47 743 läst ·
1 823 svar
48k läst
1,8k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det är väl ingen som är intresserad av om du är orolig eller inte.D djac skrev:
Frågan var hur kalkylen ser ut…
Självklart förkortar cyklerna batteriets livslängd. Räknar du med ett tidigarelagt batteribyte på bilen eller bara en värdeminskning på den pga minskad batterikapacitet? Vad kostar det?
Är lite trött på den här sekten som bara räknar besparingar, men inte investeringar, driftskostnader etc…
Frågan är inte vad du, jag eller någon annan tycker att de olika kostnadsposterna ska värderas till.Nissens skrev:
Det är väl ingen som är intresserad av om du är orolig eller inte.
Självklart förkortar cyklerna batteriets livslängd. Räknar du med ett tidigarelagt batteribyte på bilen eller bara en värdeminskning på den pga minskad batterikapacitet? Vad kostar det?
Är lite trött på den här sekten som bara räknar besparingar, men inte investeringar, driftskostnader etc…
Frågan är när du tänker börja svara på direkta frågor och själv bemöta siffrorna sakligt med en faktisk kalkyl.
Du hävdar gång på gång att kalkylen inte håller. Då borde det vara ganska enkelt att visa varför. Hittills har du istället konsekvent svarat med nya frågor, hänvisningar till andra personer och allmänna påståenden.
Visa din beräkning. Det är fortfarande det enda jag efterfrågar.
Du lovade en kalkyl, leverera den, först så kan man bemöta något av det bullshit du slänger med.
Under tiden kommer jag uttöka min besparing genom att bygga ut min anläggning 😅
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 439 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 439 inlägg
Jag räknar kallt med att batteriet överlever bilens livslängd. Även om den körs 40.000mil och jag plockar ur 10.000kWh. Det är ändå bara 1200 cykler på mitt 77kWh batteri.Nissens skrev:
Skulle jag behöva nytt batteri a 150.000kr efter att 25.000mil försäkringen löpt ut så får man väl ta ställning då till om det går att hitta ett bättre beg eller om man får skrota bilen och svälja att den kostade 45kr istället för 35kr/mil...
Självklart, det är en elbil och batteriet måste naturligtvis bytas regelbundet, förslagsvis samtidigt som man säsongsbyter däcken, det vet väl alla!Nissens skrev:
Du lever ju i en liten ekokammare av sektlögner, lite roligt att du slänger dig med såna uttryck, fniss.
Man bör också försöka räkna ut den alternativa elkostnaden som man hade haft om man inte hade köpt solpaneler och batteri. Det har inte jag gjort, men jag ska försöka ta mig i kragen efter ett års batteriinnehav och se hur läget är.Sittställning skrev:
Det är lite lurigt för innan vi köpte solpaneler hade vi s.k. rörligt pris vilket ju är skitkorkat att ha när man har solpaneler och batteri. Vad borde jag ansätta som prismodell för den alternativa elkostnaden? Med kvartspris utan batteri skulle jag antagligen ha blivit sönderstressad av att anpassa elförbrukningen varje kvart eller galen på att installera automatisk styrning på antika elförbrukare som inte ens har RS-232.
Jag litar mer på Pelle Söderströms erfarenheter. Han är en seriös ingenjör som har en stor anläggning sedan länge och ger som jag uppfattar det en objektiv bild. Den skiljer sig kraftigt från den bilden du ständigt förmedlar. Han tjänade bra pengar när det begav sig runt 2022, sedan dess ger den inte mycket, och nu ger den mindre än någonsin. Har du utbytt erfarenheter med honom? 😊 Tänkte väl det, den informationen som inte går din väg filtrerar du bort - hur objektiv den än är…Sittställning skrev:
Jodå, det har varit ganska tydligt.
Jag anger konkreta siffror och ber dig visa vad som är fel i dem. Du svarar med ”sekten”, Pelle Söderström och att ”flera har visat” motsatsen. Men vad gör du då med alla de faktiska anläggningar där ägarna redovisar positiva resultat?
Om man använder 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar det cirka 37 till 46 ekvivalenta fullcykler per år. Visa gärna vad som är fel i den beräkningen och hur just den cyklingen skulle innebära det livslängdsproblem du påstår.
Kapitalkostnad, degradering, livslängd, support och underhåll är självklart relevanta poster. Men att bara rada upp dem bevisar ingenting. Sätt siffror på dem och visa vad de faktiskt gör med kalkylen.
Om min kalkyl är dålig, visa din. Om ”flera” redan har visat motsatsen, länka till deras beräkningar.
Jag har dessutom verkliga mätvärden från min egen anläggning. Jag har investeringskostnaden, produktionen, förbrukningen, mängden köpt och såld el och de faktiska elräkningarna.
