Walle85
O O skrev:
Elräkningen måste betalas oavsett. Det ingår i husets driftskalkyl. Jag tänker mig att det är månadslönen som betalar elräkningen idag. Och att den kommer fortsätta göra det även om man har köpt lite värdepapper för en del av sparkapitalet.
Yes, det är precis det jag säger, elräkningen ska betalas oavsett vilken investering man valt. De månader solcellerna betalar delar av elräkningen kan man ta mellanskillnaden och investera på något vettigt sätt, t.ex. börsen eller huslånet. Då har bägge uppläggen samma insats från start samt samma utgifter varje månad. Då kommer dessa sannolikt över tid att jämna ut sig i total kostnad/värdeökning.

Se mitt tidigare inlägg.

• Gilla
  • Älska
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
D
O O skrev:
Jag tycker det verkar som att @Nissens kan dessa fakta tillräckligt bra.

Tja "fri" el är väl en definitionsfråga men med negativa priser kommer man väldigt nära. I alla fall så nära att egna solceller blir olönsamma. Det är välkänt.

När det gäller solceller är nog den politiska risken den största. Ett jämnt och stabilt elpris vill alla ha. Politikerna kommer med div förslag för att uppnå det. Att köpa billigt och sälja dyrt kommer inte gå om priset stabiliseras. Det är ännu mer förödande för den som satsar på batteri.

Utan effektavgifter blir batteri ytterligare olönsamt.

Alternativet är att köpa globala indexfonder och behålla 15-30år. Vad som händer varje dag är helt ointressant i det perspektivet.
Den här tråden blottar enorma kunskapsluckor i privatekonomi.

Jag har inte fri el ens vid negativa priser, elpriset är bara en liten del av vad jag betalar för elen, det är tillkommande avgifter och skatter som utgör största delen och detta trots att jag bor i SE4. Så att använda egen el är alltid en stor besparing. Det som då är kvar som politisk risk är om de tar bort skatter och gör elnät gratis och den risken tar jag utan problem, min gissning är att vi kommer gå åt andra hållet i den frågan.

Aktier är inget alternativ till solceller, däremot andra förbättringar på huset kan jämföras, ny VP, isolera, byta fönster, osv.

Kopplingen man kan göra är att med lägre löpande utgifter och med minskad risk där, så kan man öka sin risk i sparandet och på så sätt ha större andel aktier.

När det gäller sparande så är aktier hög risk, många tror att de gillar det men vid varje finanskris så ser vi att det bara är i uppgång som folk gillar det, när börsen faller så påverkas de allra flesta negativt.

Alternativen till aktier, som är hög risk, ger alltid mycket lägre avkastning, de är inte sämre för det men det är så det funkar, det är risken man får betalt för.

• Gilla
Klacken och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Aktier är inget alternativ till solceller
Naturligtvis kan det vara ett alternativ. Precis som en solsemester eller en flaska whisky kan vara ett alternativ. Precis allt man kan använda pengar till är väl alternativ?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Sittställning
H he-peter skrev:
Hur mycket får en 20kWp anläggning (utan batteri) kostar, för att det har lönsamhet enligt ditt kalkyl?
Det finns ingen kalkyl, han trollar bara.
O O skrev:
Jag tycker det verkar som att @Nissens kan dessa fakta tillräckligt bra.

Tja "fri" el är väl en definitionsfråga men med negativa priser kommer man väldigt nära. I alla fall så nära att egna solceller blir olönsamma. Det är välkänt.

När det gäller solceller är nog den politiska risken den största. Ett jämnt och stabilt elpris vill alla ha. Politikerna kommer med div förslag för att uppnå det. Att köpa billigt och sälja dyrt kommer inte gå om priset stabiliseras. Det är ännu mer förödande för den som satsar på batteri.

Utan effektavgifter blir batteri ytterligare olönsamt.

Alternativet är att köpa globala indexfonder och behålla 15-30år. Vad som händer varje dag är helt ointressant i det perspektivet.
För 50 kWh laddning.

Solcell
0,00 kr/kWh
50 kWh = 0 kr

Elpris -10 öre/kWh
(-0,10 + 0,6181) × 1,25 = 0,6476 kr/kWh
50 kWh = 32,4 kr

Elpris 20 öre/kWh
(0,20 + 0,6181) × 1,25 = 1,0226 kr/kWh
50 kWh = 51,1 kr

Elpris 70 öre/kWh
(0,70 + 0,6181) × 1,25 = 1,6476 kr/kWh
50 kWh = 82,4 kr

Tycker det blir tydligt att solel faktiskt sparar pengar. Bara på en laddning blir typ upp emot 50spänn i jämförelse mot att köpa elen från nätet. Detta är bara beräknat på elbilsladdning.

Sen ska man ställa detta mot rörligt elpris och den är aldrig på minus pris. Minus priset gynnar enbart dom som har kvarts pris. Och har man kvart pris drar man ännu mer nytta av batteri och solcell.

Blir bara mer och mer säker på att min investering var rätt, både i tid och i beslut som stort.

