Nissens
D djac skrev:
Jag skulle säga att risken med solceller är mindre, de kommer producera el och så länge man använder el kommer de avkasta som planerat.
Problemet är att avkastningen är betydligt mindre och riskerna betydligt större med solpaneler än med exemplet globala indexfonder. Dessutom har du kvar insatsen.
D djac skrev:
Men, med ökad risk kommer chans till större avkastning, så där vinner sannolikt aktierna.
Risker med globala indexfonder är betydligt mindre än solpaneler och de ger bättre avkastning.

Det spelar ju tydligen ingen roll hur mycket fakta du får här, så kolla med hjälp av Google och AI så kan du få lite ny kunskap. 😊

• Wow
djac
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att avkastningen är betydligt mindre och riskerna betydligt större med solpaneler än med exemplet globala indexfonder. Dessutom har du kvar insatsen.

Risker med globala indexfonder är betydligt mindre än solpaneler och de ger bättre avkastning.

Det spelar ju tydligen ingen roll hur mycket fakta du får här, så kolla med hjälp av Google och AI så kan du få lite ny kunskap. 😊
Nej, din AI lurar dig, det är bättre att kunna saker själv.

Riskerna med solceller är få, solen slocknar, man slutar använda el, eller såklart att det blir fri el, inklusive leverans, för alla. Allt detta kan såklart hända men tror du själv på det.

Aktier kommer både att gå ner och upp, det händer varje dag.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Säljer jag av lite av insatsen varje månad för att betala elräkningen så har jag ju inte kvar den…….
Beräkningen är ju betydligt svårare än det framgår av diskussionen här 🤔

Säg att solpaneler och batteri minskar elräkningen med kr2000:-/månad under 8 månader då behöver ju indexfonden ge avkastning på över 10% årligen (skatt gör jämförelse ännu svårare) för att inte minska i värde……..
Och använder man inte ”indexfonden” för att sänka elräkningen blir ju jämförelsen värdelös 😉

Samma resonemang brukar ju gälla kring att amortera eller investera, täcker inte investeringen räntan varje månad kanske amortering är det smartaste valet?

D
T Taxture skrev:
Säljer jag av lite av insatsen varje månad för att betala elräkningen så har jag ju inte kvar den…….
Beräkningen är ju betydligt svårare än det framgår av diskussionen här 🤔

Säg att solpaneler och batteri minskar elräkningen med kr2000:-/månad under 8 månader då behöver ju indexfonden ge avkastning på över 10% årligen (skatt gör jämförelse ännu svårare) för att inte minska i värde……..
Och använder man inte ”indexfonden” för att sänka elräkningen blir ju jämförelsen värdelös 😉

Samma resonemang brukar ju gälla kring att amortera eller investera, täcker inte investeringen räntan varje månad kanske amortering är det smartaste valet?
Den är omöjlig att jämföra, det är nämligen två helt olika saker ekonomiskt, som tur är finns det inget förbud mot att ha bägge, och även andra investeringar samtidigt, som gör att man får en diversifierad portfölj.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Räknat på en av vinterns elräkningar skulle varje kWh som solceller producerat vara värd 1,96 krona i minskade utgifter
Nackdelen är ju att när solceller producerar som bäst är behovet av strömmen minst 🤔

Men ”kostnadsfria” komforthöjande saker som ac under dom varmaste dagarna och förlänga badsäsongen i poolen med värme kan ju också det hänga ihop med solceller

Sittställning
Jag har lite svårt att följa argumenten som går fram och tillbaka

Solceller - producera när man inte behöver

Batteri - går inte ihop ekonomiskt

Styra last - genom att styra last behöver man inte batteri eller solceller.

Vad man missar - det går att kombinera, det är hela vinningen med batteri solceller.

Jag kan göra en investering som ger mig avkastning månaden efter installation.

Senaste sju(7) dagarna har jag haft nollad elförbrukningen. Detta gör att april månad efter den tunga vintern kommer bli extremt lätt, 70-80% av min elräkning blir eliminerad i april. Detta är ett värde man inte kan bortse ifrån. Mars kommer vara bättre.

Det bästa av allt, jag kan öva normalt! Duschar när jag vill, laddar bilen när jag vill. Lever ett fullständigt normalt liv, skruvar upp värmen när jag fryser.

