35 776 läst ·
156 svar
36k läst
156 svar
Båt som är övergiven, vad gäller?
T tompaah7503 skrev:
Ni får nog båda läsa texterna i de länkar ni lägger in. Ingenstans står det att en förtöjd båt/upplagd båt kan ses som hittegods.redarn skrev:
Nedan text från Lawline (som förövrigt inte kan användas som säker källa för lagtolkningar) gäller inte förtöjda/upplagda båtar, vilket inlagda artikeln från Sydsvenskan ovan tydligt illustrerar:
De första fyra orden av lagtexten lyder.P Paxman skrev:Ni får nog båda läsa texterna i de länkar ni lägger in. Ingenstans står det att en förtöjd båt/upplagd båt kan ses som hittegods.
Nedan text från Lawline (som förövrigt inte kan användas som säker källa för lagtolkningar) gäller inte förtöjda/upplagda båtar, vilket inlagda artikeln från Sydsvenskan ovan tydligt illustrerar:
"Den som hittar något"
"Något" är ett ord som kan syfta på en mössa, en välfylld plånbok, en velociped, en jacka, och även en båt.
Lagens sjätte paragraf förtydligar att även kvarglömda saker omfattas.
En förtöjd båt där ägaren eller användaren ej ger sig till känna till hamnen bör efter en viss tid av hamnen betraktas som kvarglömd.
Alternativet är att den är övergiven och då är den res nullius och kan omedelbart tas av vem som helst.
Då det är svårt att bevisa res nullius bör hamnen välja vägen via kvarglömd egendom och anmälan av hittegods till polisen.
kan finas en del andra anledningar till att båten ligger där som ägaren har gått bort utan att nån som vet att han äger den eller att ägaren sitter på kåken och många fler olika anledningar
sverige har ju inget fritidsbåtsregister där av problemet
sverige har ju inget fritidsbåtsregister där av problemet
En båt är ett fordon som går under samma regler som andra fordon när det gäller fordonsflytt, även om det är ett ovanligt fall.
Vad du inte ska göra:
* Flytta inte den själv. Gå inte ombord på den. Rör den inte. Det är egenmäktigt förfarande och sätter dig i knipa.
* Kontakta polisen. Det är inte deras bord, de skiter i det, såvida den inte är stulen.
Vad du ska göra:
* Dokumentera. Foton, datum osv.
* Kontakta kommunen, främst då miljökontoret, med argumentet att den blir en miljöfara. De kommer då att koppla in gatukontoret (som hanterar flyttning av fordon) som fraktar bort den, och på skick, skrotar den eller försöker hitta ägaren och säljer den om ägaren inte hämtar den.
* Tvärvägrar kommunen att ta den, så kan du gå till kronofogden. Det är dock sista utvägen, är mycket mer krångel och de vill verkligen inte göra det.
Var medveten om att markägaren kan få notan för flytten om båtägaren inte kan identifieras eller inte betalar.
Vad du inte ska göra:
* Flytta inte den själv. Gå inte ombord på den. Rör den inte. Det är egenmäktigt förfarande och sätter dig i knipa.
* Kontakta polisen. Det är inte deras bord, de skiter i det, såvida den inte är stulen.
Vad du ska göra:
* Dokumentera. Foton, datum osv.
* Kontakta kommunen, främst då miljökontoret, med argumentet att den blir en miljöfara. De kommer då att koppla in gatukontoret (som hanterar flyttning av fordon) som fraktar bort den, och på skick, skrotar den eller försöker hitta ägaren och säljer den om ägaren inte hämtar den.
* Tvärvägrar kommunen att ta den, så kan du gå till kronofogden. Det är dock sista utvägen, är mycket mer krångel och de vill verkligen inte göra det.
Var medveten om att markägaren kan få notan för flytten om båtägaren inte kan identifieras eller inte betalar.
Du har fel och jag har redan svarat tidigare i tråden hur man går tillväga.T Troberg skrev:En båt är ett fordon som går under samma regler som andra fordon när det gäller fordonsflytt, även om det är ett ovanligt fall.
Vad du inte ska göra:
* Flytta inte den själv. Gå inte ombord på den. Rör den inte. Det är egenmäktigt förfarande och sätter dig i knipa.
* Kontakta polisen. Det är inte deras bord, de skiter i det, såvida den inte är stulen.
Vad du ska göra:
* Dokumentera. Foton, datum osv.
* Kontakta kommunen, främst då miljökontoret, med argumentet att den blir en miljöfara. De kommer då att koppla in gatukontoret (som hanterar flyttning av fordon) som fraktar bort den, och på skick, skrotar den eller försöker hitta ägaren och säljer den om ägaren inte hämtar den.
* Tvärvägrar kommunen att ta den, så kan du gå till kronofogden. Det är dock sista utvägen, är mycket mer krångel och de vill verkligen inte göra det.
Var medveten om att markägaren kan få notan för flytten om båtägaren inte kan identifieras eller inte betalar.
Om ägaren är okänd så kan du inte kontakta kronofogden utan då ska man anmäla hittegods.
Jag har gjort det massvis av ggr.
Ägaren eller handhavaren av cykelstället anmäler en låst cykel efter rimlig väntetid.P Paxman skrev:
Vanligt på tex. en BRFs eller företags cyckelparkering att alla cyklar märks och efter någon månad lämnas de fortfarande märkta fordonen till polisen.
Självklart.F fsn skrev:
I detta fall tycker ju uppenbarligen hamnägaren att det inte är ett problem, utan det låter som TS stör sig på båten och vill själv lägga beslag på den.
Båten har ju snäckor på sig!
Flyttar du en cykel så gäller samma som för bilar, bara en aningen streamlinad ärendehantering.A adron skrev:
Polisen kanske väljer att inte gå vidare med det, men det betyder inte att det är rätt. Kom ihåg, polisen är en skock inkompetenta nollor.
Nej, jag har rätt. Det här är en sak jag jobbat med i över 20 år. Jag har gjort det datorstöd för den verksamheten som används av Trafikverket och de kommuner som har datorstöd, och det är utvecklat med stöd av sveriges ledande experter på området.A Anvandarnamn_ skrev:
Så, du snackar skit.
Om du läser från början så har bryggägaren lappat båten. Och ja, det verkar som att TS försöker lägga vantarna på den själv. Det är högst sannolikt att den är stulen och det verkar få här fatta. Det tjatas mest om att man inte får gå ombord och mest trams. Ta några bilder på skiten och gå till polisen och säg att den troligtvis är stulen.G guggen skrev:
Håller med om att det är massa trams. Men motsätter mig starkt, ofta sommargästande, självutnämnda hamnpoliser, som i detta fall verkar vilja lägga beslag på annans egendom.
Kan mycket väl vara stulen eller så är det någon som har haft lite för mkt med annat några år.
Att kolla med polisen är rimligt, eller bara att skita i det.
Kan mycket väl vara stulen eller så är det någon som har haft lite för mkt med annat några år.
Att kolla med polisen är rimligt, eller bara att skita i det.
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.G gaidin skrev:
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.
Tror dom flesta båtarna från 80 och möjligtvis 90 hade inte självkänsla. Ägt några Crescent och Örnvik som inte hade det.d3katja skrev:
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.