R Rolle85 skrev:
Case closed!
Vore kul att få veta hur. Har ägaren flyttat den? Har du fått överta den?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
A
läste bara första svaren i tråden och insåg att de svaren var fel.

Det finns två lösningar här.

Ni vet inte vem ägaren är - anmäl till polisen som hittegods.

Ni vet vem ägaren är - särskild handräckning via kronofogden
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Case closed!
Du toppar på listan där trådskapare inte uppdaterar hur det gått.
Du uppdaterar, men säger inget. 🙂
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rolle85 skrev:
Case closed!
Jamen vad hände då?
 
Båten ligger kvar, den är ca 3 år gammal men eftersom jag inte får röra en övergiven båt får jag väl strunta i allt
 
Till en annan gång.
Om man misstänker att ngt fordon är stulet.
Så kan man kolla på larmtjänst.se
Där lägger försäkringsbolagen ut info om stulna fordon.
Där man söka på regnr, chassinummer mm.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vet inte var båtens nummer sitter
 
R Rolle85 skrev:
Båten ligger kvar, den är ca 3 år gammal men eftersom jag inte får röra en övergiven båt får jag väl strunta i allt
låter ju väldigt skumt om det är en 3 år gammal båt
 
Jepp, därav min tråd
 
Fann inget när jag sökte på den
 
Varför lossar ni inte bara tamparna och puttar iväg den?
 
A atomlab skrev:
Varför lossar ni inte bara tamparna och puttar iväg den?
För att det är dumt och brottsligt.

Kontakta polisen och anmäl hittegods.

Om de säger att du måste lämna in så säg följande.

"
Jämte lagen 1938:121 om hittegods första paragraf ska jag som laglydig medborgare anmäla hittegods till polismyndigheten.

Enligt samma lags andra paragraf får, men måste jag inte, lämna in godset till polismyndigheten.

Jag har full förståelse för att dina lokala rutiner säger "lämna in" men då det är en båt som väger flera ton är detta opraktiskt och svårt att manövrera in genom er ingånsdörr på polisstationen.

Därför väljer jag att enbart anmäla godset och inte lämna in det.
"
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Att som någon säger eller antyder, "" Att släppa på förtöjningstampar kan ge 2 års fängelse eller höga böter "" Det blir nog för TS att gå i båten, leta efter märken/skyltar/papper eller annat som kan ge en fingervisning om vem som äger den, finns det registernamn på utsidan kan det gå om det inte är raderat nu registret. Men tänk på att hamnchefen måste vara med då, du får inte gå i båten ensam.

PS kan finnas en skylt på motorn som märkning, har man tur så kan det vara första ägaren som köpte den och motornummret registrerat på denna.
Svammel
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi har liknande problem i samfälligheten med att det ligger massa båtar runt bryggorna som verkar övergivna. Dessa är ofta orörda sen många år tillbaka. Men ingen vet hur vi ska bli av med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.