105 577 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Frågan kan komma när du vill använda pengarna…… och då kanske till och med vad pengarna du köpte aktierna för kom ifrån 🤔S Styrman_jansson skrev:
Fick in pengar på kontot från husförsäljning utan en enda fråga men fick inte överföra pengarna till eget konto i annan bank innan jag redovisade varifrån pengarna kommit….
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Pengarna är redan delvis använda… utan frågor…T Taxture skrev:
Som sagt, ganska godtyckligt hur reglerna tillämpas…
Det verkar skilja sig från bank till bank och har förekommit i många år.Alfredo skrev:
Då Forex inte bara var ett växlingskontor utan även hade bankverksamhet var de överdrivet noggranna med att kontrollera insättningar. Försökte föra över 40000 från mitt lönekonto i annan bank till mitt konto hos Forex och det godtogs först efter att de fått kopiera mina lönespecifikationer men det kan bero på att de tidigare åkt på betydande böter för att inte följt reglerna för bekämpning av penningtvätt.
Antar att det både skiljer sig mellan bankerna och även vilken person på banken du behöver få hjälp ifrån för att göra överföringen…….
Då reglerna verkar tolkas väldigt godtyckligt så kan det väl bli problem ibland och fungera smidigt andra gånger 🤔
Då reglerna verkar tolkas väldigt godtyckligt så kan det väl bli problem ibland och fungera smidigt andra gånger 🤔
Tänkte precis detsamma. En smålirare. 😎
De är labila. Jag betalade av ett lån jag tog, alldeles för snabbt, enligt banken.
Så efter den andra omgången frågor: -"var kommer pengarna ifrån, är du politiskt aktiv" osv, sade jag: -"frågar du mig samma dumma frågor igen, byter jag bank. På mitt konto står det "lön", "lön", "pension" osv. Sedan var de totalt ointresserade av mina pengar.
Det var några år sedan, men ungefär så det gick till.
De är labila. Jag betalade av ett lån jag tog, alldeles för snabbt, enligt banken.
Så efter den andra omgången frågor: -"var kommer pengarna ifrån, är du politiskt aktiv" osv, sade jag: -"frågar du mig samma dumma frågor igen, byter jag bank. På mitt konto står det "lön", "lön", "pension" osv. Sedan var de totalt ointresserade av mina pengar.
Det var några år sedan, men ungefär så det gick till.
Skall vara lite försiktig med det. Det är ett textboks exempel på amatör pengatvätt. Så bankerna kommer att kolla närmare på det, och villja se underlag på var pengarna kommer ifrån, kvitton t.ex. I synnerhet om det rör sig om stora mängder kontanter.E Eld skrev:
Det är en lösning på ett problem som inte borde finnas.A AndersS skrev:
De pengar som är mina skall jag ha rätt att bestämma över själv.
Om någon tvättar pengar skall jag inte straffas för det.