Bra att ni lyfter frågan om Bästa svaret, för vi håller som bäst på att fundera på hur den funktionen kan utvecklas.

TS kan inte längre utse sitt eget svar till bästa svar. Det åtgärdade @cnils 2024-01-19.

Det var när vi satt och diskuterade hur Bästa svaret kan fungera, som jag gick in och markerade ett inlägg från @Claes Sörmland som bästa svar. Jag tycker väl fortfarande att hans första svar där i tråden var de som var mest mitt i prick vad gäller direkt svar på TS fråga, men jag håller med om att det var för tidigt att sätta ett bästa svar just då. Därför avmarkerade jag nu det bästa svaret och bad TS att utse bästa svaret själv. Det blir spännande att se vilket TS väljer!

Jag tycker att TS borde få en påminnelse efter en vecka om att utse bästa svaret. Frågan är om det räcker med en påminnelse, eller om man kunde påtvinga det på något sätt? Eller att det går att utse flera bästa svar, för ibland finns ju svaret i flera. Hur många vore rimligt i så fall?

Sedan har @Per Eskilsson ett förslag på hur man kan lyfta bästa svaret på ett annat sätt. Han får skriva det själv här.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker att TS borde få en påminnelse efter en vecka om att utse bästa svaret. Frågan är om det räcker med en påminnelse, eller om man kunde påtvinga det på något sätt?
Mitt förslag.

En första påminnelse efter en vecka.

En andra påminnelse efter kanske en månad och där med valet "Jag kan inte utse ett enskilt svar som det bästa", och väljs det blir det inga fler påminnelser. Annars kan man möjligen tänka sig någon till påminnelse.

Min poäng ovan är att väldigt ofta finns det många mer eller mindre lika viktiga "bra svar" och då känner i alla fall jag att det är fel att speciellt peka ut någon i mängden av alla som hjälpt mig.

Att välja flera bästa svar tycker jag blir nästan väl rörigt och komplicerat.

• Gilla
koppla och 3 till
  • Laddar…
Tack Marlén, Här kommer min input.

1) Aktivera tumme upp/tumme ned av inlägg:
  1. Visa Tumme upp och tumme ned-knappar istället för gilla-knappen
  2. Behåll möjliggör att man kan långklicka på tummen upp och välja reaktion
  3. Visa en siffra till höger om tummen upp för att visa antalet tummen upp
  4. Konvertera samtliga reaktioner (även förvånad, ledsen och arg) till tumme upp
  5. Möjliggör sortering av inlägg efter tumme upp
  6. Markera den som har flest tumme upp som ”bestanswer” under förutsättning att en bästa svar inte markerats (vilket det sällan har)
  7. Visa bara antal tumme ned för admins
Frågor:
  • Bör TS få se antal tumme ned på alla inlägg i tråd han skapat?
  • Bör skribent få se antal tumme ned på inlägg som han själv skapat eller riskerar det att bli för demotiverande?
  • Bör TS få se antal tumme ned på första inlägget i tråd han skapat eller finns det risk att det är för demotiverande?
  • Bör TS få se vem som har klickat på tumme ned?
  • Bör skribent få se vem som har klickat på tumme ned (annat på de man själv klickat på)?
2) Visa Bästa svaret under första inlägget om TS markerat ett svar som bästa svar + påminn TS

3) Påminnelse om markera bästa svar efter en vecka från det att man frågat (förutsatt att man fått minst 1 svar som fått minst 1 like eller att man fått minst 2 svar?)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bör TS få se antal downvotes på alla inlägg i tråd han skapat?
Vad är syftet med "downvotes"?

Möjliggör sortering av inlägg efter upvotes
Känns som det kan bli väldigt rörigt. Vad får man ut av den sorteringen?

Markera den som har flest upvotes som ”bestanswer”
Kan bli väldigt träffsäkert men också väldigt, väldigt fel...

När det gäller "uppvotes" ser jag egentligen ingen större skillnad mot hur det fungerar idag. Antalet upvotes = antalet reaktioner.

