Alfredo Alfredo skrev:
Min personliga erfarenhet är att det var väldigt enkelt att lösa in ogiltiga sedlar. Den länkade artikeln säger dessutom "Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas."

Har du andra erfarenheter?
Inte personligen men drar mig till minnes flera fall som slagit upp i media där äldre personer eller deras efterlevande nekats på grund av formaliteter och fått sedlarna konfiskerade alltså stulna av staten med lagligt stöd.
Om inlösen nekats borde de returneras till ägaren då utgångna sedlar i många fall har ett samlarvärde som beroende på skick kan vara betydande.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
drar mig till minnes flera fall som slagit upp i media där äldre personer eller deras efterlevande nekats på grund av formaliteter
Som vanligt tror jag det är undantagen som når media, inte alla de fall som fungerar problemfritt.

Om inlösen nekats borde de returneras till ägaren då utgångna sedlar i många fall har ett samlarvärde som beroende på skick kan vara betydande.
Jag håller med om att man borde få tillbaka dem. Vet du att man inte kan få det? Jag har ingen aning. När det gäller samlarvärdet tror jag att det oftast tyvärr är rätt obefintligt, även om det naturligtvis kan finnas undantag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det får du tänka på innan. Att åka utomlands utan kontanta pengar i detta landets valuta är ganska dumt.
Visst är det, vill någon hitresande köpa eller hyra nått av mig kan jag dock vara smidig och acceptera annat än SEK.

Kan en inte bara i lugn och ro få tycka att sedlar och mynt är bra betalningsmedel, utan att klumpas ihop med en massa "intressanta" politiska åsikter från den högersta högern och antivaxxarna?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sedlar och mynt har ju "bäst före datum"
Bara om stater ger ut dem. Seriösa utställare av kontanter lovar evig giltighet. Du får stoppa skotska sedlar i madrassen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan en inte bara i lugn och ro få tycka att sedlar och mynt är bra betalningsmedel,
Helt rätt och utgå från att man kan få anpassa sig efter det valet, kompromissa och hitta lösningar när inte sedlar och mynt fungerar.👍

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som vanligt tror jag det är undantagen som når media, inte alla de fall som fungerar problemfritt.

Jag håller med om att man borde få tillbaka dem. Vet du att man inte kan få det? Jag har ingen aning. När det gäller samlarvärdet tror jag att det oftast tyvärr är rätt obefintligt, även om det naturligtvis kan finnas undantag.
Enligt artikeln så behåller Riksbanken sedlarna vid avslag.
Vad gäller samlarvärdet är det mycket lågt på cirkulerade sedlar i låga valörer. Däremot är högre valörer dyra i gott skick då dessa nästan alltid inlöstes. Tiotusenkronorssedeln från 1958 har sålts för flera gånger nominalvärdet i felfritt skick men även äldre tusenlappar har betydande samlarvärde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enligt artikeln så behåller Riksbanken sedlarna vid avslag.
Ja det verkar stämma. Enligt RBFS 2020:1 gäller:
Riksbankens bestämmelse om att behålla sedlar och mynt ifall inlösen avslås, paragraf 6 i föreskrift.

Riksbanken motiverar detta så här:
Förslag till tillägg av 6 §; rätt för Riksbanken att behålla sedlar." Text om Riksbankens rätt att behålla insända sedlar och mynt vid inlösenansökan.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Samnytt har en artikelserie där de uppmärksammar hur bankerna godtyckligt stänger ner konton, bland annat för en av Samnytts journalister. De driver tesen att avstängningarna används som ett politiskt vapen och tar upp bankernas interna utbildningar som har udden riktad mot personer med "fel" politiska åsikter.
Jag har sett detta och fallen de tar upp är kanske riktiga men slutsatserna de drar om att det skulle vara politiskt motiverat är ju rent trams. Det är rätt uppenbart att fallen de tar upp är undantag där processen fallerat för att bankerna har dåliga processer och rädda/lata medarbetare som skyddar sig själva istället för att försöka hjälpa sina kunder.

Man ska inte försöka förklara något med ondska när inkompetens räcker som förklaring.

Att vissa personer i de konspirationsteoretiska kretsarna råkar mer illa ut än andra beror troligen på att de pga sina konspirationsteorier flyttar runt sina pengar på ett sätt som ser ut som penningtvätt även när det inte är det. Bankerna börjar ställa frågor, personerna uppför sig ännu underligare, undviker frågorna de får och blir avstängda. Det hela blir självuppfyllande.

Sedan finns det ju ett verkligt problem i det att BankID har ett defakto monopol på digital identifiering i Sverige. Så när banken blir misstänksam och stänger av BankID för kunden (utan någon rättsäker utredning) så stänger de inte bara av den egna bankens tjänster utan de utesluter kunden från i princip alla digitala tjänster. Kunden kommer inte längre åt tex Kivra så att kunden kan inte längre läsa sin myndighetspost, inte deklarera digitalt, etc. Det är som att förbjuda dem att ta emot post.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Kunden kommer inte längre åt tex Kivra så att kunden kan inte längre läsa sin myndighetspost, inte deklarera digitalt, etc. Det är som att förbjuda dem att ta emot post.
En god anledning att inte nyttja Kivra och liknande tjänster.

• Gilla
Arne_Planka och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Och göra vad, menar du. Skriva arga och självförhärligande inlägg i Byggahus?
Det är ju ett sätt att göra det på. Men jag misstänker att HammerGuuurl menar att vi skall vara aktiva och kritiska medborgare. En del av oss kan prata om de på forum. Andra kan skriva insändare för att försöka skapa debatt. Ytterligare andra kan ordna demonstrationer eller namninsamlingar mot politiker och beslut.

Sen skall vi kommaihåg, som Mao ZeDong sa, att "all politisk makt kommer ifrån en gevärspipa", och vi är bara så fria som makthavarna låter oss vara.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vill gärna vet hur man gör sig till så dålig kund så banken bryter med en .
Känner mig tyvärr som fastbunden till min bank :rolleyes:
Börja med att skaffa konton i en annan bank och sätt in något lämpligt belopp där varje månad, gärna via Bankomat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.