Sittställning Sittställning skrev:
0.4kwh i köpt idag ☀️, har tvättat en massa, gjort upp extra varmvatten, diskat. Batteriet fullt och jag har kunnat tanka bilen också.

Lovar att återkomma med en uträkning för april månad.

Siktar på 2000-3000kr i besparing, vägt mot rörligt pris utan solceller.
Jag är rätt nöjd med solceller utan batteri. Men det är solklart 😉, att med batterier är bättre. Men jag har väldigt svårt att uppskatta hur det kan blir med batteri.

Jag hade på något vis "hoppats" på effektavgift. Då hade det varit enklare att tarvdet beslutet.

Sittställning
H he-peter skrev:
Jag är rätt nöjd med solceller utan batteri. Men det är solklart 😉, att med batterier är bättre. Men jag har väldigt svårt att uppskatta hur det kan blir med batteri.

Jag hade på något vis "hoppats" på effektavgift. Då hade det varit enklare att tarvdet beslutet.
Jag förstår, dom hann inte införa den här. Faktum är att utan effekt tariff kan du maxa laddning billiga kvartar, sen räknade jag bara runt 2500kr per år för den posten.

Maximera dom billiga kvartar utan att ta hänsyn till effekt kontra maxa billiga kvartar och förhålla sig till effekt.

Vet inte vad skillnaden blir i besparing men kan tänka mig att effekt tariffer tvingar en att ladda dyrare kvartar.

Är du sugen på att fråga ut mig så har jag en tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/batterikalkyl-komplettera-kritisera.564183/

Nissens
0.4kwh i köpt idag ☀️, har tvättat en massa, gjort upp extra varmvatten, diskat. Batteriet fullt och jag har kunnat tanka bilen också.

Lovar att återkomma med en uträkning för april månad.
Ta med investeringskostnaden för solpanelerna i kalkylen.
Siktar på 2000-3000kr i besparing, vägt mot rörligt pris utan solceller.
Hur mycket avskrivning har du kvar på panelerna då?

Det blir ju rätt missvisande om man betalar tex 200 000:- för att få lägre elräkningar… och sedan bara glömmer investeringskostnaden…

Det blir ju väldigt dyr el…

Den billigaste elen är den du aldrig köper, därav bättre försöka hitta en balans med liten solanläggning och litet batteri. Då slipper du köpa under topparna vid 07-09 och 17-19. Se bara till så du inte köper för liten växelriktare, det lönar sig att ta i lite och köpa t.ex. 15kW VR. Du kan i teorin heller inte få grönt avdrag om du inte har solceller. (även om det fuskas fritt med sistnämnda för du får bygga ut systemet i omgångar)

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ta med investeringskostnaden för solpanelerna i kalkylen.

Hur mycket avskrivning har du kvar på panelerna då?

Det blir ju rätt missvisande om man betalar tex 200 000:- för att få lägre elräkningar… och sedan bara glömmer investeringskostnaden…

Det blir ju väldigt dyr el…
Sluta bygg ett narrativ som inte hänt. Du har fått redovisat för dig flera gånger av mig och andra. Mina paneler är avbetalda. Jag har ju även lagt med min tråd med uträkning. Bara lägg ner ditt bajsande.

Det är väl f*n en självklarhet att jag räknar av min min investering! Jag skrev ju precis det !?

Du får gärna bifoga din uträkning, vi är flera som väntar med iver.

Såg en dag där du hade 40kwh i förbrukning kontra mina 3kwh :)

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Kvackatore Kvackatore skrev:
Den billigaste elen är den du aldrig köper, därav bättre försöka hitta en balans med liten solanläggning och litet batteri. Då slipper du köpa under topparna vid 07-09 och 17-19. Se bara till så du inte köper för liten växelriktare, det lönar sig att ta i lite och köpa t.ex. 15kW VR. Du kan i teorin heller inte få grönt avdrag om du inte har solceller. (även om det fuskas fritt med sistnämnda för du får bygga ut systemet i omgångar)
Jag tror på att matcha sin huvudsäkring, jag kör 16A. Har 10kw för batteriet och en 8kw för solcellerna, vilket är lite för liten för mina paneler.

Jag tror på att matcha sin huvudsäkring, jag kör 16A. Har 10kw för batteriet och en 8kw för solcellerna, vilket är lite för liten för mina paneler.
Ja, det är ganska optimalt, men lät på TS som han hade stram budget eftersom han inte ville ha solceller i detta läget.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Wow vilka dunderdagar det varit. Man tjänar verkligen mycket pengar på det här med batteri och solceller.

Den som säger annat vet inte vad som pratar om 😁
Tacka Donald Trump, så här såg det inte inte ut förra året :-)

Skämt åsido, jag har börjat räkna på det för egen del. Laddat ner förbrukning för senaste två åren plus innevarande år varje timme eller kvart, samkör med spotpris och simulerad solenergiförbrukning i rätt väderstreck. Ser onekligen ut som att solceller faktiskt är lönsamt, ca 5% återbetalning (10 år). Däremot batteriet tillför väldigt lite (vilket inte betyder att det är dåligt, bara att det inte får vara för dyrt).
Har börjat ta in offerter för att få något konkret att räkna på. Sen behöver jag granska koden för simuleringen rejält, gratisversionen av copilot verkar inte vara skarpaste kniven i lådan.

Har tidigare tänkt att solceller inte lönar sig pga all överexport sommartid då elen varit jättebillig -24 och -25, men har inte tänkt på att det till viss del kan kompenseras av produktionen före och efter sommaren då spotpriset är högre. Så en större anläggning med överproduktion sommartid kan vara vettigare än en mindre som då bara ger full effekt när elen ändå är jättebillig. Om nu scriptet räknar rätt.

Nissens
Wow vilka dunderdagar det varit. Man tjänar verkligen mycket pengar på det här med batteri och solceller.

Den som säger annat vet inte vad som pratar om 😁
Snarare är det den som tror att man tjänar på solpaneler och batterier som inte kan räkna.

Helt galet att betala hundratusentals kronor för att få lägre räkningar. 😂😂

Du får aldrig tillbaka pengarna du plöjt ner i alla prylarna. Tror du något annat så har någon lurat dig. 😊

• Haha
kashieda
  • Laddar…
1 130m2 skrev:
Så en större anläggning med överproduktion sommartid kan vara vettigare än en mindre som då bara ger full effekt när elen ändå är jättebillig. Om nu scriptet räknar rätt.
Mycket riktigt.

Många paneler fånga mycket solenergi vid låga ljusförhållanden.

Våran anläggning producerar ett överskott även på tidig morgon, även det inte har direkt solinstrålning.

Det är även fel av att tänka många paneler kostar mycket. Det blir ju billigare per panel om det blir större anläggning.

Man skall titta på helheten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H he-peter skrev:
Mycket riktigt.

Många paneler fånga mycket solenergi vid låga ljusförhållanden.

Våran anläggning producerar ett överskott även på tidig morgon, även det inte har direkt solinstrålning.

Det är även fel av att tänka många paneler kostar mycket. Det blir ju billigare per panel om det blir större anläggning.

Man skall titta på helheten.
Japp helheten är viktig. Och där kommer återbetalningstiden in.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Snarare är det den som tror att man tjänar på solpaneler och batterier som inte kan räkna.

Helt galet att betala hundratusentals kronor för att få lägre räkningar. 😂😂

Du får aldrig tillbaka pengarna du plöjt ner i alla prylarna. Tror du något annat så har någon lurat dig. 😊
Du valde att säga annat :)

Återkom med din kalkyl som du anser är omöjligt. Tills dess kan du lita på att jag har 0kwh i köp i princip hela denna veckan till följd av batteri och solceller. Laddar bilen gratis :)
1 130m2 skrev:
Tacka Donald Trump, så här såg det inte inte ut förra året :-)

Skämt åsido, jag har börjat räkna på det för egen del. Laddat ner förbrukning för senaste två åren plus innevarande år varje timme eller kvart, samkör med spotpris och simulerad solenergiförbrukning i rätt väderstreck. Ser onekligen ut som att solceller faktiskt är lönsamt, ca 5% återbetalning (10 år). Däremot batteriet tillför väldigt lite (vilket inte betyder att det är dåligt, bara att det inte får vara för dyrt).
Har börjat ta in offerter för att få något konkret att räkna på. Sen behöver jag granska koden för simuleringen rejält, gratisversionen av copilot verkar inte vara skarpaste kniven i lådan.

