43 171 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ja, många kan räkna ut det och det finns lite olika sätt att beräkna det. Jag anser att min alternativkostand kostnad för min livstid är rörligt månadspris. Jag ställer därför mina kostanden mot rörligt pris och avrundar neråt.J Jonas56 skrev:
T.ex om jag har en förbrukning på 1000kwh till ett snittpris på 50 öre medans månads rörligt är 100öre, så har får jag 50% rabatt på alternativkostanden.
I de fall jag har 500kwh i köpt från nätet och 500 från solceller, räknar jag först ut vilka kostnader jag undvikit med solceller spotpris inkl alla avgifter baserat på rörligt pris, detta är min besparing och går till "återbetalning" av solcellerna. I mitt fall tog det ca 5 år för solcellerna.
Har nyligen köpt batteri, och då räknar jag återbetalning för hela anläggningen mot batteriets återbetalning. Så praktiskt ligger jag minus totalt sätt igen så.
Vill man, kan man byta till elbil och då kan man räkna alternativ kostnad per mil för bilen också, t.ex 1 mil med elbil = 2kwh .. vad kostar bensin diesel per mil = din besparing.
Sen kan man fylla på att väga mot ens förbrukning kvart för kvart mot rörligt pris också.. tycker man ska jämföra olika modeller för att få en så bra bild som möjligt. Det finns mycket saker man kan göra innan man landar i köpa solceller och batteri. Men jag kan vittna om hur lätt det är att landa på ett garanti-lågpris utan ansträngning.
Det är väldigt lätt att tolka. Man måste ha ett värmesystem.Sittställning skrev:
Förväntar mig ingenting av vad jag kan spara, men eftersom verningsgraden på nya bvp är så mycket bättre så bårde det bli typ 5-6 000 kWh per år. Som jag skrivit många gånger är det en ren bonus eftersom det inte är skälet till bytet.Sittställning skrev:
Som sagt, med så mycket bättre verkningsgrad blir besparingen kanske 5-6000 kWh per år. Men som jag sagt många gånger är det en ren bonus eftersom det inte är skälet till att jag byter bvp. Med en livslängd om 15-20 år och de enorma elprisökningarna du förutspått så blir det några bonuskronor över tiden.Sittställning skrev:
Nej, den har leverantörerna räknat ut enligt vedertagen standard.Sittställning skrev:
Jag räknar aldrig utifrån känslor, jag drar aldrig några fiskehistorier. Jag går på fakta.Sittställning skrev:
Som sagt, det är inte jag som räknar fram COP och SCOP, det är tillverkaren som tagit fram det, vilket är testat enligt de standarder som finns.
Om man går från COP 3,5 till ett SCOP över 6 så är verkningsgraden nästan fördubblad eftersom SCOP räknas fram på ett annat sätt, det är svårare att få ett högt SCOP än ett högt COP.
Har man då en årsförbrukning om 13000 kWh med COP 3,5 på bvp så klarar en lågstadieelev att göra en kvalificerad gissning på var man rimligen hamnar om man ökar till SCOP på över 6.
Med tanke på dina tidigare beräkningar på solpaneler och batterier som du glatt gör utan verklighetsförankrade indata så förstår jag att detta är nya tankebanor för dig.
Om du ifrågasätter COP och SCOP så hänvisar jag till värmepumpsleverantörerna, du kan välja vilken som eftersom de följercsamma standard.
Kan tillägga att investeringen i en ny bvp är drygt 100kkr inklusive montering. Energibrunnen finns redan. Fastighetens värde ökar mer än den investeringen direkt. 😊
Saknar dina siffror på besparing i kr samt din kalkyl.Nissens skrev:
Det är väldigt lätt att tolka. Man måste ha ett värmesystem.
Förväntar mig ingenting av vad jag kan spara, men eftersom verningsgraden på nya bvp är så mycket bättre så bårde det bli typ 5-6 000 kWh per år. Som jag skrivit många gånger är det en ren bonus eftersom det inte är skälet till bytet.
