Walle85
B Bruzze skrev:
Trådskaparen var ju ute efter idéer kring batteri utan solceller. Det tror jag dock inte blir lönsamt, varför jag ger lite siffror kring enbart solceller som alternativ, så får han själv avgöra. Det finns små billigare anläggningar som senare kan byggas ut om det finns ekonomiska begränsningar för tillfället.

Jag ser ofta att man bara nämner själva elpriset eller spotpriset som avkastning och missar mycket annat man sparar in på vid investering av solceller. Jag tar mina egna siffror för Mars månad. Ska väl tillägga att mars 2025 var betydligt bättre, men så är det. Nästa år kanske det blir bättre igen.

60-öringen är ju som bekant borta, så den finns inte med längre. För oss handlade det om ca 4400 kr/år, vilket jag senare ska visa, går att få tillbaka med råge.

Vi ska titta på:

• Elpriset. Detta går både upp och ner. För mars 2,08 *
  • Överföringsavgift. 76,5 öre/kWh* vintertid (Vattenfall)
  • Energiskatt. 45 öre/kWh*
  • Energiersättning från Vattenfall. 10,4 öre/kWh
  • Överskottsersättning från elhandlaren. Spotpris 44 öre

*= priset inkl moms vilket är vad vi betalar.

Börjar vi med elpriset som var 2,08 med alla pålägg för mars (Fortum) och tar priset gånger egna uttaget får vi ut vad det egna uttaget var värt enligt månadens elpris som vi slapp betala.
Plus på avkastningskontot.

Därefter kommer vi till Överföringsavgiften som Vattenfall tar ut 76,5 öre per kWh för. Inte billigt, men samma avgift förs över på det egna uttaget som vi slapp betala, gånger antal kWh vi har i eget uttag.

Energiskatten är nästa post. Den ligger idag på 45 öre/kWh. Denna tar vi gånger egna uttaget.

Energi-ersättningen från nätägaren ligger idag på 10,4 öre/kWh. Klumpsumma som blir plus på avkastningskontot.

Överskottserättning. Detta är vad elhandlaren, i mitt fall Fortum, betalar för överskottsenergin (såld el), vilket är spotpriset och inget mer. Det är en klumpsumma som blir plus på avkastningskontot för månaden.

Detta är vad jag har i min kalkyl, men det finns mera som höjer avkastningen rejält.

Något som utanför kalkylen ger en rejäl avkastning, är att ladda elbilen/laddhybriden (om man har eller tänker skaffa en sådan) med solcellerna, vilket dels höjer egna uttaget av solenergin, samtidigt som man åker gratis. För en laddhybrid reducerar man dessutom x antal liter bensin á 19 kr litern till ett minimum, då den kan gå på enbart el de sträckor man normalt kör. Vi själva brukar normalt köra mellan 3,5 - 5 mil per resa. Det klarar laddhybriden utan problem.

Dubbel besparing där!

En kalkyl jag gjorde visade på en besparing på mellan 12000 kr - 15000 kr enbart i bensinpengar på årsbasis, beroende på bensinpriset. Detta tack vare solcellerna.
Vad var det jag sa om 60-öringen?

I skrivande stund är bensinpriset ca 19 kr. Diesel priset 23:50 kr. Detta vill man inte betala när det finns billigare alternativ tillgängliga.
Blir det inte lite snedvridet att jämföra bensin/dieselpriset rakt av. Är det inte skillnaden mellan en publik laddare och det man laddar hemma man ska räkna på då (förutsatt att publik laddare är billigare per mil kontra fossila bränslen)?
Ser såklart bekvämligheten med att kunna ladda hemma, men går ju att få el till en hybrid även på annat sätt.

Sittställning Sittställning skrev:
Stämmer, 160k är vad allt kostar totalt. Men cellerna har jag redan haft i 5år. Kanske var otydlig med det.

10kw solcell + 38kwh batteri kostade 160 totalt
Hittade https://www.byggahus.se/forum/threads/batterikalkyl-komplettera-kritisera.564183/ .

Om ditt batteri kostade 85 000 (2200 kr/kWh) inklusive ny växelriktare och du betalat totalt sett 160 000 för din anläggning innebär det att du betalade 75 000 för 9,25 kWp solceller (8100 kr/kWp) för fem år sen. Det låter väldigt billigt för både solcellerna och batteriet. Jag var med i en offertrunda med ett gruppköp ungefär samtidigt som din post om batteriinstallationen. Att installera motsvarande din konfiguration borde enligt den offerten kosta ca 220 000 kr. (Jag fick uppfattningen att man ändå var relativt prisvärd, men det kanske inte är så.)

Spontant tänker jag att det är svårt att komma ner till den nivån om man inte själv är behörig elektriker, känner nån behörig som är beredd att jobba väldigt billigt/gratis, eller äger en firma med elektriker och både kan få arbetet gratis och köpa hårdvaran utan påslag. Helst kanske man också ska ha en egen byggställning man kan slå upp.

