35 516 läst ·
1 473 svar
36k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Du listar många risker, men inget är kvantifierat.Attitudeswe skrev:
Låg risk med slaktade priser, läckande tak, slopad 60öring, brandrisk i slarviga installationer, manuell hantering av alla hundratal timmar med minuspriser, risk för framtida effektavgift på inmatning, inverterbyte var 15e år, slajmiga säljare att hantera, risk för höjd försäkringspremie, problem vid försäljning pga konkursade appar osv.
Slaktade priser - ja, men egenförbrukning värderas mot vad man slipper betala, inte spot. Påslag är halva räkningen.
60-öringen - relevant historiskt, inte framåt, men inte hela kalkylen.
Minuspriser - påverkar bara den del som säljs, inte egenanvändning.
Effektavgifter - slår snarare mot köpt effekt, där kan batteri hjälpa.
Inverterbyte - ja, men utslaget på 15 år är det en ganska liten årlig kostnad, förutsatt att man faktiskt måste byta den.
Brandrisk och försäkring - extremt låg frekvens om installationen är korrekt. Samt en risk man kan minimera genom installation på avsedd plats.
Appar och försäljning - marginella faktorer i ekonomin. Det går också att styra genom t.ex modbus. Kan jag bygga styrning själv, kommer det finnas alla möjligheter framåt. Lagring av energi är inget som lär avta.
Det blir lite som att lista alla tänkbara nackdelar utan att väga dem mot vad man faktiskt sparar.
Kärnfrågan är fortfarande enkel:
Hur många kWh ersätter du per år och vad kostar de annars att köpa?
Där sitter nästan hela ekonomin.
Teoretiskt dubblas ju en investering på börsen var 10-12år men alla såna uträkningar jag sett bygger ju på kontinuerligt månadssparande och inte att man från månad 1 tar ut pengar till elräkningen…….
Själv tror jag att batteri hör ihop med solceller och ett intelligent styrsystem och ska räkna på det noggrannare när det är dags att lägga om taket, bara batteri kräver nog rätt mycket intresse för att få lönsamhet
Själv tror jag att batteri hör ihop med solceller och ett intelligent styrsystem och ska räkna på det noggrannare när det är dags att lägga om taket, bara batteri kräver nog rätt mycket intresse för att få lönsamhet
Det stämmer faktiskt inte att elen med säkerhet kommer bli dyrare. Det beror på vilken tidsperiod man tittar på. Om man jämför med när Ukrainakriget bröt ut är elpriset lägre nu i snitt. Negativa elpriset förekom knappt inte för fyra år sen, sedan två år tillbaka händer det nästan dagligen den soliga delen av året i SE4. Skatten på el sänktes med 10 öre vid årsskiftet.lutorm skrev:
I SE4 (som har elkablar dragna till bla Tyskland) hittar man från mars-september billigaste elen runt 13:00 (dvs när en södervänd solanläggning producerar som mest) om det är en solig dag i Europa. Blåser det mycket kan det inträffa på andra tider men vanligtvis kombineras sol och vind så det ändå blir billigast runt 13.
Soliga blåsiga dagar är billigast, då elpriset genomgående lågt.
Köper man solceller idag kommer de producera som mest när elpriset redan är lågt (kanske till och med negativt). Det är därför missvisande att räkna på snittpriset om man funderar på att köpa solceller, man måste räkna på spotpriset under den tid då ens tänkta paneler kan producera el. Gör man det inser man snart att man inte behöver köpa solceller själv för att få billig el. Det räcker att bara gå över till kvartspris på el.
Sen handlar inte allt om pengar hela tiden. Det kan finnas anledningar att köpa solceller ändå.
Många jämför solceller och batteri med börsen, men det är inte samma sak.T Taxture skrev:
Börsen handlar om kapitaltillväxt över tid. Sol och batteri handlar om att minska en löpande kostnad. Det är två olika mekanismer.
Börsen gör inget åt din elräkning här och nu. Den skyddar dig inte mot pristoppar, effektavgifter eller skatter. Ett batteri kan däremot flytta förbrukning i tid och kapa toppar, vilket påverkar både pris och avgifter direkt.
