35 776 läst ·
156 svar
36k läst
156 svar
Båt som är övergiven, vad gäller?
Det är ju småbåtar. Sådana som oftast ligger uppdragna på land när de inte används, alternativt mindre motorbåtar med kapell som skyddar mot regn.d3katja skrev:
Mja, det finns många båtar som saknar självläns. Gkss-gigg/Monark 44 t.ex är en liten segelbåt. Motorekan Smögen 44 och Linder ca 3,5 m saknar också självläns. Vi har en Buster med enkelskrov och bottenplugg, ingen självläns där och pluggen sitter rätt dåligt så igår rann vattnet in lika fort som jag lste ut det. För att inte tala om varenda jolle som finns.
Dessutom kan självlänsen sätta igen och bör rensas med jämna mellanrum. Om båten stått länge och det blåst in höstlöv som ruttnat, tång, sjögräs och annat bös kan de korka igen så båten vattenfylls vid regn.
Men att länsen sätter igen händer ju såklart. Själv har jag dock aldrig råkat ut för det under mina år med olika båtar, de håller normalt sett några år beroende på var de finns. Jag hade länge en båtplats där det var väldigt mycket barr från tallar men har ändå aldrig fått stopp i båda samtidigt.
Just nu har jag dock en smula inträngning av vatten underfrån, genomföringen till rodret läcker en del men det tar länspumpen hand om. Har inte varit och tittat till båten sedan i slutet på maj.
Har du inte kollat till din båt sedan maj? Har du någon annan som gör det åt dig?G gaidin skrev:Det är ju småbåtar. Sådana som oftast ligger uppdragna på land när de inte används, alternativt mindre motorbåtar med kapell som skyddar mot regn.
Men att länsen sätter igen händer ju såklart. Själv har jag dock aldrig råkat ut för det under mina år med olika båtar, de håller normalt sett några år beroende på var de finns. Jag hade länge en båtplats där det var väldigt mycket barr från tallar men har ändå aldrig fått stopp i båda samtidigt.
Just nu har jag dock en smula inträngning av vatten underfrån, genomföringen till rodret läcker en del men det tar länspumpen hand om. Har inte varit och tittat till båten sedan i slutet på maj.