47 940 läst ·
1 829 svar
48k läst
1,8k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Diskussionen handlar inte om 100kwh batteri i huset, utan om att låna kapacitet från bilen, därav 100kwh.Attitudeswe skrev:
Håller med att 100kwh i huset kan vara för mycket, beroende på pris osv såklart.
Hur har du räknat att den ska cykla ditt batteri i bilen? Kostnad/slitage?Attitudeswe skrev:
Det finns ju både för och nackdelar, mitt hus batteri fylls av solen hela sommaren, som jag sedan kan ladda bilen eller använda i huset. Vi som har barn är ofta ute och kör. Men det ena utesluter inte det andra antar jag, man kan ju installera båda.
Jo, men det blir ju dyrare än att ladda från nätet…Sittställning skrev:
Hur har du räknat att den ska cykla ditt batteri i bilen? Kostnad/slitage?
Det finns ju både för och nackdelar, mitt hus batteri fylls av solen hela sommaren, som jag sedan kan ladda bilen eller använda i huset. Vi som har barn är ofta ute och kör. Men det ena utesluter inte det andra antar jag, man kan ju installera båda.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 439 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 439 inlägg
Man vill ju få nån krona eller tre i arbitrage diff.
Jag äger generellt mina bilar i 10år - 25.000mil, så är inte så brydd om andrahandsvärdet. Batteriet har garanti från tillverkaren till 16.000 mil ich från försäkringsbilag till 25.000mil
När det lagas mat ich tvättas så är bilen också ofta hemma. Mitt på dagen behövs minimalt med underhållsvärme i huset och jag styr ändå varmvattenuppvärmning till natten vintertid.
Jag äger generellt mina bilar i 10år - 25.000mil, så är inte så brydd om andrahandsvärdet. Batteriet har garanti från tillverkaren till 16.000 mil ich från försäkringsbilag till 25.000mil
När det lagas mat ich tvättas så är bilen också ofta hemma. Mitt på dagen behövs minimalt med underhållsvärme i huset och jag styr ändå varmvattenuppvärmning till natten vintertid.
Det blir ju så lite cykler av det så jag skulle inte vara orolig.Sittställning skrev:
Hur har du räknat att den ska cykla ditt batteri i bilen? Kostnad/slitage?
Tror inte jag heller, speciellt inte om man kombinerar med solceller.D djac skrev:
Men det är intressant att få höra från någon som tagit steget. Vad man förväntar sig osv.
Jag har en Tesla y men tror inte den stödjer. Min zaptec laddare ska vara förberedd för det dock. Jag tror detta är framtiden.