Sittställning Sittställning skrev:
Tror inte folk fattar det. Elen kostar ju inget mitt på dagen ?
Nä precis. Månadskostnaden betalar de inte heller 😂😂😂

Sittställning
B Bruzze skrev:
Nä precis. Månadskostnaden betalar de inte heller 😂😂😂
Nu har det heller inte varit billigt mitt på dagen ganska länge. Imorgon är det billigt men inte 0 men lågt. Men det räknas inte. Man får bara räkna dom billiga timmarna.

Äh, uppe i över 8 tusen besparing på 5 månader, jag är nöjd.

☀️☀️☀️☀️🔋🔋🔋

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu har det heller inte varit billigt mitt på dagen ganska länge. Imorgon är det billigt men inte 0 men lågt. Men det räknas inte. Man får bara räkna dom billiga timmarna.

Äh, uppe i över 8 tusen besparing på 5 månader, jag är nöjd.

☀️☀️☀️☀️🔋🔋🔋
Härligt att höra!
Själva kom vi upp i 6200 t.o.m. maj. 👍

Nissens
Så här ser livet ut för en solpanelsägare om man tar bort fiskehistorierna.

Pelle Söderström är en synnerligen kompetent mångsysslare som håller sig till fakta.

Och då har han ändå bara nämnt besparingsnivån, inte nämnt något om ROI etc.

Han har lagt ut detta och mycket annat offentligt på sociala medier.

• IMG_9451.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Nissens Nissens skrev:

Pelle Söderström är en synnerligen kompetent mångsysslare som håller sig till fakta.

Att hänvisa till enskilda som en universell sanning är inte så smart.

Pelles anläggning och liv är inte mitt liv. Jag har tjänat massvis på min paneler 🔋☀️💰

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Här är 2 personer på ett forum som optimerat sin anläggning och får besparing.

Dom skriver mycket om detta på forumet.

• Screenshot_20260613_112427_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Känns spontant rimligt om man har en södervänd anläggning. Solen skiner ju samtidigt hos alla.

Framgår det hur mycket han egenkonsumerat, dvs sluppit betala skatt och överföringsavgift för? Det bör ju läggas till hundringen han sålde för.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:

Han kanske är kompetent men också rätt dum, det kanske man kan vara samtidigt, vad vet jag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
1 130m2 skrev:
Känns spontant rimligt om man har en södervänd anläggning. Solen skiner ju samtidigt hos alla.

Framgår det hur mycket han egenkonsumerat, dvs sluppit betala skatt och överföringsavgift för? Det bör ju läggas till hundringen han sålde för.
Han säger att han inte använder el, man kan undra varför han satte upp solcellerna!?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
Han säger att han inte använder el, man kan undra varför han satte upp solcellerna!?
Hahhahaha ja vilken bra poäng. Dessutom monster anläggning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Hahhahaha ja vilken bra poäng. Dessutom monster anläggning.
Ja, som sagt, det som en del som kompetens ser andra som dumhet.

Detta är väl exakt ett exempel på när man sätter upp solceller på fel grunder, de få anläggningar som hänvisas till ser väl ut så här ungefär.

Det finns nog rätt mycket hushållsapparater som detta, de samlar damm och utgör en besvikelse, bakmaskiner, juicepressar, motionscyklar, osv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
Ja, som sagt, det som en del som kompetens ser andra som dumhet.

Detta är väl exakt ett exempel på när man sätter upp solceller på fel grunder, de få anläggningar som hänvisas till ser väl ut så här ungefär.

Det finns nog rätt mycket hushållsapparater som detta, de samlar damm och utgör en besvikelse, bakmaskiner, juicepressar, motionscyklar, osv.
Härligt när man bara hittar exempel som driver ens personliga agenda också. Läste kommentarerna i tråden han länkade. Där finns också ett par st som vittnar om framgång.

Cherry picking kallas det, fult att göra så.

Saknar nissens kalkyl, det har gått många kalender dagar n

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lol så kan man förstås tolka det :-)

Jag tolkade det som att han, likt de flesta andra som värmer huset med el, relativt sett använder mycket mindre el på sommaren. 2020 designade man väl anläggningarna efter 60-öringen som nu är borttagen.

Jag tycker ändå hans inlägg är ganska vettigt, det han påpekar är att värdet av exporten är väldigt låg idag. Vilket är sant, särskilt om man har en södervänd anläggning, och något man verkligen bör ta med i beräkningen om man funderar på solceller idag. Man bör optimera för så stor egenanvändning som möjligt. Acceptera att du kommer ha en stor export sommartid som inte är värd något. Håller kalkylen ändå? Kör på.

1 130m2 skrev:

Jag tolkade det som att han, likt de flesta andra som värmer huset med el, relativt sett använder mycket mindre el på sommaren. 2020 designade man väl anläggningarna efter 60-öringen som nu är borttagen.

Jag tycker ändå hans inlägg är ganska vettigt, det han påpekar är att värdet av exporten är väldigt låg idag. Vilket är sant, särskilt om man har en södervänd anläggning, och något man verkligen bör ta med i beräkningen om man funderar på solceller idag. Man bör optimera för så stor egenanvändning som möjligt. Acceptera att du kommer ha en stor export sommartid som inte är värd något. Håller kalkylen ändå? Kör på.
Hej
Runt 2020 var det omöjligt att varna de som satsade på solceller tex att bygga för stora anläggningar (mer än husets behov) och att förlita sig på 60 öringen

Jag beklagar att många lurades att satsa på det som inte var långsiktigt lämpligt och lönsamt för dem

Man bör se solceller och batterier som levererar till husets behov som en prissäkring och en möjlighet att tex klara tuffare tider och strömavbrott

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Sittställning
1 130m2 skrev:

Nu frågade du inte mig, men jag accepterade inte det. Därför blev det elbil och batteri i huset är det korta svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.