43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jämför du med direktverkande el eller annan uppvärmning då?pacman42 skrev:
Du har väldigt hög förbrukning för att vara juli. Du borde nog skaffa solceller…Nissens skrev:
Nej, det beror på laddhybriden jag har. Den laddas på nätterna eftersom jag använder den på dagarna.B Bruzze skrev:
Vi vet alla (nåja) att trots alla fiskehistorierna så ger solpaneler i den riktiga verkligheten inte många W när solen är under horisonten…
Fast du la fram det som att byta värmekälla var bättre ekonomiskt än skaffa solceller och batteri. Och hur gärna du än inte vill inse det så ger solceller och batteri faktiskt också lägre driftskostnader precis som en ny flvp eller bvp ger.Nissens skrev:
Nu är vi verkligen nere på dagisnivå.
I Sverige kan man knappast ha en bostad utan värmesystem.
Min bvp är ca 22 år gammal och har fungerat fantastiskt bra i alla år. Har bytt en ventil och cirkulationspumpen. Så underhållskostnaderna har kanske varit några hundringar per år i genomsnitt.
Så, jag som alla andra behöver ett värmesystem i bostaden (utöver murspisen). Värmepumpen närmar sig slutet på sin tekniska livslängd så jag tänker byta den innan den börjar krångla. Den har ett COP på ca 3,5, medan nya bvp har ett SCOP på över 6 så blir det en bonus att elförbrukningen sjunker ytterligare.
Jag byter alltså inte bvp för att minska elförbrukningen i första hand, men det är trevligt att den minskar när elen är som dyrast och behövs mest (på vinterhalvåret).
Förutom att den med stor sannolikhet kommer att betala sig i form av minskad elförbrukning inom sin tekniska livslängd, så ökar värdet på fastigheten i och med att driftskostnaderna sjunker och att det är attraktivt med ett nytt och modernt värmesystem.
Så, det finns inte många gemensamma punkter med solpaneler eftersom de inte behövs. Värmesystem är lite som att ha fönster monterade på ett hus. Värdet sjunker om man inte har det. 😊
Sen behöver man sjävklart ha en bra värmekälla, men det ena utesluter inte det andra. Ett modernt värmesystem ger ju såklart ett attraktivt värde vid en försäljning, men många ser också solceller och batteri som något positivt i form av mycket lägre driftskostnader.
Sen är inte solceller och batteri för alla, förbrukar man lite så är det svårare tjäna in pengarna. Väljer man leva lite med pool, ac inne, ladda bilarna hemma osv finns det stora pengar att spara.
@Nissens jag tror vi är några som ser fram emot svar.Sittställning skrev:
@Nissens du glömde svara på denna.
Jag säger inte fabulöst bra. Men väldigt bra.
@Nissens , du glömde svara på denna också.
Varför är cop viktigt om inte för ekonomin?
Min sol anläggning producerar mer i besparing per krona investerat. Jag kan alltså behålla min gamla pump som fungerar kanon trots ålder.
Vem hänvisar du till? Då måste du erkänna jag gjort en bra affär på 80k för min solcellsanläggning?
Fattar du själv inte att det blir fruktansvärt löjligt när du hänvisar till vad INGEN har skrivit, då är det ju du som hittar på !?
Då får du skaffa batteri också, så du klarar natten 😀Nissens skrev:
Men hjälp mig att förstå.
Om man har en värmepump som gör värme, men till sämre COP. Varför byter man då pump och hänvisar till bättre COP om inte det är för ekonomiska skäl.
Mina offerter jag tagit in ligger på 130-150k för en ny Mitsubishi BVP. Så att någon för en pump för 100k ser jag som lite smått osannolikt. Jag har redan slingan klar.
När jag räknar på 1 år, så sparar jag mer pengar på att ha batteri och solceller än att byta BVP ensam efter som BVP i princip bara ger mig värme. Medan batteri och solceller ger mig möjlighet att köpa värme, kyla, mil till bilen etc för ett garanti-lågtpris.
T.ex, jag kan förbruka fler kWh, men få samma pris som någon som förbrukar färre kWh genom att jag nyttjar lågpris timmar mer effektivt på vintern. Detta bygger på dock på stor spread av elpris för att funka, vilket det varit. Det är typ 3 månader som är ganska mörk, sen börjar panelerna producera igen.
Vad är det annars som är trevligt med högre COP? Mindre belastning på säkring ? Det har jag också.
Det enda jag kan tänka mig är om man har en pump som sjunger på sista versen. Då kanske man prioriterar en ny pump framför paneler.
Om man har en värmepump som gör värme, men till sämre COP. Varför byter man då pump och hänvisar till bättre COP om inte det är för ekonomiska skäl.
Mina offerter jag tagit in ligger på 130-150k för en ny Mitsubishi BVP. Så att någon för en pump för 100k ser jag som lite smått osannolikt. Jag har redan slingan klar.
När jag räknar på 1 år, så sparar jag mer pengar på att ha batteri och solceller än att byta BVP ensam efter som BVP i princip bara ger mig värme. Medan batteri och solceller ger mig möjlighet att köpa värme, kyla, mil till bilen etc för ett garanti-lågtpris.
T.ex, jag kan förbruka fler kWh, men få samma pris som någon som förbrukar färre kWh genom att jag nyttjar lågpris timmar mer effektivt på vintern. Detta bygger på dock på stor spread av elpris för att funka, vilket det varit. Det är typ 3 månader som är ganska mörk, sen börjar panelerna producera igen.
Vad är det annars som är trevligt med högre COP? Mindre belastning på säkring ? Det har jag också.
Det enda jag kan tänka mig är om man har en pump som sjunger på sista versen. Då kanske man prioriterar en ny pump framför paneler.
Titta, du jämförde så med direktverkande el och FLVP 😊. Hur räkna du ut återbetalning? Jämförde du timme mot timme eller bara vad som stod på räkningen? Du gjorde helt enkelt en kostnadsbesparing på bättre COP.pacman42 skrev:
Jag hade ett excelark där jag estimerade återbetalningstiden till knappt tre år.Sittställning skrev:
Men hjälp mig att förstå.
Titta, du jämförde så med direktverkande el och FLVP 😊. Hur räkna du ut återbetalning? Jämförde du timme mot timme eller bara vad som stod på räkningen? Du gjorde helt enkelt en kostnadsbesparing på bättre COP.
Sedan loggade jag förbrukning och kostnader i praktiken i arket också och konstaterade att pga höga elpriser så hade jag sparat in investeringen på mindre än ett år.
Eftersom tekniken utvecklas över tiden så får man en bättre verkningsgrad som en BONUS. Precis som jag skrev.Sittställning skrev:
Skälet till att man byter värmepump är att den befintliga värmepumpen är uttjänt. När man då byter till en modern värmepump så får man även en betydligt högre verkningsgrad (lägre energiförbrukning) på köpet.
Vilket ingen har skrivit heller. ”Drygt 100 000kr” betyder ”över 100 000kr”. Det finns olika prisalternativ, effektnivåer etc beroende på fabrikat. Jag har inte valt den nya pumpen ännu. Eftersom jag har välosolerade byggnader så kan jag hålla mig till de lägre effektnivåerna.Sittställning skrev:
Så du menar att du inte behöver värme?Sittställning skrev:
Själv behöver jag värme i bostaden och varmvatten i kranarna. Hatar att duscha i kallvatten.
Att nya bvp sparar energi när een behövs som mest och är som dyrast är fantastiskt bra. Motsatsen till solpaneler lkan man säga. Men det äf som sagt en bonus.
Om du inte glömmer bort investeringen du gjort så ser du att du har dyrare el än många andra, även om du inte ser det på elräkningen.Sittställning skrev:
Nu glömde du investeringskostnaderna igen…Sittställning skrev:
SCOP går man på nu för tiden. Man vinner det att man har lägre elförbrukning när man behöver värme som mest och elen är som dyrast. Det är under den tiden på året när dina fina paneler fungerar som sämst.Sittställning skrev:
Det är då man i regel byter vämepump ja, men man skaffar inte paneler annars heller, åtminstone inte av ekonomiska skäl.Sittställning skrev:
Det där är betydligt snabbare återbetalningstider (ROI) än vad en elproduktionsanläggning har. väldigt lätt att räkna på också. Så de går med vinst på relativt kort tid.Sittställning skrev:
@Nissens svara först på detta.Sittställning skrev:
@Nissens du glömde svara på denna.
Jag säger inte fabulöst bra. Men väldigt bra.
@Nissens , du glömde svara på denna också.
Varför är cop viktigt om inte för ekonomin?
Min sol anläggning producerar mer i besparing per krona investerat. Jag kan alltså behålla min gamla pump som fungerar kanon trots ålder.
Vem hänvisar du till? Då måste du erkänna jag gjort en bra affär på 80k för min solcellsanläggning?
Fattar du själv inte att det blir fruktansvärt löjligt när du hänvisar till vad INGEN har skrivit, då är det ju du som hittar på !?
Läste du inte ordet"BYTA", jag har en pump. Alla i Sverige har värme, mer regel än undantag. Fattar inte varför du måste dumma dig leka smart i samma andetag.Nissens skrev:
Redigerat:
Han har inte tid att svara dej, för han sitter och räknar på en solcellsanläggning för att få ner sin höga elförbrukning 😀Sittställning skrev:
Troligtvis finns räkneknuskaperna ej där.B Bruzze skrev:
Räknade preliminärt vad jag sparat hittils i år, det blir ca 8500kr. Jag är riktig nöjd med mina paneler och batteri. Så pass att jag nog vill uttöka med fler paneler. Måste hitta plats. Kanske blir en markanläggning, lite mer morgonsol är inte fel tror jag.
Ah, det är nog en släng av lite av varje men mest känslostyrt försvarsbeteende, det är ganska enkelt att börja med svaret och sedan välja siffror och omständigheter som bekräftar ens förutfattade meningar, det ligger liksom i tiden, hela landet styrs fnv med den metoden och det funkar ju inte heller, jaja.Sittställning skrev:
Troligtvis finns räkneknuskaperna ej där.
Räknade preliminärt vad jag sparat hittils i år, det blir ca 8500kr. Jag är riktig nöjd med mina paneler och batteri. Så pass att jag nog vill uttöka med fler paneler. Måste hitta plats. Kanske blir en markanläggning, lite mer morgonsol är inte fel tror jag.
Vi kommer alltid tillbaks till samma tråkiga men rimliga svar, för en del är solceller/batteri väldigt lönsamt, för en del väldigt olönsamt men de flesta ligger någonstans mellan ytterligheterna. Innan man köper ska man försäkra sig om att man inte kommer tillhöra den sämsta gruppen, sen är det lugnt.
Om man värmer upp sitt hus med el i någon form - är det då inte rimligt (läs: ekonomiskt vettigt) att i första hand minska sin elförbrukning innan man installerar solceller? Tilläggsisolera tex.
Ju mindre elbehov man har, desto färre solceller behöver man betala för.
Ju mindre elbehov man har, desto färre solceller behöver man betala för.