Som sagt, med så mycket bättre verkningsgrad blir besparingen kanske 5-6000 kWh per år. Men som jag sagt många gånger är det en ren bonus eftersom det inte är skälet till att jag byter bvp. Med en livslängd om 15-20 år och de enorma elprisökningarna du förutspått så blir det några bonuskronor över tiden.
Nej, den har leverantörerna räknat ut enligt vedertagen standard.
Jag räknar aldrig utifrån känslor, jag drar aldrig några fiskehistorier. Jag går på fakta.
Som sagt, det är inte jag som räknar fram COP och SCOP, det är tillverkaren som tagit fram det, vilket är testat enligt de standarder som finns.
Om man går från COP 3,5 till ett SCOP över 6 så är verkningsgraden nästan fördubblad eftersom SCOP räknas fram på ett annat sätt, det är svårare att få ett högt SCOP än ett högt COP.
Har man då en årsförbrukning om 13000 kWh med COP 3,5 på bvp så klarar en lågstadieelev att göra en kvalificerad gissning på var man rimligen hamnar om man ökar till SCOP på över 6.
Med tanke på dina tidigare beräkningar på solpaneler och batterier som du glatt gör utan verklighetsförankrade indata så förstår jag att detta är nya tankebanor för dig.
Om du ifrågasätter COP och SCOP så hänvisar jag till värmepumpsleverantörerna, du kan välja vilken som eftersom de följercsamma standard.
Kan tillägga att investeringen i en ny bvp är drygt 100kkr inklusive montering. Energibrunnen finns redan. Fastighetens värde ökar mer än den investeringen direkt. 😊
Vad är andra skäl än ekonomiska om din BVP funkar?
Med risk för att komplicera saker, jag håller såklart med om att man ska ha en plan, men jag tycker att varför är viktigt, varför vill man sänka sina kostnader, dvs vad ska man göra istället, vilken effekt vill man ha av sina sänkta kostnader.Mikael_L skrev:
Nä precis, så är det.
Att satsa såpass mycket pengar på något (om vi nu talar om en solcellsanläggning) utan att fundera, kolla, göra kalkyl osv, är väl inte vettigt, i alla fall om man inte har så mycket pengar att pengar inte längre spelar någon roll.
Jag bryr mig inte hur folk motiverar sina köp, någon kanske köper det som typ hobbyprojekt, gillar själva idén, att greja med det, försöka optimera.
En jag vet köpte 2-3 st olika batterilager för att ha som utvecklingsmiljö för något affärsidé (som jag inte har någon direkt koll på).
De flesta som skaffar solcellsanläggning gör det nog för att pressa elkostnader, och då är det ju vettigt att göra en kalkyl så man inte missar målet.
Sen att många slarvar, är överoptimistiska, eller litar på den hala försäljaren .. ja det händer ju ...
Själv gjorde jag typ ingen kalkyl alls, utan körde på ryggradskänslan.
Men det berodde på paniken på denna marknad förra sommaren, och plötsligt kunde jag köpa paneler för nästan halva priset mot för vad de kostade ett år tidigare, innan dess var jag faktiskt lite smått tveksam.
Detta i kombination med att jag såsom behörig elektriker kunde göra jobbet själv, gjorde att jag slog till utan någon större ansats till kalkyl. Och sen, hände det lite smått otroliga, jag fick även chans på batterier till någorlunda fyndpris, så nu sitter jag här.
Och som ren tur så har vårens/försommarens elpriser varit hemska, vilket jag då har både skyddats ifrån samt kunna tjäna en hel del på - detta hade jag aldrig räknat med, kan jag säga.
Men så är det, vare sig man funderar på solceller, en segelbåt, en Harley Davidsson eller att ansluta sig till kommunalt avlopp, så får man väl göra sin kalkyl, och sina val (av vilket skäl man vill det hela) och sen antingen hala upp plånkan eller avstå.
För mig är detta även ett steg mot en dröm/tanke/målsättning, jag har.
Att gå offgrid inom 10 år, och någonstans måste jag ju börja att experimentera och få ihop fakta och data.
Detta är hobbyprojekt-delen av min denna satsning.
