Nissens
H he-peter skrev:
Kl 5 på morgonen. Huset har dragit 0.7kWh el från nätet. Har kostat 1.25 kr.

140W i snitt.

Helt ok, tycker jag. Nyckeln är att använda elen sparsamt och inte i onödan.

Hur mycket drar dit hus under natten?

[bild]
Jag ligger högre än du på natten, det beror på värmesystemet, och så laddar jag bilen på natten. Har därför mycket lägre effektuttag på dagtid. Bifogar en typisk vardagskurva..

• Graf över elförbrukning, visar hög nattlig användning med topp vid 03:00, och mindre under resten av dagen, relaterat till bil- och värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jag ligger högre än du på natten, det beror på värmesystemet, och så laddar jag bilen på natten. Har därför mycket lägre effektuttag på dagtid. Bifogar en typisk vardagskurva..
Ca 40kwh ? Det ser ut som du skulle kunna dra nytta av lite paneler och batteri. Har du kollat på möjligheten?

• Graf som visar energiförbrukning på 3,07 kWh den 9 april 2026, med temperatur- och energikurvor över dygnet.
    Skapa konto
  • Älska
djac
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det ser förresten inte alls optimerat ut efter pris, du styr inte lasten till lågpris timmar iaf.

Finns stora förbättringar att göra, säg till om du vill ha lite tips.

• Graf över elpriser per kvart i SE3 den 9 april 2026, med lägsta pris på 4,45 öre/kWh och högsta på 148,10 öre/kWh.
    Skapa konto
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Ca 40kwh ? Det ser ut som du skulle kunna dra nytta av lite paneler och batteri. Har du kollat på möjligheten?
Absolut inte. Jag har mycket billigare el nu än om jag plöjer ner hundratusentals kronor i en egen elproduktionsanläggning.
Jag ligger på ca 12000-13000 kWh per år nu, och när jag snart byter bvp så går förbrukningen sannolikt ner till kanske 9000 kWh per år. Så solpaneler o batterier skulle göra elen hemult dyr. 😊

D
Nissens Nissens skrev:
Absolut inte. Jag har mycket billigare el nu än om jag plöjer ner hundratusentals kronor i en egen elproduktionsanläggning.
Jag ligger på ca 12000-13000 kWh per år nu, och när jag snart byter bvp så går förbrukningen sannolikt ner till kanske 9000 kWh per år. Så solpaneler o batterier skulle göra elen hemult dyr. 😊
Ojdå, vad går elen upp till när du har bytt BVP?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bara 2-3000kwh per år i besparing, va kostar en sådan pump? Vad är beräknad återbetalning?

För beräkning så ger mina paneler 10 000kwh om året, tillsammans med batteri lär egen förbrukning öka markant.

Nissens Nissens skrev:
Jag ligger på ca 12000-13000 kWh per år nu,
👍
Bra!

Walle85
Nissens Nissens skrev:
Varför lägger du inte pengarna på börsen som ger 7% avkastning per år istället för en bvp som bara sparar dig ca 3 000 kWh per år? Låter ju helt bakvänt att bara kasta pengar i sjön på det sättet 🤔

• Haha
  • Gilla
Klacken och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den här tråden blottar enorma kunskapsluckor i privatekonomi.

Jag har inte fri el ens vid negativa priser, elpriset är bara en liten del av vad jag betalar för elen, det är tillkommande avgifter och skatter som utgör största delen och detta trots att jag bor i SE4. Så att använda egen el är alltid en stor besparing. Det som då är kvar som politisk risk är om de tar bort skatter och gör elnät gratis och den risken tar jag utan problem, min gissning är att vi kommer gå åt andra hållet i den frågan.

Aktier är inget alternativ till solceller, däremot andra förbättringar på huset kan jämföras, ny VP, isolera, byta fönster, osv.

Kopplingen man kan göra är att med lägre löpande utgifter och med minskad risk där, så kan man öka sin risk i sparandet och på så sätt ha större andel aktier.

När det gäller sparande så är aktier hög risk, många tror att de gillar det men vid varje finanskris så ser vi att det bara är i uppgång som folk gillar det, när börsen faller så påverkas de allra flesta negativt.

Alternativen till aktier, som är hög risk, ger alltid mycket lägre avkastning, de är inte sämre för det men det är så det funkar, det är risken man får betalt för.
Jag gjorde en investeringkakyl på min nuvarande anläggning med beräknad livslängd på 20 år och noll i restvärde. Resultatet blev en årlig förräntning på 4,2% som dessutom är skattefri. Det innebär att årlig förränting är 6% i jämförelse med tex aktieavkastning.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
S sommarlyckan skrev:
Jag gjorde en investeringkakyl på min nuvarande anläggning med beräknad livslängd på 20 år och noll i restvärde. Resultatet blev en årlig förräntning på 4,2% som dessutom är skattefri. Det innebär att årlig förränting är 6% i jämförelse med tex aktieavkastning.
Ja, kanske, det svåra är ju att man inte vet elpriserna framåt, man vet inte ens överföring eller skatter men det blir nog inte billigare iaf.

