35 779 läst ·
156 svar
36k läst
156 svar
Båt som är övergiven, vad gäller?
Om ägaren är okänd anmäl hittegods till polisen. Är du villig att ta över ägandet får du båten efter tre månader om ingen ägare påträffats. Är du inte villig att ta hand om den så kommer den ligga kvar.jonmo skrev:
Det verkar som båtar i trådens bemärkelse är "övergivna" eller i praktiken kan jämställas med det är ett (i praktiken) olösligt problem. Och att det är olösligt pga lagarna, dvs de som är applicerbara, skapar problemet pga ohanterligheten.
En intressant konsekvens är att olagliga åtgärder är den enda praktiska utvägen.
En intressant konsekvens är att olagliga åtgärder är den enda praktiska utvägen.
Det är inte alls olösligt.TRJBerg skrev:
Det verkar som båtar i trådens bemärkelse är "övergivna" eller i praktiken kan jämställas med det är ett (i praktiken) olösligt problem. Och att det är olösligt pga lagarna, dvs de som är applicerbara, skapar problemet pga ohanterligheten.
En intressant konsekvens är att olagliga åtgärder är den enda praktiska utvägen.
Det allmänna (stat & kommun) löser det inte åt dig om du är ovillig att själv ta över fartyget.
Sluta gnälla och ta hand om din omgivning.
Det där stämmer inte. En båt som är förtöjd kan inte falla under "hittegods". Då skulle vem som helst kunna anmäla vilken båt som helst som hittegods och hoppas på att ingen ägare hittas på tre månader.redarn skrev:
Om båten driver till sjöss eller har strandat kan den dock falla under "sjöfynd" som jag skrivit om tidigare i tråden.
Finns de som utnyttjar sjöfyndslagen genom att hitta på att båten låg i vattnet. Nedan bild är ett urklipp från Sydsvenskan där en båtägare hade båten liggande upp och ner på sin tomt men en annan person anmälande den som sjöfynd och polisen satte en lapp på båten mitt i vintern. Upphittaren vägrade lämna tillbaka båten och ägaren fick kräva ersättning av polisen då de medgav att de gjort fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det stämmer.P Paxman skrev:Det där stämmer inte. En båt som är förtöjd kan inte falla under "hittegods". Då skulle vem som helst kunna anmäla vilken båt som helst som hittegods och hoppas på att ingen ägare hittas på tre månader.
Om båten driver till sjöss eller har strandat kan den dock falla under "sjöfynd" som jag skrivit om tidigare i tråden.
Men.
Den bör inte betraktas som hittegods första dagen den är normalt förtöjd vid en brygga.
Den bör också förses med lapp att ägaren söks av hamnen och att båten kommer anmälas som hittegods efter en tid och sedan att den har anmälts.
På liknande sätt är inte en jacka i en entré hittegods under öppettid men väl efter stängning och helt klart efter att ingen hämtat den på en vecka.
Eftersom båten inte driver är den inte sjöfynd. Jag ber alla att inte begå brott genom att kapa båtens förtöjningar.
Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.redarn skrev:
Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
Det är förvisso inte en lagtext men vad jag förstår så är det jurister eller personer med juridisk kompetens som svarar på frågorna på Lawline, och där står detP Paxman skrev:Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.
Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
https://lawline.se/answers/flytta-pa-overgiven-bat
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/lag-1938121-om-hittegods_sfs-1938-121/P Paxman skrev:Vad fint redarn, då har du hittat någon lag som tar löser det stora problem många båtklubbar och bryggägare brottas med i åratal: förtöjda båtar med okänd ägare.
Vänligen länka till den lagtext som bekräftar ditt påstående så TS, och övriga som har problemet just nu, har på fötterna när de kontaktar polisen.
