43 171 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Näpp, men du har inte mycket rätt i dina fiskehistorier.Sittställning skrev:
Sedan när är investeringar på börsen låsta menar du?Sittställning skrev:
Jag investerar mycket enligt ”rikatillsammans” forskningsbaserade kunskaper, och har gratis el i flera decennier om man vill fokusera på det. Behöver inte ens jobba egentligen.
Det är mer troligt att det är mottagningen som klickar.Sittställning skrev:
Förhoppningsvis innan semestern. Har varit ute och rest internationellt i kontraktsförhandlingar ett tag så det blir inte mycket egen tid, kundbesök, sena kvällar och lounger o flygningar…Sittställning skrev:
Tyvärr du har fel. Jag tjänar pengarNissens skrev:
Näpp, men du har inte mycket rätt i dina fiskehistorier.
Sedan när är investeringar på börsen låsta menar du?
Jag investerar mycket enligt ”rikatillsammans” forskningsbaserade kunskaper, och har gratis el i flera decennier om man vill fokusera på det. Behöver inte ens jobba egentligen.
Det är mer troligt att det är mottagningen som klickar.
Förhoppningsvis innan semestern. Har varit ute och rest internationellt i kontraktsförhandlingar ett tag så det blir inte mycket egen tid, kundbesök, sena kvällar och lounger o flygningar…
Själv sitter jag fortfarande och väntar på Nissens kalkyl.kashieda skrev:
Det märks ganska tydligt att han främst vill svartmåla solceller och batterier. När flera av oss faktiskt redovisade våra siffror i tråden skulle han återkomma med egna beräkningar, men de har fortfarande inte dykt upp.
Samma sak när vi diskuterade värmesystem. Ett högre COP presenterades som självklart positivt, men det kunde inte riktigt förklaras varför det var bra utöver den ekonomiska besparingen. Panelerna beräknas hålla över 30 år - samma som en pump om inte 10 år längre. Färre rörliga delar. En ny VR kan man hitta för 1500kr - lättare installation än en BVP. Vi behöver inte ens räkna in underhållskostnader i detta efter som solceller vinner alla gånger... Inga magnetit filter, inga cirkpumpar, inga stålspunna slangar som torkar ut etc...(Har en äldre väl fungerande pump, alla kommentarer om att jag inte har värme undanbedes, jag har 6 olika värmekällor exkl el radiatorer jag kan dra igång)
Om man nu ska vara konsekvent borde samma logik gälla överallt. Mina solceller producerar fler "gratis" kWh per investerad krona än vad en värmepump ensam gör. Varför är den ena investeringen självklar medan den andra avfärdas som dålig?
Jag säger inte att solceller alltid är den bästa investeringen. Jag efterfrågar bara samma typ av kalkyl och samma måttstock oavsett vilken teknik man råkar gilla. Hittills har den kalkylen uteblivit.
Tror man har svårt i SE4 att hitta den avkastning som solceller har gett, för den låga investeringen.
Forumtroll är väl ett ord.
Redigerat:
Själv tror jag att man framöver kommer att få svårare att få avkastning (innom 10 år) på solceller än som det var förut med 60öringen, det är som med börsinvesteringarna det finns inga garantier att det går pluss i rimlig tid.Sittställning skrev:
Tar man däremot ut en knapp sjättedel från räntebärande konto i bank och investera i solceller och batteri vet man ju hur stor ränteförlusten blir, det kan vara en klok diversifiering.
Det är dock säkrare och kortare ROI med globala indexfonder än med solpaneler.F fribygg skrev:
Det är ju fel från början att jämföra med bankkonto. Kapitalkostnad brukar man räkna med 4% per år.F fribygg skrev:
Nu var det ju nån som hadde en mille på bankkontot, då är det ju lätt att räkna på ränteförlusten om man tar ut 140 000kr för att köpa solceller och batteri, ( det ärnosannolikt att bankkontot skulle avkasta 4% i snitt de kommande 7-10åren)Nissens skrev: