35 776 läst ·
156 svar
36k läst
156 svar
Båt som är övergiven, vad gäller?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du vill göra anspråk på båten, menar du att du vill ta den i besittning utan att betala?R Rolle85 skrev:En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
Det är väl inget konstigt om det ligger en båt som används väldigt sällan vid en brygga/hamn. Den flyter uppenbarligen och fungerar, vad är problemet?
I dagens läge med priser på drivmedel så är det nästan förståligt, att det har blivit många bryggseglare. Faktiskt även flaggstängerna ( segelbåtar ) har till viss del blivit kvar i hamn, då är det mest lite ovana seglare.
Mina båtar är alltid olåsta och snäckor kommer i slutet av juli och början av aug varje år.R Rolle85 skrev:
På vilket sätt är det ett problem för dig om inte ens brygga/hamn-ägaren lyfter på ögonbrynen?
Mycket trams i tråden. TS frågar hur h*n ska gå tillväga för att göra anspråk på båten på rätt sätt. Det enkla svaret har nämnts i tråden: hitta ägaren och fråga om h*n vill skänka (inte sänka) eller sälja båten.
Enda andra alternativet är att invänta att båten sliter sig. Då kommer något som heter "sjöfynd" in i bilden. Går att läsa om här: https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/ufs---underrattelser-for-sjofarande/sjofynd/
En övergiven båt som är förtöjd eller ligger uppallad på land kan man inte bli av med utan att ägaren ger sitt medgivande. Detta är ett jättestort problem på många båtklubbar där båtar blir stående av olika anledningar. Det kan t ex vara dödsbon som kanske inte ens är medvetna om att det finns en båt. Båtar förtöjda vid bryggor kan vara stulna och lämnade.
I båtklubben jag var med i tills för några år sedan låg det en rejäl RIB-båt med en fin motor uppställd på en trailer. Den stod där och förföll i många år och ingen visste vem som var ägaren. Jag och en kompis gjorde lite efterforskningar och det vi hittade var att båten troligen tillhörde en lite skum typ som fifflat med affärsverksamheter, där konkurser ingick som affärsidé. Troligtvis ägdes båten av ett av dessa företag och därför ett konkursbo som kanske inte ens var medveten om det. Typen hade gått under jorden, troligen flytt utomlands. Problemet var bara att klubben inte kunde göra något åt båten eftersom ägaren var okänd/inte gick att få tag på. Polisen kunde inte heller göra något. Vad jag vet ligger båten kvar än idag.
Enda andra alternativet är att invänta att båten sliter sig. Då kommer något som heter "sjöfynd" in i bilden. Går att läsa om här: https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/ufs---underrattelser-for-sjofarande/sjofynd/
En övergiven båt som är förtöjd eller ligger uppallad på land kan man inte bli av med utan att ägaren ger sitt medgivande. Detta är ett jättestort problem på många båtklubbar där båtar blir stående av olika anledningar. Det kan t ex vara dödsbon som kanske inte ens är medvetna om att det finns en båt. Båtar förtöjda vid bryggor kan vara stulna och lämnade.
I båtklubben jag var med i tills för några år sedan låg det en rejäl RIB-båt med en fin motor uppställd på en trailer. Den stod där och förföll i många år och ingen visste vem som var ägaren. Jag och en kompis gjorde lite efterforskningar och det vi hittade var att båten troligen tillhörde en lite skum typ som fifflat med affärsverksamheter, där konkurser ingick som affärsidé. Troligtvis ägdes båten av ett av dessa företag och därför ett konkursbo som kanske inte ens var medveten om det. Typen hade gått under jorden, troligen flytt utomlands. Problemet var bara att klubben inte kunde göra något åt båten eftersom ägaren var okänd/inte gick att få tag på. Polisen kunde inte heller göra något. Vad jag vet ligger båten kvar än idag.
Anmäl båten till polisens hittegodsavdelning. De vill nog inte ha dit den, men säkert foton och andra uppgifter. När det gått 3 mpn och ingen ägare dykt upp, får du överta båten om du vill ha den. Så var det med en cykel någon ställt vid mitt garage.R Rolle85 skrev:En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
Anmäl den som upphittad. Brorsan blev av med sin båt som var vinterförvarad på land när någon anmälde den som upphittad. Polisen annonserade efter ägaren och när ingen hörde av sig så gav de båten till "upphittaren". Det hela uppdagades när brorsan som såg den varje dag han körde till jobbet upptäckte att den inte längre var kvar, det krävdes kranbil för att flytta den.
När han polisanmälde stölden fick han veta att den varit anmäld som upphittad, ingen hört av sig vid annonseringen så anmälaren fått båten och fraktat bort den. Det hela löste sig att anmälaren fick köpa den av brorsan.
Båten hade inte varit uppställd på något varv utan en företagstomt och han hade ett muntligt löfte att ställa upp den där, men sen när polisen hörde sig för visste inte den tillfrågade vem som var ägaren då det inte var densamme som givit tillåtelse.
När han polisanmälde stölden fick han veta att den varit anmäld som upphittad, ingen hört av sig vid annonseringen så anmälaren fått båten och fraktat bort den. Det hela löste sig att anmälaren fick köpa den av brorsan.
Båten hade inte varit uppställd på något varv utan en företagstomt och han hade ett muntligt löfte att ställa upp den där, men sen när polisen hörde sig för visste inte den tillfrågade vem som var ägaren då det inte var densamme som givit tillåtelse.
En båt är lös egendom.R Rolle85 skrev:En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
Om den inte utgör en fara för andra eller annans egendom, tex hamnens bryggor pga. tyngd, och ingen ägare är uppenbar, så är rätt väg att anmäla hittegods.
Hittegods ska anmälas men behöver inte inlämnas till polismyndigheten.
