43 241 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ja, detta påminner mig, igen, om en klok diskussion jag hörde med de som kan någonting om utbildning och det gällde varför de aldrig syns i debatten. Det är ju bara de allra minst kvalificerade som både tycker och bestämmer i den frågan, med förväntat utfall, och svaret var enkelt, de upplevde inte att det var meningsfullt att ha ett samtal eftersom det inte fanns en kvalificerad samtalspartner.Sittställning skrev:
Det är väl du som missade poängen helt. Jag skrev tydligt att jag får tillbaka värdet och vinst från dag ett. Jag motiverade det dessutom.Sittställning skrev:
Poängen gick dig helt över huvudet.
Fråga 1: Du svarar inte på relationen mellan investering och faktisk besparing. Att hänvisa till börsen eller att du “får den gratis” säger ingenting om lönsamheten. Det relevanta är enkel matematik: vad kostar investeringen och hur många kronor per år sparar den. Allt annat är sidospår.
Du räknar ju själv som att du får lägre elräkningar när du producerar egen el. Det är ju helt olika saker. Vad du får in på din elanläggning är en sak, hur mycket el du förbrukar är en helt annan sak. Precis som börsen och värmepump.
Vad snackar du om? Om jag inte byter värmepump har jag ju inget värmesystem, så jag måste byta. Som bonus får jag en värdehöjning på fastigheten och en betydligt lägre elförbrukning. (Även om den inte är speciellt hög nu heller)Sittställning skrev:
Nejdå, jag har förklarat hur det hänger ihop.Sittställning skrev:
Men just de delarna brukar du blanda ihop. Du klarar tex inte att hålla isär elproduktion och elkonsumtion, vilket är helt olika saker. Dessutom mixar du det med batterier..
Jodå, jag har svarat tydligt på kärnfrågan, men det verkar ha gått över huvudet på dig.Sittställning skrev:
Du förstod inte ens varför jag byter värmepump.
Jag tycker vissa saker i denna tråden har varit väldigt insiktsfulla. Även när jag pratar med en vägg har jag kommit fram till saker som spelar roll för min återbetalning. T.ex att min besparing är skattefri, det tänkte jag inte på i min initala kalkyl.D djac skrev:Ja, detta påminner mig, igen, om en klok diskussion jag hörde med de som kan någonting om utbildning och det gällde varför de aldrig syns i debatten. Det är ju bara de allra minst kvalificerade som både tycker och bestämmer i den frågan, med förväntat utfall, och svaret var enkelt, de upplevde inte att det var meningsfullt att ha ett samtal eftersom det inte fanns en kvalificerad samtalspartner.
Man får väl se på dom positiva bitarna.
Att det är en dålig ekonomisk investering har du också koll på nu då?Sittställning skrev:
Och varför man byter ut en gammal värmepump?
Vi har med hjälp av solceller (egenproducerad el) lyckads komma ner till ca 3.600 kwh inköp av el. Då blir det lönsamt att byta abonnemang som då kostar 250 kr/månad istället för 1.000kr månad.Nissens skrev:
Det är nära 9.000 sek/år, eller 135.000 kr på 15 år.
Då har vi egenförbrukning som sparar inköp av el och försäljning av el, som var ca 9.000kr 2025. (det var ett dåligt år med låga priser)
Du svarar fortfarande inte på kärnan.Nissens skrev:
Du pratar om att byta värmepump som en självklar ekonomisk vinst, men du sätter aldrig siffror på det i relation till faktisk besparing. Det enda som betyder något är:
investeringskostnad vs årlig besparing i kronor.
Allt annat är sidospår.
Du blandar också ihop två helt olika saker:
att minska förbrukning (värmepump)
att styra och prissätta förbrukning (sol, batteri, optimering)
I ett system där elen redan är optimerad och delvis egenproducerad är inte varje kWh lika dyr. Då faller hela din förenklade kalkyl.
Jag har redan gjort den optimeringen. På tre månader har min anläggning sparat mer än vad en ny värmepump rimligtvis sparar på ett år i mitt fall.
Den exempeldag du visade var inte ens stark. Ändå låg jag runt 93% lägre i kostnad, cirka 55 kr lägre för samma dygn.
Så nej, det är inte “självklart” att det är en bra affär. Det beror helt på vad som redan är gjort i systemet.
Just nu räknar du som att alla kWh har samma värde. Det är fel.
Det är väl inte riktigt rätt att säga 0,00 kr för solcellsel, mer rättvisande är väl att slå ut kostnaden för solcellerna över dess tekniska livslängd.Sittställning skrev:
Solcell
0,00 kr/kWh
50 kWh = 0 kr
Elpris -10 öre/kWh
(-0,10 + 0,6181) × 1,25 = 0,6476 kr/kWh
50 kWh = 32,4 kr
Elpris 20 öre/kWh
(0,20 + 0,6181) × 1,25 = 1,0226 kr/kWh
50 kWh = 51,1 kr
Elpris 70 öre/kWh
(0,70 + 0,6181) × 1,25 = 1,6476 kr/kWh
50 kWh = 82,4 kr
Tycker det blir tydligt att solel faktiskt sparar pengar. Bara på en laddning blir typ upp emot 50spänn i jämförelse mot att köpa elen från nätet. Detta är bara beräknat på elbilsladdning.
Sen ska man ställa detta mot rörligt elpris och den är aldrig på minus pris. Minus priset gynnar enbart dom som har kvarts pris. Och har man kvart pris drar man ännu mer nytta av batteri och solcell.
