Sittställning Sittställning skrev:
Nu frågade du inte mig, men jag accepterade inte det. Därför blev det elbil och batteri i huset är det korta svaret.
Ja, elbil som laddas med solpaneler är riktigt bra. Du åker inte bara gratis, du kan tillgodogöra dej avkastning på förbrukningen från egen el. Ja, riktigt bra Sittställning! Dags att du reser dej upp 😝

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
1 130m2 skrev:
Jag tycker ändå hans inlägg är ganska vettigt, det han påpekar är att värdet av exporten är väldigt låg idag. Vilket är sant, särskilt om man har en södervänd anläggning, och något man verkligen bör ta med i beräkningen om man funderar på solceller idag. Man bör optimera för så stor egenanvändning som möjligt. Acceptera att du kommer ha en stor export sommartid som inte är värd något. Håller kalkylen ändå? Kör på.
Jag klev på tåget rätt sent, förra sommaren, och visste ju att 60-öringen bara hade några månader kvar att leva på.
Och jag såg ju också att rent historiskt, dvs de två åren innan, så var elpriset ofta ungefär noll när solen ger mest, så jag dimensionerade direkt med siktet på att egenkonsumtion var vinsten (inga 60-öringar), det blev ca 10kWp paneler och en växelriktare som gav 12KVA (nu är den bytt till en som ger max 10 kVA).
Panelerna dessutom lite mer i öst och väst, än södervända.

Sen har ju elpriserna stigit chockerande mycket detta året, så som det ser ut nu skulle jag gott kunnat haft en större anläggning.
Men samtligt, trumps krigsäventyr i mellanöstern tar väl slut någon gång, så elpriserna blir mer vettiga, så jag kan nog på sikt bli nöjd med mitt val av storlek på anläggningen.

Men jag håller helt med om det du skrev, som jag citerade här.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Runt 2020 var det omöjligt att varna de som satsade på solceller tex att bygga för stora anläggningar (mer än husets behov) och att förlita sig på 60 öringen

Jag beklagar att många lurades att satsa på det som inte var långsiktigt lämpligt och lönsamt för dem
Jag kan kolla med en kompis till mig som slog till på en rätt maximalt stor installation, ungefär vid den tiden, de satt paneler på 3 eller 4 takytor, hur det har gått ekonomiskt för han.
Jag har inte hört några klagomål i alla fall.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan kolla med en kompis till mig som slog till på en rätt maximalt stor installation, ungefär vid den tiden, de satt paneler på 3 eller 4 takytor, hur det har gått ekonomiskt för han.
Jag har inte hört några klagomål i alla fall.
Hej
Det finns många satsningar man kan göra i hus, solceller, båtar resor etc

Man gör det av olika anledningar och är olika nöjd med satsningarna

Det jag avsåg är de som ”hoppade på tåget” i tron att de skulle ”bli ekonomiskt gynnade” med solceller och det inte blev som de som tipsade målade upp, och nu är de besvikna

Att köpa ”drömbilen” kan vara en ekonomisk förlustaffär men man kan ändå vara nöjd om det är något man planerat länge och väl tänkt igenom

Man kan genom köp av solceller tex anse att huset ökat i värde eller att man visat sig miljömedveten eller framgångsrik gällande teknikval

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Smäller man upp 20kw på taket och förväntar sig bli rik är man nog mer korkad, än att solceller inte går att räkna hem.

Ett par saker har vi etablerat och en av dom är att dimensionera efter sin förbrukning en annan är att flytta sin förbrukning.

Jag funderade på en direktverkande VVB, men då blir det 1:1 i effekt. Men det finns nog ingen ekonomini det, men alltid bättre än att låta det rinna ut i nätet gratis. Ska tillägga att jag sällan eller aldrig säljer till låg pris, exporterar strategiskt för att optimera efter solen och använding.

Den som vill ha en rundtur i min home assistent kan få det gratis, min fru orkar inte lyssna mer. Men det är hela motorn för min återbetalning 🔋💰☀️

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så här ser livet ut för en solpanelsägare om man tar bort fiskehistorierna.

Pelle Söderström är en synnerligen kompetent mångsysslare som håller sig till fakta.

Och då har han ändå bara nämnt besparingsnivån, inte nämnt något om ROI etc.

Han har lagt ut detta och mycket annat offentligt på sociala medier.
Köper han 20 kWh batteri för ca 20k borde han ha en payofftid på max 5 år.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det finns många satsningar man kan göra i hus, solceller, båtar resor etc

Man gör det av olika anledningar och är olika nöjd med satsningarna

Det jag avsåg är de som ”hoppade på tåget” i tron att de skulle ”bli ekonomiskt gynnade” med solceller och det inte blev som de som tipsade målade upp, och nu är de besvikna

Att köpa ”drömbilen” kan vara en ekonomisk förlustaffär men man kan ändå vara nöjd om det är något man planerat länge och väl tänkt igenom

Man kan genom köp av solceller tex anse att huset ökat i värde eller att man visat sig miljömedveten eller framgångsrik gällande teknikval
Så är det, frågar jag min, just denna, kompis, så är det ju typ cherrypicking, eller åtminstone en enda åsikt, som bara speglar vad en enda person tycker. Självklart är det som du skriver, att det finns hela skalan från de som är ytterst nöjda med sina solceller till de som är väldigt besvikna.

Och man kan ju faktiskt också vara nöjd även om det inte har gått med vinst, eller missnöjd trots att det givit vinst.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nu frågade du inte mig, men jag accepterade inte det. Därför blev det elbil och batteri i huset är det korta svaret.
Det jag kanske var otydlig med var att jag avsåg nya anläggningar. Eftersom hela kalkylen baserar idag sig på hur stor del av hushållselen du kan täcka, kan (och bör) man helt strunta i exporten. Men det upplever jag att säljarna som jag pratat med faktiskt gör. Alla har frågat efter månadsförbrukning, inte årsförbrukning. Sen har de gett offerter anpassade efter sommarmånaderna, vilket jag upplevt seriöst.