Magnus E K
Det är ju bara 2-3000kwh per år i besparing, va kostar en sådan pump? Vad är beräknad återbetalning?

För beräkning så ger mina paneler 10 000kwh om året, tillsammans med batteri lär egen förbrukning öka markant.
När värmepumpen går sönder "måste" du köpa en ny, som normalt blir lite effektivare än den gamla.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Varför lägger du inte pengarna på börsen som ger 7% avkastning per år istället för en bvp som bara sparar dig ca 3 000 kWh per år? Låter ju helt bakvänt att bara kasta pengar i sjön på det sättet 🤔
Eftersom den nuvarande värmepumpen är över 20 år gammal så räknar jag med att det snart är dags att byta den. Den har ett COP på drygt 3.

En modern värmepump har SCOP på över 5.

Men du tänker att en bostad klarar sig bra utan värmesystem i Sverige? 😊

Däremot klarar sig en bostad utmärkt utan en elproduktionsanläggning…

Nissens
Ett hus utan värmesystem lär tappa marknadsvärde, ett med ett modernt värmesystem stiger i värde…

Skillnaden mellan 9000 och 12000-13000 kWh blir 3000-4000 kWh och inget annat.

Min nuvarande värmepump är 20+ år gammal och behöver snart bytas ut.

Fastighetens värde ökar mer än investeringen direkt eftersom den gamla vp sannolikt sänker värdet och den nya höjer värdet eftersom energibehovet minskar kraftfullt samtidigt som att den nya vp beräknas fungera bortåt två decennier. Så jag skulle säga att den betalat sig från dag ett.

Som kuriosa kan man säga att jag får den nya vp gratis eftersom avkastningen från mina investeringar på börsen kommer att finansiera den.
Problemet är att en elproduktionsanläggning kräver en investering som man mest sannolikt aldrig får tillbaka, medan ett hus som saknar värmesystem i Sverige blir problematiskt på många sätt.

Dessutom riskerar solpanelerna att sänka marknadsvärdet på fastigheten eftersom vissa spekulanter ser solpaneler på hustaket som en potentiell risk/kostnad. Jag funderar på att byta boende, och tittar inte ens på hus med solpaneler på taket.

Har du inget värmesystem i din bostad?

Redigerat:
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ett hus utan värmesystem lär tappa marknadsvärde, ett med ett modernt värmesystem stiger i värde…

Skillnaden mellan 9000 och 12000-13000 kWh blir 3000-4000 kWh och inget annat.

Min nuvarande värmepump är 20+ år gammal och behöver snart bytas ut.

Fastighetens värde ökar mer än investeringen direkt eftersom den gamla vp sannolikt sänker värdet och den nya höjer värdet eftersom energibehovet minskar kraftfullt samtidigt som att den nya vp beräknas fungera bortåt två decennier. Så jag skulle säga att den betalat sig från dag ett.

Som kuriosa kan man säga att jag får den nya vp gratis eftersom avkastningen från mina investeringar på börsen kommer att finansiera den.

Problemet är att en elproduktionsanläggning kräver en investering som man mest sannolikt aldrig får tillbaka, medan ett hus som saknar värmesystem i Sverige blir problematiskt på många sätt.

Dessutom riskerar solpanelerna att sänka marknadsvärdet på fastigheten eftersom vissa spekulanter ser solpaneler på hustaket som en potentiell risk/kostnad. Jag funderar på att byta boende, och tittar inte ens på hus med solpaneler på taket.

Har du inget värmesystem i din bostad?
Poängen gick dig helt över huvudet.

Fråga 1: Du svarar inte på relationen mellan investering och faktisk besparing. Att hänvisa till börsen eller att du “får den gratis” säger ingenting om lönsamheten. Det relevanta är enkel matematik: vad kostar investeringen och hur många kronor per år sparar den. Allt annat är sidospår.

Fråga 2: Ingen har ställt ett hus med värmesystem mot ett utan. Det är en konstruktion du själv för in. Diskussionen handlar om optimering av energikostnad, inte om huruvida värme behövs i Sverige. Det är självklart och irrelevant i sammanhanget.

Just nu blandar du ihop tre saker:
nödvändiga investeringar
lönsamhet
finansiering

Det gör att du aldrig faktiskt svarar på kärnfrågan.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Det gör att du aldrig faktiskt svarar på kärnfrågan.
Med det önskemålet avundas jag inte din uppförsbacke... 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.