Blir bara mer och mer säker på att min investering var rätt, både i tid och i beslut som stort.
Jag har inte kontrollräknat men copilot (motsvarande chatgpt) påstår 0,42-0,46 kr/kWh. Det låter inte helt orimligt.
| Riktning | Årsproduktion per kWp | Årsproduktion (10 kWp) | Livstidsproduktion 30 år (med degr.) | Kostnad per kWh |
|---|---|---|---|---|
| Söder | 980 kWh/kWp·år | 9 800 kWh/år | ≈ 272 000 kWh | ≈ 0,42 kr/kWh |
| Öst/Väst | 900 kWh/kWp·år | 9 000 kWh/år | ≈ 250 000 kWh | ≈ 0,46 kr/kWh |
Antaganden (konstanta)
- Systemkostnad: 100 000 kr
- Ny växelriktare efter halva tiden: 15 000 kr
- Totalkostnad: 115 000 kr
- Panelernas livslängd: 30 år
- Degradering: 0,5 %/år → genomsnittlig produktion ≈ 92,5 % av startvärdet
Den goda tonen tycker jag också är positiv och värd att framhålla.Sittställning skrev:
Öst/väst bör betala av sig snabbare än sydlig riktning sett till att pristopparna är på morgon och kväll. Du får betydligt mer betalt för exporten då, det är procentuellt mer (kr) än diffen i produktion (kWh) du får i söderläge.1 130m2 skrev:Det är väl inte riktigt rätt att säga 0,00 kr för solcellsel, mer rättvisande är väl att slå ut kostnaden för solcellerna över dess tekniska livslängd.
Jag har inte kontrollräknat men copilot (motsvarande chatgpt) påstår 0,42-0,46 kr/kWh. Det låter inte helt orimligt.
Riktning Årsproduktion per kWp Årsproduktion (10 kWp) Livstidsproduktion 30 år (med degr.) Kostnad per kWh Söder 980 kWh/kWp·år 9 800 kWh/år ≈ 272 000 kWh ≈ 0,42 kr/kWh Öst/Väst 900 kWh/kWp·år 9 000 kWh/år ≈ 250 000 kWh ≈ 0,46 kr/kWh Antaganden (konstanta)
Ändå är det inte tillräckligt.Walle85 skrev:
Släpp det där med att solpaneler/batterier är en ekonomiskt lönsam affär.
För det blir det aldrig…
Jag har en egen tråd där jag redovisar siffrorna mer i detalj, men kort sammanfattat,1 130m2 skrev:Det är väl inte riktigt rätt att säga 0,00 kr för solcellsel, mer rättvisande är väl att slå ut kostnaden för solcellerna över dess tekniska livslängd.
Riktning Årsproduktion per kWp Årsproduktion (10 kWp) Livstidsproduktion 30 år (med degr.) Kostnad per kWh Söder 980 kWh/kWp·år 9 800 kWh/år ≈ 272 000 kWh ≈ 0,42 kr/kWh Öst/Väst 900 kWh/kWp·år 9 000 kWh/år ≈ 250 000 kWh ≈ 0,46 kr/kWh Antaganden (konstanta)
Jag betalade cirka 80 000 kr för solcellerna och de är avbetalda efter ungefär fem år.
Jag har ännu inte behövt byta växelriktare. Kostnaden för en ny överdrivs ofta. 15 000 kr är högt, en likvärdig går att få för cirka 3 000–5 000 kr. Det är inte en avgörande kostnadspost. Däremot batteri tror kan kosta lite mer att hålla i skick.
Panelerna är klassade för runt 80 % effekt efter 30 år.
I grunden handlar det om att värdera varje producerad kWh utifrån faktisk investeringskostnad, vilket du är inne på.
Jag är mycket nöjd med investeringen. Den har i praktiken gjort mig okänslig för höga elpriser.
Nu har jag även installerat batteri, vilket gör att jag kan lagra och använda min egen billiga solel istället för att sälja den billigt och köpa tillbaka dyr. Att slippa elöverföring har haft en stor inverkan på elräkning. Nu i april säger min prognos ca 2-3000kr i besparing!
Totalt i år jan-april 6-7000kr besparing på paneler plus batteri. Enligt vissa går det absolut inte ihop men jag redovisat tydligt.
Detta en något jag funderat mycket på. Har därför beslutat att installera paneler mot öst. Ca 4kw kommer jag sätta upp.Walle85 skrev:
Det är nog en ganska enkel ekvation att räkna på, men mindre viktig om man har batteri.
Eftersom 60öringen försvunnit så är export inte lika attraktivt längre. Den stod över strax över 4000kr per år.
Bäst är att slopa sina elöverföring avgifter. Ska tillägga att jag bänkar mina siffror på rörligt elpris i se4.
Du har fullkomligt fel och har en del att bevisa för att dina ord ska tas på allvar. Du för diskussionen väldigt oseriöst vilket är tragiskt då jag faktiskt uppskattar en utmaning.Nissens skrev:
Vänligen återkom med bevis på dina påståenden.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Har en supertrevlig fantastisk granne två hus bort som har fyllt hela taket på södra och norra sidan. Huset är till och med vridet lite åt fel håll, så norra sidan är svagt svagt nordöst. Han jobbar visserligen med (bland annat) solcellsinstallationer men detta är väl ändå ganska överdrivet?Walle85 skrev:
Spelar ingen större roll. Detta har inget med ekonomi att göra. Känns mer som religion…Magnus E K skrev: