46 675 läst ·
1 792 svar
47k läst
1,8k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
OK.P pmd skrev:
Ja jag har ju inte riktigt haft batteriet under vintertid än. Jo egentligen hade jag ju det, men solcellerna hade slutat att ge något och jag hade dålig koll på hur det funkade osv, så i praktiken började jag använda batterilagret först i mars.
Men JA ..., jag ser det inte som troligt att jag kommer att sälja någon el från batterilagret under de 4-6 mörkaste månaderna, jag tror inte jag kommer sälja någon el alls, vare sig från panelerna eller batterierna.
Min approach är att mest tjäna på att slippa betala skatter och elöverföring, och jag tror att det är en dålig idé att låta elen passera elmätaren två gånger, dvs att köpa för att sen sälja.
Men osvuret är bäst, så vad som sen händer i vinter lovar jag inte i sten något om. Men som tankarna går just nu så är tanken att så länge det är möjligt använda upp den egenproducerade elen själv, och sen när det är för lite så jag ändå måste köpa så kan det finnas en idé att köpa den när den är billigast och sen använda den från batterierna när den är dyrare, men inte hålla på och sälja tillbaka.
Vår elhandelsräkning var negativ i maj, juni och juli. Trots det sålde vi några kWh lite då och då. Åtminstone under juli, som är den räkning som har jag tittat på senast.Mikael_L skrev:
Solelverkets "AI" har lite mer att lära sig tydligen. (Eller så är batteriet kanske för litet).
Ja, det är antagligen för liten fluktuation i elpriset för att arbitrage enkelt ska löna sig.Mikael_L skrev:
Vårt batteri har varit i drift sen början av mars. Då gav solpanelerna inte mycket, men efter en kort inkörstid började systemet ladda batteriet från elnätet när spotpriset var lågt och ladda ur det för konsumtion när spotpriset var högt. Utan att ha gjort en noggrann analys så har jag intrycket att det fungerar ungefär som utlovat. Jag har för avsikt att göra en rejäl genomlysning av systemet efter ungefär ett års drift.Mikael_L skrev:
Jag är också bara i början av detta äventyr, så jag vet inte heller hur det hela kommar spela ut efter något år, men jag hoppas det blir bra.
Jag skrev om mina strategier, inte verkligt utfall.
Jag har dock ett problem, som jag dock ganska snart ska åtgärda, jag har inte än fått på plats den strömmätning av el som passerar elmätaren (dvs effekt till/från grid).
Så därför har min inverter ingen aning om ifall el som den matar ut går till egenförbrukning eller till försäljning. Trots detta så jobbar den på i copilot mode och gör en del jobb, om jag kör så. Men den gör såklart inte helt rätt. Men som sagt, detta måste fixas nu snart, för under sommaren med rätt stort produktionsöverskott så är det intå så svårt att få till en rätt hygglig funktion ändå, men om en månad så kommer producerad el ehöva användas elltmer själv, och då är det nog viktigt att mätningen fungerar.
Jag har dock ett problem, som jag dock ganska snart ska åtgärda, jag har inte än fått på plats den strömmätning av el som passerar elmätaren (dvs effekt till/från grid).
Så därför har min inverter ingen aning om ifall el som den matar ut går till egenförbrukning eller till försäljning. Trots detta så jobbar den på i copilot mode och gör en del jobb, om jag kör så. Men den gör såklart inte helt rätt. Men som sagt, detta måste fixas nu snart, för under sommaren med rätt stort produktionsöverskott så är det intå så svårt att få till en rätt hygglig funktion ändå, men om en månad så kommer producerad el ehöva användas elltmer själv, och då är det nog viktigt att mätningen fungerar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 086 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 086 inlägg
Har du något specialsystem som är svårinstallerat?Mikael_L skrev:
Jag är också bara i början av detta äventyr, så jag vet inte heller hur det hela kommar spela ut efter något år, men jag hoppas det blir bra.
Känner du ingen elektriker som kan installera mätaren? 😉
Jag tror att du underskattar hur mycket du förlorar på att inte ha koll på exporten.