• Gilla
David__11 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att välja flera bästa svar tycker jag blir nästan väl rörigt och komplicerat.
Jag kan tillägga att jag ser inga problem med att det finns relativt få "bästa svar". För mig ska det "bästa svaret" vara något som verkligen sticker ut och mer eller mindre fristående ger ett utmärkt svar på frågan. Det ska inte vara ett svar jämbördigt med tio andra lika bra svar, men som råkar ha blivit det som markerats.

Om bästa svaret är något som "frammanas" och väljs som det minst dåliga bland en massa halvdana svar, då är jag hellre utan en "bästa svars-markering" i tråden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Behövs funktionen?
En massa tummar upp betyder inte bästa svar bara att just det inlägget gillades.
Fundera över vad syftet är tänkt att vara och om det går att få ett resultat som har något värde.
Läste inlägg #18 om tankarna tre gånger utan att se någon nytta och värde.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Syftet med upvotes och downvotes är att det är ett krav från googles sida för att vi ska få visa upp best answer automagiskt i Googles sökresultat.

Syftet är att göra det enklare att snabbare hitta "bästa svaret" både på Byggahus.se och i Googles sökresultat.

En annan positiv grej är att göra det enklare att hitta inlägg som engagerat folk.

Syftet med upvotes och downvotes är att det är ett krav från googles sida för att vi ska få visa upp bestanswer automagiskt i Googles sökresultat.
Jag kan förstå en koppling mellan upvotes och bestanswer. Jag förstår inte kopplingen till downvotes.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
TS kan inte längre utse bästa svar. Det åtgärdade @cnils 2024-01-19.
Utmärkt, hade missat det.

Efter den förändringen tycker jag personligen att dagens system är tillräckligt bra och lutar åt "if it ain't broke, don't fix it".

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Tumme upp och tumme ner är väldigt tydligt och vill man visa statisktik så ska det väl vara på de två. Inte att någon översätter en emoji till tumme upp eller ner, då det inte alls är säkert att det tolkas rätt. Självklart visa en siffra vid båda eller ingen. Det finns ingen anledning att smyga eller curla ett mindre uppskattat inlägg.

Och inga påminnelser för att man inte valt ett bästa svar. Det måste i så fall gå att stänga av den funktionen.

Syftet med upvotes och downvotes är att det är ett krav från googles sida för att vi ska få visa upp bestanswer automagiskt i Googles sökresultat.

Syftet är att göra det enklare att snabbare hitta "bästa svaret" både på Byggahus.se och i Googles sökresultat.

En annan positiv grej är att göra det enklare att hitta
Dvs, det finns inget större värde utan mest ett krav att något ska vara "bäst svar"😉

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tack Marlén, Här kommer min input.

1) Enabla upvote/downvote av inlägg:
  1. Visa Tumme upp och tumme ned-knappar istället för like-knappen
  2. Behåll möjliggör att man kan långklicka på tummen upp och välja reaktion
  3. Visa en siffra till höger om tummen upp för att visa antalet upvotes
  4. Konvertera samtliga reaktioner (även förvånad, ledsen och arg) till upvote
  5. Möjliggör sortering av inlägg efter upvotes
  6. Markera den som har flest upvotes som ”bestanswer” under förutsättning att en bestanswer inte markerats (vilket det sällan har)
  7. Visa antal downvotes för admins
Frågor:
  • Bör TS få se antal downvotes på alla inlägg i tråd han skapat? Ja eller Nej
  • Bör skribent få se antal downvotes på inlägg som han själv skapat eller riskerar det att bli för demotiverande? Ja eller Nej
  • Bör TS få se antal downvotes på första inlägget i tråd han skapat eller finns det risk att det är för demotiverande? Ja eller Nej
  • Bör TS få se vem som har downvotat? Ja eller Nej
  • Bör skribent få se vem som har downvotat? Ja eller Nej
2) Visa Bästa svaret under första inlägget om TS markerat ett svar som bästa svar + påminn TS

3) Påminnelse om markera bästa svar efter en vecka från det att man frågat (förutsatt att man fått minst 1 svar som fått minst 1 like eller att man fått minst 2 svar?)
Jag tycker att mycket av det där är relevant när det är trådar av enkel typ, t.ex. "hur ska jag sätta upp gipsskivorna", men blir ju jättetokigt i långa diskussionstrådar där folk hamnar i polariserade grupper och tråden spretar åt alla möjliga håll. Alltså ska man börja med sånt måste man skilja på Fråga-Lösning-trådar och Diskussionstrådar.

