D
D daVinci skrev:
Kanske är någon annan som betalar Nissens elräkning. Då är det lätt att glömma den.
Jag tror han har nämnt att han har gratis el, gissar att han har frikraft, eller en "vän" som tar räkningen?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Nu var det ju nån som hadde en mille på bankkontot, då är det ju lätt att räkna på ränteförlusten om man tar ut 140 000kr för att köpa solceller och batteri, ( det ärnosannolikt att bankkontot skulle avkasta 4% i snitt de kommande 7-10åren)
Jag vet inte vad man får för 140' idag men ser reklam ibland och det verkar vara en hygglig anläggning med batteri, då är det enketl, i SE4 iaf, att få sina 7% med råge, så på det sättet slår man lätt börsen.

Problemet med börsresonemanget och varför det inte funkar, är ju uttagen man tvingas göra varje månad för att betala elen, när börsen har ett par tunga år så kommer pengarna ta slut och sagan får en abrupt avslutning.

Jag säger inte att börsen skulle vara en dålig placering, tvärtom, men snälla sluta jämföra den med solceller.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Problemet med börsresonemanget och varför det inte funkar, är ju uttagen man tvingas göra varje månad för att betala elen, när börsen har ett par tunga år så kommer pengarna ta slut och sagan får en abrupt avslutning.
De svenska bankaktierna direktavkastar dryga 6%

Sittställning
Bottom line,

Man kan inte med någon annan investering, med samma låga risk betala sin elräkning med en så liten summa investerat.

Faktum är att solceller och batteri i se4 är en riktigt bra affär.

Jag har haft paneler i några år nu, det är inte prognos jag pratar utan utifrån erfarenhet. Redan i maj var min faktura 0. Och jag att elbil och badtunna etc..

Innan hade jag en faktura, nu har jag inte det - det är verkligt värde.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Utan löfte om framtida avkastning, så det hjälper ju inte det heller

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Öööh, det är absolut inga garantier för det, och de som inte ”direktavkastar” får höjning i börskursen istället.

Nissens Nissens skrev:
Öööh, det är absolut inga garantier för det, och de som inte ”direktavkastar” får höjning i börskursen istället.
Det har du rätt i, men om man behöver löpande intäkter på sitt kapital för att betala elräkningen är svenska bankaktier nog ett alternativ väl att fundera på

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jag vet inte vad man får för 140' idag men ser reklam ibland och det verkar vara en hygglig anläggning med batteri, då är det enketl, i SE4 iaf, att få sina 7% med råge, så på det sättet slår man lätt börsen.
Bara batteriet tar ju typ 40% av den summan.
Det är väl snarare 160’ efter grönt avdrag inklusive montering och utan batteri…
D djac skrev:
Tänk om du hade samma kritiska tänkande om solpanelerna. Du får ha gigantiska elräkningar om det scenariot skulle bli verklighet…
D djac skrev:
Jag säger inte att börsen skulle vara en dålig placering, tvärtom, men snälla sluta jämföra den med solceller.
Förstår att det är jobbigt eftersom solcellerna hamnar i underläge. Men självklart kan man jämföra olika investeringar med varann.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför refererar du då till det?

F fribygg skrev:
Jag tänker att priset blir mer volatilt ju mer solkraft som tillkommer.
Varför det?
F fribygg skrev:
Knappast i min tid.
Men om skatterna består tjänar man ju bra på att inte köpa el och därmed slippa skatterna. Hur stämmer det med det du skrev?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Varför refererar du då till det?
Det var väl du som skrev om -70 talet i nedstående inlägg..
D daVinci skrev:
Under 1970-talet hade man negativ real avkastning.

Sittställning
Idag skiner solen, batteriet är fullt i för export och laddning av elbil. Jag är inte rädd för att nyttja batteriet. Hellre slitage än ålder.

Batteriet laddade alla billiga timmar, alla dyra valde jag att exportera och tjänar pengar. Blir kanon att dumpa på toppen här idag.

Sen ska man veta att det har varit ganska dyrt även mitt på dagen här i se4 senaste tiden också. Detta påverkar min återbetalning väldigt positivt

Det går bra nu ☀️🌞

• Gilla
130m2 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det var väl du som skrev om -70 talet i nedstående inlägg..
Ang avkastning på börsen. Vilket diskuterades. Och jag svarade på.

Sedan förde du solpaneler och batterier på tal. Och då borde du väl ha någon kunskap om det under 1970-talet.

D daVinci skrev:
Och då borde du väl ha någon kunskap om det under 1970-talet.
Det är jag nog för ung för..

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Bara batteriet tar ju typ 40% av den summan.
Det är väl snarare 160’ efter grönt avdrag inklusive montering och utan batteri…
Fel igen.
Nissens Nissens skrev:
kritiska tänkande om solpanelerna.
Kritiskt tänkande spelar ingen roll, det finns en bra återbetalningstid för solpaneler.
Nissens Nissens skrev:
Förstår att det är jobbigt eftersom solcellerna hamnar i underläge.
Solpaneler ska placeras på överst, helst så solen lyser på dom.
Nissens Nissens skrev:
Men självklart kan man jämföra olika investeringar med varann.
Vi andra kan det men du verkar inte förstå möjligheterna med detta.
Nissens Nissens skrev:
Öööh
Detta är nog det bästa du skrivit.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.