Dessutom ger sol och batteri ett förbättrat kassaflöde. Du betalar mindre varje månad utan att behöva sälja av något. Det är en konkret effekt, inte en teoretisk avkastning.
Jag tror faktiskt att en enkel modell som bygger på, ladda billigaste kvartar, ladda ur dyraste ger tillräckligt bra effekt till lägst insats. Jag har ju överdrivet deluxe och byggt en egen styrning som ersätter den befintliga styrningen. Allt sker från home assistent via modbus. Om du är sugen kan du få en tour 😁T Taxture skrev:Teoretiskt dubblas ju en investering på börsen var 10-12år men alla såna uträkningar jag sett bygger ju på kontinuerligt månadssparande och inte att man från månad 1 tar ut pengar till elräkningen…….
Batteri är det som ger en stor effekt. Även om priset är 0 eller minus som idag i se4 så är det billigare att producera och lagra själv. Räknar med att i princip nolla fakturorna 7 månader och då kommer jag kyla huset i sommar.1 130m2 skrev:Det stämmer faktiskt inte att elen med säkerhet kommer bli dyrare. Det beror på vilken tidsperiod man tittar på. Om man jämför med när Ukrainakriget bröt ut är elpriset lägre nu i snitt. Negativa elpriset förekom knappt inte för fyra år sen, sedan två år tillbaka händer det nästan dagligen den soliga delen av året i SE4. Skatten på el sänktes med 10 öre vid årsskiftet.
I SE4 (som har elkablar dragna till bla Tyskland) hittar man från mars-september billigaste elen runt 13:00 (dvs när en södervänd solanläggning producerar som mest) om det är en solig dag i Europa. Blåser det mycket kan det inträffa på andra tider men vanligtvis kombineras sol och vind så det ändå blir billigast runt 13.
Soliga blåsiga dagar är billigast, då elpriset genomgående lågt.
Köper man solceller idag kommer de producera som mest när elpriset redan är lågt (kanske till och med negativt). Det är därför missvisande att räkna på snittpriset om man funderar på att köpa solceller, man måste räkna på spotpriset under den tid då ens tänkta paneler kan producera el. Gör man det inser man snart att man inte behöver köpa solceller själv för att få billig el. Det räcker att bara gå över till kvartspris på el.
Sen handlar inte allt om pengar hela tiden. Det kan finnas anledningar att köpa solceller ändå.
Räknesättet är ju liknande på att amortera eller investera på börsen……. Har man en stadig inkomst kan det vara vettigare att sätta in pengarna på börsen…… har man en låg inkomst är det ofta smartare att amortera och på så sätt sänka månadskostnaden, lite lika som solceller och batteri…… en riktig kalkyl är snudd på omöjligt att göra på grund av osäkerheten kring framtiden men det är ju samma med börsen 🤔 den som kan förutspå framtiden är vinnaren 🥇 vi andra får räkna med dom förutsättningarna vi har…….Sittställning skrev:
Dom flesta som blir miljonärer på börsen är ju dom som aldrig plockar ut pengarna
Dom som ”tjänar” på solceller är ju dom som räknar besparingarna
Själv tror jag på solceller men har inte tak dugligt / värt att installera på just nu
Men batteri och nån smart styrning skulle ytterligare minska utgifterna och göra livet bättre att leva…… blir elräkningen lägre kan ju den framtida inkomsten minska motsvarande 💸💰
T Taxture skrev:Räknesättet är ju liknande på att amortera eller investera på börsen……. Har man en stadig inkomst kan det vara vettigare att sätta in pengarna på börsen…… har man en låg inkomst är det ofta smartare att amortera och på så sätt sänka månadskostnaden, lite lika som solceller och batteri…… en riktig kalkyl är snudd på omöjligt att göra på grund av osäkerheten kring framtiden men det är ju samma med börsen 🤔 den som kan förutspå framtiden är vinnaren 🥇 vi andra får räkna med dom förutsättningarna vi har…….
