Attitudeswe
Varför har du 100kWh batteri om du bara använder 10% av det? Verkar onödigt platskrävande med mer batteri än vad man behöver?

Sittställning
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför har du 100kWh batteri om du bara använder 10% av det? Verkar onödigt platskrävande med mer batteri än vad man behöver?
Diskussionen handlar inte om 100kwh batteri i huset, utan om att låna kapacitet från bilen, därav 100kwh.

Håller med att 100kwh i huset kan vara för mycket, beroende på pris osv såklart.

Attitudeswe
Ok. Blev med V2G i veckan. Resurseffektivare än ett stationärt batteri.

Screenshot_20260815-162024.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…

[bild]
Hej
Behöver elbilens infosystem med sitt effektbehov på säg 200-400 W vara igång när du använder V2G ?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning

[bild]
Fan va coolt!!!

Vilken bil, vilken laddare ?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Attitudeswe
Sittställning Sittställning skrev:
Fan va coolt!!!

Vilken bil, vilken laddare ?
MEB och ambibox

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Behöver elbilens infosystem med sitt effektbehov på säg 200-400 W vara igång när du använder V2G ?
Inga skärmar som lyser. Laddaren fläktar lite men inte bilen.

Inga skärmar som lyser. Laddaren fläktar lite men inte bilen.
Hej
Låter bra
Det är olämpligt om några hundra W skulle användas av bilen m när rimligen ingen ens sitter där

Sittställning
MEB och ambibox
Hur har du räknat att den ska cykla ditt batteri i bilen? Kostnad/slitage?

Det finns ju både för och nackdelar, mitt hus batteri fylls av solen hela sommaren, som jag sedan kan ladda bilen eller använda i huset. Vi som har barn är ofta ute och kör. Men det ena utesluter inte det andra antar jag, man kan ju installera båda.

Nissens

Det finns ju både för och nackdelar, mitt hus batteri fylls av solen hela sommaren, som jag sedan kan ladda bilen eller använda i huset. Vi som har barn är ofta ute och kör. Men det ena utesluter inte det andra antar jag, man kan ju installera båda.
Jo, men det blir ju dyrare än att ladda från nätet…

Attitudeswe
Man vill ju få nån krona eller tre i arbitrage diff.

Jag äger generellt mina bilar i 10år - 25.000mil, så är inte så brydd om andrahandsvärdet. Batteriet har garanti från tillverkaren till 16.000 mil ich från försäkringsbilag till 25.000mil

När det lagas mat ich tvättas så är bilen också ofta hemma. Mitt på dagen behövs minimalt med underhållsvärme i huset och jag styr ändå varmvattenuppvärmning till natten vintertid.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det blir ju dyrare än att ladda från nätet…
Svara först på det jag skrev tidigare än att börja bajsa om detta...

Och nej det är billigare, solelen är gratis nu då solcellerna betalt av sig. Du är läskunnig?

Redigerat:
D

Det blir ju så lite cykler av det så jag skulle inte vara orolig.

Sittställning
D djac skrev:
Det blir ju så lite cykler av det så jag skulle inte vara orolig.
Tror inte jag heller, speciellt inte om man kombinerar med solceller.

Men det är intressant att få höra från någon som tagit steget. Vad man förväntar sig osv.

Jag har en Tesla y men tror inte den stödjer. Min zaptec laddare ska vara förberedd för det dock. Jag tror detta är framtiden.

Attitudeswe
Köper man en bil enbart för arbitrage så behöver man få runt tre kr i diff för att gå plus minus noll...

650000÷(3000×77)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.