43 113 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
I båda fallen är kapitalet låst för att jobba för mig. I ena fallet kan jag aldrig ta ut dom igen. Det är en skillnad som kan vara viktig att ta upp för någon som inte vill ta just den risken.
Som vi pratat tidigare kan man också diskutera att besparingen blir skattefri samt man kan välja att återinvestera det man sparar också.
Denna tråden har gjort mig mer säker på att min investering är lönsam. Tycker genuint att det är kul att vända och vrida på allt i oändlighet.
När vi skaffar 2 helel bilar kommer det bli ännu roligare med fler paneler också. Drömmen är att vara helt självförsörjande.
Har funderat på någon form av vindkraft, 500 watt hade räckt super långt.
Som vi pratat tidigare kan man också diskutera att besparingen blir skattefri samt man kan välja att återinvestera det man sparar också.
Denna tråden har gjort mig mer säker på att min investering är lönsam. Tycker genuint att det är kul att vända och vrida på allt i oändlighet.
När vi skaffar 2 helel bilar kommer det bli ännu roligare med fler paneler också. Drömmen är att vara helt självförsörjande.
Har funderat på någon form av vindkraft, 500 watt hade räckt super långt.
Vi kan ju fundera på fastighetsskatt och om den återkommer nästa mandatperiod om den rödgröna röran får komma till makten, med en eller ett par procents årlig skatt på de där 140 tusen kronorna (om de nu ökar fastighetsvärdet lika mycket som det kostar att installera?)blir det ännu svårare att få ihop kalkylen ekonomiskt.Sittställning skrev:
Har redan skatt på mina besparingar, hittils inte på denna.F fribygg skrev:Vi kan ju fundera på fastighetsskatt och om den återkommer nästa mandatperiod om den rödgröna röran får komma till makten, med en eller ett par procents årlig skatt på de där 140 tusen kronorna (om de nu ökar fastighetsvärdet lika mycket som det kostar att installera?)blir det ännu svårare att få ihop kalkylen ekonomiskt.
Men hur menar du det ska tillämpas? Hur ska dom värdera det?
Tillägg, du blandar nog ihop taxeringsvärdet och marknadsvärdet. Det är alltså inte det senare man beskattar om jag förstår rätt.
Jag tänker att alla förbättringar man fått grönt avdrag, rotavdrag eller nått bidrag för kan (och kanske ska?) beskattas.Sittställning skrev:
Solceller och batteri tas väl upp i fastighetsdeklarationen och kommer utgöra underlag för framtida beskattning precis som ny fasad, nya fönster eller tak.
Nä, på dåliga investeringar blir det ingen skatt…Sittställning skrev:
Om du har 200 000 kr investerade i en global indexfond så har den vuxit till 400 000 kr inom 7-10 år. Hur mycket har du på kontot med dina fina solpaneler efter 7-10 år? 😂😂 Alltså efter avdrag för dina solpaneler med en kapitalkostnad om 4% per år och full betalning av investeringen i panelerna. Livscykelkostnaden skall förstås vara med också.
Redigerat:
Igen glömde du att varje månad ta ut en del av pengarna för att betala elräkningen.Nissens skrev:
Nä, på dåliga investeringar blir det ingen skatt…
Om du har 200 000 kr investerade i en global indexfond så har den vuxit till 400 000 kr inom 7-10 år. Hur mycket har du på kontot med dina fina solpaneler efter 7-10 år? 😂😂 Alltså efter avdrag för dina solpaneler med en kapitalkostnad om 4% per år och full betalning av investeringen i panelerna. Livscykelkostnaden skall förstås vara med också.
Det finns det inga som helst garantier för, globalfonderna kan lika gärna vara värde hundra tusen eller en halv mille om 10 år, solcellerna däremot är ju halvgamla då och sannolikt förbi sprungna av teknikutvecklingen.Nissens skrev:
Du har fel.Nissens skrev:
Nä, på dåliga investeringar blir det ingen skatt…
En global indexfond ger normalt i snitt 7% per år i avkastning över en period om 7-10 år. En kapitalkostnad brukar man räkna är 4% Så diffen är 3% till globala indexfondernas fördel.Sittställning skrev:
Pengarna är superlåsta i dina solpaneler, i en global indexfond är de aldrig låsta, du kan avbryta när dom helst.
Det är uppenbart sedan länge.Sittställning skrev:
Du har fel. Ska man ha pengar att betala elräkning med eller ska dom vara låsta? Kan du bestämma dig?Nissens skrev:
För att det redan är avdraget på avkastningen på globala indexfonder.
En global indexfond ger normalt i snitt 7% per år i avkastning över en period om 7-10 år EFTER att kapitalkostnad är avdragen. Det blir då en dubblering av kapitalet på 7-10 år.
Pengarna är superlåsta i dina solpanelee, i en global indexfond är de aldrig låsta, du kan avbryta när dom helst.
Det är uppenbart sedan länge.
Fattar mindre nu med din urusla förklaring.
Saknar din kalkyl, när kommer den?