Dom flesta som blir miljonärer på börsen är ju dom som aldrig plockar ut pengarna
Själv tror jag på solceller men har inte tak dugligt / värt att installera på just nu
Men batteri och nån smart styrning skulle ytterligare minska utgifterna och göra livet bättre att leva…… blir elräkningen lägre kan ju den framtida inkomsten minska motsvarande
Det är en bra liknelse med amortering vs börs.T Taxture skrev:Räknesättet är ju liknande på att amortera eller investera på börsen……. Har man en stadig inkomst kan det vara vettigare att sätta in pengarna på börsen…… har man en låg inkomst är det ofta smartare att amortera och på så sätt sänka månadskostnaden, lite lika som solceller och batteri…… en riktig kalkyl är snudd på omöjligt att göra på grund av osäkerheten kring framtiden men det är ju samma med börsen 🤔 den som kan förutspå framtiden är vinnaren 🥇 vi andra får räkna med dom förutsättningarna vi har…….
Men batteri och nån smart styrning skulle ytterligare minska utgifterna och göra livet bättre att leva…… blir elräkningen lägre kan ju den framtida inkomsten minska motsvarande 💸💰
En sak som ofta missas är att sänkt kostnad och ökad inkomst inte är helt symmetriska. Om du sänker en kostnad med 10 000 kr per år så är det i praktiken skattefritt. För att få ut samma 10 000 kr via lön eller avkastning behöver du tjäna mer än så.
Så att minska kostnader via sol och batteri kan i praktiken vara mer värt än motsvarande avkastning på börsen, särskilt vid mindre kapital.
Sen håller jag med om att kalkylen är osäker åt båda håll. Men just därför blir det också en riskreducering att kapa en fast kostnad istället för att vara helt exponerad mot elpris och marknad.
Det handlar alltså inte bara om avkastning vs besparing, utan om hur förutsägbar man vill att sin ekonomi ska vara och hur mycket exponering man vill ha mot externa priser.
160k på börsen, 7 %
≈ 11 200 kr/år
ISK skatt ~1 % ≈ −1 600 kr
≈ 9 600 kr/år netto
160k i sol + batteri
≈ 15 000 kr/år
Det motsvarar ungefär:
börs ≈ 6 % netto
sol ≈ 9–10 %
För att få 15k/år från börsen:
≈ 250 000 kr
Man kan ju även tänka sig att förbruka mer ström sommartid när solcellerna ger som mest…. Till rena komforthöjande saker så som aircondition, värme i poolen, fontänpump i fiskdammen…… kanske även gör övergång till en el eller hybridbil aktuell
Trådskaparen var ju ute efter idéer kring batteri utan solceller. Det tror jag dock inte blir lönsamt, varför jag ger lite siffror kring enbart solceller som alternativ, så får han själv avgöra. Det finns små billigare anläggningar som senare kan byggas ut om det finns ekonomiska begränsningar för tillfället.
Jag ser ofta att man bara nämner själva elpriset eller spotpriset som avkastning och missar mycket annat man sparar in på vid investering av solceller. Jag tar mina egna siffror för Mars månad. Ska väl tillägga att mars 2025 var betydligt bättre, men så är det. Nästa år kanske det blir bättre igen.
60-öringen är ju som bekant borta, så den finns inte med längre. För oss handlade det om ca 4400 kr/år, vilket jag senare ska visa, går att få tillbaka med råge.
Vi ska titta på:
*= priset inkl moms vilket är vad vi betalar.
Börjar vi med elpriset som var 2,08 med alla pålägg för mars (Fortum) och tar priset gånger egna uttaget får vi ut vad det egna uttaget var värt enligt månadens elpris som vi slapp betala.
Plus på avkastningskontot.
Därefter kommer vi till Överföringsavgiften som Vattenfall tar ut 76,5 öre per kWh för. Inte billigt, men samma avgift förs över på det egna uttaget som vi slapp betala, gånger antal kWh vi har i eget uttag.
Energiskatten är nästa post. Den ligger idag på 45 öre/kWh. Denna tar vi gånger egna uttaget.
Energi-ersättningen från nätägaren ligger idag på 10,4 öre/kWh. Klumpsumma som blir plus på avkastningskontot.
Överskottserättning. Detta är vad elhandlaren, i mitt fall Fortum, betalar för överskottsenergin (såld el), vilket är spotpriset och inget mer. Det är en klumpsumma som blir plus på avkastningskontot för månaden.
Detta är vad jag har i min kalkyl, men det finns mera som höjer avkastningen rejält.
