46 764 läst ·
1 792 svar
47k läst
1,8k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag minns inga detaljer längre, men jag tror att man fick sämre inkomst av stödtjänster än av elförsäljning sist jag kollade. Elstödtjänster var väl som att tälja guld med kniv i början?Sittställning skrev:
Ja, jag vet att då var det så att man fick välja, dvs batteriet var låst om man körde checkwatt, då tror jag att det är sämre, vet inte om det är så fortfarande.P pmd skrev:
Vet inte alls, hörde att det gav mycket pengar i början och att det fortfarande kan ge.P pmd skrev:
Är det inte emaldon som ger mer pengar än det är värt. Min gissning är att dom bygga sitt nätverk för att skapa något större.
Jag styr allt helt själv via home Assistant, har integrerat allt och kör hela import/export motorn där ifrån.
Jag får 400-600kr/mån från stödtjänster, förväntar mig att det blir lite mer framöver eftersom nya funktioner precis introducerats, detta ska alltså läggas ovanpå solel och arbitrage.Sittställning skrev:
Vet inte alls, hörde att det gav mycket pengar i början och att det fortfarande kan ge.
Är det inte emaldon som ger mer pengar än det är värt. Min gissning är att dom bygga sitt nätverk för att skapa något större.
Jag styr allt helt själv via home Assistant, har integrerat allt och kör hela import/export motorn där ifrån.
Hur ser det ut för dig, del för del nu som sommaren.D djac skrev:
Stödtjänst - 4-600kr
Solel export värde -
Solel egenförbrukning -
Eller typ sådär
Jag har slutat att mäta pengarna, fick inte till det riktigt som jag ville och tröttnade, anledningen till att jag vet stödtjänsterna är att det är en egen rad. Såld el har varit maj 1300, juni 1800, juli 1300.Sittställning skrev:
Min målsättning är ganska modest, jag vill eliminera elräkningen, och som det varit nu så har jag en stadigt växande pott hos Tibber, som ganska säkert kan ta mig igenom även en tid med prisstress.
Jag styr allt från Sungrow iHomemanager. Som alla Sungrowgrejer är den lite yxig, men den verkar göra rätt när det gäller det viktigaste, dvs när den ska ladda batteriet och när den ska köpa el. Den har tillgång till kvartspriserna.Sittställning skrev:
Tror dom flesta system fungerar riktigt bra så att dom gör 90% av det man behöver.P pmd skrev:
Jag vill tex att elbilsladdning ska interagera med SOC på mitt hus batteri, sol prognos, aktuell produktion, elpris, framtida elpris.
Har under en period gjort mycket manuellt men nu har jag börjat integrera AI som analyserar mitt beteende och hur jag styr för att skapa automatiska processer.
T.ex läser home asstantant av vår närvaro och exporterar mer och oftare när familjen befinner sig i andra bostaden, som ett semesterläge. Men då måste ett gäng parametrar vara uppfyllda så som spotpris för det ens ska vara lönsamt.
En annan sak är att den kan undvika att starta export när vi förbrukar en viss mängd energi, typ när den ser att tvättmaskinen kör, så antar logiken att vi kommer förbruka mer energi och export unviks. Att bara stoppa på SOC upptäckte jag va lite trubbig så jag har skapat en omvandling av SOC till antal timmar, som hela tiden räknas om utifrån hur min användningsmönster sett ut.
Många parametrar men jag är övertygad om att all den tid jag lägger inte återbetalar sig, men det är kul att se hur mycket man kan optimera det.
Klicka här för att svara