105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Jag har tre olika banker som jag flyttar pengar mellan regelbundet. Den enda restriktionen jag märkt är att de har en begränsning på hur stora belopp per dygn som är tillåtet att flytta. Nu är de beloppen så pass stora att det är sällan jag har haft problem med det. Jag tror ju, med betoning på tror, att det är tänkt att vara ett skydd mot att bedragare ska kunna lura av människor hela deras besparingar vid ett och samma tillfälle.
Handelsbanken ringde direkt man började flytta 1.000.000kr åt gången. Swedbank har den gränsen så det blir ju många överföringar på rad om man ska hitta på något roligt.Bart skrev:
Jag har tre olika banker som jag flyttar pengar mellan regelbundet. Den enda restriktionen jag märkt är att de har en begränsning på hur stora belopp per dygn som är tillåtet att flytta. Nu är de beloppen så pass stora att det är sällan jag har haft problem med det. Jag tror ju, med betoning på tror, att det är tänkt att vara ett skydd mot att bedragare ska kunna lura av människor hela deras besparingar vid ett och samma tillfälle.
Med de summorna ringer man sin bank och förklarar vad man vill göra så får man hjälp.P Pligg85 skrev:
Det här är ytterligheter och finns lösningar för, har inget med kontanter att göra.😂
F fribygg skrev:Är du historielös eller har du möjligtvis hört talas om Franska revolutionen? Frihet, Jämlikhet och Broderskap är värt att strida för och Liberte/Frihet är det första slagordet som efter 1789 års revulution kom att ändra förutsättningarna för folket och har sedan andra världskrigets slut stått med i den franska konstitutionen då frihet ansågs värd att betona extra.
I våra tider är friheten och rörligheten för varor, arbete och kapital viktiga och kontanterna är på många håll i Europa märkta med Liberte, Egalite, Fraternite. vad är frihet i dag, fri från vad? från fattigdom men det är nog inte det FifflarUffes beundrarskara menar frihet för dom är väl samma sak som det är ofrihet för vanliga löntagare
Jag talar om nutid. FifflarUffes beundrarskara har nog inte samma uppfattning om frihet som fattiga och låginkomsttagare utan exakt tvärt om. Gemene man är bara glada om de klarar vardagen och det går ihop i slutet av månaden. Frihet är att kunna åka iväg någon vecka med bilen eller bara få semester och lite ledigt någon gång i bland, att inte godtyckligt bli avskedad, bli behandlad som folk, frihet är kort o gott våra arbetsmarknadslagar exempelvis.F fribygg skrev:Är du historielös eller har du möjligtvis hört talas om Franska revolutionen? Frihet, Jämlikhet och Broderskap är värt att strida för och Liberte/Frihet är det första slagordet som efter 1789 års revulution kom att ändra förutsättningarna för folket och har sedan andra världskrigets slut stått med i den franska konstitutionen då frihet ansågs värd att betona extra.
I våra tider är friheten och rörligheten för varor, arbete och kapital viktiga och kontanterna är på många håll i Europa märkta med Liberte, Egalite, Fraternite.
HISTORIA det är inte för intet det blev revolution i Ryssland 1917 när överklassen kunde slå ihjäl fattiga som de ville och djur var mer värda än människor. och det var för övrigt på samma sätt i Sverige.
Stackars dig det är ett helvete med pengar, men om det nu är så jävla svårt så kan du väl skänka de där icke svarta pengarna till välgörenhet. Exempelvis går det utmärkt till Frälsningsarmen.Dalbotant skrev:
Jahopp, så har jag gått och blivit kriminell också. Fyller jämnt och har fått en summa pengar av en äldre släkting. Givetvis i femhundrakronorssedlar. Kanske hade kunnat övertyga banken om att jag fått dem med hänvisning till min födelsedag men har rätt många mil till "min" bank och lite dålig koll på om de ens tar emot pengar längre.
Så, tänkte att jag får väl försöka handla upp dem då jag ändå skulle ut på köptur. Först skulle jag in på Granngården för att köpa mat åt hönsen men de tog inte kontanter. Sedan skulle jag in på en zooaffär för att köpa en sak åt hunden men inte heller de tog emot kontanter. på Ica kunde jag betala kontant men det blir ju lite knas också då jag och sambon delar på matkostnaderna på vårt gemensamma kort, hade väl iofs gått om han swishar halva summan efter varje köp men omständligt.
På väg hem behövde jag tanka och blev så glad - jag kan ju tanka upp pengarna! Det blir ju ett antal tankningar i alla fall innan de är slut. Men icke, tankstationen tog bara kort den med.
Inte lätt att vara kriminell och försöka göra av med pengar i det här landet.
(Jag är givetvis inte kriminell, en blinkning till de som tidigare i tråden ansåg att alla som handlar med kontanter är kriminella....)
Så svårt att bli av med dem är det inte, alla mataffärer, Systembolaget, apotek och en mängd andra ställen tar fortfarande kontanter och vid begagnatköp finns inget smidigare sätt att betala.K kortis skrev:
Vi behöver se till att använda dem mer istället för att möjligheten ska finnas kvar i framtiden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har följt den här tråden lite sporadiskt och samtidigt reflekterat över hur godtyckligt banker verkar tolka regelverket. En del har återkommande frågeformulär på 10-20 frågor och andra har 3-4 frågor en gång och sedan är det bra med det.
Det verkar också högst varierande vad som anses "skumt" nog att trigga systemet. Själv skulle jag lösa kvarstående lån på en bil med vanliga sparpengar men det godtogs inte initialt utan att styrka var de kom ifrån. Dock så gick det tydligen bra när jag sa att pengarna sitter på kontot som delbetalningarna på lånet dras ifrån varje månad så det blir betalt till slut ändå även om det tar tid. Helt plötsligt gick det då bra att lösa det.
När jag sedan nyligen sålde av aktier från en Kanadensisk aktiedepå(jag tröttnade på mecket med att deklarera utdelningar varje år) och förde över pengarna till min Svenska bank så hände ingenting. Jag var beredd att bli ifrågasatt men inget...
Visserligen högst anekdotiska observationer men man kan ju ana ana att regelverket behöver tydliggöras så att kunderna inte utelämnas till olika bankers godtyckliga tolkningar av det.
Det verkar också högst varierande vad som anses "skumt" nog att trigga systemet. Själv skulle jag lösa kvarstående lån på en bil med vanliga sparpengar men det godtogs inte initialt utan att styrka var de kom ifrån. Dock så gick det tydligen bra när jag sa att pengarna sitter på kontot som delbetalningarna på lånet dras ifrån varje månad så det blir betalt till slut ändå även om det tar tid. Helt plötsligt gick det då bra att lösa det.
När jag sedan nyligen sålde av aktier från en Kanadensisk aktiedepå(jag tröttnade på mecket med att deklarera utdelningar varje år) och förde över pengarna till min Svenska bank så hände ingenting. Jag var beredd att bli ifrågasatt men inget...
Visserligen högst anekdotiska observationer men man kan ju ana ana att regelverket behöver tydliggöras så att kunderna inte utelämnas till olika bankers godtyckliga tolkningar av det.
Vad de flesta verkar missa är att banker inte är en myndighet utan ett företag vars enda uppgift är att tjäna så mycket pengar det går med så lite utgifter och ansträngning som det är möjligt.S Styrman_jansson skrev:Jag har följt den här tråden lite sporadiskt och samtidigt reflekterat över hur godtyckligt banker verkar tolka regelverket. En del har återkommande frågeformulär på 10-20 frågor och andra har 3-4 frågor en gång och sedan är det bra med det.