T tompaah7503 skrev:
Det är förvisso inte en lagtext men vad jag förstår så är det jurister eller personer med juridisk kompetens som svarar på frågorna på Lawline, och där står det

[länk]
redarn redarn skrev:
[länk]
Ni får nog båda läsa texterna i de länkar ni lägger in. Ingenstans står det att en förtöjd båt/upplagd båt kan ses som hittegods.

Nedan text från Lawline (som förövrigt inte kan användas som säker källa för lagtolkningar) gäller inte förtöjda/upplagda båtar, vilket inlagda artikeln från Sydsvenskan ovan tydligt illustrerar:

Det går också att anmäla båtarna som hittegods till polisen. Polisen kommer att försöka hitta ägaren till båten och lyckas man inte göra detta inom tre månader så får den som hittat båten rätt till denna och kan då förfoga över båten hur hen vill och kan exempelvis flytta på den.
 
P Paxman skrev:
Ni får nog båda läsa texterna i de länkar ni lägger in. Ingenstans står det att en förtöjd båt/upplagd båt kan ses som hittegods.

Nedan text från Lawline (som förövrigt inte kan användas som säker källa för lagtolkningar) gäller inte förtöjda/upplagda båtar, vilket inlagda artikeln från Sydsvenskan ovan tydligt illustrerar:
De första fyra orden av lagtexten lyder.

"Den som hittar något"

"Något" är ett ord som kan syfta på en mössa, en välfylld plånbok, en velociped, en jacka, och även en båt.

Lagens sjätte paragraf förtydligar att även kvarglömda saker omfattas.

En förtöjd båt där ägaren eller användaren ej ger sig till känna till hamnen bör efter en viss tid av hamnen betraktas som kvarglömd.

Alternativet är att den är övergiven och då är den res nullius och kan omedelbart tas av vem som helst.

Då det är svårt att bevisa res nullius bör hamnen välja vägen via kvarglömd egendom och anmälan av hittegods till polisen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kan finas en del andra anledningar till att båten ligger där som ägaren har gått bort utan att nån som vet att han äger den eller att ägaren sitter på kåken och många fler olika anledningar

sverige har ju inget fritidsbåtsregister där av problemet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En båt är ett fordon som går under samma regler som andra fordon när det gäller fordonsflytt, även om det är ett ovanligt fall.

Vad du inte ska göra:

* Flytta inte den själv. Gå inte ombord på den. Rör den inte. Det är egenmäktigt förfarande och sätter dig i knipa.
* Kontakta polisen. Det är inte deras bord, de skiter i det, såvida den inte är stulen.

Vad du ska göra:

* Dokumentera. Foton, datum osv.
* Kontakta kommunen, främst då miljökontoret, med argumentet att den blir en miljöfara. De kommer då att koppla in gatukontoret (som hanterar flyttning av fordon) som fraktar bort den, och på skick, skrotar den eller försöker hitta ägaren och säljer den om ägaren inte hämtar den.
* Tvärvägrar kommunen att ta den, så kan du gå till kronofogden. Det är dock sista utvägen, är mycket mer krångel och de vill verkligen inte göra det.

Var medveten om att markägaren kan få notan för flytten om båtägaren inte kan identifieras eller inte betalar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
A
T Troberg skrev:
En båt är ett fordon som går under samma regler som andra fordon när det gäller fordonsflytt, även om det är ett ovanligt fall.

Vad du inte ska göra:

* Flytta inte den själv. Gå inte ombord på den. Rör den inte. Det är egenmäktigt förfarande och sätter dig i knipa.
* Kontakta polisen. Det är inte deras bord, de skiter i det, såvida den inte är stulen.

Vad du ska göra:

* Dokumentera. Foton, datum osv.
* Kontakta kommunen, främst då miljökontoret, med argumentet att den blir en miljöfara. De kommer då att koppla in gatukontoret (som hanterar flyttning av fordon) som fraktar bort den, och på skick, skrotar den eller försöker hitta ägaren och säljer den om ägaren inte hämtar den.
* Tvärvägrar kommunen att ta den, så kan du gå till kronofogden. Det är dock sista utvägen, är mycket mer krångel och de vill verkligen inte göra det.

Var medveten om att markägaren kan få notan för flytten om båtägaren inte kan identifieras eller inte betalar.
Du har fel och jag har redan svarat tidigare i tråden hur man går tillväga.

Om ägaren är okänd så kan du inte kontakta kronofogden utan då ska man anmäla hittegods.

Jag har gjort det massvis av ggr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
En båt är ett fordon som går under samma regler som andra fordon när det gäller fordonsflytt, även om det är ett ovanligt fall.
Samma regler som andra fordon? Som cyklar? De går nämligen alldeles utmärkt att lämna in som hittegods när ägaren är okänd.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A adron skrev:
Samma regler som andra fordon? Som cyklar? De går nämligen alldeles utmärkt att lämna in som hittegods när ägaren är okänd.
En cykel som är fastlåst eller står i ett cykelställ?
 
P Paxman skrev:
En cykel som är fastlåst eller står i ett cykelställ?
Ägaren eller handhavaren av cykelstället anmäler en låst cykel efter rimlig väntetid.

Vanligt på tex. en BRFs eller företags cyckelparkering att alla cyklar märks och efter någon månad lämnas de fortfarande märkta fordonen till polisen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Mina båtar är alltid olåsta och snäckor kommer i slutet av juli och början av aug varje år.
På vilket sätt är det ett problem för dig om inte ens brygga/hamn-ägaren lyfter på ögonbrynen?
Lägger du den på en bryggplats i en fritidshamn utan att vara medlem/betala för båtplats också?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lägger du den på en bryggplats i en fritidshamn utan att vara medlem/betala för båtplats också?
Självklart.
I detta fall tycker ju uppenbarligen hamnägaren att det inte är ett problem, utan det låter som TS stör sig på båten och vill själv lägga beslag på den.
Båten har ju snäckor på sig!
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Samma regler som andra fordon? Som cyklar? De går nämligen alldeles utmärkt att lämna in som hittegods när ägaren är okänd.
Flyttar du en cykel så gäller samma som för bilar, bara en aningen streamlinad ärendehantering.

Polisen kanske väljer att inte gå vidare med det, men det betyder inte att det är rätt. Kom ihåg, polisen är en skock inkompetenta nollor.

A Anvandarnamn_ skrev:
Du har fel och jag har redan svarat tidigare i tråden hur man går tillväga.
Nej, jag har rätt. Det här är en sak jag jobbat med i över 20 år. Jag har gjort det datorstöd för den verksamheten som används av Trafikverket och de kommuner som har datorstöd, och det är utvecklat med stöd av sveriges ledande experter på området.

Så, du snackar skit.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Självklart.
I detta fall tycker ju uppenbarligen hamnägaren att det inte är ett problem, utan det låter som TS stör sig på båten och vill själv lägga beslag på den.
Båten har ju snäckor på sig!
Om du läser från början så har bryggägaren lappat båten. Och ja, det verkar som att TS försöker lägga vantarna på den själv. Det är högst sannolikt att den är stulen och det verkar få här fatta. Det tjatas mest om att man inte får gå ombord och mest trams. Ta några bilder på skiten och gå till polisen och säg att den troligtvis är stulen.
 
Håller med om att det är massa trams. Men motsätter mig starkt, ofta sommargästande, självutnämnda hamnpoliser, som i detta fall verkar vilja lägga beslag på annans egendom.
Kan mycket väl vara stulen eller så är det någon som har haft lite för mkt med annat några år.
Att kolla med polisen är rimligt, eller bara att skita i det.
 
G gaidin skrev:
De flesta båtar klarar alldeles utmärkt att få vatten från ovan och släppa ut det. Är durken det regnar på ovanför vattenlinjen så rinner vattnet ut, det är det som kallas självläns.

I princip alla båtar utom enkelbottnade ekor fungerar det på det viset.
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.
 
C
d3katja d3katja skrev:
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.
Tror dom flesta båtarna från 80 och möjligtvis 90 hade inte självkänsla. Ägt några Crescent och Örnvik som inte hade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.