Jag vet inte om energimarknadsinspektionen är en myndighet. Rekommenderar dom batterier nu. (för hela svenska folket)M Martin Lundmark skrev:
Bye the way: storlek på solcellsanläggning kontra elbehov. Vem/hur beräknar man detta? Är det ens möjligt?
ps. när jag skriver detta är elpriset (0) noll. Jag beräknar att jag säljer (exporterar) 40-50 kWh för noll öre idag
Märkligt hur man installerar utan denna, köp p1 sensor från homewizard och kasta ihop allt i home Assistant.Mikael_L skrev:
Behovet blir ju tydligt när du kikar på dina elräkningar, men hus är mer lika än olika i förbrukning om man vet uppvärmning, antal personer etc.S styren skrev:Jag vet inte om energimarknadsinspektionen är en myndighet. Rekommenderar dom batterier nu. (för hela svenska folket)
Bye the way: storlek på solcellsanläggning kontra elbehov. Vem/hur beräknar man detta? Är det ens möjligt?
ps. när jag skriver detta är elpriset (0) noll. Jag beräknar att jag säljer (exporterar) 40-50 kWh för noll öre idag
Igår tömde jag mitt batteri på export fär att förbereda en laddning under dagen med prio för kvartar som är värda noll. Det är ju en riktig skitdag idag dock så det går inte att vinna på export.
Hej styrenS styren skrev:Jag vet inte om energimarknadsinspektionen är en myndighet. Rekommenderar dom batterier nu. (för hela svenska folket)
Under rubriken ”Vi är Energimarknadsinspektionen” så kan du bland annat läsa; ”Ei är en expert- och tillsynsmyndighet med uppdrag att arbeta för väl fungerande energimarknader.”
https://ei.se/
Under ”Frågor och svar om effektavgifter” på Energimarknadsinspektionens hemsida, så kan du trycka på frågan ”Solceller i kombination med effektavgift -hur funkar det?”
Där kan du sedan läsa;
”Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.
Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.
Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/anvand-el-s...ffektavgift/fragor-och-svar-om-effektavgifter
På Energimyndighetens hemsida så kan du bl.a. se en sammanfattning av villkor för de stöd du kan söka vid en solcellsinvestering.
Under ”Skattereduktion för Grön teknik” står det; ”Skattereduktion om 50 % för installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.”
https://www.energimyndigheten.se/ef...och-intakter-kan-jag-fa/stod-vid-investering/
Angående skitdag idag; Nu har jag tänkt till. Trots batteri (i ditt fall) så har jag svårt att hitta en strategi. Om man laddar batteriet med "köpel", som kostar (0) noll kr, men överföringskostanden är 1,50 eller dito. Låt oss också säga att solen är begränsad denna dag.Sittställning skrev:
Märkligt hur man installerar utan denna, köp p1 sensor från homewizard och kasta ihop allt i home Assistant.
Behovet blir ju tydligt när du kikar på dina elräkningar, men hus är mer lika än olika i förbrukning om man vet uppvärmning, antal personer etc.
Igår tömde jag mitt batteri på export fär att förbereda en laddning under dagen med prio för kvartar som är värda noll. Det är ju en riktig skitdag idag dock så det går inte att vinna på export.
På kvällen är det dax att använda batterielen, men elpriset är bara max 10 öre, så det blir en rejäl förlust, om man räknar ett dygn i taget.
Det som kan rädda detta är om solen lyser bättre, och ev. att elpriserna ökar dramatiskt.
Kan det vara som jag tror någon envist hävdar här i forumet att batterier inte lönar sig ännu?
Man laddar inte från nätet, det är klart man inte får ekonomi i det. Det måste vara en spread större än 30-60öre(beroende på batteri inköpspris) för att det ska löna sig att ladda från nätet.S styren skrev:Angående skitdag idag; Nu har jag tänkt till. Trots batteri (i ditt fall) så har jag svårt att hitta en strategi. Om man laddar batteriet med "köpel", som kostar (0) noll kr, men överföringskostanden är 1,50 eller dito. Låt oss också säga att solen är begränsad denna dag.
På kvällen är det dax att använda batterielen, men elpriset är bara max 10 öre, så det blir en rejäl förlust, om man räknar ett dygn i taget.
