Sittställning Sittställning skrev:
Jag tycker listan är en bra start, men jag skulle skilja på olika alternativ för samma kWh.

Används den direkt i huset är värdet den köpta el man slipper: spotpris + påslag + energiskatt + rörlig nätavgift + moms.

Säljs den är värdet det spotpris man faktiskt får betalt.

Laddas den i batteriet och används senare är värdet den köpta el man slipper vid den tidpunkten, minus batteriförluster och batteriets genomströmningskostnad.

Samtidigt tycker jag att det är fullt rimligt att även räkna mot sitt faktiska alternativ. De flesta av oss hade inte optimerat varje kvart mot spotpriset om vi inte haft solceller och batteri. Jag väljer därför att jämföra mot det rörliga medelpris jag faktiskt hade betalat utan investeringen. Det är trots allt den kostnaden investeringen ersätter i mitt liv.

Rörligt +-20% så får man en rimlig baseline om man inte optimerat sin förbrukning tidigare.

Jag tror därför att man behöver två perspektiv: ett teoretiskt med spotupplösning och ett praktiskt där man jämför mot hushållets verkliga alternativ.
Jag tänker också att man ska kunna välja vilket inköpspris man kör mot, och då ska inköpet justeras därefter. Rörligt pris är ju bara att slå ihop alla spotpriser för en månad och dela med antalet kvartar eller timmar beroende på vilken månad man räknar på.

Jag tänker vidare att en icke-valbar komponent i uträkningen är att genererad el i första hand används av hushållet. Enbart de kWh som blir över efter avdrag för egenkonsumtionen blir föremål för antingen export eller lagring. Rätt så, eller kör du på annat sätt?

Sittställning
1 130m2 skrev:
Jag tänker också att man ska kunna välja vilket inköpspris man kör mot, och då ska inköpet justeras därefter. Rörligt pris är ju bara att slå ihop alla spotpriser för en månad och dela med antalet kvartar eller timmar beroende på vilken månad man räknar på.

Jag tänker vidare att en icke-valbar komponent i uträkningen är att genererad el i första hand används av hushållet. Enbart de kWh som blir över efter avdrag för egenkonsumtionen blir föremål för antingen export eller lagring. Rätt så, eller kör du på annat sätt?
Jag kör ungefär så, men med vissa modifieringar.

Ibland väljer jag att exportera när priserna är höga och sedan ladda batteri, bil eller öka min egen förbrukning när priserna är låga eller negativa.

Idag tillåter jag exempelvis batteriet att ladda från solel endast under de billigaste 24 kvartarna. Under övrig tid går solelen först till egenförsörjning och därefter till export. Idag är ett bra exempel på när jag gärna låter merparten gå direkt till export eftersom priset är högt. Då prioriteras inte batteri eller billaddning, om det inte är så att jag behöver ladda - livet går först liksom 😊. Skulle jag ladda bilen när elpriset är 2kr så räknar jag inte 2kr + överföring för den egenförsörjning - utan räknar egenförsörjning på rörligt månads spot + avgifter.

Eftersom det faktiskt "kostar" att snurra kWh genom batteriet väljer jag ofta att exportera direkt och laddar bara upp batteriet när det är lägre priser, eller när spread är så stor att jag laddar ur från batteriet vid ett senare tillfälle. Det sistnämnda har varit kanon, laddar för 0kr solel säljer för 2kr. Dumpar man 20kw blir det 40kr i fickan plus det som direkt exporteras morgon och kväll innan batteri laddning tillåts. Sådana dagar har det funnits massvis av i år.

Egenförsörjningen är däremot i praktiken oundviklig. Det är också där man undviker hela den rörliga elkostnaden inklusive överföringsavgifter, energiskatt och moms, vilket gör att de kWh:arna nästan alltid är de mest värdefulla.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Jäklar vilka dunderdagar! Kommer nog landa på 1500spänn bara på försäljningen. Egenförbrukning på minst lika mycket. Helt otroligt vilken passiv guldgruva.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Helt otroligt vilken passiv guldgruva.
Aktiva vulkaner vet jag existerar men hur ser en aktiv guldgruva ut? 🤔😉😂

Alfredo Alfredo skrev:
Det lär inte Sittställning kunna svara på eftersom hans var passiv….😀

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Ett svar ska levereras. 😂

Passiva intäkter = passiv guldgruva.
Aktivt arbete = aktiv guldgruva.

Det fina med den här gruvan är att vem som helst kan bygga en egen.

Solceller + batteri = 💰🔋💰🔋

Ser dessutom ut som att juni-räkningen försvinner helt. Har inte sålt en enda kWh under 50 öre och ligger närmare 2 kr/kWh i snitt på försäljningen.

Allt sker automatiskt medan jag gör annat.

(Saknar nissens kalkyl)

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Saknar nissens kalkyl
Vilket år som helst…

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Nissens
Jäklar vilka dunderdagar! Kommer nog landa på 1500spänn bara på försäljningen. Egenförbrukning på minst lika mycket. Helt otroligt vilken passiv guldgruva.
Ja, det låter nästan för bra för att vara sant. 😂😂

D
Ja, det är fina siffror men med mitt perspektiv så spelar det förmodligen mindre roll, jag vill ju i första hand inte ha någon elräkning och när ersättningen är så här hög så tenderar priserna vara fortsatt höga och då går det liksom på ett ut, exakt så som anläggningen ska fungera som ett skydd mot höga elpriser.

Vill man sen räkna på avkastning isolerat så blir såklart ett sånt här år outstanding, ungefär som att man tecknar hemförsäkring och så brinner huset ner första året, bra lönsamhet på den.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ja, det låter nästan för bra för att vara sant. 😂😂
Nissens Nissens skrev:
jag skall ta fram en kalkyl som är lite mer komplett
Nissens Nissens skrev:
Det tar lite kalendertid
Ovan var visst för bra för att vara sant. Men nedan är verkligen kanon 💰
D djac skrev:
Ja, det är fina siffror men med mitt perspektiv så spelar det förmodligen mindre roll, jag vill ju i första hand inte ha någon elräkning och när ersättningen är så här hög så tenderar priserna vara fortsatt höga och då går det liksom på ett ut, exakt så som anläggningen ska fungera som ett skydd mot höga elpriser.

Vill man sen räkna på avkastning isolerat så blir såklart ett sånt här år outstanding, ungefär som att man tecknar hemförsäkring och så brinner huset ner första året, bra lönsamhet på den.
Det känns rätt trevligt att kunna ladda bilen, värma poolen och driva hela hushållet utan att få någon elräkning. Det var egentligen precis det jag ville uppnå med batteriet.

Att varje dag ladda batteriet från sol under de billigaste timmarna, exportera solel under de dyrare och dessutom sälja ca 20 kWh utöver såld solel från batteriet under pristopparna känns riktigt bra.

Superkul att kunna tjäna in pengarna mycket fortare än väntat.

Hej,

”I ny teknik finns nu en artikel;
”De nya effektavgifterna ska bli rättvisa och lätta att förstå – så ska det gå till
Arbetet med att ta fram en ny modell för Sveriges effektavgifter har startat. Men hur ska de omdiskuterade avgifterna bli lättare att begripa den här gången? Ny Teknik ställer fem frågor till Energimarknadsinspektionen.”
https://www.nyteknik.se/energi/de-n...laetta-att-foersta-sa-ska-det-ga-till/4473796

I artikeln ställer man frågor till ” Gustav Janeling, jurist på Energimarknadsinspektionen, Ei”
Två av frågeställningarna citeras här;

1. Den nya modellen ska vara enkel, rättvis och transparent. Vad innebär det i praktiken?
– Vi arbetar just nu med att titta på vad regeringsuppdraget innebär. Transparens är ett begrepp som används i EU-reglerna kring tariffer, och det handlar om att kunderna ska kunna förstå vad de betalar för och hur tarifferna sätts. När det gäller rättvisa säger EU-reglerna att den kund som orsakar en kostnad i nätet också ska stå för den, säger Gustav Janeling”
”5. Vilket är det vanligaste missförståndet du möter när det gäller effektavgifter?
– Det finns framför allt två vanliga missuppfattningar. Den första är att effektavgifter är ett sätt för nätbolagen att höja sina intäkter. I själva verket regleras deras intäkter separat genom en intäktsram, ett tak för hur mycket pengar de får tjäna under en fyraårsperiod. Den andra missuppfattningen är att effektavgiften är en helt ny, extra avgift. Snarare handlar det om en omfördelning av kostnader inom kundkollektivet, där de som belastar nätet mer betalar mer, medan andra kan få lägre kostnader, säger Gustav Janeling. ”

Det är viktigt att vi fortsätter att förbereda oss på att effektavgifterna kommer, och att de är ett komplement till hur vi idag debiteras för elnätet.

De som gör kalkyler för köp av elbil, solceller, batterier, värmepumpar etc. bör där ta i beaktande de förändringar som kommer gällande debiteringen av elnäten.

Att sänka både den elenergi och samtidigt med att sänka det toppeffektbehov som huset behöver är en bra utgångspunkt.

Sätter man in solceller är en bra utgångspunkt att samtidigt köpa batteri och se till att anläggningens storlek är ungefär så stor som huset själv använder så att man om möjligt minimerar användningen av elnätet.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D
Spamhumör idag :)

Alfredo Alfredo skrev:
Vilket år som helst…
Innan påsk, något år?

D
kashieda kashieda skrev:
Innan påsk, något år?
Vi vet hur det kommer se ut, antaganden kommer utgå från en ständig bullbörs, elen kostar alltid noll och man har ingen egenanvändning.

• Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Härliga elpriser imorgon och idag parat med härligt väder.

Någon mer som råkar ut för oförutsedda vinster på sina paneler och batteri?

Hör och häpna, jag har också pengar på börsen.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.