Har tidigare tänkt att solceller inte lönar sig pga all överexport sommartid då elen varit jättebillig -24 och -25, men har inte tänkt på att det till viss del kan kompenseras av produktionen före och efter sommaren då spotpriset är högre. Så en större anläggning med överproduktion sommartid kan vara vettigare än en mindre som då bara ger full effekt när elen ändå är jättebillig. Om nu scriptet räknar rätt.
Jag kikar på att sätta paneler mot morgonen solen. Hör av dig via DM eller egen tråd ifall du vill bolla, jag tankar gärna över det utmaningar/fördelar som jag träffat på. För mig så har batteriet gjort att vi kan leva helt normalt på kvartspris, solcellerna är ju det som genererar mest i form av besparingar så klart, det är ju som motorn i systemet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp helheten är viktig. Och där kommer återbetalningstiden in.
Ja precis, det är där den kommer in - återbetalningstiden. Det är viktigt att ta hänsyn till om det är ekonomin som är det viktiga (vilket det inte behöver vara för alla). Den som köpte solcellerna före Ukrainakriget, Irankriget, med högre bidrag, lägre inflation och 60-öring mm har rimligen en helt annan kalkyl än den som ännu inte köpt (som jag). Att 2022 betalade av halva installationen för person X så de fick fem års återbetalningstid hjälper ju inte mig år 2026 :-)

Däremot är det bara att gratulera person X för sitt vältajmade köp.

En eventuell kalkyl för nån som funderar på att köpa idag måste dock bygga på dagens siffror och priser (och deras överföringsavgift). Inte de som gällde för många år sedan. När jag kör igenom vår data och tar in lite offerter verkar det onekligen som att jag skulle kunna räkna hem solceller på lite över tio år, fast jag trott att det inte skulle gå alls. Det ska bli intressant att kontrollräkna och se vem som har fel, jag eller scripten som tröskar igenom all data. Det finns egentligen bara uppsida för egen del. Antingen har jag rätt i min känsla för det är inte lönsamt pga felräkning. Eller så har jag fel, copilots script räknar rätt och då sparar jag en slant (över tid).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
1 130m2 skrev:
Ja precis, det är där den kommer in - återbetalningstiden. Det är viktigt att ta hänsyn till om det är ekonomin som är det viktiga (vilket det inte behöver vara för alla). Den som köpte solcellerna före Ukrainakriget, Irankriget, med högre bidrag, lägre inflation och 60-öring mm har rimligen en helt annan kalkyl än den som ännu inte köpt (som jag). Att 2022 betalade av halva installationen för person X så de fick fem års återbetalningstid hjälper ju inte mig år 2026 :-)

En eventuell kalkyl för nån som funderar på att köpa idag måste dock bygga på dagens siffror och priser (och deras överföringsavgift). Inte de som gällde för många år sedan. När jag kör igenom vår data och tar in lite offerter verkar det onekligen som att jag skulle kunna räkna hem solceller på lite över tio år, fast jag trott att det inte skulle gå alls. Det ska bli intressant att kontrollräkna och se vem som har fel, jag eller scripten som tröskar igenom all data. Det finns egentligen bara uppsida för egen del. Antingen har jag rätt i min känsla för det är inte lönsamt pga felräkning. Eller så har jag fel, copilots script räknar rätt och då sparar jag en slant (över tid).
Skulle du vilja be copilot att spotta ut de parametrar ni räknar med? Skulle vilja se vad min gpt säger om det.

D
1 130m2 skrev:

Hur ska du veta, det blir liksom två parallela men olika scenarios, med eller utan anläggning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.