Sparar både pengar och bekvämlighet :)

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Jag har lite svårt att följa argumenten som går fram och tillbaka

Solceller - producera när man inte behöver

Batteri - går inte ihop ekonomiskt

Styra last - genom att styra last behöver man inte batteri eller solceller.

Vad man missar - det går att kombinera, det är hela vinningen med batteri solceller.

Jag kan göra en investering som ger mig avkastning månaden efter installation.

Senaste sju(7) dagarna har jag haft nollad elförbrukningen. Detta gör att april månad efter den tunga vintern kommer bli extremt lätt, 70-80% av min elräkning blir eliminerad i april. Detta är ett värde man inte kan bortse ifrån. Mars kommer vara bättre.

Det bästa av allt, jag kan öva normalt! Duschar när jag vill, laddar bilen när jag vill. Lever ett fullständigt normalt liv, skruvar upp värmen när jag fryser.

Sparar både pengar och bekvämlighet :)
Ja, du kan få avkastning, ingen har sagt något annat. Problemet är att elen blir dyrare än den du köper eftersom du aldrig får tillbaka investeringen.

Jag är en rationell typ som endast skulle skaffa solpaneler mm om det vore ekonomiskt lönsamt. Därför är det inte aktuellt för mig. Det finns fler skäl, men detta räcker.

Har man andra skäl än ekonomiska att skaffa alla solprylarna med tillbehör så kan det ju vara rätt ändå. Men det är lite tröttsamt att ständigt se dessa optimister som försöker argumentera för att det går att försvara solpaneler/batterier ekonomiskt…

• Gilla
trcjesa och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Nja.. du missar poängen totalt. Du jämför avkastning på kapital. Jag optimerar kostnad, risk och kassaflöde. Det är inte samma problem.
Vi skriver om olika saker. Jag svarar på TS fråga.
Du verkar istället beskriva dina egna val i din egna annorlunda situation med solceller. Det ser jag ingen som helst poäng med.
Naturligtvis är det inte samma problem som TS har. Så det förvirrar bara att dra upp det i denna tråd. Vill du diskutera din lösning är du välkommen. Jag tycker det verkar riktigt intressant. Men då kan du väl göra det i en annan tråd.

Walle85 Walle85 skrev:
Det du kan lägga till där är att mellanskillnaden för att betala elräkningarna i bägge fallen kan sättas in på börsen varje månad i solcellsägarens beräkning. Du har samma grundinvestering i bägge fallen och samma utgift sett till lönen varje månad då. Du kan såklart göra omvänt när solcellsägaren har utgifter för ny växelriktare etc.
Du har en poäng där. Naturligtvis kan man spara på börsen eller amortera sitt huslån eller vad man vill. Det är relevant. Men det är en annan sak.

Frågan var om det är en bra idé att köpa ett batteri. Påståendet/invändningen var att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigare att köpa värdepapper än batteri för pengarna.
Walle85 Walle85 skrev:
Men att bortse från att elräkningen ska betalas i denna kalkulation blir lite snedvridet ifall den som investerar allt på börsen inte behöver plocka ut från börsen varje månad och då får detta "gratis".
Elräkningen måste betalas oavsett. Det ingår i husets driftskalkyl. Jag tänker mig att det är månadslönen som betalar elräkningen idag. Och att den kommer fortsätta göra det även om man har köpt lite värdepapper för en del av sparkapitalet.

D djac skrev:
Jag vet inte vem som började ställa dessa mot varandra
Det var TS som började
D djac skrev:
men jag vet att vi bör sluta eftersom de inte är i samma investeringsslag. Fonder eller aktier, effektivare värmepump eller solceller/batteri kan också funka men vi slutar bara med det barnsliga med aktier vs solceller, va?
Solceller var inget alternativ för TS. Så det håller jag med om att vi kan sluta med.

TS hade flera frågor en var om det är värt att skaffa batteri.
Z Zoofus skrev:
Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.
För att svara på det måste man veta alternativen. De mest uppenbara är väl att
  1. ha kvar pengarna på sparkonto.
  2. köpa värdepapper för pengarna för att få bättre avkastning

Nissens Nissens skrev:
Problemet är att avkastningen är betydligt mindre och riskerna betydligt större med solpaneler än med exemplet globala indexfonder.
Du har troligen helt rätt i detta. Speciellt om man räknar på så lång sikt som livstiden för en solcellsanläggning.
Nissens Nissens skrev:
Dessutom har du kvar insatsen.
Kanske är detta den allra största skillnaden. Inklusive att man kan ta ut valfri andel av insatsen fonden. Pengarna är inte lika bundna som i solceller och batterier.