Ett bra exempel är det blinda rådet om att betala av sina lån på huset, för att sänka kostnaderna, det är ett bra exempel på en situation där man bör överväga -varför, och man bör faktiskt ta hjälp om man inte är väldigt hemma själv i såna frågor.
Jag ser att hela debatten om det lönar sig eller ej saknar denna dimension och därför blir väldigt felaktig.
Komplicerar du det inte i onödan nu? Ofta är det fullkomligt irrelevant och inte heller aktuellt att fundera på vad man ska göra istället. Om jag väljer mellan två som jag tycker är likvärdiga tandkrämstuber behöver jag i alla fall ingen större analys för att anse att den billigare är ett bättre köp, för den minskar mina kostnader. Något varför jag vill det finns aldrig med i resonemanget.D djac skrev:
Jag håller inte med, alls faktiskt, för mig är det solcellernas plats i helheten som är relevant, det är sällan en enda bevekelsegrund och jag tycker mig se att de få som inte är nöjda med sin installation är så just eftersom de inte vet varför de köpte.Alfredo skrev:
Komplicerar du det inte i onödan nu? Ofta är det fullkomligt irrelevant och inte heller aktuellt att fundera på vad man ska göra istället. Om jag väljer mellan två som jag tycker är likvärdiga tandkrämstuber behöver jag i alla fall ingen större analys för att anse att den billigare är ett bättre köp, för den minskar mina kostnader. Något varför jag vill det finns aldrig med i resonemanget.
De verkar naivt ha fått för sig att de köpte en sedelpress, som visade sig vara ganska tråkig sådan, en besvikelse.
De som verkar nöjda med sina paneler verkar klamra sig fast vid att det måste vara en fabulöst bra affär ur ekonomisk synvinkel, trots att det oerhört sällan är det.D djac skrev:
Det är bättre att se verkligheten som den är, än att lura sig själv - och i värsta fall andra.
Särskilt som det kommer ut falska pengar… alternativt alldeles för lite pengar…D djac skrev:
Allt måste inte vara vinstgivande, köper man solpaneler för att man tycker det är roligt av ett eller annat skäl och inte tycker det är så viktigt att kalkylen går ihop så är det helt ok.
Det är också helt ok att medge att man gjorde ett misstag, men nu är det som det är och man försöker få tillbaka det som går att få tillbaka så gott det går. 😊
Det är spännande att ta det av hur omgivningen ter sig när man är i en psykos.Nissens skrev:
De som verkar nöjda med sina paneler verkar klamra sig fast vid att det måste vara en fabulöst bra affär ur ekonomisk synvinkel, trots att det oerhört sällan är det.
Det är bättre att se verkligheten som den är, än att lura sig själv - och i värsta fall andra.
Särskilt som det kommer ut falska pengar… alternativt alldeles för lite pengar…
Allt måste inte vara vinstgivande, köper man solpaneler för att man tycker det är roligt av ett eller annat skäl och inte tycker det är så viktigt att kalkylen går ihop så är det helt ok.
Det är också helt ok att medge att man gjorde ett misstag, men nu är det som det är och man försöker få tillbaka det som går att få tillbaka så gott det går. 😊
Vi är helt ense om att det finns många aspekter att fundera kring när det gäller solceller. Min kommentar gällde snarare varför man skulle behöva motivera en önskan att sänka sina kostnader? Allt annat lika är det är väl alltid önskvärt att minska kostnaderna då detta ökar ens förmögenhet? Varför måste man tänka på "vad ska man göra istället" och "vilken effekt vill man ha av sina sänkta kostnader." För mig är det alltid bättre att ha mer pengar än mindre.D djac skrev:
När jag löneförhandlar vill jag alltid få så hög lön som möjligt men jag har nog aldrig funderat på varför eller vad jag ska använda pengarna till. På samma sätt tänker jag kring minskade kostnader.
Tack för din förklaring!Sittställning skrev:
Ja, många kan räkna ut det och det finns lite olika sätt att beräkna det. Jag anser att min alternativkostand kostnad för min livstid är rörligt månadspris. Jag ställer därför mina kostanden mot rörligt pris och avrundar neråt.