• Gilla
JPTS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Den här tråden blottar enorma kunskapsluckor i privatekonomi.
Det kan vi vara helt överens om.
D djac skrev:
Aktier är inget alternativ till solceller, däremot andra förbättringar på huset kan jämföras, ny VP, isolera, byta fönster, osv.
Naturligtvis kan aktier ett alternativ till solceller. Det är två olika typer av investeringar, med sina risker och möjligheter. Som jag sagt tidigare kan jag säga att jag har gratis el resten av livet om jag vill om jag använder avkastningen från andra investeringar till att betala elräkningarna. 😊
D djac skrev:
Kopplingen man kan göra är att med lägre löpande utgifter och med minskad risk där, så kan man öka sin risk i sparandet och på så sätt ha större andel aktier.
Kollade du hur globala indexfonder fungerar? Finns ingen solpanelanläggning i Sverige som slår den avkastningen. Och fonderna är definitivt lägre risk.
D djac skrev:
När det gäller sparande så är aktier hög risk, många tror att de gillar det men vid varje finanskris så ser vi att det bara är i uppgång som folk gillar det, när börsen faller så påverkas de allra flesta negativt.
Som sagt, läs på lite om globala indexfonder.
D djac skrev:
Alternativen till aktier, som är hög risk, ger alltid mycket lägre avkastning, de är inte sämre för det men det är så det funkar, det är risken man får betalt för.
Globala….

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Naturligtvis kan aktier ett alternativ till solceller. Det är två olika typer av investeringar, med sina risker och möjligheter.
Och även whiskyflaskan som sagt. För de flesta är denna nog konsumtion, vilket faktiskt är huvudalternativet till investering/sparande, eller rent ut sagt det enda alternativet. I vissa fall kan dock även den faktiskt vara en investering...

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och även whiskyflaskan som sagt. För de flesta är denna nog konsumtion, vilket faktiskt är huvudalternativet till investering/sparande, eller rent ut sagt det enda alternativet. I vissa fall kan dock även den faktiskt vara en investering...
Absolut, det finns mycket man kan investera i. Whisky, vin, aktier, råvaror, konst, elproduktionsanläggningar, fastigheter, valutor och mycket mer.

Allt handlar om risker och möjligheter över tiden.

Nissens Nissens skrev:
Som jag sagt tidigare kan jag säga att jag har gratis el resten av livet om jag vill om jag använder avkastningen från andra investeringar till att betala elräkningarna
Då kan jag bara anta att du investerat betydligt mer än exemplets kr160.000:-?

Eller vad för global indexfond kan jag investera kr160.000:- och direkt börja plocka ut pengar till elräkningen?

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan det vara ett alternativ. Precis som en solsemester eller en flaska whisky kan vara ett alternativ. Precis allt man kan använda pengar till är väl alternativ?
Ja men nu ska du inte röra till det, teoretiskt slåss allt om samma pengar såklart men om man är hungrig så är det få normalbegåvade som får tanken att köpa en skruvmejsel, å andra sidan så om de köpte maten de behövde så blev det inga pengar över till skruvmejseln, klurigt.

Jag talar alltså inte emot investeringar i aktier, eller i guld, eller i råvaruindex, eller i räntor, eller i någonting men en del här hanterar inte ekonomisk fundamenta och då blir det fel.

De flesta på den kunskapsnivån svarar ungefär som de här i tråden, de påstår sig älska risk, det brukar vara ganska exakt till den första stora nedgången, då är det inte så roligt längre. Det som påstås här är exakt det, högriskinvesteringar är bättre än lågrisk, att de sen råkar korrelera med andra privatekonomiska risker inses inte.

Jag skulle vilja slå ett slag för lotten, där erbjuds enorm avkastning, risken är iofs högre men visst älskar man detta!

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för lotten, där erbjuds enorm avkastning, risken är iofs högre men visst älskar man detta!
Negativt väntevärde låter mer som nöje än klok investering. 😂

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det bästa av allt, jag kan öva normalt! Duschar när jag vill, laddar bilen när jag vill. Lever ett fullständigt normalt liv, skruvar upp värmen när jag fryser.
Håller med om vad du skriver: för oss skulle ett batteri vara en komfort grej.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Varför gör man annars investering? Inte för Miljöpartiet iaf 😁

Bättre komfort till ett billigare pris. Att lägga pengar på börsen får jag inte komfort av idag. Och pengarna på kortsikt försvinner snabbare med elräkningen än dom hinner växa på börsen.

Varför gör man annars investering? Inte för Miljöpartiet iaf 😁

Bättre komfort till ett billigare pris
Ja. Men då tycker jag det känns helt fel med statlig bidrag.

Då skall vi lägga pengarna på vård, omsorg och skolorna.

Då kan dom äldre kanske också duscha när det vill, eller åtminstone när det behövs.

Sittställning
H he-peter skrev:
Ja. Men då tycker jag det känns helt fel med statlig bidrag.

Då skall vi lägga pengarna på vård, omsorg och skolorna.

Då kan dom äldre kanske också duscha när det vill, eller åtminstone när det behövs.
Jag avlastar ju ändå nätet, väldigt effektiv också. När alla andra förbrukar har jag 0. Senaste 8 dagar har jag inte alls köpt el. Idag får jag nog köpa lite

Jag avlastar ju ändå nätet, väldigt effektiv också. När alla andra förbrukar har jag 0. Senaste 8 dagar har jag inte alls köpt el. Idag får jag nog köpa lite
Nedan är helt utan batteri ...

Graf visar energiförbrukning, stor förbrukning måndag och tisdag med värden ca 20 kWh. Total energianvändning 33.8 kWh med kostnad -kr90.14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måndag o tisdag slog hårt till med ca. 20 kwh för värme på nätterna.

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.