43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag ringde HEM som transporterar elen och fick dem att räkna. Där blev det 1 ,15 som dom räknade ut, utifrån 25 A o 1 Kwh för 1:-Sittställning skrev:
S&P500 har halverats två ggr sedan år 2000. Så där har du iaf -50.F fribygg skrev:
S&P1 ger högre avkastning men har större volatilitet. Så är man okänslig för volatilitet så är det bara att hela tiden gå all in i bolaget med största market cap.
Det funkar helt enkelt inte att jämföra solceller och aktier, det blir fel åt bägge hållen.D daVinci skrev:
Ponera att jag har 1 mkr på mitt konto.
Jag tar 140k och installerar 10kw på taket samt 38kwh batteri.
Jag har 860k kvar att lägga på börsen etc.
Varför i diskussionen ser det ut som att man inte kan stå på ben?
Skulle jag räkna vad jag betalade för 1 mil på diesel kontra el skulle jag kunna tillgodogöra mig ännu bättre återbetalning än jag gjort hittils.
Inte bara är jag garanterad lågt elpris utan mitt kasseflöde per månad är nu högre. Min besparing är också helt skattefri.
För mig blir det en no-brainer.
Jag tar 140k och installerar 10kw på taket samt 38kwh batteri.
Jag har 860k kvar att lägga på börsen etc.
Varför i diskussionen ser det ut som att man inte kan stå på ben?
Skulle jag räkna vad jag betalade för 1 mil på diesel kontra el skulle jag kunna tillgodogöra mig ännu bättre återbetalning än jag gjort hittils.
Inte bara är jag garanterad lågt elpris utan mitt kasseflöde per månad är nu högre. Min besparing är också helt skattefri.
För mig blir det en no-brainer.
Är kontot räntebärande är det ju lätt att se vad kapital kostnaden/ ränte förlusten blir varje år. Det är kanske inte nån dum ide i det fallet att diversifiera och sätta 140 tusen i solceller och batteri, betydligt svårare att få lönsamhet i egen energi om man behöver låna pengarna.Sittställning skrev:
Så tror jag på.F fribygg skrev:
Diversifiering är najs.
Jag har mer än 7k på solceller per år. Detta är ju hela poängen.F fribygg skrev:
Jag tror inte man får ett bättre avkastning kontra risk för dom pengarna.