T.ex om jag har en förbrukning på 1000kwh till ett snittpris på 50 öre medans månads rörligt är 100öre, så har får jag 50% rabatt på alternativkostanden.
I de fall jag har 500kwh i köpt från nätet och 500 från solceller, räknar jag först ut vilka kostnader jag undvikit med solceller spotpris inkl alla avgifter baserat på rörligt pris, detta är min besparing och går till "återbetalning" av solcellerna. I mitt fall tog det ca 5 år för solcellerna.
Har nyligen köpt batteri, och då räknar jag återbetalning för hela anläggningen mot batteriets återbetalning. Så praktiskt ligger jag minus totalt sätt igen så.
Vill man, kan man byta till elbil och då kan man räkna alternativ kostnad per mil för bilen också, t.ex 1 mil med elbil = 2kwh .. vad kostar bensin diesel per mil = din besparing.
Sen kan man fylla på att väga mot ens förbrukning kvart för kvart mot rörligt pris också.. tycker man ska jämföra olika modeller för att få en så bra bild som möjligt. Det finns mycket saker man kan göra innan man landar i köpa solceller och batteri. Men jag kan vittna om hur lätt det är att landa på ett garanti-lågpris utan ansträngning.
Det finns oändliga variationer av bakomliggande anledningar till att installera eller inte installera, på ett övergripande plan så är det inte ovanligt att folk spenderar för mycket på att sänka sina kostnader (betala av lån etc), för mycket kapital försvinner i detta och sen får man leva utbetalning till utbetalning, då kanske man inte ska göra det. Man ska både leva och ha huset kvar tillräckligt länge, annars blir det en spekulation i eventuell ökning av fastighetsvärdet, en annan kalkyl.Alfredo skrev:
Vi är helt ense om att det finns många aspekter att fundera kring när det gäller solceller. Min kommentar gällde snarare varför man skulle behöva motivera en önskan att sänka sina kostnader? Allt annat lika är det är väl alltid önskvärt att minska kostnaderna då detta ökar ens förmögenhet? Varför måste man tänka på "vad ska man göra istället" och "vilken effekt vill man ha av sina sänkta kostnader." För mig är det alltid bättre att ha mer pengar än mindre.
När jag löneförhandlar vill jag alltid få så hög lön som möjligt men jag har nog aldrig funderat på varför eller vad jag ska använda pengarna till. På samma sätt tänker jag kring minskade kostnader.
Jag anser att, som jag sagt tidigare, att det finns flera värden, det gör det nästan alltid, med att installera solceller, bredvid den direkta avkastningen. Är det bara denna man är efter, antingen för att man inte förstår eller medvetet inte värdesätter mer än just avkastning, så blir nog svaret oftast att man lika gärna kan hoppa på någon mer spännande investering.
Håller helt med om det.Alfredo skrev:
MEN.
Det blir konstigt om man betalar hundratusentals kronor för en elproduktionsanläggning för att sedan ”glömma” investeringen man gjort och glädjas åt lägre elräkningar… så kryddar man det hela med lite fiskehistorier…
@Nissens du glömde svara på denna.kashieda skrev:
Jag säger inte fabulöst bra. Men väldigt bra.Nissens skrev:
De som verkar nöjda med sina paneler verkar klamra sig fast vid att det måste vara en fabulöst bra affär ur ekonomisk synvinkel, trots att det oerhört sällan är det.
Särskilt som det kommer ut falska pengar… alternativt alldeles för lite pengar…
@Nissens , du glömde svara på denna också.Sittställning skrev:
Varför är cop viktigt om inte för ekonomin?Nissens skrev:
Min sol anläggning producerar mer i besparing per krona investerat. Jag kan alltså behålla min gamla pump som fungerar kanon trots ålder.Nissens skrev:
Vem hänvisar du till? Då måste du erkänna jag gjort en bra affär på 80k för min solcellsanläggning?Nissens skrev:
Fattar du själv inte att det blir fruktansvärt löjligt när du hänvisar till vad INGEN har skrivit, då är det ju du som hittar på !?