35 464 läst ·
1 472 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Skulle vilja säga, att det har gjort mig oskänslig för höga elpriser 9 av 12 månader om året. Det resterande har vi säkrad med fastbränsle, ved och pellets. Hade bunkrat motsvarande ca 40.000kwh. Men inte använd mycket.Sittställning skrev:
Har istället såld veden.
Sa jag något om att det är ekonomiskt lönsamt i detta inlägg? Poängterade endast att det sett till kronor och ören gör viss skillnad att ha mot syd kontra mot öst/väst, förutsatt lika stor anläggning, sett till hur pristopparna är i dagsläget.Nissens skrev:
Kan tänka mig att om man ändå är på plats och gör installationen och har en ganska flack taklutning så är merkonstnaden för panelerna på norrsidan inte så hög, panelerna är ganska billiga idag.Magnus E K skrev:
Men nej, det är absolut inte optimalt. Man vill även ha en brantare taklutning när man kör öst/väst då solen står lägre på morgon och kväll.
Under april månad har vår anläggning i SE3 snittat ca 1 kr/kWh för det vi exporterat. Så det går att få in lite från exporten trots att det är "billig" el mitt på dagen.Sittställning skrev:
Jag har en egen tråd där jag redovisar siffrorna mer i detalj, men kort sammanfattat,
Jag betalade cirka 80 000 kr för solcellerna och de är avbetalda efter ungefär fem år.
Jag har ännu inte behövt byta växelriktare. Kostnaden för en ny överdrivs ofta. 15 000 kr är högt, en likvärdig går att få för cirka 3 000–5 000 kr. Det är inte en avgörande kostnadspost. Däremot batteri tror kan kosta lite mer att hålla i skick.
Panelerna är klassade för runt 80 % effekt efter 30 år.
I grunden handlar det om att värdera varje producerad kWh utifrån faktisk investeringskostnad, vilket du är inne på.
Jag är mycket nöjd med investeringen. Den har i praktiken gjort mig okänslig för höga elpriser.
Nu har jag även installerat batteri, vilket gör att jag kan lagra och använda min egen billiga solel istället för att sälja den billigt och köpa tillbaka dyr. Att slippa elöverföring har haft en stor inverkan på elräkning. Nu i april säger min prognos ca 2-3000kr i besparing!
Totalt i år jan-april 6-7000kr besparing på paneler plus batteri. Enligt vissa går det absolut inte ihop men jag redovisat tydligt.
Detta en något jag funderat mycket på. Har därför beslutat att installera paneler mot öst. Ca 4kw kommer jag sätta upp.
Det är nog en ganska enkel ekvation att räkna på, men mindre viktig om man har batteri.
Eftersom 60öringen försvunnit så är export inte lika attraktivt längre. Den stod över strax över 4000kr per år.
Bäst är att slopa sina elöverföring avgifter. Ska tillägga att jag bänkar mina siffror på rörligt elpris i se4.
Du har fullkomligt fel och har en del att bevisa för att dina ord ska tas på allvar. Du för diskussionen väldigt oseriöst vilket är tragiskt då jag faktiskt uppskattar en utmaning.
Vänligen återkom med bevis på dina påståenden.
Vi hemma i byn har oftas dimma och målning på morgonen, som reser sig under dagen.Walle85 skrev:
Har själv 220 grader azimut. Känns rätt bra. Ger bra kräm på eftermiddagen och kvällen för elbilsladdning.
Sen fånga en stor anläggning rätt mycket diffus ljus med.
Planerar att sätta upp en mindre anläggning till mot öst-syd-öst. Just för morgonsolen.
Redigerat:
Det stämmer säkert, jag kanske borde bygga några Sensorer som matchar produktionen mot elpris så får man bättre underlag att jämföra med.Walle85 skrev:
Så här såg det ut förra månaden:
Spotpris: 0,4504 kr/kWh (mitt personliga mars snitt för köpt el)
Rörliga kostnader: 0,0495 kr/kWh
Fast påslag: 0,0255 kr/kWh
Elöverföring: 0,1360 kr/kWh
Elöverföring spotprisbaserad: 0,0471 kr/kWh
Energiskatt: 0,3600 kr/kWh
Börjar producera kl 07 00
Peak kl 12 00
Avslutar 19 00
Det är verkligen inte lönt, han varken svarar på frågor eller håller sig saklig. Har försökt få han att redovisa sin kalkyl flera gånger.Walle85 skrev:
Nissens redovisade en typisk dag där hans förbrukning var 40kwh, min förbrukning samma dag 3kwh. Men ändå vägrar han inse att min besparing existerar.
Det med snitt värde och solceller är ju lite lurigt: stänger du av Din anläggning vid låga elpriser, så höger du exportens snittpriset, men Du minska totalsumman av försäljning.Walle85 skrev:
Med "rätt" anläggning och beteende, kan man har höga snittpriser vid låg försäljning.
På inköpssidan är Du ju lika lurigt: har man solceller, och timpris, har man oftas hög snittpris på inköpt el. Skulle faktiskt vara lönsamt att byta till rörligt avtal under sommarn.
Fast totalsumman är väldigt lågt. Tror jag kan sparar 20-30 kr med rörligt under sommarn.
Min mors solcellsanläggning och hennes beteende är på så vis, att hon skulle drar större ekonomisk nytta av rörligt pris under sommaren.
Både inget batteri.
Redigerat:
Så är det såklart, i vårt fall stänger anläggningen automatiskt av export när nätnyttan inte längre väger upp för eventuellt minuspris.H he-peter skrev:Det med snitt värde och solceller är ju lite lurigt: stänger du av Din anläggning vid låga elpriser, så höger du exportens snittpriset, men Du minska totalsumman av försäljning.
Med "rätt" anläggning och beteende, kan man har höga snittpriser vid låg försäljning.
På inköpssidan är Du ju lika lurigt: har man solceller, och timpris, har man oftas hög snittpris på inköpt el. Skulle faktiskt vara lönsamt att byta till rörligt avtal under sommarn.
Fast totalsumman är väldigt lågt. Tror jag kan sparar 20-30 kr med rörligt under sommarn.
Min mors solcellsanläggning och hennes beteende är på så vis, att hon skulle drar större ekonomisk nytta av rörligt pris under sommaren.
Både inget batteri.
Vårt snittpris vid inköp blir som regel högre än det egentligen skulle kunna vara då vi endast köper på natten och därav "missar" att köpa mitt på dagen när man kan sänka sitt snittpris. Mitt på dagen, mars-oktober, skiftar vi så stor förbrukning som möjligt till dagtid, därav blir exporten dagtid lägre och försöker på så sätt exportera när det är som mest lönsamt, dvs. på morgon och eftermiddag.
Man kan nog argumentera för att det är bäst att inte amortera på huslånen, utan att maxa lånet och investera pengarna i aktier. Det är ju samma sak som att det är bättre att köra en bil värd 500.000 med bara trafikförsäkring.
Det är en lyx att kunna göra de valen, oftast är det de som har en väldigt god och trygg ekonomi som kan göra det. Eller de som är väldigt riskbenägna.
De som är riskaverta eller som har sämre ekonomi får ofta högre kostnader.
Många som tjänar mycket pengar är inte alls mer begåvade än andra - de bara tar högre risker.
Att våga söka ett högavlönat jobb, kyssa en vacker flicka osv görs ofta inte av den som är snyggast, smartast eller har mest kompetens.
Många ganska "oanalytiska" och "korkade" har nog tjänat mer, då de inte förstått vad de gett sig in på - att låna och "investera" har ofta gett större avkastning än "säkra val" även om man investerat rätt korkat...
Jag är inte övertygad om solcellers och batteriers förträfflighet på villor - jag tänker att det troligen vore bättre att montera solceller på någon form av gemensamhetsanläggning än att montera dem på det egna huset. Mitt tak passar inte för solceller, och jag skulle inte vilja ha ett batteri i källaren på huset jag bor. Så oavsett avkastning så blir det för stunden inga solceller för mig.
Men både solceller, värmepump och liknande är ju förbättringar som leder till en lägre kostnad och som därav kan (eller inte kan) vara lönsamma ekonomiskt.
Jag håller med om att det troligen är lättare att jämföra solceller med tex tilläggsisolering, bergvärmepump osv.
Förutom att jag tycker att många gamla fina sekelskifteshus förstörs av ovarsamma fönsterbyten så har jag svårt att se att ett fönsterbyte är en klok investering. Om man slänger ut 200.000 kr så kanske man kan spara 3.000 kr per år. Troligtvis når man inte breakeven innan de nya fönstren nått sin tekniska livslängd. Och då är troligen solceller eller ännu bättre bergvärme bättre att satsa på om man vill få ned driftkostnaden. Sen kan det ju vara så att nuvarande fönster eller värmesystem ÄNDÅ måste bytas, och man därmed ändå skulle haft en utgift.
Sett ur ett perspektiv på tex en pensionär som kanske räknar med att bo kvar i 15-20 år så känns låga driftskostnader ganska aptitligt mot att ha pengarna på börsen. Givet man har en stabil inkomst som räcker till det man vill göra så gör lägre kostnader att man får mer pengar över varje månad och det kan nog vara viktigare än ett kapital som växer.
Iallafall för mig var det så att när jag var ung, så hade jag lägre lön och utgifter, så sparkapitalet var inte så stort. Så att lägga en halv miljon på börsen var inget alternativ. De pengar som kom in behövdes.
