Sittställning Sittställning skrev:
Lättast är att mata in din pdf räkning i chatgpt och be den räkna på exempel priser du ger så slipper du använda räkneknuskaperna man lärde sig i 5an men aldrig behöver förrän man ska börja räkna på solceller och batteri 🫣🤪

(Obs jag skämtar)
Jag ringde HEM som transporterar elen och fick dem att räkna. Där blev det 1 ,15 som dom räknade ut, utifrån 25 A o 1 Kwh för 1:-

Sittställning
Redundans, skapa don
J Jonas56 skrev:
Jag ringde HEM som transporterar elen och fick dem att räkna. Där blev det 1 ,15 som dom räknade ut, utifrån 25 A o 1 Kwh för 1:-
Totalt 2.15kr?

Magnus E K
Producerar ca 10mW om året, 25 paneler, ganska lagom tycker jag
Ungefär som en solcellsminiräknare alltså.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ungefär som en solcellsminiräknare alltså.
Du har rätt, Megawatt. Tack för rättelse.

10k kWh.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilken global indexfond tänker du har en sån volatilitet?
S&P500 har halverats två ggr sedan år 2000. Så där har du iaf -50.

S&P1 ger högre avkastning men har större volatilitet. Så är man okänslig för volatilitet så är det bara att hela tiden gå all in i bolaget med största market cap.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
S&P500 har halverats två ggr sedan år 2000. Så där har du iaf -50.

S&P1 ger högre avkastning men har större volatilitet. Så är man okänslig för volatilitet så är det bara att hela tiden gå all in i bolaget med största market cap.
Det funkar helt enkelt inte att jämföra solceller och aktier, det blir fel åt bägge hållen.

Sittställning
Ponera att jag har 1 mkr på mitt konto.

Jag tar 140k och installerar 10kw på taket samt 38kwh batteri.

Jag har 860k kvar att lägga på börsen etc.

Varför i diskussionen ser det ut som att man inte kan stå på ben?

Skulle jag räkna vad jag betalade för 1 mil på diesel kontra el skulle jag kunna tillgodogöra mig ännu bättre återbetalning än jag gjort hittils.

Inte bara är jag garanterad lågt elpris utan mitt kasseflöde per månad är nu högre. Min besparing är också helt skattefri.

För mig blir det en no-brainer.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
För mig blir det en no-brainer.
Det är det för de flesta, men inte åt det hållet du tänker.

Var man har pengarna innan har ingenting med någonting att göra.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Är kontot räntebärande är det ju lätt att se vad kapital kostnaden/ ränte förlusten blir varje år. Det är kanske inte nån dum ide i det fallet att diversifiera och sätta 140 tusen i solceller och batteri, betydligt svårare att få lönsamhet i egen energi om man behöver låna pengarna.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Är kontot räntebärande är det ju lätt att se vad kapital kostnaden/ ränte förlusten blir varje år. Det är kanske inte nån dum ide i det fallet att diversifiera och sätta 140 tusen i solceller och batteri, betydligt svårare att få lönsamhet i egen energi om man behöver låna pengarna.
Så tror jag på.

Diversifiering är najs.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tänk att du sätter penningarna i arbete på börsen istället, de 140 tusen borde iaf kunna avkasta 7000kr årligen, kanske det dubbla om du har lite tur eller skicklighet

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tänk att du sätter penningarna i arbete på börsen istället, de 140 tusen borde iaf kunna avkasta 7000kr årligen, kanske det dubbla om du har lite tur eller skicklighet
Tänk på att du behöver ta av kapitalet för att hantera de löpande kostnaderna, om du räknar med samma pengar.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tänk på att du behöver ta av kapitalet för att hantera de löpande kostnaderna, om du räknar med samma pengar.
Tänker att man kan få dryga 6 % direktavkastning om man äger andelar i handelsbanken, nordea eller swedbank

Sittställning
F fribygg skrev:
Jag har mer än 7k på solceller per år. Detta är ju hela poängen.

Jag tror inte man får ett bättre avkastning kontra risk för dom pengarna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har mer än 7k på solceller per år. Detta är ju hela poängen.
Skillnaden är ju att på bank (eller börs??) bör du ha penningarna kvar även om du tar ut avkastningen för att köpa el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.