104 993 läst ·
1 063 svar
105k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Men vad är det du säljer och köper när någon frågar och vilka summor? Du får förklara dina problem bättre!L Lutte skrev:
Jag kan öka till 100 000 kr via min Internetbank på en minut, men har nog inte behövt betala mera än runt 20 000 kr, i förra veckan 15 000 kr.😃
Redigerat:
Var tvungen att testa att ändra belopp hos Swedbank.
Upp till 50 000 kr godkänner jag bara med BankID.
Över det så blir jag ombedd att fotografera Pass eller nationellt ID-kort, körkort är inte godkänt.
Så kolla med era banker vad som gäller.
Upp till 50 000 kr godkänner jag bara med BankID.
Över det så blir jag ombedd att fotografera Pass eller nationellt ID-kort, körkort är inte godkänt.
Så kolla med era banker vad som gäller.
Max 15' per rullande 7 dagars period, ska man swisha mer än 15' så måste man ringa in till kundtjänst och bli korsförhörd hos länsförsäkringar.A AndersS skrev:
Dom ska ärligt talat skita i vad jag gör med mina pengar, inte upp till banken att bestämma om jag ska få använda mina pengar eller inte.
Kommer garanterat snart hos fler banker, dom digitala pengarna är bara oss till låns från banken. När dom känner för det så blir dina konton frysta och man står där och kan inte överleva då man varken får ut sina pengar eller kan få sin lön i kontanter och handla kontant.
Sen att folk hejjar på den här trenden är för mig helt obegriplig, övervakade och och omyndighetsförklarade så vi inte får hantera våra egna pengar. Allt maskerat av penningtvättslagar och antiterrorism.
Då har vi svaret att den bank du använder har det regelverket.L Lutte skrev:Max 15' per rullande 7 dagars period, ska man swisha mer än 15' så måste man ringa in till kundtjänst och bli korsförhörd hos länsförsäkringar.
Dom ska ärligt talat skita i vad jag gör med mina pengar, inte upp till banken att bestämma om jag ska få använda mina pengar eller inte.
Kommer garanterat snart hos fler banker, dom digitala pengarna är bara oss till låns från banken. När dom känner för det så blir dina konton frysta och man står där och kan inte överleva då man varken får ut sina pengar eller kan få sin lön i kontanter och handla kontant.
Sen att folk hejjar på den här trenden är för mig helt obegriplig, övervakade och och omyndighetsförklarade så vi inte får hantera våra egna pengar. Allt maskerat av penningtvättslagar och antiterrorism.
Lösningen om du inte tycker det är bra är att byta.
Så lägg lite tid på att hitta en lösning som passar dig.
Resten av inlägget är bara vilda gissningar utan någon fakta och som inte hjälper dig vidare med det som du ser som negativt.
Finns inget som visar på det du skriver.
Så fokusera på en lösning för ditt behov, bara ett exempel nedan på 30 sekunder fixat 😇
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite jobbigt att flytta hushåll, företag, försäkringar, barnens konton och allt annat. Så att byta bank är inte det enklaste och smidigaste.A AndersS skrev:Då har vi svaret att den bank du använder har det regelverket.
Lösningen om du inte tycker det är bra är att byta.
Så lägg lite tid på att hitta en lösning som passar dig.
Resten av inlägget är bara vilda gissningar utan någon fakta och som inte hjälper dig vidare med det som du ser som negativt.
Finns inget som visar på det du skriver.
Att det kommer införas mer begränsningar är en gissning men det troligaste scenariot när folk blir lurade av bedragare i tid och otid. Så då drar man åt och försvårar.
Övervakade är vi redan, det är ingen hemlighet att våra överföringar är bevakade och minsta som bryter en strikt norm gör en misstänkt.
Fick själv hem ett brev efter att ha fört över handpenning på en container till säljaren som hade en nischbank typ revolut, summan var otroliga ≈15'
Då fick man lägga fram bevis för sitt handhavande med sina egna pengar om dom inte gillade det eller godtog det så skulle kontona bli frysta.
Så ptja vi är inte långt borta från vad jag ovan skrivit. Övervakade och får inte hantera våra egna pengar. Hade dom inte övervakat och jag haft fullt rådighet över mina egna pengar så hade jag aldrig behövt förklara mig inför banken.
Har du många transaktioner med swish och större belopp så skaffa en bank till som har högre belopp, är flera som i inlägg beskrivit den lösningen om en bank inte uppfyller alla behov man har.L Lutte skrev:Lite jobbigt att flytta hushåll, företag, försäkringar, barnens konton och allt annat. Så att byta bank är inte det enklaste och smidigaste.
Att det kommer införas mer begränsningar är en gissning men det troligaste scenariot när folk blir lurade av bedragare i tid och otid. Så då drar man åt och försvårar.
Övervakade är vi redan, det är ingen hemlighet att våra överföringar är bevakade och minsta som bryter en strikt norm gör en misstänkt.
Fick själv hem ett brev efter att ha fört över handpenning på en container till säljaren som hade en nischbank typ revolut, summan var otroliga ≈15'
Då fick man lägga fram bevis för sitt handhavande med sina egna pengar om dom inte gillade det eller godtog det så skulle kontona bli frysta.
Så ptja vi är inte långt borta från vad jag ovan skrivit. Övervakade och får inte hantera våra egna pengar. Hade dom inte övervakat och jag haft fullt rådighet över mina egna pengar så hade jag aldrig behövt förklara mig inför banken.
Lycka till framöver att du hittar en lösning som passar dig och du blir nöjd med.
Du löser dock inget med att ha vilda gissningar om framtiden.
Absolut, skulle jag idag skaffa ny bank skulle det absolut bli en nischbank då dom verkar vara mer rimliga än stasi storbankerna.A AndersS skrev:Har du många transaktioner med swish och större belopp så skaffa en bank till som har högre belopp, är flera som i inlägg beskrivit den lösningen om en bank inte uppfyller alla behov man har.
Lycka till framöver att du hittar en lösning som passar dig och du blir nöjd med.
Du löser dock inget med att ha vilda gissningar om framtiden.
Antar att du inte tog emot faktan från min förstahandsupplevelse så väl, men med det facit så är vi redan där med länsförsäkringar och troligen kommer andra banker följa efter. Det är inte vilda gissningar utan det är dit trenden pekar, att förneka och förminska snabbar bara på den trenden.
Så farligt jobbigt är det inte att byta bank. Man behöver inte gå från helkund till helkund. Vi använder oss numer av sex banker för att dom är bra på olika saker, och då blir inte heller tröskeln så stor att överge den som inte levererar
Nej förvisso. Men skriver man "Det är självklart att man måste få betala för sig kontant. Annars går det ju inte att varken köpa eller sälja begagnat." på ett svenskt forum får man räkna med att få mothugg. Vilka alternativ som finns i Finland vet jag tyvärr inteF fribygg skrev:
Heimlaga och andra som saknar svensk swish kan ju ha anledning att handla här, då är kontanter utmärkt precis som om jag som svensk vill köpa nått av Heimlaga.Alfredo skrev:
Jag håller helt med om att kontanter passar bäst i vissa sammanhang. Det jag vände mig emot är att det framställdes som om det var det enda alternativet vid köp av begagnade varor för privatpersoner. Det kanske är det lämpligaste alternativet för vissa i vissa situationer men det är absolut inte alltid det enda alternativet. Tvärtom blir det alltmer ett rätt ovanligt alternativ.F fribygg skrev: