Z Zoofus skrev:
Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.

Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.

Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.

Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.

Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.

Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?

Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Med den för brukningen du indikerar är det med stor sannolikhet inte lönsamt. Har Du eller tänker du skaffa elbil? Om man har pengarna måste man då de det ur ett lönsamhets perspektiv. Om man köper en BMW stället för en Dacia - är det lönsamt.. Om vi antar att du skaffar 35 kWh batteri och solceller Säg 15 kWp tror jag att Du blir självförsörjande 6-7 månader om året om du bor i område 3-4.. Jag tror inte att det är lönsamt idag en lägre räknat i kr. Om framtiden vet vi ingenting. PS Solpanel kommer förmodligen aldrig att bli billigare så ökar antalet med 15% mer än vad säljaren föreslår. DS!

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Attitudeswe
Prisgraf för solmoduler från 2010 till 2024, visar kostnadsminskning för olika klasser: budget, medelklass och premium, i cent per watt-peak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte att spara på elräkningen i samma takt som priset på panelerna sjunker. Så allt snack om att värdet på huset skulle stiga får man ta med nypa salt.

Walle85
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du puttade in allt i sthml på fel dag och blundar för utdelningar så stämmer det. Valde du tyskland eller globalt så tog det 7år.

Valde du ännu smalare såsom Spray så fick du aldrig tillbaka pengen.

[bild]
Beror på vilket index man kollar på såklart, men finns även globala index med nära 14 år till break even om man gick in på börsen år 2000 😉

Z Zoofus skrev:

Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.

Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.

Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.

Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.

Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?

Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Man måste tänka på vad det är som kostar pengar i hushållet. Är det bara husets elförbrukning som drar energi? Nej, självklart inte. Bilen är också en stor energiförbrukare, där alla kostnader i slutändan ska betalas ur samma plånbok.

Vi börjar med hembatterier.

Batterier är fortfarande alldeles för dyra i förhållande till vad de sparar. Du lägger kanske 50–100k för att flytta några kWh från en tid på dygnet till en annan, och återbetalningstiden blir lång – långt över batteriets livslängd som beräknas till max 12 - 15 år. Därefter måste de bytas. Obs att då är inte batterihälsan (som en mobiltelefon) som avtar med åldern medtagen, vilket kanske bara är 80% efter några år. Återbetalningstiden för hembatterier är med dagens priser bortåt 20 år eller mer enligt experter. Vi måste vänta några år för lägre priser.

Jag rekommenderar därför starkt enbart solceller. Vi har själva en 10 kWh anläggning sedan 3,5 år tillbaka, men utan batteri, då ett batteri som nämnts tidigare, tyvärr inte betalar sej under sin livslängd. Möjligen kan ett batteri i vissa fall betala sej i kombination med solceller, men då helt tack vare solcellerna.

Hur ökar man då vinsten med enbart solceller?
Detta fick mej att tänka till när 60-öringen skulle försvinna. Kan en laddhybrid eller elbil vara ett sätt?

Det som gör solceller riktigt lönsamma är ju helt klart hög egenanvändning. Där är en laddhybrid eller elbil överlägsen – du kan använda solelen direkt och ersätta dyr bensin istället för att lagra el.
Så jag rekommenderar därför: lägg pengarna på solceller + bil som kan laddas istället för ett hembatteri. Det ger betydligt mycket bättre ekonomi just nu.

Och ja, vi har numera en laddhybrid. Därför vet jag vad jag pratar om. 60-öringen som försvann har inte en chans mot vad vi nu sparar. (Samma plånbok).

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nissens
B Bruzze skrev:
Man måste tänka på vad det är som kostar pengar i hushållet. Är det bara husets elförbrukning som drar energi? Nej, självklart inte. Bilen är också en stor energiförbrukare, där alla kostnader i slutändan ska betalas ur samma plånbok.

Batterier är fortfarande alldeles för dyra i förhållande till vad de sparar. Du lägger kanske 50–100k för att flytta några kWh från en tid på dygnet till en annan, och återbetalningstiden blir lång – långt över batteriets livslängd som beräknas till max 12 - 15 år. Därefter måste de bytas. Obs att då är inte batterihälsan (som en mobiltelefon) som avtar med åldern medtagen, vilket kanske bara är 80% efter några år. Återbetalningstiden för hembatterier är med dagens priser bortåt 20 år eller mer enligt experter. Vi måste vänta några år för lägre priser.

Jag rekommenderar därför starkt enbart solceller. Vi har själva en 10 kWh anläggning sedan 3,5 år tillbaka, men utan batteri, då ett batteri som nämnts tidigare, tyvärr inte betalar sej under sin livslängd. Möjligen kan ett batteri i vissa fall betala sej i kombination med solceller, men då helt tack vare solcellerna.

Detta fick mej att tänka till när 60-öringen skulle försvinna. Kan en laddhybrid eller elbil vara ett sätt?

Det som gör solceller riktigt lönsamma är ju helt klart hög egenanvändning. Där är en laddhybrid eller elbil överlägsen – du kan använda solelen direkt och ersätta dyr bensin istället för att lagra el.
Så jag rekommenderar därför: lägg pengarna på solceller + bil som kan laddas istället för ett hembatteri. Det ger betydligt mycket bättre ekonomi just nu.

Och ja, vi har numera en laddhybrid. Därför vet jag vad jag pratar om. 60-öringen som försvann har inte en chans mot vad vi nu sparar. (Samma plånbok).
Det blir ju lite konstigt om man skall åka med kommunaltrafik till/från jobbet för att bilen skall stå hemma på laddning på dagtid när solen är uppe…

Jobbar man nätterna kanske det fungerar… men det passar nog inte många.

Elen är ju billigare på sommarhalvåret, så det finns inte mycket att spara då. Jag har elräkningar på några hundringar per månad på sommaren inklusive laddhybridbil.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det blir ju lite konstigt om man skall åka med kommunaltrafik till/från jobbet för att bilen skall stå hemma på laddning på dagtid när solen är uppe…

Elen är ju billigare på sommarhalvåret, så det finns inte mycket att spara då. Jag har elräkningar på några hundringar per månad på sommaren inklusive laddhybridbil.
Varför svarar du på det viset?

För det första är jag pensionär.

För det andra tror jag inte bensinpriset blir billigare i sommar. Tror du? Troligen dyrare.

Mina elräkningar är 0 kr på från vår till höst, du betalar hundralappar i månaden. Varför?

Din tur

Nissens Nissens skrev:

Glömde fråga hur du laddar bilen?

Din tur

Sittställning
B Bruzze skrev:

Du har rätt i att batterier ofta är svåra att räkna hem på bara arbitrage idag. Men du förenklar också rätt mycket.

Återbetalning 20+ år bygger på att man bara flyttar några kWh per dygn mellan billiga och dyra timmar. Det är ett ganska snävt användningsfall.

I praktiken finns fler värden:
ökad egenförbrukning (slipper köpa el för 1,2–1,5 kr/kWh)
peak shaving (effekt / huvudsäkring / framtida tariffer)
backup / driftsäkerhet
möjlighet att styra mot extrema pristoppar

Så kalkylen beror helt på hur systemet används, inte bara på “ladda billigt, sälj dyrt”.
Sen håller jag med om att elbil ofta är ett effektivare “batteri” per krona. Där ersätter du dessutom bensin/diesel, vilket ger en helt annan ekonomi.

Men att säga att batteri generellt inte betalar sig under livslängden är för grovt. I vissa setup:er gör det inte det. I andra gör det det, särskilt med hög egenförbrukning och aktiv styrning.

4k januari - mars månad har jag sparat in på batteri + solcell. April lär bli över 2k till, tippar på ca 3k. För mig är detta en nobrainer, jag kommer ha kort återbetalningstid.

Tvättar, duschar, diskar och värmer/ kyler huset precis när jag vill, tack vare ett batteri. Jag har köpt mig lyxen att styra över mitt liv. Och allt detta för ett billigare pris än dom flesta.

Redigerat:
Sittställning
Nissens Nissens skrev:

Men du har verkligen inte förstått poängen, för vissa går det verkligen att tjäna på ett batteri och solceller !?

Jag arbetar hemifrån och har 2 bilar, det är hur lätt som helst att planera för min del.

Om du är så j**vla ointresserad av tekniken varför tar du dig så jäkla mycket tid att diskutera negativt om det, dessutom totalt innehållslöst, helt utan substans.

4k vinst i år om du missade att jag skrev det ;)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:

Först solceller givetvis och sedan batterier eller helst samtidigt om ekonomin tillåter. Idag får man 15% statligt stöd för hela kostnaden för solceller och strax under 50.000 dvs. 48.287 kr för batteriet som kallas ”Grön avdrag” som staten står för.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har lagts in en tillräckligt bra kalkyl i tråden. Det var bara ett par parameter som kapitalkostnad och en till som saknades. Den styrker att det är runt 15 års återbetalningstid (ROI) innan man kan börja få en eventuell vinst på solpaneler.

På den tiden kan man som jämförelse ha fyrdubblat det ursprungliga kapitalet i en indexfond(fördubblas på 7-10 år.)
Skulle vara intressant om nån gör jämförelse mot indexfonden där man varje månad säljer av motsvarande belopp som solceller + batteri beräknas minska elräkningen

Walle85
T Taxture skrev:
Skulle vara intressant om nån gör jämförelse mot indexfonden där man varje månad säljer av motsvarande belopp som solceller + batteri beräknas minska elräkningen
Något i stil med detta?

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
ingen som undrar var han/hon som startade träden tog vägen?

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Det som är intressant med jDet märkliga med argumentet om börsen kontra batteri/sol är att summan ofta är för liten för att bära löpande kostnader. Det är helt enkelt inte tillräckligt med kapital för att täcka elräkningen.

Som flera varit inne på utesluter inte det ena det andra. Det här är bara en del av sparandet som går till batteri/sol, inte allt.

Sätter man 160k på börsen och använder det för att betala elen så börjar man ganska snabbt äta kapital. Avkastningen räcker inte fullt ut, och över tid försvinner pengarna.

Solcellerna har däremot gett en stabil effekt de senaste åren, och med batteriet märks tydligt att egenförbrukningen ökat.

Det är inte bara att investeringen jobbar för att mitigera löpande kostnader, utan man blir också mindre priskänslig och får en jämnare och mer förutsägbar elkostnad över tid.

Börs = försöka tjäna pengar för att betala räkningen
Sol = göra räkningen mindre

Hittils har solen varit en säker investering med låg risk.

Attitudeswe
Låg risk med slaktade priser, läckande tak, slopad 60öring, brandrisk i slarviga installationer, manuell hantering av alla hundratal timmar med minuspriser, risk för framtida effektavgift på inmatning, inverterbyte var 15e år, slajmiga säljare att hantera, risk för höjd försäkringspremie, problem vid försäljning pga konkursade appar osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.