Du har fått siffrorna flera gånger, men du kommer aldrig fram till vilken konkret post som är fel eller hur stort felet skulle vara.
Att hänvisa till Pelle Söderström är inte heller någon kalkyl. Hans anläggning har sitt inköpspris, sin produktion, sin förbrukningsprofil och sina ekonomiska förutsättningar. Det säger inte automatiskt något om ekonomin i min anläggning.
Så visa siffrorna. Det är egentligen allt jag har bett om hela tiden. Fram tills dess är ”flera har visat”, ”Pelle säger” och kommentarer om ”sekten” fortfarande bara påståenden som inte går att kontrollera.
Precis som jag skrev bekräftar du nu att du dels inte har med hela kalkylen, dels inte tagit till dig informationen i tråden som visar något helt annat än vad du försöker få fram vad gäller lönsamheten och en eventuell ROI. När tänker du ta med de delarna du utelämnat och justerat möjliga besparingar till realistiska nivåer?
Ja, jag skall pillra fram min kalkyl i något överskådligt format. Skall komplettera den först också.
Redigerat:
Det där är en väldigt bekväm position.Nissens skrev:
Jag litar mer på Pelle Söderströms erfarenheter. Han är en seriös ingenjör som har en stor anläggning sedan länge och ger som jag uppfattar det en objektiv bild. Den skiljer sig kraftigt från den bilden du ständigt förmedlar. Han tjänade bra pengar när det begav sig runt 2022, sedan dess ger den inte mycket, och nu ger den mindre än någonsin. Har du utbytt erfarenheter med honom? 😊 Tänkte väl det, den informationen som inte går din väg filtrerar du bort - hur objektiv den än är…
Precis som jag skrev bekräftar du nu att du dels inte har med hela kalkylen, dels inte tagit till dig informationen i tråden som visar något helt annat än vad du försöker få fram vad gäller lönsamheten och en eventuell ROI. När tänker du ta med de delarna du utelämnat och justerat möjliga besparingar till realistiska nivåer?
Ja, jag skall pillra fram min kalkyl i något överskådligt format. Skall komplettera den först också.
Du säger att du har fakta, att andra redan visat att jag har fel och att min kalkyl saknar viktiga delar. Men när man ber dig visa underlaget kommer inget. Istället kritiserar du andras siffror utifrån en kalkyl du själv fortfarande inte presenterat.
Sedan gör du Pelle Söderströms erfarenhet till någon slags objektiv sanning. Det är en anläggning med sina egna kostnader, förutsättningar och resultat. En datapunkt, inte ett facit.
Det tydligaste är ändå din bias. Dåliga erfarenheter tar du som bekräftelse. Positiva erfarenheter ifrågasätter eller avfärdar du. Det är inte en nyanserad bild.
Så visa kalkylen. Fram tills dess kräver du betydligt mer bevis av andra än av dig själv.
Och det är rätt märkligt att du redan verkar veta exakt vad slutsatsen är trots att din egen kalkyl inte ens är komplett. Det ser mer ut som att slutsatsen kom först och att siffrorna ska anpassas efter den i efterhand.
"Pillra" du på, du har mycket kompletterande att göra 😅
Jag räknar min alternativa kostnad som rörligt månadspris, eftersom hushållets förbrukningsmönster, elbil osv gör att jag realistiskt inte kan köpa all el under marknadens medelpris.P pmd skrev:Man bör också försöka räkna ut den alternativa elkostnaden som man hade haft om man inte hade köpt solpaneler och batteri. Det har inte jag gjort, men jag ska försöka ta mig i kragen efter ett års batteriinnehav och se hur läget är.
Det är lite lurigt för innan vi köpte solpaneler hade vi s.k. rörligt pris vilket ju är skitkorkat att ha när man har solpaneler och batteri. Vad borde jag ansätta som prismodell för den alternativa elkostnaden? Med kvartspris utan batteri skulle jag antagligen ha blivit sönderstressad av att anpassa elförbrukningen varje kvart eller galen på att installera automatisk styrning på antika elförbrukare som inte ens har RS-232.
Egenanvänd solel värderar jag därför till månadsmedel plus de rörliga nätavgifter och skatter jag slipper. Vill man vara konservativ kan man räkna månadsmedel minus exempelvis 20 procent för att simulera viss prisstyrning. Det förändrar inte jättemycket eftersom en stor del av värdet ligger i de undvikna avgifterna.
Såld el behöver jag inte uppskatta alls. Den faktiska ersättningen syns direkt på elräkningen.
Har all data i home assistant och kan därför göra vilka korrelationer och jämförelser som helst, super värdefullt om man gillar data.
Klicka här för att svara