Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Vad yrar du om nu?

Jag litar mer på batteritillverkarna än dina hemmasnickrade kreativa teorier.
Faktum är att batterier inte är slut bara för att de används. Det relevanta är hur mycket av batteriets kapacitet som faktiskt cyklas.

Om du exempelvis använder 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar det bara 0,10 till 0,125 fulla cykler per dag, alltså ungefär 37 till 46 fulla cykler per år. Det är väldigt lite i förhållande till vad moderna litiumbatterier normalt är konstruerade för.

Du har dessutom en ganska lång historik av kategoriska påståenden, exempelvis att ”ingen kalkyl håller”. När du sedan ombads visa din egen kalkyl kunde du inte producera någon.

Om du vill att dina invändningar ska ha någon trovärdighet behöver du börja argumentera med faktiska siffror och gärna källor, istället för att hänvisa till dig själv, ”det är uppenbart” eller liknande. Att bara säga ”kolla cyklerna” blir rätt meningslöst när man inte ens räknar på vad en cykel faktiskt innebär.

Vad är alternativet, att itne använda sitt batteri!?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Faktum är att batterier inte är slut bara för att de används. Det relevanta är hur mycket av batteriets kapacitet som faktiskt cyklas.

Om du exempelvis använder 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar det bara 0,10 till 0,125 fulla cykler per dag, alltså ungefär 37 till 46 fulla cykler per år. Det är väldigt lite i förhållande till vad moderna litiumbatterier normalt är konstruerade för.

Du har dessutom en ganska lång historik av kategoriska påståenden, exempelvis att ”ingen kalkyl håller”. När du sedan ombads visa din egen kalkyl kunde du inte producera någon.

Om du vill att dina invändningar ska ha någon trovärdighet behöver du börja argumentera med faktiska siffror och gärna källor, istället för att hänvisa till dig själv, ”det är uppenbart” eller liknande. Att bara säga ”kolla cyklerna” blir rätt meningslöst när man inte ens räknar på vad en cykel faktiskt innebär.

Vad är alternativet, att itne använda sitt batteri!?
Eftersom batterileverantörer anger antal laddcykler som något som begränsar livslängden på batterierna så är det något som är en realitet.

Sedan att du inte gillar det (och ROI och andra verklighetsbaserade begrepp) och därför låtsas som att de inte finns betyder inte att de försvinner från den riktiga verkligheten…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Eftersom batterileverantörer anger antal laddcykler som något som begränsar livslängden på batterierna så är det något som är en realitet.

Sedan att du inte gillar det (och ROI och andra verklighetsbaserade begrepp) och därför låtsas som att de inte finns betyder inte att de försvinner från den riktiga verkligheten…
Du argumenterar mot något jag aldrig har påstått. Ingen säger att laddcykler inte existerar eller att batterier har obegränsad livslängd.

Poängen är hur stor den faktiska cyklingen blir. Tar man 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar det ungefär 37 till 46 fulla cykler per år. Det är alltså den storleksordningen du behöver förhålla dig till när du hävdar att användningen skulle vara ett betydande livslängdsproblem.

Att tillverkare anger ett maximalt antal cykler bevisar bara att cykellivslängd existerar. Det säger ingenting om att just den här användningen är problematisk.

Och ROI har fortfarande inget med den invändningen att göra. Vill du hävda att kalkylen inte håller får du visa en kalkyl som visar det. Att bara upprepa orden "cykler" och "ROI" är fortfarande inget underlag.

Du driver ett narrativ, inte en diskussion.

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Du argumenterar mot något jag aldrig har påstått. Ingen säger att laddcykler inte existerar eller att batterier har obegränsad livslängd.

Poängen är hur stor den faktiska cyklingen blir. Tar man 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar det ungefär 37 till 46 fulla cykler per år. Det är alltså den storleksordningen du behöver förhålla dig till när du hävdar att användningen skulle vara ett betydande livslängdsproblem.

Att tillverkare anger ett maximalt antal cykler bevisar bara att cykellivslängd existerar. Det säger ingenting om att just den här användningen är problematisk.

