43 113 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Är huset rent dåligt isolerat är det alldeles säkert en vettig allra första åtgärd.
Ju bättre huset redan är isolerat desto mindre nytta gör extra isolering, så vid någon punkt så blir mer isolering knappt någon vinst längre.
Och vid någon annan punkt så är det kanske en annan åtgärd som ger bättre utdelning (även om mer isolering också ger något), t.ex. en värmepump, bergvärmehål, solceller, braskamin etc etc.
Det där får ju var och en själv fundera över och bestämma.
Ju bättre huset redan är isolerat desto mindre nytta gör extra isolering, så vid någon punkt så blir mer isolering knappt någon vinst längre.
Och vid någon annan punkt så är det kanske en annan åtgärd som ger bättre utdelning (även om mer isolering också ger något), t.ex. en värmepump, bergvärmehål, solceller, braskamin etc etc.
Det där får ju var och en själv fundera över och bestämma.
Jo det är rimligt, tycker man ska ha bra prylar. Min BVP är typ 20 år gammal men den bara kör o kör. Jag har dock 4 st luft luft också som kompletterar.1 130m2 skrev:
Kör man som pacman FLVP så kör man ofta elpatron ovanpå det.
Men vi får se, nästa investering blir nog en ny BVP, efter att man fixat med lite annat. Jag vill dock säkerställa att jag kan styra VV och värme helt från home Assistant stabilt.
I mitt exempel med min förbrukning så sparade jag mer på solceller per år än att byta enbart värmepump, detta är väl något föränderligt beroende på elpriset och överföring. Räknar man på årsbasis så blir det nog bra.
Så kan det vara, sen kan det ju vara så att det inte lönar sig, det kan handla om mer än pengar, utseende. bök, ge andra problem, osv. Man jag håller med om att man ska använda el och egenanvändningen är ju alltid lönsam, oavsett elpriser. Har man hygglig anläggning så får man ju en bra leverans alla utom tre månader, iaf om man som jag bor söderöver och sällan har snö.1 130m2 skrev:
Gå efter de enkla optimeringarna först. Ersätt direktverkande el. Flytta tillverkning av varmvatten till billiga timmar. Har du badtunna/pool, värm denna när elen är billig.
Sedan är solpaneler billigast om man har få eller om man har många. Många (20+) med batteri (hur många beror på hur mycket el du gör av med) och få (4-6) utan batteri.
Få paneler plockar basförbrukningen på sommaren när solen skiner. Många paneler med batteri gör att man får bra med elproduktion på höst och vår och kan försörja hela huset på denna då. Allt man tjänar på att sälja el skall ses som en ren bonus.
Om du kan ladda bilen (om du har laddbil) när panelerna producerar så är det bra. Räkna på att du har en laddhybrid som små laddas varje natt eller en elbil som laddas full på helgen. Hur fungerar detta? Antagligen sedan att du snart har en elbil som laddas full på helgen enbart. Skulle detta fungera?
Sedan är solpaneler billigast om man har få eller om man har många. Många (20+) med batteri (hur många beror på hur mycket el du gör av med) och få (4-6) utan batteri.
Få paneler plockar basförbrukningen på sommaren när solen skiner. Många paneler med batteri gör att man får bra med elproduktion på höst och vår och kan försörja hela huset på denna då. Allt man tjänar på att sälja el skall ses som en ren bonus.
Om du kan ladda bilen (om du har laddbil) när panelerna producerar så är det bra. Räkna på att du har en laddhybrid som små laddas varje natt eller en elbil som laddas full på helgen. Hur fungerar detta? Antagligen sedan att du snart har en elbil som laddas full på helgen enbart. Skulle detta fungera?
Varför ska det ses som en ren bonus egentligen.pacman42 skrev:
Jag har sålt systematiskt i 5 år nu och säljer fortfarande trots att vissa i tråden säger att det inte går. Hittils har det varit en stor bonus varje år med försäljning.
Jag säljer fortfarande systematiskt genom att inte börja ladda husets batteri med solel förrän billigare timmar träder in. Det är ett fåtal dagar vi haft så långt pris och sol hela dagen att jag fyllt batteri och blivit tvungen att sälja till låga priser.
Nu har ju du en väldigt stor anläggning.Sittställning skrev:
Varför ska det ses som en ren bonus egentligen.
Jag har sålt systematiskt i 5 år nu och säljer fortfarande trots att vissa i tråden säger att det inte går. Hittils har det varit en stor bonus varje år med försäljning.
Jag säljer fortfarande systematiskt genom att inte börja ladda husets batteri med solel förrän billigare timmar träder in. Det är ett fåtal dagar vi haft så långt pris och sol hela dagen att jag fyllt batteri och blivit tvungen att sälja till låga priser.
Aha, om du menar att du köper för 1 kr från Nordpool, via din elleverantör, och sen vill du veta vad det kostar dig.J Jonas56 skrev:
Ja det är omöjligt att svara på då vi inte vet vilka avgifter din elnätsägare lägger på.
Elskatten är på 36 öre/kWh (tillfälligt sänkt från 45 öre) exkl moms.
Sen blir det moms på alla delar, dvs både elens kostnad, elskatten, nätägarens avgifter osv.
Själv köper jag en kWh för knappt 80 öre, ifall Nordpoolpriset är noll.
Jag vet att du vill ha så lite som möjligt men jag tycker att det är fel val, titta på förbrukning och produktion i mars och oktober och dimensionera för detta.pacman42 skrev:
Att installera så att man får den produktion man vill endast på årets bästa dag, under bästa timmen, om det är fint väder, ser jag inte vitsen med.