43 113 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Laddar bilen lite kvällar och mycket på helgarna. 6 tvättmaskiner och torktumlare under helgen Har 11kg tvättmaskin. Den har även timer.Sittställning skrev:
Barnen är rätt småa. Det duschar två gånger veckan i skolan och en gång på helgen hemma. VVB 300L kan köra värmen upp till 65 grader med elpatron på remote start.
Har värmen avstängd under natten och det kan vara rätt kyligt på morgonen. Sen kör vi värme från kl 11 till ca 17, beroende på sol och spotpris osv.
Som jag skrev, vi skulle har det bekvämare med batteri, men klarar oss rätt bra utan.
Skall titta på batteri, när plånboken tillåter det.
Har bara haft lite under 6.000kr i elräkning (inkl abonnemang, överföringsavgift och energiskatt) 2025. Nu 2026 kommer det blir lite mer pga kalla Januar och February.
Min mors hus har överskottet bara på morgon fram till tidig eftermiddag. För henne skulle ett batteri räknar sig på bara några få år. Har redan kört igång projektet.
Du ligger fruktansvärt lågt så du ska vara nöjd, bra jobbat!H he-peter skrev:Laddar bilen lite kvällar och mycket på helgarna. 6 tvättmaskiner och torktumlare under helgen Har 11kg tvättmaskin. Den har även timer.
Barnen är rätt småa. Det duschar två gånger veckan i skolan och en gång på helgen hemma. VVB 300L kan köra värmen upp till 65 grader med elpatron på remote start.
Har värmen avstängd under natten och det kan vara rätt kyligt på morgonen. Sen kör vi värme från kl 11 till ca 17, beroende på sol och spotpris osv.
Som jag skrev, vi skulle har det bekvämare med batteri, men klarar oss rätt bra utan.
Har bara haft lite under 6.000kr i elräkning (inkl abonnemang, överföringsavgift och energiskatt) 2025. Nu 2026 kommer det blir lite mer pga kalla Januar och February.
Min mors hus har överskottet bara på morgon fram till tidig eftermiddag. För henne skulle ett batteri räknar sig på bara några få år. Har redan kört igång projektet.
Du ligger på dyrare elräkning än mig som inte har solpaneler, men villa och stort garage och laddhybrid.H he-peter skrev:Laddar bilen lite kvällar och mycket på helgarna. 6 tvättmaskiner och torktumlare under helgen Har 11kg tvättmaskin. Den har även timer.
Nyckeln är bra värmesystem och isolerade byggnader.
Hur mycket har du betalat för att få lägre elräkningar?
Skulle du vilja redogöra dina siffror och boende? Du verkar ha dunder optimerat. Vad är ditt värmebehov per m2?Nissens skrev:
Inte alltid så lätt med hus som redan stått över 100år……..Nissens skrev:
Och du har fortfarande inte tipsat om indexfond eller berättat hur mycket mer än exemplets kr160.000:- du har investerat för att få avkastning som räcker till elräkningen i all framtid………
Att solceller inte lönar sig för dig har framgått tydligt men alla har inte dina förutsättningar 😉😝
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Med FEM stycken utdelar till LLVP, hur undviker man att utsidan av huset ser ut som en industribakgata? Jag har i nuläget EN utdel och tvekar lite med att sätta en till större (LVVP) som inte kommer sänka kostnaderna så mycket utan mest ge högre komfort.H he-peter skrev:
Det är ju 6 stk. utdelar. En för värmepumpsberedaren.Magnus E K skrev:
Jag vet vad du menar, men det blev faktiskt rätt bra och ingen som har reagerat.
Huset är byggd lite vinklad med tillbyggnad, garage och plank för uteplatsen. Så man kan inte se utedelarna.
Jag tycker det ser bättre ut än en klumpig husbil på infarten, eller en soptunnan nere vid gatan.
Sen brukar jag titta utåt mot sjön.
Hur mycket kostar ditt el abonnemang per månad?Nissens skrev:
Hur mycket betalade Du för el (inkl överföringsavgift, abonnemang och energiskatt) 2025 ?
Kl 5 på morgonen. Huset har dragit 0.7kWh el från nätet. Har kostat 1.25 kr.Nissens skrev:
140W i snitt.
Helt ok, tycker jag. Nyckeln är att använda elen sparsamt och inte i onödan.
Hur mycket drar dit hus under natten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer aldrig få ett riktigt svar...H he-peter skrev:
0.7kwh är mindre än mina kameror och utebelysning drar. Orimligt lågt. När tempen droppar under 4c så går min värmeslinga till vattnet till bastun igång också bara den drar 250watt.
Du behöver lite lyx i livet
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Misstänkte, att jag inte få ett svar. 🤣Sittställning skrev:
Lyxen kommer ju så fort solcellerna producerar. Sen titta jag lite på hur pristopparna ligger.
Som skrivit innan. Ett batteri hade ökad komforten.
Men jag brukar säga: varför skall mina barn har det bättre än mina farföräldrar? 🤣