Och ROI har fortfarande inget med den invändningen att göra. Vill du hävda att kalkylen inte håller får du visa en kalkyl som visar det. Att bara upprepa orden "cykler" och "ROI" är fortfarande inget underlag.

Du driver ett narrativ, inte en diskussion.
Du stoppar huvudet i sanden helt enkelt.
Flera har visat på detta forumet att varken solpaneler eller batterier ger någon rimlig ROI, om de ens någonsin gör det. Det är du som inte tar till dig den informationen helt enkelt.

Jag gav dig en länk till Pelle Söderström som har en rejäl solpanelsanläggning. Han beskriver tydligt hur usel intjäning han har på den. Inte ens det klarade du av att ta till dig. Du envisas ändå med dina idéer. Jag har en prel kalkyl också, och den pekar åt samma håll.

När batterileverantörerna anger antalet laddcykler som ett mått på batteriernas livslängd så är det något man får förlita sig på. Dina subjektiva kommentarer väger lätt jämfört med det.

• Haha
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Flera har visat på detta forumet att varken solpaneler eller batterier ger någon rimlig ROI, om de ens någonsin gör det. Det är du som inte tar till dig den informationen helt enkelt.
Flera har visat bra resultat, jag är en av dom.
Nissens Nissens skrev:
Jag gav dig en länk till Pelle Söderström som har en rejäl solpanelsanläggning. Han beskriver tydligt hur usel intjäning han har på den. Inte ens det klarade du av att ta till dig. Du envisas ändå med dina idéer. Jag har en prel kalkyl också, och den pekar åt samma håll.
En länk, vi är flera här som vittnar om väldigt bra återbetalning, varför räknas inte det? För att du driver en agenda om att smutskasta solceller och batteri och därför räknas inte de vittnesmål som inte linjerar med ditt narrativ.
Nissens Nissens skrev:
När batterileverantörerna anger antalet laddcykler som ett mått på batteriernas livslängd så är det något man får förlita sig på. Dina subjektiva kommentarer väger lätt jämfört med det.
Du gör egentligen samma sak igen. Du hänvisar till "flera", Pelle Söderström och en preliminär kalkyl, men presenterar fortfarande inga siffror som går att kontrollera. Etablerat är att stora anläggning för export inte fungerar, kan du ta det till dig?

Jag har aldrig sagt att cykler saknar betydelse. Jag räknade på dem. 10 kWh per dag ur ett batteri på 80 till 100 kWh motsvarar cirka 37 till 46 ekvivalenta fullcykler per år. Det är den siffran du behöver bemöta om du menar att just cyklingen gör användningen orimlig.

Dessutom betyder en tillverkares angivna cykellivslängd normalt inte att batteriet plötsligt är slut efter sista cykeln. Det är ett mått kopplat till kvarvarande kapacitet under angivna testförhållanden.

Samma sak med ROI. Att någon annan har dålig återbetalning på sin solanläggning säger väldigt lite om en annan installation med annat inköpspris, produktion, egenanvändning, elpris och ersättning.

Så visa gärna din preliminära kalkyl. Då finns det åtminstone något konkret att diskutera. Fram tills dess är "andra har visat", "Pelle säger” och "batteritillverkarna anger cykler" fortfarande inte ett svar på siffrorna jag faktiskt presenterat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:

Nämn något som du tycker är bra så ska jag skicka en länk till någon som säger att det är dåligt, -vad som helst!

• Älska
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:

Problemet är inte att du sprider något du hittat på internet, problemet är att du sen sätter in det i ett sammanhang som du inte vet någonting om alls. Du är verkligen den där högstadiekillen!

Men köp nu ett batteri, kör det ett par år och sen kan du komma tillbaks och berätta om din upplevelse och förmodligen få lite svar på varför det inte blev bra för just dig, vi ska hjälpa dig, lovar!

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:

Förresten, jag hjälper dig istället, känns bättre.

