1 362 läst ·
56 svar
1k läst
56 svar
Bästa svaret - hur borde det funka?
Oftast när jag "blir arg" är det för att jag håller med när inlägget beskriver något som även jag "blir arg" över. Att försöka bedöma om arg betyder att man håller med eller om det betyder att man blir arg av att behöva läsa skräpet, tror jag är en rätt vansklig väg att gå. Och varför ska man ens försöka...Per Eskilsson skrev:
Ska man förändra något så gör om alla dagens reaktioner till "upvotes" av olika nyanser och skippa tanken på "downvotes". Det är min åsikt.
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
Per Eskilsson skrev:
Bör TS få se antal downvotes på alla inlägg i tråd han skapat? Ja eller Nej
- Bör skribent få se antal downvotes på inlägg som han själv skapat eller riskerar det att bli för demotiverande? Ja eller Nej
- Bör TS få se antal downvotes på första inlägget i tråd han skapat eller finns det risk att det är för demotiverande? Ja eller Nej
- Bör TS få se vem som har downvotat? Ja eller Nej
- Bör skribent få se vem som har downvotat? Ja eller Nej
För att undvika "mobbning" så undviker man att visa antal downvotes både för gäster, skribenter och TS. Kanske med en möjlighet att man under inställningar kan bocka i att man vill visa antal downvotes i trådar man skapat och inlägg man postat.Alfredo skrev:
Youtube visar ju inte längre antalet downvotes av denna anledning. De ändrade för flera år sedan.
Vad ska det då vara bra för? Om ingen ser en downvotes, var finns då nyttan?Per Eskilsson skrev:
Vad är intresset med det. Om en idiot svarat i "min" tråd och dragit på sig femtielva nertummar, vad säger det mig som trådskapare?Per Eskilsson skrev:
Kan man inte relatera denna siffra till något blir den rätt omöjlig att tolka. Jag förstår som sagt inte alls nyttan.Per Eskilsson skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv. Nej, inget uppmanande till att välja ett "bästa svar". Det skall vara frivilligt, blir nog bäst då.Alfredo skrev:
Var det så länge sedan som funktionen att TS inte kan ge "bästa svar" till sig själv togs bort, känns som om jag har sett det senare....
Ok, jag förstår det där med mobbing. Kanske inte så bra med räknare på tummar.
Fast det är ändå bra att kunna ge en arg gubbe / tumme ner / hög med bajs eller liknande. Om någon kommer med ett riktigt skitråd är det ju rätt bra om man snabbt ser att det där är det något lurt med. Visst går det att se om någon svarat eller citerat, men de flesta verkar mest skumma igenom trådar/internet/livet och sedan följa vilka skitråd som helst. Står det då fyra sura gubbar under rådet att koppla elen fel, måla med innefärg ute eller vad det nu är så kanske någon låter bli att följa det.
Fast det är ändå bra att kunna ge en arg gubbe / tumme ner / hög med bajs eller liknande. Om någon kommer med ett riktigt skitråd är det ju rätt bra om man snabbt ser att det där är det något lurt med. Visst går det att se om någon svarat eller citerat, men de flesta verkar mest skumma igenom trådar/internet/livet och sedan följa vilka skitråd som helst. Står det då fyra sura gubbar under rådet att koppla elen fel, måla med innefärg ute eller vad det nu är så kanske någon låter bli att följa det.
Istället för att försöka tolka alla reaktioner som nu är, kunde man istället tänka sig en knapp som "det här tycker jag verkar vara det bästa svaret"?
Man skulle då i en tråd kunna uppmärksamma dels det som TS valt som bästa svar, men också det som forumet gemensamt valt till bästa svar med visning om hur många som tycker det.
Ett svar där femtioelva andra deltagare i tråden tycker att det är det bästa skulle kunna ha ganska stor relevans.
Man skulle då också kunna ha det så att det visas först efter att man själv markerat vilket svar man tycker är bäst, eller helt avstår från möjligheten att välja ett.
Man skulle då i en tråd kunna uppmärksamma dels det som TS valt som bästa svar, men också det som forumet gemensamt valt till bästa svar med visning om hur många som tycker det.
Ett svar där femtioelva andra deltagare i tråden tycker att det är det bästa skulle kunna ha ganska stor relevans.