Så. För den med ett stort sparande, säg 5-10 MSEK eller mer så kan jag absolut köpa att det är bättre att ha pengarna på börsen, långsiktigt, och ta ut lite av avkastningen för att bekosta tex lite högre energikostnader. Men för den inte villig att ta risken att ha pengarna på börsen, att man inte klarar att betala elräkningen om börsen backar i säg 3-5 år, då ter sig låga driftskostnader som en tryggare väg framåt.
Det är en lyx att kunna göra de valen, oftast är det de som har en väldigt god och trygg ekonomi som kan göra det. Eller de som är väldigt riskbenägna.
De som är riskaverta eller som har sämre ekonomi får ofta högre kostnader.
Många som tjänar mycket pengar är inte alls mer begåvade än andra - de bara tar högre risker.
Att våga söka ett högavlönat jobb, kyssa en vacker flicka osv görs ofta inte av den som är snyggast, smartast eller har mest kompetens.
Många ganska "oanalytiska" och "korkade" har nog tjänat mer, då de inte förstått vad de gett sig in på - att låna och "investera" har ofta gett större avkastning än "säkra val" även om man investerat rätt korkat...
Jag är inte övertygad om solcellers och batteriers förträfflighet på villor - jag tänker att det troligen vore bättre att montera solceller på någon form av gemensamhetsanläggning än att montera dem på det egna huset. Mitt tak passar inte för solceller, och jag skulle inte vilja ha ett batteri i källaren på huset jag bor. Så oavsett avkastning så blir det för stunden inga solceller för mig.
Men både solceller, värmepump och liknande är ju förbättringar som leder till en lägre kostnad och som därav kan (eller inte kan) vara lönsamma ekonomiskt.
Jag håller med om att det troligen är lättare att jämföra solceller med tex tilläggsisolering, bergvärmepump osv.
Förutom att jag tycker att många gamla fina sekelskifteshus förstörs av ovarsamma fönsterbyten så har jag svårt att se att ett fönsterbyte är en klok investering. Om man slänger ut 200.000 kr så kanske man kan spara 3.000 kr per år. Troligtvis når man inte breakeven innan de nya fönstren nått sin tekniska livslängd. Och då är troligen solceller eller ännu bättre bergvärme bättre att satsa på om man vill få ned driftkostnaden. Sen kan det ju vara så att nuvarande fönster eller värmesystem ÄNDÅ måste bytas, och man därmed ändå skulle haft en utgift.
Sett ur ett perspektiv på tex en pensionär som kanske räknar med att bo kvar i 15-20 år så känns låga driftskostnader ganska aptitligt mot att ha pengarna på börsen. Givet man har en stabil inkomst som räcker till det man vill göra så gör lägre kostnader att man får mer pengar över varje månad och det kan nog vara viktigare än ett kapital som växer.
Iallafall för mig var det så att när jag var ung, så hade jag lägre lön och utgifter, så sparkapitalet var inte så stort. Så att lägga en halv miljon på börsen var inget alternativ. De pengar som kom in behövdes.
Så. För den med ett stort sparande, säg 5-10 MSEK eller mer så kan jag absolut köpa att det är bättre att ha pengarna på börsen, långsiktigt, och ta ut lite av avkastningen för att bekosta tex lite högre energikostnader. Men för den inte villig att ta risken att ha pengarna på börsen, att man inte klarar att betala elräkningen om börsen backar i säg 3-5 år, då ter sig låga driftskostnader som en tryggare väg framåt.
Jag har indirekt kommit i kontakt med en del människor med oerhört mycket pengar och de är inte speciellt aggressiva i sina avkastningskrav, såklart har de aktier men de har också mycket annat med lägre risk och avkastning.J JohanLun skrev:Så. För den med ett stort sparande, säg 5-10 MSEK eller mer så kan jag absolut köpa att det är bättre att ha pengarna på börsen, långsiktigt, och ta ut lite av avkastningen för att bekosta tex lite högre energikostnader. Men för den inte villig att ta risken att ha pengarna på börsen, att man inte klarar att betala elräkningen om börsen backar i säg 3-5 år, då ter sig låga driftskostnader som en tryggare väg framåt.
Min erfarenhet säger mig att folk med mellanmycket pengar tar för stora risker, mycket pga bristande erfarenhet, de hade kanske inte tillräckligt med kapital vid de olika kriserna för att känna hur det känns. Ett annat problem är att finansbranschen satsar för mycket på yngre och när kriserna kommer är det för alltför många första gången och som vanligt är man inte bäst på något vid första försöket.
0.4kwh i köpt idag ☀️, har tvättat en massa, gjort upp extra varmvatten, diskat. Batteriet fullt och jag har kunnat tanka bilen också.mr beach skrev:
Lovar att återkomma med en uträkning för april månad.H he-peter skrev:
Siktar på 2000-3000kr i besparing, vägt mot rörligt pris utan solceller.