8 450 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Kan för många solpaneler skapa fukt i vinden
Sida 1 av 5
Hej. Jag undersöker möjligheten att installera solpaneler på min tak. En av firmorna varnade mig att, om jag installerar för många så kan det leda till ökad fukt och mögel i huset. Kan det stämma?
Det skulle vara intressant att höra deras motivering till påståendet?R RenchyBoy skrev:
Är taket korrekt gjort så ska det inte bli något mögel i huset pga paneler, har aldrig hört det påståendet tidigare, verkar helt befängt!
Rent logisk så ökar ju risken för mögel när temperaturen blir lägre, om man faktiskt kan få vinden så kall att det blir ett problem är jag är tveksam till, för vinden lär fortfarande bli varmare än de flesta andra delar av huset med tanke på att värme stiger.
Men är man orolig så är det ju bara att installera en avfuktare, om det är soligt och varmt så den behöver köra så levererar solcellerna el, och när solen inte lyser behöver den inte köra.
Men är man orolig så är det ju bara att installera en avfuktare, om det är soligt och varmt så den behöver köra så levererar solcellerna el, och när solen inte lyser behöver den inte köra.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
Avfuktare på vinden?A ajn82 skrev:Rent logisk så ökar ju risken för mögel när temperaturen blir lägre, om man faktiskt kan få vinden så kall att det blir ett problem är jag är tveksam till, för vinden lär fortfarande bli varmare än de flesta andra delar av huset med tanke på att värme stiger.
Den enda fungerande åtgärden av för hög fukt på vinden är att ventilera huset bättre, alla åtgärder på vinden är bara att sminka en gris.
Lite som att avleda en vattenläcka istället för att stoppa den.
Så klart att det blir ökad risk för mögel om insidan blir kallare. Och det är klart den blir om man täcker taket med material som absorberar solinstrålningen. Säger sig självt. Men kondenseringen tror jag (men vet inte säkert, och har inga källor på det, rent bondförnuft) mest uppstår på vintern och mögeltillväxten sker på våren innan det torkat upp. Då spelar nog solcellerna mindre roll om man inte bor på plats med mycket sol, ingen snö och klart väder på vintern.
Att installera en avfuktare för att kunna ha solceller kanske är bra, men det är ännu bättre att först se till att bjälklaget är helt tätt. Jag vill inte verka spydig, men att skaffa en teknisk installation för att undvika skador av en annan investering låter lite svajigt
Kolla noga vilka pengar som finns att spara. För mig blev kalkylen negativ om jag inte skaffade ett batteri, något abonnemang och att jag själv la mycket tid på att sätta mig in i ekonomin i investeringen, styr-appar till allt möjligt som jag inte har tid att administrera. Då har jag ingen elbil eller gör av med mycket el så det var svårt att få det att gå ihop. Besparingen var inte värt besväret på 100 år. Skulle det dessutom vara risk för mögel så skulle jag kanske överväga extra noga. Har man hög förbrukning och ett bra solläge så kanske det ser bättre ut.
Och jag undrar fortfarande, varför finns inte fler solcellsparker som ägs av kommuner eller energibolag om det vore en god investering?
Hoppas du kommer fram till en bra lösning
Att installera en avfuktare för att kunna ha solceller kanske är bra, men det är ännu bättre att först se till att bjälklaget är helt tätt. Jag vill inte verka spydig, men att skaffa en teknisk installation för att undvika skador av en annan investering låter lite svajigt
Kolla noga vilka pengar som finns att spara. För mig blev kalkylen negativ om jag inte skaffade ett batteri, något abonnemang och att jag själv la mycket tid på att sätta mig in i ekonomin i investeringen, styr-appar till allt möjligt som jag inte har tid att administrera. Då har jag ingen elbil eller gör av med mycket el så det var svårt att få det att gå ihop. Besparingen var inte värt besväret på 100 år. Skulle det dessutom vara risk för mögel så skulle jag kanske överväga extra noga. Har man hög förbrukning och ett bra solläge så kanske det ser bättre ut.
Och jag undrar fortfarande, varför finns inte fler solcellsparker som ägs av kommuner eller energibolag om det vore en god investering?
Hoppas du kommer fram till en bra lösning
Hösten när luftfuktigheten är hög, trots skapligt ventilation på vinden så kommer den fukten i varma luften kondensera mot tak som är svalare.tveksamt skrev:
Prova ställ fram ett glas kall dryck och ett glas ljummen dryck och se vad som händer.
Kan lika gärna vara råspont inne i kallvinden.
Så svaret var att din känsla säger att det är så?P Pligg85 skrev:
Förutom att det är en del i jobbet att hålla koll på daggpunkter, ventilation och luftfuktighet hur det ändras efter förhållanden så bekräftade en gammal kollega.tveksamt skrev:
Hade inspekterat vind på 70-talsvilla som inte hade något att anmärka på. 4år senare efter solceller vid försäljning hade den påväxt i vinden och hög fukt vid tillfället.
