Att göra tumme ner på saker på Youtube gör jag av två anledningar båda har med algoritmen där att göra. Jag ger shorts med clickbait thumbnails tumme ner när det bara är AI slop och det samma på content som är så kasst att jag verkligen inte vill få sådana rekommendationer igen.
Ingen av dessa fall känns relevanta för ByggaHus då siten inte jobbar med att promota content på det sättet.

Keiller Keiller skrev:
Då ser jag hellre att möjligheten att vid behov kunna välja att visa forumet i "dark mode" införs.
Yes!! +1 på den.

Alfredo Alfredo skrev:
Tummar hit och dark mode dit. En välfungerande sökfunktion borde enligt min åsikt vara prio ett. Och två. Och tre... 😉
Har inte tänkt på om sökfunktionen på byggahus fungerar dåligt men du har en poäng, då sökfunktionen på olika nätforum brukar vara sisådär.

Purre
Nu vet jag inte vad för mjukvara Byggahus bygger sitt forum på men VBB, UBB och phpBB tycker jag har fungerade sökfunktioner iaf. Det är väl de tre största på marknaden känns det som.

Ang tummar så känns det dumt att ha tumme ner synlig för allmänheten iaf eftersom det finns risk för att det skapar ett drev mot enskilda användare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har nog aldrig ens förstått syftet med bästa svar.

Är det till för att sporra oss ordbajsare, och leder det i så fall till fler brasvar, eller till att TS i högre grad klappas medhårs?

Är det till för att exponera BH bättre på Google och AI-tjänster och driver det i så fall mer trafik eller hjälper ni bara AI-svaren att bli bättre utan att själva få någon ytterligare trafik? Det sista tror jag definitivt är en risk – nästan alla sajter tappar väl trafik till AI.

Är det till för läsarna, och hur många klickar i så fall på dem? Hade det presenterats direkt efter inlägg ett så kanske, men är det värt det på bekostnad av att man inte läser tråden (i den mån det görs annars)?

Jag blir ärligt glad av att få bästa svar och gillar också att dela ut det, men är det verkligen värt så mycket mer än så, eller är det bsra ett sätt att mata Googles AI, som väl inte går att separera från annat Googlematande, utan att få något tillbaka?
I min värld är Bästa svar dels en hjälp för läsaren att hitta det rätta svaret och dels ett sätt att hjälpa nytillkomna medlemmar att förstå vilka skribenter som är faktamässigt att lita på. Och såklart ett tack till den som lägger ner möda på att hjälpa andra.

I forumets begynnelse hade vi titlar som "Forumgud" och liknande, baserat bara på hur många inlägg man hade. Då kunde man få den titeln bara genom att skriva massor av meningslösa enradare. Att få många bästa svar betyder ju desto mer och höjer kvaliteten på diskussionen. Därför införde vi Bästa svar när vi bytte programvara i forumet för några år sedan.

Per som ju är ansvarig för teknik och annonser är lite stressad över AI och google, tänker på ett annat sätt och vi är inte riktigt överens i denna fråga.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det till för att exponera BH bättre på Google och AI-tjänster och driver det i så fall mer trafik eller hjälper ni bara AI-svaren att bli bättre utan att själva få någon ytterligare trafik? Det sista tror jag definitivt är en risk – nästan alla sajter tappar väl trafik till AI.
Håller med.
Det där är ju något som man ska vara ytterst försiktig med eftersom Google planerar att ändra sökmotorn så att det som presenteras löpande som resultat på söksidan är AI-resultat och förslag på hur man kan förbättra sin prompt. Man ska aldrig lämna Google Search.
https://edition.cnn.com/2026/05/19/tech/google-search-bar-updates-2026
https://arstechnica.com/google/2026...set-to-remake-search-with-agentic-ai-in-2026/

Alla som inte gillar att bara få AI-svar eller inte gillar att forum som detta tappar besökare bör ju byta sökmotor snarast (och minska beroendet av Google generellt).

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
min värld är Bästa svar dels en hjälp för läsaren att hitta det rätta svaret och dels ett sätt att hjälpa nytillkomna medlemmar att förstå vilka skribenter som är faktamässigt att lita på. Och såklart ett tack till den som lägger ner möda på att hjälpa andra.
Men för att få den funktionen måste man ju visa hur många bästa svar en medlem fått, det ser inte jag (i alla fall inte i mobilen som jag använder nu). Och finns det någon funktion för att snabbt se bästa svaret i en lång tråd?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
D Dublin skrev:
Men för att få den funktionen måste man ju visa hur många bästa svar en medlem fått, det ser inte jag (i alla fall inte i mobilen som jag använder nu). Och finns det någon funktion för att snabbt se bästa svaret i en lång tråd?
I datorn ser det ut så här:
1779452151728.png
Man kan också ta fram personens profilsida där det står.

I slutet av första inlägget finns det en länk till bästa svaret. Här är ett exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threa...namndens-bedomning-av-bevarandevarden.575719/

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I datorn ser det ut så här:
[bild]
Man kan också ta fram personens profilsida där det står.

I slutet av första inlägget finns det en länk till bästa svaret. Här är ett exempel:
[länk]
Ah, se där. Då ser man mer på datorn. Men jag måste erkänna att jag aldrig klickat på "bästa svar" länken på mina 20+ år här 😊

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
I min värld är Bästa svar dels en hjälp för läsaren att hitta det rätta svaret och dels ett sätt att hjälpa nytillkomna medlemmar att förstå vilka skribenter som är faktamässigt att lita på. Och såklart ett tack till den som lägger ner möda på att hjälpa andra.
Ja, jag förstår väl egentligen att det är eller varit det ursprungliga syftet, men då bör man väl också fråga sig om det läses så. Själv har jag några dussin favoritskribenter i olika frågor, men att någon är bra på det ena innebär inte nödvändigtvis att de ger bra svar om allt de skriver om (även om en omdömesgill person iofs. nog sällan skarvar helt fritt på områden denne inte behärskar). Jag tror också få bedömer skribenter i stort utifrån deras rating, utan mer efter vad de skriver där och då. Däremot tror jag att ett enskilt bästa svar kanske kan ha ett värde i tråden där det utdelats. Och som sagt, det är kul att få.
Per som ju är ansvarig för teknik och annonser är lite stressad över AI och google, tänker på ett annat sätt
Ja, det var väl min egentliga poäng. Om Google med metadata kan få fram de mest intressanta svaren, är det då verkligen bra för er?

För egen del har jag med framgång arbetat efter devisen "Google is our friend" utifrån premissen att det är utmärkt att ge dem tillgång till innehåll för att driva trafik. Nu med AI får man börja tänka lite annorlunda, och allra minst använda funktioner som max snippet (på kanske 150) för att hindra AI:n något utan att kasta ut barnet med badvattnet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Denna nya tråd kom upp nu och där kan man ganska snabbt säga att bästa svaret som är utsett inte är bästa svaret iaf. Så funktionen är inte optimal som den är just nu.

[länk]
Håller med, jag avmarkerade.

Vi behöver helt enkelt se över Bästa svar. Tack för alla synpunkter hittills!

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.