Det som kan rädda detta är om solen lyser bättre, och ev. att elpriserna ökar dramatiskt.
Kan det vara som jag tror någon envist hävdar här i forumet att batterier inte lönar sig ännu?
Laddar man från sol blir det "gratis". Idag fyller jag batteriet med gratis el som aldrig passerar min mätare vilket innebär att jag helt underviker alla avgifter etc.
Så länge priser inkl allt är över 30-60 öre (genomströmningskostnad) så sparar jag pengar.
Sedan sommaren börjar har jag 80-95% självförsörjning och har en snitt besparing på ca 2000kr i månaden. Dock beräknar jag denna gå ner något mot vintern då jag bara sparar på arbitrage. Enligt kalkyl taktar jag på 20000kr besparing på ett år.
Idag är ett undantag, det har varit otroligt stor spread hela sommaren.
Jag är elektriker själv, det är bara kabeldragningen som har krånglat lite.S sinuslinus skrev:
Jag måste städa ur garaget, så att jag kommer åt att montera en kabelstege - bara.
Men all min tid går ju åt att sitta här och skriva ... 😮 🙄 🙃
Det är egentligen en del i en lite större plan, jag ska byta all belysning i garaget, dra separata matningar till laddboxen och solcellsinvertern (just nu har de samma, som dessutom är provisorisk), och lite annat som ska göras om.
Och man kan väl säga att jag helt enkelt drar mig för att göra detta, det funkar ju ändå hjälpligt.
Men jag håller med, nu när vi börjar gå mot hösten och jag kommer att behöva hushålla med egenproducerad för att den ska räcka till egenförbrukning så mycket som möjligt så är den mätningen kritisk.
Allt beror på spreaden.👌😀 (alltså eg. priset)Sittställning skrev:
Man laddar inte från nätet, det är klart man inte får ekonomi i det. Det måste vara en spread större än 30-60öre(beroende på batteri inköpspris) för att det ska löna sig att ladda från nätet.
Laddar man från sol blir det "gratis". Idag fyller jag batteriet med gratis el som aldrig passerar min mätare vilket innebär att jag helt underviker alla avgifter etc.
Så länge priser inkl allt är över 30-60 öre (genomströmningskostnad) så sparar jag pengar.
Sedan sommaren börjar har jag 80-95% självförsörjning och har en snitt besparing på ca 2000kr i månaden. Dock beräknar jag denna gå ner något mot vintern då jag bara sparar på arbitrage. Enligt kalkyl taktar jag på 20000kr besparing på ett år.
Idag är ett undantag, det har varit otroligt stor spread hela sommaren.
Det kanske lönar sig för TS om priset rusar (som förutsåts). Arbitrage kanske är själva kryddan på moset sen..... Funkar det? Det finns tydligen flera system- en del fungerar, andra inte.
Ja, för att vara exakt, hur stor spridning av priset.S styren skrev:
Alla system nyttjar väl arbitrage, dvs ladda billigt använda/sälja dyrare. Har du något exempel på när det inte funkar?
Mest fördelaktigt är självklart solel, tog mig ca 5 år att få min anläggning återbetald. Nu räknar jag att systemet som ett, batteri och paneler jobbar mot att avtala batteriet vilket är beräknat till ca 5 år också.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 086 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 086 inlägg
Vad är det man brukar säga? 😂Mikael_L skrev:
Jag är elektriker själv, det är bara kabeldragningen som har krånglat lite.
Jag måste städa ur garaget, så att jag kommer åt att montera en kabelstege - bara.
Men all min tid går ju åt att sitta här och skriva ... 😮 🙄 🙃
Det är egentligen en del i en lite större plan, jag ska byta all belysning i garaget, dra separata matningar till laddboxen och solcellsinvertern (just nu har de samma, som dessutom är provisorisk), och lite annat som ska göras om.
Och man kan väl säga att jag helt enkelt drar mig för att göra detta, det funkar ju ändå hjälpligt.
Men jag håller med, nu när vi börjar gå mot hösten och jag kommer att behöva hushålla med egenproducerad för att den ska räcka till egenförbrukning så mycket som möjligt så är den mätningen kritisk.
Skomakarens barn går med trasiga skor.