Ang spara vs amortera.
Det kan vara bra att ha en större buffert på ett sparkonto trotts att bolåneräntan skulle vara högre än sparräntan. Skulle man under en period vara arbetslös, något större renovering/reparation/byet måste göras med huset. Vid detta tillfälle kan det vara bra att ta från denna buffert istället för att eventuellt vara tvungen att gå från huset. Kan vara svårt att då söka ett nytt lån om man istället har amorterat.

P
-MH- skrev:
Japp, det visar rätt tydligt att fullbelåning kan vara något positivt.
Jag håller med om att det kan vara positivt vid insättning på säkert sparkonto som har högre ränta än låneräntan, jag gör det själv (är dock långt ifrån fullbelånad). Alla kanske kan komma överens om att det är en (1) positiv sak som kan utnyttjas med att vara fullbelånad. Ska vi nu försöka ta oss framåt och ta fram flera fördelar med att vara fullbelånad? Kanske ett exempel som inte innefattar att man har kvar pengarna så likvida längre och därför inte kan återbetala delar av lånet snabbt om det skulle behövas.

Bara ett förslag...

Redigerat av moderator:
Henri skrev:
Menar du med bra exempel ditt eget "sunda" exempel med pengarna samtidigt placerade på sparkonto? Egentligen faller det exemplet utanför diskussionen om bristande marginaler vid fullbelåning. Med sparkonto finns ju marginaler. Så även med innehav av andra lätt realiserbara tillgångar.
-MH- skrev:
Japp, det visar rätt tydligt att fullbelåning kan vara något positivt.

Du verkar ha slutat läsa efter min första mening! Om du fortsätter att läsa ser du att exemplet egentligen faller utanför diskussionen om bristande marginaler vid fullbelåning, eller hur?

/Henri

MH. Jag har letat men kan inte se att du postade några tips på investeringar igår. Hoist som du nu anger har 2,6 enligt hemsidan men kan kanske förhanlas till 2,7%. Det betyder i så fall att du har en ränta på mindre än 2,7%. Tyvärr har jag inte lyckats pruta ner till denna nivå.

Varför anger du inte helt enkelt vilken typ av banklån/bank du har och motsvarande för sparandet. Då kan man ju se direkt om du verkligen går med vinst eller ej. Och så slipper vi ifrågasätta dina placeringar mer. Jag påstår inte att det är helt omöjligt att med tur och skicklighet kunna tjäna lite på detta sätt men hittills har jag inte fått några bevis på att det är möjligt.

bra-byggare skrev:
Ska vi nu försöka ta oss framåt och ta fram flera fördelar med att vara fullbelånad? Kanske ett exempel som inte innefattar att man har kvar pengarna så likvida längre och därför inte kan återbetala delar av lånet snabbt om det skulle behövas.
Det finns säkert exempel på det med, vilket visar att det är högst individuellt om det är bra eller dåligt att vara fullbelånad. SÅ att kategoriskt klaga på de som är det, känns bara dumt.

Henri skrev:
Du verkar ha slutat läsa efter min första mening! Om du fortsätter att läsa ser du att exemplet egentligen faller utanför diskussionen om bristande marginaler vid fullbelåning, eller hur?
Jag som trodde diskussionen handlade om fullbelåning? Bristande marginaler är en helt annan sak, det kan man ha med eller utan bolån.

MH. Nu ser jag att du syftar på inlägg i en annan tråd. Inte konstigt att jag inte hittade något. Men vad är det för bank som ger en 2% låneränta? Den vill jag byta till.

MH-Igen. Min rörliga ränta är 3,1%. Min halvrörliga sparränta är 1,5% men jag har mest placerat i bättre sparande än så men det är en anna sak. jag binder t.ex. en del pengar och får högre ränta. Fonderna har dessutom gett enormt mycket mer uttedling än om jag använt pengarna till att amortera. Nu har jag själv som mål att bli skuldfri kosta vad det kosta vill. Det hanlar inte bara om kronor utan även om att ha en lån/sparstategi som man trivs med.

Ja, alla gör vi våra val, och även jag hade möjligheten till skuldfrihet. Sedan tyckte jag att pengar i handen är bättre än pengar i huset. :)

P
-MH- skrev:
Det finns säkert exempel på det med, vilket visar att det är högst individuellt om det är bra eller dåligt att vara fullbelånad. SÅ att kategoriskt klaga på de som är det, känns bara dumt.
Jag är i alla fall inte ute efter att klaga, tvärtom. Jag vill ha bra anledningar att vara fullbelånad (eller högbelånad om man så vill). Jag har massor med belåningsutrymme kvar att utnyttja så finns det fler positiva anledningar (förutom att ha pengarna på sparkonto) så är jag intresserad av de ideérna.

-MH- skrev:
Jag som trodde diskussionen handlade om fullbelåning? Bristande marginaler är en helt annan sak, det kan man ha med eller utan bolån.
Tråden startades av TS som inga pengar har men ändå vill köpa hus med fullbelåning. Har man inga pengar = inga marginaler. Det är det som tråden handlar om. Inte hur man kan låna pengar så billigt som möjligt och låna ut dem så dyrt som möjligt. Då har man marginaler. DET ÄR EN HELT ANNAN TRÅD.

Det där var väl ändå en efterhanskonstruktion? Det jag har läst och kommenterat har handlat om belåningsgraden på huset, inget annat. Det är ju trots allt den som har kommenterats av de flesta.

Ja, det har du kommenterat. Och missat TS:s situation.

Redigerat:
I min värld handlar marginaler om hur mycket man har kvar när boendet är betalt, vilket inte är detsamma som hur mycket man kan lägga kontant. Det finns säkert de som lyckas lägga 15% i kontantinsats som har betydligt sämre marginaler än någon som har full belåning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.