43 141 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag vet inte vad man får för 140' idag men ser reklam ibland och det verkar vara en hygglig anläggning med batteri, då är det enketl, i SE4 iaf, att få sina 7% med råge, så på det sättet slår man lätt börsen.F fribygg skrev:
Problemet med börsresonemanget och varför det inte funkar, är ju uttagen man tvingas göra varje månad för att betala elen, när börsen har ett par tunga år så kommer pengarna ta slut och sagan får en abrupt avslutning.
Jag säger inte att börsen skulle vara en dålig placering, tvärtom, men snälla sluta jämföra den med solceller.
Bottom line,
Man kan inte med någon annan investering, med samma låga risk betala sin elräkning med en så liten summa investerat.
Faktum är att solceller och batteri i se4 är en riktigt bra affär.
Jag har haft paneler i några år nu, det är inte prognos jag pratar utan utifrån erfarenhet. Redan i maj var min faktura 0. Och jag att elbil och badtunna etc..
Innan hade jag en faktura, nu har jag inte det - det är verkligt värde.
Man kan inte med någon annan investering, med samma låga risk betala sin elräkning med en så liten summa investerat.
Faktum är att solceller och batteri i se4 är en riktigt bra affär.
Jag har haft paneler i några år nu, det är inte prognos jag pratar utan utifrån erfarenhet. Redan i maj var min faktura 0. Och jag att elbil och badtunna etc..
Innan hade jag en faktura, nu har jag inte det - det är verkligt värde.
Bara batteriet tar ju typ 40% av den summan.D djac skrev:
Det är väl snarare 160’ efter grönt avdrag inklusive montering och utan batteri…
Tänk om du hade samma kritiska tänkande om solpanelerna. Du får ha gigantiska elräkningar om det scenariot skulle bli verklighet…D djac skrev:
Förstår att det är jobbigt eftersom solcellerna hamnar i underläge. Men självklart kan man jämföra olika investeringar med varann.D djac skrev:
Idag skiner solen, batteriet är fullt i för export och laddning av elbil. Jag är inte rädd för att nyttja batteriet. Hellre slitage än ålder.
Batteriet laddade alla billiga timmar, alla dyra valde jag att exportera och tjänar pengar. Blir kanon att dumpa på toppen här idag.
Sen ska man veta att det har varit ganska dyrt även mitt på dagen här i se4 senaste tiden också. Detta påverkar min återbetalning väldigt positivt
Det går bra nu ☀️🌞
Batteriet laddade alla billiga timmar, alla dyra valde jag att exportera och tjänar pengar. Blir kanon att dumpa på toppen här idag.
Sen ska man veta att det har varit ganska dyrt även mitt på dagen här i se4 senaste tiden också. Detta påverkar min återbetalning väldigt positivt
Det går bra nu ☀️🌞
Fel igen.Nissens skrev:
Kritiskt tänkande spelar ingen roll, det finns en bra återbetalningstid för solpaneler.Nissens skrev:
Solpaneler ska placeras på överst, helst så solen lyser på dom.Nissens skrev:
Vi andra kan det men du verkar inte förstå möjligheterna med detta.Nissens skrev:
Detta är nog det bästa du skrivit.Nissens skrev: