46 683 läst ·
1 792 svar
47k läst
1,8k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
10öre skillnad inom en dag är ovanligt lågt, iaf i mitt elområde, gissar att du går in med felaktiga antaganden.S styren skrev:Angående skitdag idag; Nu har jag tänkt till. Trots batteri (i ditt fall) så har jag svårt att hitta en strategi. Om man laddar batteriet med "köpel", som kostar (0) noll kr, men överföringskostanden är 1,50 eller dito. Låt oss också säga att solen är begränsad denna dag.
På kvällen är det dax att använda batterielen, men elpriset är bara max 10 öre, så det blir en rejäl förlust, om man räknar ett dygn i taget.
Det som kan rädda detta är om solen lyser bättre, och ev. att elpriserna ökar dramatiskt.
Kan det vara som jag tror någon envist hävdar här i forumet att batterier inte lönar sig ännu?
Snacket om livslängdsproblemen är grovt överdrivet, har man köpt ett så gäller det bara att använda så mycket det går, det blir ändå inte så många cykler.Nissens skrev:
Det jag syftade på var idag, elområde 3.D djac skrev:
Antingen så är det rätt eller fel. Ingen behöver anta något.
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
Jag är medveten om att du har batteri.....hela kittet.
Ja, jag är inte så insatt i det, blir ju mer att man kollar sina egna priser och här är det väldigt slagiga, så blir det ett enkelt val att använda batteriet.S styren skrev:
Redigerat:
Att "odla sina egna priser", och utnyttja "spreaden". Låter mer och mer som vi diskuterar aktier eller andra finansiella instrument. Men det är det ju också. Alltså en placering som skall ge vinst.D djac skrev:
Jag saknar en tråd med förslag/rekomendationer på kompletta anläggningar med fabrikat och allt.
(solcell+batteri+styrning) (som innehåller det senaste på fronten)
Jag använder batteriet ganska hårt och aggressivt.D djac skrev:
Men min tanke är också att det här är ett teknikområde som fortfarande har god fart i teknikutveckling och troligtvis alltmer pressade priser.
Så jag tänker att det kommer nog kännas ganska värdelöst att sitta om 10 år med ett försiktigt använt batteri i prima skick, när man egentligen bara vill köpa något nytt av allt det coola som finns då.
Ja, så tänker jag också, det räntar sig bra för mig och om nu batteriet, mot min förmodan, skulle falla dagen efter garantin gått ut så har betalt sig bra och det jag ersätter det med kommer vara billigt och ännu bättre.Mikael_L skrev:
Jag använder batteriet ganska hårt och aggressivt.
Men min tanke är också att det här är ett teknikområde som fortfarande har god fart i teknikutveckling och troligtvis alltmer pressade priser.
Så jag tänker att det kommer nog kännas ganska värdelöst att sitta om 10 år med ett försiktigt använt batteri i prima skick, när man egentligen bara vill köpa något nytt av allt det coola som finns då.
Många tankar här runt just batterier utgår ju från att livslängd=garantitid men jag tror inte att det kommer bli så, det var väl samma tankar hos en del om bilbatterier. Däremot avskrivs inte bilen fossilmotor mot garantitiden, dvs ett eller två år i många fall, det skulle bli dyra mil
Hade jag köpt idag så hade jag nog gått på Tibber igen, de har nya batterier nu som jag tror är bättre till överkomliga priser, dessutom tror jag (rätta mig gärna) inte att någon annan har den typen av styrning som Tibber har.S styren skrev:Att "odla sina egna priser", och utnyttja "spreaden". Låter mer och mer som vi diskuterar aktier eller andra finansiella instrument. Men det är det ju också. Alltså en placering som skall ge vinst.
Jag saknar en tråd med förslag/rekomendationer på kompletta anläggningar med fabrikat och allt.
(solcell+batteri+styrning) (som innehåller det senaste på fronten)
Jag ser att det blev tokigt men här har vi ju extrema slag, kan gå från 50öre till 5kronor, då är det bra med batteri.S styren skrev:
Finns sådana fortfarande?[*] Lönar det sig, eller sysslar du med välgörenhet?D djac skrev:
[*] Jo, det finns förstås. Jag fick reklam från Vattenfall för nån vecka sen om sådan.
De ville installera utrustning för 6-7 tusen och sen skulle jag betala en startavgift på 1500 kr (ojmr) och därefter en tusenlapp eller så i månadsavgift. Jag skulle tjäna 17000 kr på det (minns inte under vilken tidsutsträckning).
Det var väl Checkwatt som var en av pionjärerna på det här? Vet du hur det har gått för dem?
Redigerat:
Vet inte vad du menar. Vad är överdrivet? Batterier har en viss livslängd, det är ju inget konstigt med det. Självklart förkortas batteriets livslängd för varje laddcykel. Batteritillverkarna borde veta bäst…D djac skrev:
Nej, det är klart du inte vet men börja kolla cyklerna på ditt batteri så förstår du, -nej just det, glömde att jag snackar med den där högstadiekillen som alltid ger tip som tjejer men aldrig själv har nån, om man inte räknar hon den där på en "annan skola"Nissens skrev:
Tja, jag kan faktiskt inte marknaden, tittade en gång i tiden men det är säkert inte relevant längre.P pmd skrev:Finns sådana fortfarande?[*] Lönar det sig, eller sysslar du med välgörenhet?
[*] Jo, det finns förstås. Jag fick reklam från Vattenfall för nån vecka sen om sådan.
De ville installera utrustning för 6-7 tusen och sen skulle jag betala en startavgift på 1500 kr (ojmr) och därefter en tusenlapp eller så i månadsavgift. Jag skulle tjäna 17000 kr på det (minns inte under vilken tidsutsträckning).
Det var väl Checkwatt som var en av pionjärerna på det här? Vet du hur det har gått för dem?
Det är säkert lite tycke och smak, jag är ju positiv till att batteriet används, så för mig passar Tibber som har en tjänst som gör "allt på en gång" om det finns andra som gör sammaeller liknande vet jag faktiskt inte.
Vad yrar du om nu?D djac skrev:
Jag litar mer på batteritillverkarna än dina hemmasnickrade kreativa teorier.