Självläns på denna.
 
d3katja d3katja skrev:
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.
Det är ju småbåtar. Sådana som oftast ligger uppdragna på land när de inte används, alternativt mindre motorbåtar med kapell som skyddar mot regn.

Men att länsen sätter igen händer ju såklart. Själv har jag dock aldrig råkat ut för det under mina år med olika båtar, de håller normalt sett några år beroende på var de finns. Jag hade länge en båtplats där det var väldigt mycket barr från tallar men har ändå aldrig fått stopp i båda samtidigt.

Just nu har jag dock en smula inträngning av vatten underfrån, genomföringen till rodret läcker en del men det tar länspumpen hand om. Har inte varit och tittat till båten sedan i slutet på maj.
 
C
G gaidin skrev:
Det är ju småbåtar. Sådana som oftast ligger uppdragna på land när de inte används, alternativt mindre motorbåtar med kapell som skyddar mot regn.

Men att länsen sätter igen händer ju såklart. Själv har jag dock aldrig råkat ut för det under mina år med olika båtar, de håller normalt sett några år beroende på var de finns. Jag hade länge en båtplats där det var väldigt mycket barr från tallar men har ändå aldrig fått stopp i båda samtidigt.

Just nu har jag dock en smula inträngning av vatten underfrån, genomföringen till rodret läcker en del men det tar länspumpen hand om. Har inte varit och tittat till båten sedan i slutet på maj.
Har du inte kollat till din båt sedan maj? Har du någon annan som gör det åt dig?
 
Polisen sa nu att båten ”ägs” av bryggägaren som den är övergiven hos?
 
R Rolle85 skrev:
Polisen sa nu att båten ”ägs” av bryggägaren som den är övergiven hos?
Någon motivering?
 
 
Så om båten lämnas vid en brygga så äger bryggägaren båten
 
C C.Ö skrev:
Har du inte kollat till din båt sedan maj? Har du någon annan som gör det åt dig?
Jag har båten utomlands och är i Sverige och jobbar just nu.
Min sambo bor dock på båten och har koll. Jag hoppas att ingen anmäler den som "upphittad" :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Polisen sa nu att båten ”ägs” av bryggägaren som den är övergiven hos?
Det är fel. Polisen kan inte bara ge den till honom.

Ta inte juridiska råd från polisen. De är inte jurister och de får inte tolka lagen. De har ingen koll.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ta inte juridiska råd från polisen. De är inte jurister och de får inte tolka lagen. De har ingen koll.
Detta stämmer till 100%. I det här fallet känns det mer som ett uttalande av en polis som inte vill bli involverad i saken.
 
Känns ju helt galet detta. En i princip ny båt som har legat på isen under två vintrar…
 
A
T Troberg skrev:
Det är fel. Polisen kan inte bara ge den till honom.

Ta inte juridiska råd från polisen. De är inte jurister och de får inte tolka lagen. De har ingen koll.
Får poliser inte tolka lagen? De kan väl vara jurister om de känner för det.. ingen skyddad titel.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Får poliser inte tolka lagen?
Inte i sin yrkesroll...vad de tolkar på fritiden kan ingen säga någonting om, men det har inte bäring på den här trådens ämne.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Får poliser inte tolka lagen? De kan väl vara jurister om de känner för det.. ingen skyddad titel.
Nej, det är domstolarnas roll.
 
Men det kan ju ändå inte klassas som sjöfynd som ni sa pga tampen i bryggan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.