Har man en anläggning anpassad efter dåtidens förutsättningar har man förstås något annat att hantera, men jag är inte säker på att man nödvändigtvis behöver agera. Har man stor export sommartid kanske man även har hög egenanvändning under de riktigt dyra månaderna i början och slutet av säsongen, och då kanske det väger upp? Elpriset har ju gått upp betydligt mer under uppvärmningssäsongen än vad det gått ner på sommaren.

Nissens
D daVinci skrev:
Köper han 20 kWh batteri för ca 20k borde han ha en payofftid på max 5 år.
Där ser man, andra i tråden har ju visat att batterier är för dyra med för kort teknisk livslängd för att över huvudtaget betala sig.

Så frågan är ju hur du kom fram till motsatsen…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Där ser man, andra i tråden har ju visat att batterier är för dyra med för kort teknisk livslängd för att över huvudtaget betala sig.

Jag har också kommit fram till 5 år. Varför lyfter du bara det som du tycker? Och jag säger " tycker" för du har inte visat din kalkyl än 🤪😆

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag gjorde en enkel beräkning. Med vissa antaganden. Så det behöver ju inte bli exakt 5 år. Kan blir 4.9 också.

Numera kan man köpa för ca 1000 kr/kWh. Inte av de som samtidigt nasar solpaneler.
Men ali säljer för det priser och en butik i holland länkade någon.

Om jag då räknar på 1 kWh, så behöver jag få in ca 54 öre/dygn.
Har jag solpaneler och kan lagra 1 kWh och använda sedan så sparar jag in det med råge. Bara skatter och nätavgift är minst 75 öre.

Och är det några timmar per år jag inte har överskott från solpaneler utan skall ordna detta med att köpa till lägsta pris och förbruka när det är som högst så har prisdifferenserna varit ganska stora på senare tid. Kanske inte 54 öre varje dag men nästan.

Idag t ex i SE3 kan man köpa för 0 öre mitt på dagen och slippa köpa för 90 öre sedan på kvällen.
Med den typen av prisdifferens tjänar man in batterier snabbt. Sedan är det väl inte så stor skillnad typiskt.

Men nu när batterier är så pass billiga att det är snabb vinst kommer mer batterier in i nätet och prisskillnadenra kommer minska. Så om 10-20 år kommer priskurvan vara klart mer utplattad.
Men det gör också att söderöver kommer fler skaffa solpaneler för då är det inte 0 öre längre på dagen.

Nordpoolpriserna kommer konvergera mot ca 35 öre/kWh i snitt och en spridning på kanske +-10 öre.

Kommer inte vara kul för tokdårarna som byggt kkv då, och behöver 200 öre på Nordpool för att inte gå back.

Notera nu att denna framtid för elpriser är LÄTT ATT RÄKNA UT.

Det är bara att titta på priser på solpaneler och batterier. Och väger man dessutom in framtida prissänkningar då blir det lägre elpriser.

På sikt kommer med Na-jon batterier för stationär lagring och där är råvarukostnaderna runt 40 kr/kWh. Så där kan man minst räkna med att kunna köpa för 500 kr/kWh på sikt. Och det kommer pressa ihop priskurvan än mer.

Nissens Nissens skrev:

Du måste försöka förstå att avkastningen är avhängig hur mycket egenförbrukning du har. Ju mer du kan förbruka av den egna solproduktionen, ju högre avkastning blir det. Det är inte försäljning av elen som ger den stora avkastningen, utan egenförbrukningen.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
1 130m2 skrev:
Det jag kanske var otydlig med var att jag avsåg nya anläggningar. Eftersom hela kalkylen baserar idag sig på hur stor del av hushållselen du kan täcka, kan (och bör) man helt strunta i exporten. Men det upplever jag att säljarna som jag pratat med faktiskt gör. Alla har frågat efter månadsförbrukning, inte årsförbrukning. Sen har de gett offerter anpassade efter sommarmånaderna, vilket jag upplevt seriöst.

Har man en anläggning anpassad efter dåtidens förutsättningar har man förstås något annat att hantera, men jag är inte säker på att man nödvändigtvis behöver agera. Har man stor export sommartid kanske man även har hög egenanvändning under de riktigt dyra månaderna i början och slutet av säsongen, och då kanske det väger upp? Elpriset har ju gått upp betydligt mer under uppvärmningssäsongen än vad det gått ner på sommaren.
Det ska ju inte i första hand dimensioneras efter export, har man gjort det är man smått optimistisk kanske.

Det är lika självklart som att köpa en lagom stor värmepump till huset.

Poängen är att med batteri kan man vända exporten till sin fördel igen och maximera alla delar. Tråkigt att dom är relativt dyra. Men 5 år är inte så lång tid.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag skall ta fram en kalkyl som är lite mer komplett som visar kassaflöden ROI, kapitalkostnader på ett realistiskt sätt. Det tar lite kalendertid eftersom jag är uppbokad ett tag nu.
Tick tack... Det har gått typ 2 veckor nu.

Du har ju haft tid att strida, men vi saknar ju kalkylen 😂🤣

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Tick tack... Det har gått typ 2 veckor nu.

Du har ju haft tid att strida, men vi saknar ju kalkylen 😂🤣
Tänk på att han är på jobbet när solen skiner, så blir långa dagar nu på sommaren, inte mycket tid att göra annat än sova de få mörka timmarna som är. Så till hösten kanske det blir tid till att ta fram en kalkyl 😉

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.