D djac skrev:
Nej, din AI lurar dig, det är bättre att kunna saker själv.
Jag tycker det verkar som att @Nissens kan dessa fakta tillräckligt bra.
D djac skrev:
Riskerna med solceller är få, solen slocknar, man slutar använda el, eller såklart att det blir fri el, inklusive leverans, för alla. Allt detta kan såklart hända men tror du själv på det.
Tja "fri" el är väl en definitionsfråga men med negativa priser kommer man väldigt nära. I alla fall så nära att egna solceller blir olönsamma. Det är välkänt.

När det gäller solceller är nog den politiska risken den största. Ett jämnt och stabilt elpris vill alla ha. Politikerna kommer med div förslag för att uppnå det. Att köpa billigt och sälja dyrt kommer inte gå om priset stabiliseras. Det är ännu mer förödande för den som satsar på batteri.

Utan effektavgifter blir batteri ytterligare olönsamt.
D djac skrev:
Aktier kommer både att gå ner och upp, det händer varje dag.
Alternativet är att köpa globala indexfonder och behålla 15-30år. Vad som händer varje dag är helt ointressant i det perspektivet.

Magnus E K
O O skrev:
Jag tycker det verkar som att @Nissens kan dessa fakta tillräckligt bra.

Tja "fri" el är väl en definitionsfråga men med negativa priser kommer man väldigt nära. I alla fall så nära att egna solceller blir olönsamma. Det är välkänt.

När det gäller solceller är nog den politiska risken den största. Ett jämnt och stabilt elpris vill alla ha. Politikerna kommer med div förslag för att uppnå det. Att köpa billigt och sälja dyrt kommer inte gå om priset stabiliseras. Det är ännu mer förödande för den som satsar på batteri.

Utan effektavgifter blir batteri ytterligare olönsamt.

Alternativet är att köpa globala indexfonder och behålla 15-30år. Vad som händer varje dag är helt ointressant i det perspektivet.
Håller med, förutom att det behövs inga politiker för att minska prisskillnaderna över dygn och vecka utan det räcker med att antalet batteriinstallationer fortsätter öka (i Sverige och i länder vi handlar el med). Ökar även solcellsinstallationerna kommer den utjämningen ge överlag väldigt lågt pris på sommaren. Under vintern (och i lägre grad senhösten och tidig vår) kommer det bli våldsamma variationer mellan perioder långa nog att batterierna inte kan jämna ut dem, när vindförhållanden och temperatur varierar.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ja, du kan få avkastning, ingen har sagt något annat. Problemet är att elen blir dyrare än den du köper eftersom du aldrig får tillbaka investeringen.
Jo jag får tillbaka min investering.
O O skrev:
Vi skriver om olika saker. Jag svarar på TS fråga.
Du verkar istället beskriva dina egna val i din egna annorlunda situation med solceller. Det ser jag ingen som helst poäng med.
Naturligtvis är det inte samma problem som TS har. Så det förvirrar bara att dra upp det i denna tråd. Vill du diskutera din lösning är du välkommen. Jag tycker det verkar riktigt intressant. Men då kan du väl göra det i en annan tråd.
Tråden har utvecklats, och blev en bredare diskussion.

Svaret på om bara batteri är lönsamt, nej. Det är det inte, så denna frågan är släckt. Så blir nästa diskussion batteri + solcell och det är allra högsta grad lönsamt vilket jag visat flera gånger. Men vissa i tråden verkar ha väldigt kort minne.

Nissens Nissens skrev:

Jag är en rationell typ som endast skulle skaffa solpaneler mm om det vore ekonomiskt lönsamt. Därför är det inte aktuellt för mig. Det finns fler skäl, men detta räcker.

Har man andra skäl än ekonomiska att skaffa alla solprylarna med tillbehör så kan det ju vara rätt ändå. Men det är lite tröttsamt att ständigt se dessa optimister som försöker argumentera för att det går att försvara solpaneler/batterier ekonomiskt…
Hur mycket får en 20kWp anläggning (utan batteri) kostar, för att det har lönsamhet enligt ditt kalkyl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.