43 088 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Nu har det heller inte varit billigt mitt på dagen ganska länge. Imorgon är det billigt men inte 0 men lågt. Men det räknas inte. Man får bara räkna dom billiga timmarna.B Bruzze skrev:
Äh, uppe i över 8 tusen besparing på 5 månader, jag är nöjd.
☀️☀️☀️☀️🔋🔋🔋
Härligt att höra!Sittställning skrev:
Själva kom vi upp i 6200 t.o.m. maj. 👍
Så här ser livet ut för en solpanelsägare om man tar bort fiskehistorierna.
Pelle Söderström är en synnerligen kompetent mångsysslare som håller sig till fakta.
Och då har han ändå bara nämnt besparingsnivån, inte nämnt något om ROI etc.
Han har lagt ut detta och mycket annat offentligt på sociala medier.
Pelle Söderström är en synnerligen kompetent mångsysslare som håller sig till fakta.
Att hänvisa till enskilda som en universell sanning är inte så smart.Nissens skrev:
Pelles anläggning och liv är inte mitt liv. Jag har tjänat massvis på min paneler 🔋☀️💰
Redigerat:
Känns spontant rimligt om man har en södervänd anläggning. Solen skiner ju samtidigt hos alla.Nissens skrev:
Framgår det hur mycket han egenkonsumerat, dvs sluppit betala skatt och överföringsavgift för? Det bör ju läggas till hundringen han sålde för.
Han kanske är kompetent men också rätt dum, det kanske man kan vara samtidigt, vad vet jag.Nissens skrev:
Han säger att han inte använder el, man kan undra varför han satte upp solcellerna!?1 130m2 skrev:
Ja, som sagt, det som en del som kompetens ser andra som dumhet.Sittställning skrev:
Detta är väl exakt ett exempel på när man sätter upp solceller på fel grunder, de få anläggningar som hänvisas till ser väl ut så här ungefär.
Det finns nog rätt mycket hushållsapparater som detta, de samlar damm och utgör en besvikelse, bakmaskiner, juicepressar, motionscyklar, osv.
Härligt när man bara hittar exempel som driver ens personliga agenda också. Läste kommentarerna i tråden han länkade. Där finns också ett par st som vittnar om framgång.D djac skrev:Ja, som sagt, det som en del som kompetens ser andra som dumhet.
Detta är väl exakt ett exempel på när man sätter upp solceller på fel grunder, de få anläggningar som hänvisas till ser väl ut så här ungefär.
Det finns nog rätt mycket hushållsapparater som detta, de samlar damm och utgör en besvikelse, bakmaskiner, juicepressar, motionscyklar, osv.
Cherry picking kallas det, fult att göra så.
Saknar nissens kalkyl, det har gått många kalender dagar n
Lol så kan man förstås tolka detD djac skrev:
Jag tolkade det som att han, likt de flesta andra som värmer huset med el, relativt sett använder mycket mindre el på sommaren. 2020 designade man väl anläggningarna efter 60-öringen som nu är borttagen.
Jag tycker ändå hans inlägg är ganska vettigt, det han påpekar är att värdet av exporten är väldigt låg idag. Vilket är sant, särskilt om man har en södervänd anläggning, och något man verkligen bör ta med i beräkningen om man funderar på solceller idag. Man bör optimera för så stor egenanvändning som möjligt. Acceptera att du kommer ha en stor export sommartid som inte är värd något. Håller kalkylen ändå? Kör på.
Hej1 130m2 skrev:Lol så kan man förstås tolka det
Jag tolkade det som att han, likt de flesta andra som värmer huset med el, relativt sett använder mycket mindre el på sommaren. 2020 designade man väl anläggningarna efter 60-öringen som nu är borttagen.
Jag tycker ändå hans inlägg är ganska vettigt, det han påpekar är att värdet av exporten är väldigt låg idag. Vilket är sant, särskilt om man har en södervänd anläggning, och något man verkligen bör ta med i beräkningen om man funderar på solceller idag. Man bör optimera för så stor egenanvändning som möjligt. Acceptera att du kommer ha en stor export sommartid som inte är värd något. Håller kalkylen ändå? Kör på.
Runt 2020 var det omöjligt att varna de som satsade på solceller tex att bygga för stora anläggningar (mer än husets behov) och att förlita sig på 60 öringen
Jag beklagar att många lurades att satsa på det som inte var långsiktigt lämpligt och lönsamt för dem
Man bör se solceller och batterier som levererar till husets behov som en prissäkring och en möjlighet att tex klara tuffare tider och strömavbrott
Nu frågade du inte mig, men jag accepterade inte det. Därför blev det elbil och batteri i huset är det korta svaret.1 130m2 skrev:Lol så kan man förstås tolka det