan att den inte står för en betydande del av elförbrukningen är det inte troligt att det är lönsamt med elbil, även om man förstås kan skaffa en ändå om man vill ha en.)

Redigering: Jag antar också att bilen ska användas året runt och inte bara när det är möjligt att ladda den utan att köpa från nätet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag vill påstå att om det är lönsamt att skaffa elbil så är det också lönsamt att byta till kvartspris om du på något sätt använder el till uppvärmningen (och ofta annars också).

(Om bilen laddas så sällan att den inte står för en betydande del av elförbrukningen är det inte troligt att det är lönsamt med elbil, även om man förstås kan skaffa en ändå om man vill ha en.)

Redigering: Jag antar också att bilen ska användas året runt och inte bara när det är möjligt att ladda den utan att köpa från nätet.
Vin sänkte inköp av energi med mer än 50.000 kr per år igenom att skaffa solceller och elbil.

Förutom driftsenergi är själva bilen även billigare än den gamla, då vi byter ner oss.

Idag ligger totala månadskostnaden (inkl leasing) i samma nivå som bara dieseln innan.

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H he-peter skrev:
Vin sänkte inköp av energi med mer än 50.000 kr per år igenom att skaffa solceller och elbil.
Problemet i det uttalandet är att du ”glömde” nämna hur mycket du betalat för att få lägre elräkningar…
H he-peter skrev:
Förutom driftsenergi är själva bilen även billigare än den gamla, då vi byter ner oss.
Det betyder ju bara att ny gått från en extremt dyr bil till en dyr bil.
H he-peter skrev:
Idag ligger totala månadskostnaden (inkl leasing) i samma nivå som bara dieseln innan.
Det måste ha varit en extrem bil ni haft innan. En dragbil?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
H he-peter skrev:

Grymt! Det är precis denna information som måste ut. Har man möjlighet och förmågan att jämföra vad man sitter med idag finns det besparingar att hämta.

Vi kunde köpa en dyrare bil, till mer besparing tack vare solel och batteri.

Så inte bara är det en besparing det blir också en standard höjning.

Mer av det goda! 😁

Nissens Nissens skrev:
Problemet i det uttalandet är att du ”glömde” nämna hur mycket du betalat för att få lägre elräkningar…

Det betyder ju bara att ny gått från en extremt dyr bil till en dyr bil.

Det måste ha varit en extrem bil ni haft innan. En dragbil?
Nissens, jag gillar Dig. ❤️

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dessutom har du kvar insatsen.
Nä det finns det inga garantier för

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Nä det finns det inga garantier för
Jo, i praktiken gör det det så länge inte hela världsekonomin krashar. Men då är nog inte börsen det största problemet….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.