Haft mitt batteri i snart två år, kör både stödtjänster, solel, arbitrage och har precis passerat 500 cykler, garantin är 6000 cykler. Dvs baserat på denna utlåtelse från tillverkaren så ska mitt batteri garanterat hålla i 22år, det är för länge tycker jag, det har kommit bättre innan dess.

Mitt batteri återbetals på de första fem åren.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är säkert lite tycke och smak, jag är ju positiv till att batteriet används, så för mig passar Tibber som har en tjänst som gör "allt på en gång" om det finns andra som gör sammaeller liknande vet jag faktiskt inte.
Jag kommer inte ens att fundera på något sådant med nuvarande batteri. När/om jag uppgraderar kapaciteten på batteriet (köer en modul till och sätter den ovanpå batteriet som en legobit) och slipper köpa el så kanske det vore något att fundera på.

Jag *tror* nämligen att jag tjänar mer på att använda el själv än om den används på annat sätt.

D
P pmd skrev:
Jag kommer inte ens att fundera på något sådant med nuvarande batteri. När/om jag uppgraderar kapaciteten på batteriet (köer en modul till och sätter den ovanpå batteriet som en legobit) och slipper köpa el så kanske det vore något att fundera på.

Jag *tror* nämligen att jag tjänar mer på att använda el själv än om den används på annat sätt.
Hur stort och vilket fabrikat har du, jag gör samma som du men också andra tjänster samtidigt?

P
D djac skrev:
Jag börjar tro att mitt batteri kommer att vara betalt på kortare tid än jag gissade från början, men jag tänker inte gissa en gång till förrän jag har haft det i ett år ungefär.

Ett batteri får betydligt mer hävstång om det kopplas till en solpanelanläggning så jag tycker att man hamnar lite snett om man räknar separat avskrivningstid på ett batteri som är ansluten till solpaneler. Man bör räkna på hela systemet, vilket man förstås kan göra på lite olika sätt beroende på vilket resultat man vill ha …

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Hur stort och vilket fabrikat har du, jag gör samma som du men också andra tjänster samtidigt?
16 kWh Sungrow. Maxeffekt 9.6 kW (men det kanske är växelriktaren som är flaskhalsen där?)

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag börjar tro att mitt batteri kommer att vara betalt på kortare tid än jag gissade från början, men jag tänker inte gissa en gång till förrän jag har haft det i ett år ungefär.

Ett batteri får betydligt mer hävstång om det kopplas till en solpanelanläggning så jag tycker att man hamnar lite snett om man räknar separat avskrivningstid på ett batteri som är ansluten till solpaneler. Man bör räkna på hela systemet, vilket man förstås kan göra på lite olika sätt beroende på vilket resultat man vill ha …
Jag håller verkligen med, utan solcellerna, alltså bara batteri med stödtjänster skulle jag gissa tar ca 7-8 år att räkna hem.

Som du säger så gör batteri och solceller verkligen varandra bättre, om man nu uttrycker det så.

D
P pmd skrev:
16 kWh Sungrow. Maxeffekt 9.6 kW (men det kanske är växelriktaren som är flaskhalsen där?)
Bra storlek men tyvärr har Tibber ingen integration för detta, ännu, men det kan ju ändra sig framöver!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
Förresten, jag hjälper dig istället, känns bättre.

Haft mitt batteri i snart två år, kör både stödtjänster, solel, arbitrage och har precis passerat 500 cykler, garantin är 6000 cykler. Dvs baserat på denna utlåtelse från tillverkaren så ska mitt batteri garanterat hålla i 22år, det är för länge tycker jag, det har kommit bättre innan dess.

Jag ligger på 0.62 cykler per dag sedan start.
P pmd skrev:

Du har rätt, egenförsörjning ligger högst. Men jag hinner inte egenförbruka allt vilket innebär att jag också exporterar från batteri. Men först och främst låter jag batteriet laddas från solen främst när priset är oförmånligt att exportera.

Kort sagt, exportera när priset är högt från batteri/solceller, ladda från solel när priset är billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.