Jag betvivlar inte dina uträkningar givet dina förutsättningar men du får gärna dela med dig om hur du kunnat få investeringskostnaden så låg? Min förhoppning är förstås att du är en helt vanlig privatperson som är fantastiskt duktig på att förhandla och gärna lär ut det, för skulle man hamna 160 för en motsvarande installation är det betydligt mer intressant än de 220 jag sett.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Hittade [länk] .

Om ditt batteri kostade 85 000 (2200 kr/kWh) inklusive ny växelriktare och du betalat totalt sett 160 000 för din anläggning innebär det att du betalade 75 000 för 9,25 kWp solceller (8100 kr/kWp) för fem år sen. Det låter väldigt billigt för både solcellerna och batteriet. Jag var med i en offertrunda med ett gruppköp ungefär samtidigt som din post om batteriinstallationen. Att installera motsvarande din konfiguration borde enligt den offerten kosta ca 220 000 kr. (Jag fick uppfattningen att man ändå var relativt prisvärd, men det kanske inte är så.)

Spontant tänker jag att det är svårt att komma ner till den nivån om man inte själv är behörig elektriker, känner nån behörig som är beredd att jobba väldigt billigt/gratis, eller äger en firma med elektriker och både kan få arbetet gratis och köpa hårdvaran utan påslag. Helst kanske man också ska ha en egen byggställning man kan slå upp.

Jag betvivlar inte dina uträkningar givet dina förutsättningar men du får gärna dela med dig om hur du kunnat få investeringskostnaden så låg? Min förhoppning är förstås att du är en helt vanlig privatperson som är fantastiskt duktig på att förhandla och gärna lär ut det, för skulle man hamna 160 för en motsvarande installation är det betydligt mer intressant än de 220 jag sett.
Solcellerna blev installerade av en lokal elektriker, utan ställning, vårt tak är ganska tacksamt att gå på. Clickfit och snabb modifiering av pannor gjorde installation snabb, gick på 1.5 dag inkl allt. Helvitt jobb. Oklart varför det blev billigt, fick ett erbjudande efter att han gjort lite eljobb hemma hos oss.

Batteriet väntade jag 1.5år innan jag högg till, målet var att köpa så stort batteri som möjligt till så billig peng som det bara gick. Hittade då en firma i grannkommunen. Säljaren sålde aldrig till mig utan rådgav mer där han kunde, vilket jag uppskattade mycket 😂.

Men jag har inte fått bilden av att batteriet var så fruktansvärt billigt? Tycker jag ser massvis med annonser med liknande pris. Om du vill kan du via DM få kontaktuppgifter till dom. Dom kör också solpaneler.

Solinteg + enershare batteriet är inte top of the line direkt.

Skulle jag få chansen att sätta dit ett till batteritorn för under 2k, så gör jag det 😁

Med det sagt tycker jag att jag ser annonser med liknande pris sinsemellan.

• Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Solcellerna blev installerade av en lokal elektriker, utan ställning, vårt tak är ganska tacksamt att gå på. Clickfit och snabb modifiering av pannor gjorde installation snabb, gick på 1.5 dag inkl allt. Helvitt jobb. Oklart varför det blev billigt, fick ett erbjudande efter att han gjort lite eljobb hemma hos oss.

Batteriet väntade jag 1.5år innan jag högg till, målet var att köpa så stort batteri som möjligt till så billig peng som det bara gick. Hittade då en firma i grannkommunen. Säljaren sålde aldrig till mig utan rådgav mer där han kunde, vilket jag uppskattade mycket 😂.

Men jag har inte fått bilden av att batteriet var så fruktansvärt billigt? Tycker jag ser massvis med annonser med liknande pris. Om du vill kan du via DM få kontaktuppgifter till dom. Dom kör också solpaneler.

Solinteg + enershare batteriet är inte top of the line direkt.

Skulle jag få chansen att sätta dit ett till batteritorn för under 2k, så gör jag det 😁

Med det sagt tycker jag att jag ser annonser med liknande pris sinsemellan.
Hur är dina erfarenheter med försäkringsbolag? Har det stället krav angående batteri installation?

Sittställning
H he-peter skrev:
Hur är dina erfarenheter med försäkringsbolag? Har det stället krav angående batteri installation?
Inga speciella krav förutom fackmannamässigt installation.

Jag har valt att installa där gamla oljetanken brukade stå, detta utrymme är betong och puts. Väldigt förmånligt.

Inga speciella krav förutom fackmannamässigt installation.

Jag har valt att installa där gamla oljetanken brukade stå, detta utrymme är betong och puts. Väldigt förmånligt.
Mitt försäkringsbolag ställer krav (brandskydd) om det är 20kWh eller större.

Sittställning
H he-peter skrev:
Mitt försäkringsbolag ställer krav (brandskydd) om det är 20kWh eller större.
Vårt pannrum är praktiskt taget en brandcell, dom brukar väl vara det typ

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vårt pannrum är praktiskt taget en brandcell, dom brukar väl vara det typ
Jag förstår. Har det skickat ut någon för att titta?

Walle85 Walle85 skrev:
Blir det inte lite snedvridet att jämföra bensin/dieselpriset rakt av. Är det inte skillnaden mellan en publik laddare och det man laddar hemma man ska räkna på då (förutsatt att publik laddare är billigare per mil kontra fossila bränslen)?
Ser såklart bekvämligheten med att kunna ladda hemma, men går ju att få el till en hybrid även på annat sätt.
Nu var egentligen mitt inläggs mening att visa på fördelar med solceller, men självklart kan vi ta med den jämförelsen också.

Vi tog en tur till GK:s i Ullared före påsk. Vi körde på egen el dit = 0 kr. Väl där laddade vi på stolpe för att kunna köra på el tillbaka hem igen.

Priset var 6:90/kWh (ett par kronor dyrare än vad jag räknat med)
Bilen drar 1,5 kWh/mil, vilket blir en kostnad på 10:35 kr/mil

Jämför vi sedan med bensinpriset som ligger runt 19 kr/liter:
Bilen drar ca 0,6 liter/mil om man bara kör på bensin.
19 kr x 0,6 = 11:40 kr/mil.

Så det är inte så konstigt att jag väljer att ladda med gratis solenergi och slippa såväl bensinkostnad som elkostnad så långt som det är möjligt. Vid långresor har jag dock inte något alternativ, annat än att köra bilen i hybridläge där större delen av drivningen kommer via bensinmotorn med stöd av elmotorn.

Sittställning
H he-peter skrev:
Jag förstår. Har det skickat ut någon för att titta?
Nepp!

B Bruzze skrev:
Nu var egentligen mitt inläggs mening att visa på fördelar med solceller, men självklart kan vi ta med den jämförelsen också.

Vi tog en tur till GK:s i Ullared före påsk. Vi körde på egen el dit = 0 kr. Väl där laddade vi på stolpe för att kunna köra på el tillbaka hem igen.

Priset var 6:90/kWh (ett par kronor dyrare än vad jag räknat med)
Bilen drar 1,5 kWh/mil, vilket blir en kostnad på 10:35 kr/mil

Jämför vi sedan med bensinpriset som ligger runt 19 kr/liter:
Bilen drar ca 0,6 liter/mil om man bara kör på bensin.
19 kr x 0,6 = 11:40 kr/mil.

Så det är inte så konstigt att jag väljer att ladda med gratis solenergi och slippa såväl bensinkostnad som elkostnad så långt som det är möjligt. Vid långresor har jag dock inte något alternativ, annat än att köra bilen i hybridläge där större delen av drivningen kommer via bensinmotorn med stöd av elmotorn.
Sist jag var på GK:s fanns det AC laddning för 3 kr/kwh.

H he-peter skrev:
Sist jag var på GK:s fanns det AC laddning för 3 kr/kwh.
Precis. Fick en smärre chock när jag såg kvittot.

D
Walle85 Walle85 skrev:
Beror på vilket index man kollar på såklart, men finns även globala index med nära 14 år till break even om man gick in på börsen år 2000 😉
Det är en stor diskussion, det finns massor av index, så man kan välja och vraka, speciellt när man får göra det i efterhand. Det andra är att indexfonder inte köper index, iaf när det gäller de större, man köper ett urval och det gör att det kan slå ytterligare mot index.

Jag talar absolut inte emot indexfonder, som jag själv föredrar, man ska ju bara tänka på att det är aktier man köper och de är konjunkturkänsliga, så vare sig man lever på avkastning eller lön så är det stor risk att det korrelerar med inkomsterna. Dvs, en finansiell kris uppstår, börsen rasar, räntorna stiger och man förlorar sin anställning, det är ett rätt kasst läge om sitter med kapitalet i aktier.

D
Nissens Nissens skrev:
Det blir ju lite konstigt om man skall åka med kommunaltrafik till/från jobbet för att bilen skall stå hemma på laddning på dagtid när solen är uppe…

Jobbar man nätterna kanske det fungerar… men det passar nog inte många.

Elen är ju billigare på sommarhalvåret, så det finns inte mycket att spara då. Jag har elräkningar på några hundringar per månad på sommaren inklusive laddhybridbil.
Det är rätt många som jobbar dag men har bilen hemma, arbetslivet har förändrats mycket senaste decennierna och det accelererades vid pandemin.

D
Men du har verkligen inte förstått poängen, för vissa går det verkligen att tjäna på ett batteri och solceller !?

Jag arbetar hemifrån och har 2 bilar, det är hur lätt som helst att planera för min del.

Om du är så j**vla ointresserad av tekniken varför tar du dig så jäkla mycket tid att diskutera negativt om det, dessutom totalt innehållslöst, helt utan substans.

4k vinst i år om du missade att jag skrev det ;)
Nej, det gör han inte, det är ganska lätt att räkna hem på kort tid, om man har rätt förutsättningar. Det saknas både insikt och vilja så det är hopplöst skulle jag gissa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.