Något som utanför kalkylen ger en rejäl avkastning, är att ladda elbilen/laddhybriden (om man har eller tänker skaffa en sådan) med solcellerna, vilket dels höjer egna uttaget av solenergin, samtidigt som man åker gratis. För en laddhybrid reducerar man dessutom x antal liter bensin á 19 kr litern till ett minimum, då den kan gå på enbart el de sträckor man normalt kör. Vi själva brukar normalt köra mellan 3,5 - 5 mil per resa. Det klarar laddhybriden utan problem.
Dubbel besparing där!
En kalkyl jag gjorde visade på en besparing på mellan 12000 kr - 15000 kr enbart i bensinpengar på årsbasis, beroende på bensinpriset. Detta tack vare solcellerna.
Vad var det jag sa om 60-öringen?
I skrivande stund är bensinpriset ca 19 kr. Diesel priset 23:50 kr. Detta vill man inte betala när det finns billigare alternativ tillgängliga.
Jag ser ofta att man bara nämner själva elpriset eller spotpriset som avkastning och missar mycket annat man sparar in på vid investering av solceller. Jag tar mina egna siffror för Mars månad. Ska väl tillägga att mars 2025 var betydligt bättre, men så är det. Nästa år kanske det blir bättre igen.
60-öringen är ju som bekant borta, så den finns inte med längre. För oss handlade det om ca 4400 kr/år, vilket jag senare ska visa, går att få tillbaka med råge.
Vi ska titta på:
- Elpriset. Detta går både upp och ner. För mars 2,08 *
- Överföringsavgift. 76,5 öre/kWh* vintertid (Vattenfall)
- Energiskatt. 45 öre/kWh*
- Energiersättning från Vattenfall. 10,4 öre/kWh
- Överskottsersättning från elhandlaren. Spotpris 44 öre
*= priset inkl moms vilket är vad vi betalar.
Börjar vi med elpriset som var 2,08 med alla pålägg för mars (Fortum) och tar priset gånger egna uttaget får vi ut vad det egna uttaget var värt enligt månadens elpris som vi slapp betala.
Därefter kommer vi till Överföringsavgiften som Vattenfall tar ut 76,5 öre per kWh för. Inte billigt, men samma avgift förs över på det egna uttaget som vi slapp betala, gånger antal kWh vi har i eget uttag.
Energiskatten är nästa post. Den ligger idag på 45 öre/kWh. Denna tar vi gånger egna uttaget.
Energi-ersättningen från nätägaren ligger idag på 10,4 öre/kWh. Klumpsumma som blir plus på avkastningskontot.
Överskottserättning. Detta är vad elhandlaren, i mitt fall Fortum, betalar för överskottsenergin (såld el), vilket är spotpriset och inget mer. Det är en klumpsumma som blir plus på avkastningskontot för månaden.
Detta är vad jag har i min kalkyl, men det finns mera som höjer avkastningen rejält.
Något som utanför kalkylen ger en rejäl avkastning, är att ladda elbilen/laddhybriden (om man har eller tänker skaffa en sådan) med solcellerna, vilket dels höjer egna uttaget av solenergin, samtidigt som man åker gratis. För en laddhybrid reducerar man dessutom x antal liter bensin á 19 kr litern till ett minimum, då den kan gå på enbart el de sträckor man normalt kör. Vi själva brukar normalt köra mellan 3,5 - 5 mil per resa. Det klarar laddhybriden utan problem.
Dubbel besparing där!
En kalkyl jag gjorde visade på en besparing på mellan 12000 kr - 15000 kr enbart i bensinpengar på årsbasis, beroende på bensinpriset. Detta tack vare solcellerna.
Vad var det jag sa om 60-öringen?
I skrivande stund är bensinpriset ca 19 kr. Diesel priset 23:50 kr. Detta vill man inte betala när det finns billigare alternativ tillgängliga.
Nu vet jag inte vilken bil du har, men man skall vara lite försiktig med en laddhybrid. Batterier är oftas byggd för 2.000 till 3.000 full cykla. Så bäst att inte djup cykla. Inte försöka att köra en phev som en ev. Man kan snabbt tar slut på batteriet.B Bruzze skrev:
Tack för tipset. Ska tänka på det.H he-peter skrev:
Den går dock aldrig under 15% för då startar motorn och laddar.