S Styrman_jansson skrev:
När jag sedan nyligen sålde av aktier från en Kanadensisk aktiedepå(jag tröttnade på mecket med att deklarera utdelningar varje år) och förde över pengarna till min Svenska bank så hände ingenting. Jag var beredd att bli ifrågasatt men inget...
Frågan kan komma när du vill använda pengarna…… och då kanske till och med vad pengarna du köpte aktierna för kom ifrån 🤔

Fick in pengar på kontot från husförsäljning utan en enda fråga men fick inte överföra pengarna till eget konto i annan bank innan jag redovisade varifrån pengarna kommit….

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Frågan kan komma när du vill använda pengarna…… och då kanske till och med vad pengarna du köpte aktierna för kom ifrån 🤔

Fick in pengar på kontot från husförsäljning utan en enda fråga men fick inte överföra pengarna till eget konto i annan bank innan jag redovisade varifrån pengarna kommit….
Pengarna är redan delvis använda… utan frågor…

Som sagt, ganska godtyckligt hur reglerna tillämpas…

T Taxture skrev:
Frågan kan komma när du vill använda pengarna…
Jag har i vilket fall aldrig fått några sådana frågor när jag flyttat pengar från en bank.

• Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har i vilket fall aldrig fått några sådana frågor när jag flyttat pengar från en bank.
Det verkar skilja sig från bank till bank och har förekommit i många år.
Då Forex inte bara var ett växlingskontor utan även hade bankverksamhet var de överdrivet noggranna med att kontrollera insättningar. Försökte föra över 40000 från mitt lönekonto i annan bank till mitt konto hos Forex och det godtogs först efter att de fått kopiera mina lönespecifikationer men det kan bero på att de tidigare åkt på betydande böter för att inte följt reglerna för bekämpning av penningtvätt.

B Bitterhetsakademin skrev:
Det verkar skilja sig från bank till bank och har förekommit i många år.
Ingen av storbankerna har dock någonsin frågat mig något i samband med överföring/uttag.

Antar att det både skiljer sig mellan bankerna och även vilken person på banken du behöver få hjälp ifrån för att göra överföringen…….
Då reglerna verkar tolkas väldigt godtyckligt så kan det väl bli problem ibland och fungera smidigt andra gånger 🤔

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen av storbankerna har dock någonsin frågat mig något i samband med överföring/uttag.
Du för över för små belopp.

• Haha
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du för över för små belopp.
Antagligen, men i alla fall betydligt större än de 40 tkr som nyss nämndes hade orsakat problem.

Tänkte precis detsamma. En smålirare. 😎

De är labila. Jag betalade av ett lån jag tog, alldeles för snabbt, enligt banken.
Så efter den andra omgången frågor: -"var kommer pengarna ifrån, är du politiskt aktiv" osv, sade jag: -"frågar du mig samma dumma frågor igen, byter jag bank. På mitt konto står det "lön", "lön", "pension" osv. Sedan var de totalt ointresserade av mina pengar.
Det var några år sedan, men ungefär så det gick till.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen, men i alla fall betydligt större än de 40 tkr som nyss nämndes hade orsakat problem.
Som sagt. Smålirare 😎

• Haha
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Seda håller du på och flyttar pengar fram och tillbaka mellan bankerna. Gärna flera olika banker...
Skall vara lite försiktig med det. Det är ett textboks exempel på amatör pengatvätt. Så bankerna kommer att kolla närmare på det, och villja se underlag på var pengarna kommer ifrån, kvitton t.ex. I synnerhet om det rör sig om stora mängder kontanter.

Man flyttar väl bara pengar mellan banker vid behov?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då har vi svaret att den bank du använder har det regelverket.
Lösningen om du inte tycker det är bra är att byta.
Så lägg lite tid på att hitta en lösning som passar dig.
Det är en lösning på ett problem som inte borde finnas.
De pengar som är mina skall jag ha rätt att bestämma över själv.
Om någon tvättar pengar skall jag inte straffas för det.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror folk att man måste byta bank? Det är bara att öppna ett nytt konto på en bank som har en swishlösning som passar dig bättre.
Det är ju per definition ett bankbyte.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sedlar och mynt har ju "bäst före datum", så några mängder vill man ju inte ha
Väsbybo ärvde en miljon – i värdelösa sedlar | Mitt i
Tyvärr blir ju pengar på ett vanligt bankkonto också sakta men säkert i stort sett värdelösa med tiden.

• Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.