F fribygg skrev:
Men betalar momsen som vanligt ?
Som privatperson så får du inte skjuta upp momsen, men det får du som företag. Dvs, du slipper som företagare kapital kostnaden på momsen.

pacman42 pacman42 skrev:
Som privatperson så får du inte skjuta upp momsen, men det får du som företag. Dvs, du slipper som företagare kapital kostnaden på momsen.
Jag har precis som de flesta andra skogsägare verksamheten som enskild firma och lär få betala moms vid inköpet om jag investerar i batteri.

F fribygg skrev:
Jag har precis som de flesta andra skogsägare verksamheten som enskild firma och lär få betala moms vid inköpet om jag investerar i batteri.
Är det enskild firma hänger det på om du får kvitta momsen eller inte.

Men som privatperson så får jag det inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Är det enskild firma hänger det på om du får kvitta momsen eller inte.

Men som privatperson så får jag det inte.
Jag lär få betala moms om jag skaffar batteri i firman.

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Kan du verkligen inte ta in att andra lever annorlunda än du? Det här är inte första gången du bygger hela resonemanget på att alla måste ha exakt ditt körmönster eller något annat hittepå. När någon förklarar att bilen faktiskt kan stå hemma dagtid bemöter du inte svaret, utan dyker upp några sidor senare med samma nattjobbsargument igen.

Min bil kan stå hemma och laddas på dagen. Tänker du bemöta det den här gången, eller återkommer du med samma fråga om några sidor? 😁
Jag begriper inte vad du snackar om.

Jag frågade bara om han kör bilen på nätterna eftersom den står på solcellsladdning på dagarna.

Om du ser dig omkring så är de allra flesta ute och kör på dagarna och trafiken är väldigt gles på nätterna, de flesta affärer o annat är även stängt då.

Åtminstone jag blir lite nyfiken på hur det fungerar. Lever du också så?

Nissens
kashieda kashieda skrev:
Glöm inte att lägga till en månadskostnad för utrymmet för batteriet. Rimligt är väl ungefär som en mindre, nybyggt femrummare, så kanske 30 kkr/månad?

Det kommer också att behövas konstant psykologstöd för att hantera ångesten, minst 165 timmar per månad och 1200 kr/timme.

Vet ni, jag tror faktiskt inte att kalkylen kommer att gå ihop.
Den går inte ihop utan dina idéer så det stämmer nog.

Du vet inte mycket om ekonomi va?

Att tro att man gjort en bra investering enbart för att elräkningarna blir lägre och ”glömma” vad det kostade är mer än naivt.

Lyckligtvis finns det de med solpaneler som är objektiva med hur dåligt ekonomin går ihop - de är inte så många i denna tråden dock. 😂😂

Nissens Nissens skrev:
Den går inte ihop utan dina idéer så det stämmer nog.

Du vet inte mycket om ekonomi va?

Att tro att man gjort en bra investering enbart för att elräkningarna blir lägre och ”glömma” vad det kostade är mer än naivt.

Lyckligtvis finns det de med solpaneler som är objektiva med hur dåligt ekonomin går ihop - de är inte så många i denna tråden dock. 😂😂
Det borde ju vara extremt enkelt att då visa det med en kalkyl, eller peka ut felen i andras. Om man har kompetens.

Själv har jag bara läst en termin redovisning och drivit företag, så jag kan ju knappt något. Jag böjer mig genast för din kunskap så fort du visar någon.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jag begriper inte vad du snackar om.
Exakt hahaha 😁
Nissens Nissens skrev:
Jag frågade bara om han kör bilen på nätterna eftersom den står på solcellsladdning på dagarna.

Om du ser dig omkring så är de allra flesta ute och kör på dagarna och trafiken är väldigt gles på nätterna, de flesta affärer o annat är även stängt då.

Åtminstone jag blir lite nyfiken på hur det fungerar. Lever du också så?
Ja, jag lever så. Det stod bokstavligen i inlägget du citerade. Du bemötte alltså min invändning genom att upprepa exakt den fråga jag just hade besvarat. Tack för demonstrationen. 😁

Om det inte gått upp för dig så funkar paneler och batteri för vissa medans andra inte får ihop det, det är inte svart vitt, så snälla skärp dig nu 🤣

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
B Bruzze skrev:
Efter ha legat ute med husbilen under sommaren, har jag inte riktigt hängt med i galenskaperna.
Det är väl självklart att Pelle inte kan räkna hem sin anläggning genom att räkna enbart på försäljning. Det är ju inte där den stora avkastningen finns. Detta har du fått förklarat för dej hur många gånger som helst.
Men ok, lita du på din Pelle. 😂
Pelle är kanske lite speciell?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har min anläggning börjat minska produktionen (hösten är här) såpass att det just nu ofta blir bara sisådär 30kWh/dygn.
Så nu börjar jag få svårt att ladda elbilen uteslutande med solel, det funkar bättre om jag jobbar hemifrån på onsdag, om man säger så.
Jag brukar som regel köra bort 20-25kWh per dag med bilen (med en övervikt på det senare, runt 25kWh), så matten ger snabbt vid handen att om solpanelerna ger 30kWh en dag så räcker det inte alls till både hus och bil ...

Nu har jag börjat drömma lite om (eller ångra mig) att jag skulle haft fler paneler.
Batteriets 16kWh är inte så tokigt dimensionerat, det kommer nog att räcka till husets behov under de mörka timmarna, så länge som solcellerna alls ger något vettigt bidrag.
Och jag har inte köpt batterierna med syftet att ladda dem med nät-el, utan syftet har hela tiden varit att spara sol-el, till husets förbrukning efter att solen gått ner.

Detta är inget diskussionsinlägg, utan jag fortsätter bara att använda denna tråd, smått off-topic, för att skriva av mig lite över hur solproduktionen fungerar hos mig.
Haha, detta var väl ungefär vad jag gissade skulle ske... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.