De satt in sån där fläkt som mäter fukten ute och inne och ventilerar vinden om det är bättre luft ute för stunden och fick ordning med enklare medel. Men taket hade fungerat i 50år utan problem och sen mögelpåväxt på 4 år. De misstänkte att de skadat taket vid installationen men inget slarv eller skada på yttertak.
Det är ju inget påhitt att en kallvind behöver värme för att driva ur fukt och torka. Skuggas taket hela tiden med solceller är det inte konstigt att den uppvärmning uteblir.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ljungby Fuktkontroll har också skrivit om detta. Har man hög fuktighet på vinden och ligger på gränsen till mögel kan solceller göra att man kommer över gränsen och därför får mögel snabbt.
https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm
https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm
Hej
Tror att pligg85 har en stor poäng, det är skuggan som gör skillnaden. Alltså är våren den kritiska tiden, man får inte tillräcklig värme in från taket genom råsponten och då börjar det växa mögel. Emedan hösten naturligtvis är mest fuktkritisk för en vind som inte har solceller så behöver det inte vara så med solceller. Är det inte soligt så har nog solcellerna samma temp som yttertaket, dvs ingen skillnad. Det är utebliven solvärme som är problemet under årstider när det finns mycket solinstrålning. Ett sätt att säkra kan vara att isolera yttertaket när man installerar solceller, vilket kräver att man tar bort pannor och höjer. Ett annat sätt som är viktigare om man bor på plats där vintern är kall och torr är att se till att det är tätt, eftersom varm fuktig luft som läcker från bostadsytan upp på vinden kondenserar på vindens innertak. Jag skulle inte ta investeringen för att täta ett vindsbjälklag för att installera solceller, det går inte ihop. Min erfarenhet är att läckage från bostaden spelar större roll än uteluften. Anledningen är att möglet bara växte ovanför ställen där det fanns genomföringar genom vindsbjälklaget = dåligt tätade ventilationsdragningar / skorsten. Ett specifikt fall givetvis men jag tror att om dessa ställen varit skuggade av solceller hela ljusa delen av året hade problemet varit betydligt större..Så kolla först att det är tätt och att det det finns mån med avseende på värme. Finns tilläggsisolering har man redan höjt risken för mögel. Kanske är en tilläggsisolering + yttertaksisolering en bättre investering om man ändå vill lägga om taket samtidigt. Vet man att man har en stor elförbrukning när elen är som billigast, och solcellerna ger som mest så kanske solceller ändå är en bra ide.
Tror att pligg85 har en stor poäng, det är skuggan som gör skillnaden. Alltså är våren den kritiska tiden, man får inte tillräcklig värme in från taket genom råsponten och då börjar det växa mögel. Emedan hösten naturligtvis är mest fuktkritisk för en vind som inte har solceller så behöver det inte vara så med solceller. Är det inte soligt så har nog solcellerna samma temp som yttertaket, dvs ingen skillnad. Det är utebliven solvärme som är problemet under årstider när det finns mycket solinstrålning. Ett sätt att säkra kan vara att isolera yttertaket när man installerar solceller, vilket kräver att man tar bort pannor och höjer. Ett annat sätt som är viktigare om man bor på plats där vintern är kall och torr är att se till att det är tätt, eftersom varm fuktig luft som läcker från bostadsytan upp på vinden kondenserar på vindens innertak. Jag skulle inte ta investeringen för att täta ett vindsbjälklag för att installera solceller, det går inte ihop. Min erfarenhet är att läckage från bostaden spelar större roll än uteluften. Anledningen är att möglet bara växte ovanför ställen där det fanns genomföringar genom vindsbjälklaget = dåligt tätade ventilationsdragningar / skorsten. Ett specifikt fall givetvis men jag tror att om dessa ställen varit skuggade av solceller hela ljusa delen av året hade problemet varit betydligt större..Så kolla först att det är tätt och att det det finns mån med avseende på värme. Finns tilläggsisolering har man redan höjt risken för mögel. Kanske är en tilläggsisolering + yttertaksisolering en bättre investering om man ändå vill lägga om taket samtidigt. Vet man att man har en stor elförbrukning när elen är som billigast, och solcellerna ger som mest så kanske solceller ändå är en bra ide.
Något som fascinerar mig en smula är att det fortfarande är ovanligt med montagesystem som ersätter taktegel/betongpannor med solpanelerna. Borde man inte med ett sådant system även minska risken för försämrat klimat på vinden...? 🤔
För då undviker man ju "dubbla yttertak" ovanpå råsponten, och borde få i runda slängar samma värmeöverföring som innan tänker jag.
För då undviker man ju "dubbla yttertak" ovanpå råsponten, och borde få i runda slängar samma värmeöverföring som innan tänker jag.