105 670 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
Hur ska annars Heimlaga smidigt betala mig om han vill köpa ett beg skruvstycke?Alfredo skrev:
Jag håller helt med om att kontanter passar bäst i vissa sammanhang. Det jag vände mig emot är att det framställdes som om det var det enda alternativet vid köp av begagnade varor för privatpersoner. Det kanske är det lämpligaste alternativet för vissa i vissa situationer men det är absolut inte alltid det enda alternativet. Tvärtom blir det alltmer ett rätt ovanligt alternativ.
Kan jag absolut göra, men då är frågan hur man ska få dit pengarna utan att länsförsäkringar får psykbryt. Är max 50' på överföring så då måste man endå krångla med att ringa in för att använda sina pengar om man vill handla för mer än så om man nu inte ligger med en buffert på swishkontot hos swishbanken.Alfredo skrev:
Sen kan man inte ha dubbla swish, så skaffar man en swishbank så kan man inte swisha från banken där det dagliga livet sker om man inte har en swishtelefon också som man då bara har till att swisha större summor.
Ni hör ju hur det låter, det låter mer som att man är yrkeskriminell än den 3 barnsfar som man är och bara vill få adhd impulshandla i fred med sina egna pengar.
Nej har man behov av att ofta swisha större summor förstår jag att det blir struligt. Jag skulle nog flytta allt swishande till den bank som erbjuder de för mig bästa villkoren för just Swish. Trots allt går det ändå ganska lätt att flytta pengar mellan olika banker även om vissa verkar mer "svåranvända" än andra. Då jag inte vet några detaljer kring dina behov har jag inga bättre råd att ge.L Lutte skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 326 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 326 inlägg
Samnytt har en artikelserie där de uppmärksammar hur bankerna godtyckligt stänger ner konton, bland annat för en av Samnytts journalister. De driver tesen att avstängningarna används som ett politiskt vapen och tar upp bankernas interna utbildningar som har udden riktad mot personer med "fel" politiska åsikter.L Lutte skrev:Max 15' per rullande 7 dagars period, ska man swisha mer än 15' så måste man ringa in till kundtjänst och bli korsförhörd hos länsförsäkringar.
Dom ska ärligt talat skita i vad jag gör med mina pengar, inte upp till banken att bestämma om jag ska få använda mina pengar eller inte.
Kommer garanterat snart hos fler banker, dom digitala pengarna är bara oss till låns från banken. När dom känner för det så blir dina konton frysta och man står där och kan inte överleva då man varken får ut sina pengar eller kan få sin lön i kontanter och handla kontant.
Sen att folk hejjar på den här trenden är för mig helt obegriplig, övervakade och och omyndighetsförklarade så vi inte får hantera våra egna pengar. Allt maskerat av penningtvättslagar och antiterrorism.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 367 inlägg
Det har jag väldigt svårt att tro på. Länka gärna.B Bitterhetsakademin skrev:Samnytt har en artikelserie där de uppmärksammar hur bankerna godtyckligt stänger ner konton, bland annat för en av Samnytts journalister. De driver tesen att avstängningarna används som ett politiskt vapen och tar upp bankernas interna utbildningar som har udden riktad mot personer med "fel" politiska åsikter.
Att bankerna alltför godtyckligt kan stänga ner konton kan jag nog tro på, men min spontana gissning är att de gör det för att det är enklare och ”kostnadseffektivare” än att göra en ordentlig utredning.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag såg inget på Samnytt som var några trovärdiga belägg för att det har stängts några konton av politiska skäl. Kan du ge något exempel på vad du i så fall tycker är trovärdiga belägg?
Sedlar och mynt har ju "bäst före datum", så några mängder vill man ju inte haIntet skrev:
Väsbybo ärvde en miljon – i värdelösa sedlar | Mitt i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://share.google/cE93tHaFiNMtuFPZ1
Dessutom kräver Riksbanken att man sänder in sedlarna, därefter avgör de om de skall inlösas och om inlösen avslås stjäl de pengarna. Mot staten är det oftast omöjligt att få rätt som privatperson då de kräver helt absurd dokumentation om inlösen ska godkännas. I många andra länder är även äldre sedlar giltiga som till exempel i Usa. Även i Tyskland går gamla D-mark att lösa in utan större problem.D Dilato skrev:
Min personliga erfarenhet är att det var väldigt enkelt att lösa in ogiltiga sedlar. Den länkade artikeln säger dessutom "Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas."B Bitterhetsakademin skrev:
Har du andra erfarenheter?