När det gäller konvertering av olika reaktioner till upp- och nedvoteringar så används ju skrattemojin ofta som en negativ reaktion (hånskratt), förutom i rena humortrådar. Även "förvåning" har jag sett användas som en negativ reaktion (det är ju bara idioter som tycker så och det trodde jag inte om dig). Det kan ju bli väldigt konstigt om man väljer att konvertera reaktioner till någon sorts votering utan att kolla varje enskilt inlägg och dess svar där det förekommer, eftersom man pådyvlar någon en åsikt om vad de har menat med reaktionen.

Som jag har tagit upp tidigare gällande nedvoteringar, har jag sett det användas för mobbning/trakasserier, där en person gick igenom alla inlägg som en annan person hade gjort och satte tumme ned på dem.

• Gilla
David__11 och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att mycket av det där är relevant när det är trådar av enkel typ, t.ex. "hur ska jag sätta upp gipsskivorna", men blir ju jättetokigt i långa diskussionstrådar där folk hamnar i polariserade grupper och tråden spretar åt alla möjliga håll. Alltså ska man börja med sånt måste man skilja på Fråga-Lösning-trådar och Diskussionstrådar.

När det gäller konvertering av olika reaktioner till upp- och nedvoteringar så används ju skrattemojin ofta som en negativ reaktion (hånskratt), förutom i rena humortrådar. Även "förvåning" har jag sett användas som en negativ reaktion (det är ju bara idioter som tycker så och det trodde jag inte om dig). Det kan ju bli väldigt konstigt om man väljer att konvertera reaktioner till någon sorts votering utan att kolla varje enskilt inlägg och dess svar där det förekommer, eftersom man pådyvlar någon en åsikt om vad de har menat med reaktionen.

Som jag har tagit upp tidigare gällande nedvoteringar, har jag sett det användas för mobbning/trakasserier, där en person gick igenom alla inlägg som en annan person hade gjort och satte tumme ned på dem.
Kan bara hålla med. Lägg dessutom till trådar där TS markerar ett bästa svar tidigt och sen lämnar tråden men den fortsätter utvecklas och betydligt bättre lösningar/förslag mejslas fram i diskussionen utan att markeras.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså ska man börja med sånt måste man skilja på Fråga-Lösning-trådar och Diskussionstrådar.
Vilket jag ser som en helt omöjlig väg att gå...

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju bli väldigt konstigt om man väljer att konvertera reaktioner till någon sorts votering utan att kolla varje enskilt inlägg och dess svar där det förekommer, eftersom man pådyvlar någon en åsikt om vad de har menat med reaktionen.
Håller med! Och även om man skulle ge sig in på att försöka tolka skrattet/hånskrattet blir det nog fel... Nej krångla inte till det i onödan säger jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja hela tanken med "tumme ned" luktar mobbning... Uppskatta det du gillar och ignorera sånt du ogillar tror jag är en princip som gör forumet trevligare.

Personligen brukar jag anmäla två saker. Uppenbar reklam och sånt som inte är humor i humortråden. I övrigt försöker jag strunta i de dumheter som oundvikligen dyker upp ibland på ett forum som detta.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
En automatisk konvertering av alla reaktioner (oavsett reaktion) till upvotes är en pragmatisk förenking eftersom det då blir korrekt i de allra flesta fallen.

Kanske går det med AI göra sentimentsanalys (åsiktssnalys) och avsiktsanalys (intent analysis) att tolka vissa förvånad, skratt och arg som downvotes istället. Men förmodligen till en relativt hög kostnad i tid och pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.