jonmo jonmo skrev:
Vi har liknande problem i samfälligheten med att det ligger massa båtar runt bryggorna som verkar övergivna. Dessa är ofta orörda sen många år tillbaka. Men ingen vet hur vi ska bli av med dem.
Om ägaren är okänd anmäl hittegods till polisen. Är du villig att ta över ägandet får du båten efter tre månader om ingen ägare påträffats. Är du inte villig att ta hand om den så kommer den ligga kvar.
 
TRJBerg
Det verkar som båtar i trådens bemärkelse är "övergivna" eller i praktiken kan jämställas med det är ett (i praktiken) olösligt problem. Och att det är olösligt pga lagarna, dvs de som är applicerbara, skapar problemet pga ohanterligheten.

En intressant konsekvens är att olagliga åtgärder är den enda praktiska utvägen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det verkar som båtar i trådens bemärkelse är "övergivna" eller i praktiken kan jämställas med det är ett (i praktiken) olösligt problem. Och att det är olösligt pga lagarna, dvs de som är applicerbara, skapar problemet pga ohanterligheten.

En intressant konsekvens är att olagliga åtgärder är den enda praktiska utvägen.
Det är inte alls olösligt.

Det allmänna (stat & kommun) löser det inte åt dig om du är ovillig att själv ta över fartyget.

Sluta gnälla och ta hand om din omgivning.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
TRJBerg
redarn redarn skrev:
Det är inte alls olösligt.

Det allmänna (stat & kommun) löser det inte åt dig om du är ovillig att själv ta över fartyget.

Sluta gnälla och ta hand om din omgivning.
Har du något sakligt att säga eller nöjer du dig att framhäva din personliga ståndpunkt?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du något sakligt att säga eller nöjer du dig att framhäva din personliga ståndpunkt?
Läs mina tidigare inlägg i tråden om du vill ha konkreta råd. De är inte särskilt många och väldigt konkreta.

Med önskningar om din allmänna välgång.
 
redarn redarn skrev:
Om ägaren är okänd anmäl hittegods till polisen. Är du villig att ta över ägandet får du båten efter tre månader om ingen ägare påträffats. Är du inte villig att ta hand om den så kommer den ligga kvar.
Det där stämmer inte. En båt som är förtöjd kan inte falla under "hittegods". Då skulle vem som helst kunna anmäla vilken båt som helst som hittegods och hoppas på att ingen ägare hittas på tre månader.

Om båten driver till sjöss eller har strandat kan den dock falla under "sjöfynd" som jag skrivit om tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Finns de som utnyttjar sjöfyndslagen genom att hitta på att båten låg i vattnet. Nedan bild är ett urklipp från Sydsvenskan där en båtägare hade båten liggande upp och ner på sin tomt men en annan person anmälande den som sjöfynd och polisen satte en lapp på båten mitt i vintern. Upphittaren vägrade lämna tillbaka båten och ägaren fick kräva ersättning av polisen då de medgav att de gjort fel.

Artikel om försvunnen båt som polisen tilldelat ny ägare, man vid vatten, sommarstugor, natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fann inget när jag sökte på den
Sätt en lapp eller två på båten. ”vänligen flytta flytdonet inom 3 veckor annars bogseras det bort och säljs, överskott delas mellan Byggahus medlemmar”!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
redarn redarn skrev:
Läs mina tidigare inlägg i tråden om du vill ha konkreta råd. De är inte särskilt många och väldigt konkreta.

Med önskningar om din allmänna välgång.
Med ditt förra inlägg känner jag mig inte inspirerad till närmare undersökningar.
 
C
Vem äger bryggan?
 
P Paxman skrev:
Det där stämmer inte. En båt som är förtöjd kan inte falla under "hittegods". Då skulle vem som helst kunna anmäla vilken båt som helst som hittegods och hoppas på att ingen ägare hittas på tre månader.

Om båten driver till sjöss eller har strandat kan den dock falla under "sjöfynd" som jag skrivit om tidigare i tråden.
Jo det stämmer.

Men.

Den bör inte betraktas som hittegods första dagen den är normalt förtöjd vid en brygga.

Den bör också förses med lapp att ägaren söks av hamnen och att båten kommer anmälas som hittegods efter en tid och sedan att den har anmälts.

På liknande sätt är inte en jacka i en entré hittegods under öppettid men väl efter stängning och helt klart efter att ingen hämtat den på en vecka.

Eftersom båten inte driver är den inte sjöfynd. Jag ber alla att inte begå brott genom att kapa båtens förtöjningar.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med ditt förra inlägg känner jag mig inte inspirerad till närmare undersökningar.
Du föreföll föreslå att folk skulle begå brott då du felaktigt trodde att situationen inte gick att hantera inom lagen och fick ett surt svar.
 
redarn redarn skrev:
Jo det stämmer.

Men.

Den bör inte betraktas som hittegods första dagen den är normalt förtöjd vid en brygga.

Den bör också förses med lapp att ägaren söks av hamnen och att båten kommer anmälas som hittegods efter en tid och sedan att den har anmälts.
Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.

Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.

Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
Det är förvisso inte en lagtext men vad jag förstår så är det jurister eller personer med juridisk kompetens som svarar på frågorna på Lawline, och där står det
Det går också att anmäla båtarna som hittegods till polisen. Polisen kommer att försöka hitta ägaren till båten och lyckas man inte göra detta inom tre månader så får den som hittat båten rätt till denna och kan då förfoga över båten hur hen vill och kan exempelvis flytta på den.
https://lawline.se/answers/flytta-pa-overgiven-bat
 
P Paxman skrev:
Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.

Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/lag-1938121-om-hittegods_sfs-1938-121/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.