Man skulle då också kunna ha det så att det visas först efter att man själv markerat vilket svar man tycker är bäst, eller helt avstår från möjligheten att välja ett.
Administrator
· Skåne
· 6 789 inlägg
TS kan INTE längre markera sina egna svar som Bästa svar. Däremot kan TS markera andras inlägg.
Om TS markerar ett bästa svar så kan han sedan avmarkera sitt val om han ångrar sig. Han kan också välja ett annat svar som bästa svar. Men han kan inte välja två inlägg eller fler i samma tråd som bästa svar.
@Purre Prova att markera Marlens inlägg som bästa svar och prova sedan att avmarkera det.
Om TS markerar ett bästa svar så kan han sedan avmarkera sitt val om han ångrar sig. Han kan också välja ett annat svar som bästa svar. Men han kan inte välja två inlägg eller fler i samma tråd som bästa svar.
@Purre Prova att markera Marlens inlägg som bästa svar och prova sedan att avmarkera det.
Ja som trådskapare du kan utse någon annans inlägg till det bästa svaret, det är så det ska fungera. Det du inte längre kan göra är att utse ett inlägg som du själv skrivit i tråden som det bästa svaret.Purre skrev:
Sen har du antagligen i denna tråd lite ofrivilligt blivit trådskapare då tråden är utbruten från en annan tråd.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Jag har nog aldrig ens förstått syftet med bästa svar.
Är det till för att sporra oss ordbajsare, och leder det i så fall till fler brasvar, eller till att TS i högre grad klappas medhårs?
Är det till för att exponera BH bättre på Google och AI-tjänster och driver det i så fall mer trafik eller hjälper ni bara AI-svaren att bli bättre utan att själva få någon ytterligare trafik? Det sista tror jag definitivt är en risk – nästan alla sajter tappar väl trafik till AI.
Är det till för läsarna, och hur många klickar i så fall på dem? Hade det presenterats direkt efter inlägg ett så kanske, men är det värt det på bekostnad av att man inte läser tråden (i den mån det görs annars)?
Jag blir ärligt glad av att få bästa svar och gillar också att dela ut det, men är det verkligen värt så mycket mer än så, eller är det bsra ett sätt att mata Googles AI, som väl inte går att separera från annat Googlematande, utan att få något tillbaka?
Är det till för att sporra oss ordbajsare, och leder det i så fall till fler brasvar, eller till att TS i högre grad klappas medhårs?
Är det till för att exponera BH bättre på Google och AI-tjänster och driver det i så fall mer trafik eller hjälper ni bara AI-svaren att bli bättre utan att själva få någon ytterligare trafik? Det sista tror jag definitivt är en risk – nästan alla sajter tappar väl trafik till AI.
Är det till för läsarna, och hur många klickar i så fall på dem? Hade det presenterats direkt efter inlägg ett så kanske, men är det värt det på bekostnad av att man inte läser tråden (i den mån det görs annars)?
Jag blir ärligt glad av att få bästa svar och gillar också att dela ut det, men är det verkligen värt så mycket mer än så, eller är det bsra ett sätt att mata Googles AI, som väl inte går att separera från annat Googlematande, utan att få något tillbaka?
Värde av "bästa svar" blir ungefär som när det klipps in svar "ChatGTP" svarar så här.
Så min fundering kvarstår med syftet, ska det tillföra något av värde eller enbart ett krav för marknadsföring och locka flera till sajten?
Så min fundering kvarstår med syftet, ska det tillföra något av värde eller enbart ett krav för marknadsföring och locka flera till sajten?
Angående funktionen "bästa svar" så finns det i mitt tycke ingen som helst anledning att ändra på något. Det är bra som det är nu.
Vad gäller "tumme upp" och "tumme ner" ser jag ingen som helst anledning att frångå nuvarande ordning med olika reaktioner i "gilla"-knappen. Den är också bra som det är.
Då ser jag hellre att möjligheten att vid behov kunna välja att visa forumet i "dark mode" införs.
Vad gäller "tumme upp" och "tumme ner" ser jag ingen som helst anledning att frångå nuvarande ordning med olika reaktioner i "gilla"-knappen. Den är också bra som det är.
Då ser jag hellre att möjligheten att vid behov kunna välja att visa forumet i "dark mode" införs.