72 339 läst ·
170 svar
72k läst
170 svar
Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum
Om jag nu ens skulle bry mig om att försvara mina "snart 30 år" så är det så att jag började byggprogrammet 1996. Då jag har (hade) en plattsättare i släkten föll det sig naturligt att jag under hela gymnasiet fån ettan till trean hade all min praktik där. Samt att jag jobbade extra var och varannan kväll, och VÄLDIGT många helger. Jag tog examen från skolan en fredag, och började min anställning på måndagen. Så huruvida det är "nästan 30 år" sen, eller om du vill räkna det som nåt annat är upp till dig.B Byggahus48 skrev:▪️ Vem har sagt att det BEHÖVS en våg? Inte jag iaf! Jag har skrivit att JAG VILLE HA DEN, istället för en ful kantlåda som det ofta är. Du borde inte vara så arrogant och skriva nedlåtande om andra människors idéer. ”Hobbyfixargrej för någon som inte klarar av att göra ett korrekt fall” - vad vet du om det? Det är ett mycket bra fall i duschutrymmet!
▪️Självklart har DU inte sett någon ”våg”. Menar du att det DU SETT skulle vara en måttstock för omvärlden? Och vad säger att en plattsättare från M sett allt? Att du sedan skriver att du varit plattsättare i snart 30 år, är ju imponerande. Skarvar du lite där, eller 😉 är det för att det låter mer ”förtroendeingivande”? Nioårig grundskola var väl obligatorisk även 1995?
▪️ Och så en lektion som kanske missades i årskurs nio: VAD ÄR ÖDMJUKHET?
▪️Ödmjukhet är när styrkan inte behöver applåder.
▪️Den som är trygg i sig själv behöver inte tala högst.
▪️Ödmjukhet är tyst självförtroende.
▪️Storhet viskar - den skriker inte.
▪️Ödmjukhet är att veta sitt värde utan att trycka ner andras.
▪️ Ödmjukhet är när egot kliver åt sidan och människan får plats.
▪️ Ödmjukhet är makt utan behov av publik.
▪️ Den som vet vad den är, behöver inte bevisa det.
❤️ Läs och begrunda, ha en fin dag i M ❤️
När det kommer till din "kantlåda" är jag inte helt säker på vad det är. Jag gissar att du är gammal. Du har nog dom gamla klackarna i minne. Som plattsättarna gjorde förr. Innan flytspacklets intåg som standard. Då skruvades ofta en regel vid duschen, och sedan handspacklades det. Men det är innan min tid. D.v.s för mer än "nästan 30 år" sen. Idag finns inga förhöjningar eller försänkningar någonstans i ett badrum, då det går mot både BKR och GVK:s rekommendationer.
Du har dock fortfarande inte förklarat hur du tätade vinkeln mellan vägg och golv på ett vettigt sätt?
Jag är rätt säker på att jag har haft det i en studentlägenhet, som var byggd i början av 00-talet. Det var visserligen ett skitbygge med frekventa vattenläckor, men ändå.T Tommy Widström skrev:När det kommer till din "kantlåda" är jag inte helt säker på vad det är. Jag gissar att du är gammal. Du har nog dom gamla klackarna i minne. Som plattsättarna gjorde förr. Innan flytspacklets intåg som standard. Då skruvades ofta en regel vid duschen, och sedan handspacklades det. Men det är innan min tid. D.v.s för mer än "nästan 30 år" sen. Idag finns inga förhöjningar eller försänkningar någonstans i ett badrum, då det går mot både BKR och GVK:s rekommendationer.
Dom runda väggarna gör man oftast med nån form av spårad multiboard eller LUX-skiva. En frigolitskiva som ofta är belagd med glasfibernät. Dom skivorna är fuktstabila i sig själva, så dom sätter man efter tätskiktet är monterat.J Jansson69 skrev:
Jag ser det fortfarande än idag. Men det är i princip alltid gjort av hobbyfixare som inte klarar av att göra ett vettigt fall.😉A Alikzus skrev:
Nja det finns runda ytterväggar mm..T Tommy Widström skrev:
Förstår vad du menar men det borde finnas produkter som är följliga runt rundade former..
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
Trä är ett organiskt material, som du vet.M Millanmagia skrev:
Det kommer alltid att röra sig allteftersom temperatur och fuktighet ändras. Därför finns alltid risken att det blir rörelser i ett hörn där kakel eller klinker möts. Jag tänker inte främst på ytterhörn utan på innerhörn och golv/vägg hörn.
Utan mjukfog så kommer plattsättare att använda fogbruket även i hörnen. Risken som uppstår vid rörelser i hörnen är glipor och sprickbildning mellan plattor och fog när fogen är stum.
Detta är huvudsakligen ett kosmetiskt problem även om fukt kan tränga in och påskynda mögelbildning. Skulle dessutom tätskiktet under plattorna vara skadat eller undermåligt applicerat så finns risken att fukten vandrar vidare in i väggkonstruktionen
Jag refererade inte till TS bilder på ytterhörn med dekorativt kakel och stor ojämn fog i min tidigare kommentar, som Alfredo och andra också förstod.
Du har helt rätt. Rörelsen är störst i vägg/vägg-vinkel. Något mindre i tak/vägg-vinkel, och väldigt liten i vägg/golv-vinkel.G Gillar att bygga skrev:Trä är ett organiskt material, som du vet.
Det kommer alltid att röra sig allteftersom temperatur och fuktighet ändras. Därför finns alltid risken att det blir rörelser i ett hörn där kakel eller klinker möts. Jag tänker inte främst på ytterhörn utan på innerhörn och golv/vägg hörn.
Utan mjukfog så kommer plattsättare att använda fogbruket även i hörnen. Risken som uppstår vid rörelser i hörnen är glipor och sprickbildning mellan plattor och fog när fogen är stum.
Detta är huvudsakligen ett kosmetiskt problem även om fukt kan tränga in och påskynda mögelbildning. Skulle dessutom tätskiktet under plattorna vara skadat eller undermåligt applicerat så finns risken att fukten vandrar vidare in i väggkonstruktionen
Jag refererade inte till TS bilder på ytterhörn med dekorativt kakel och stor ojämn fog i min tidigare kommentar, som Alfredo och andra också förstod.
Alla dessa trådar om misslyckade badrumsrenoveringar... Det verkar alltid gälla kliniker och kakel vilket få mig att undra följande: Är yrkesmän duktigare på lägga våtrumsmatta/våtrumstapet eller är det helt enkelt bara enklare? Tur att jag gillar det, speciellt priset och att jag enkelt kan se när/om tätskiktet gått sönder. Lägg till duschkabin på det så har man både hängsel och livrem. 😁
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det är ju så många fler moment när det ska plattsättas plus att gissningsvis 90% av alla badrum som renoveras innehåller kakel & klinker jämfört med 10% som görs med plastmatta och då är det inte konstigt att det är detta som oftast diskuteras.H husspekulanten skrev:Alla dessa trådar om misslyckade badrumsrenoveringar... Det verkar alltid gälla kliniker och kakel vilket få mig att undra följande: Är yrkesmän duktigare på lägga våtrumsmatta/våtrumstapet eller är det helt enkelt bara enklare? Tur att jag gillar det, speciellt priset och att jag enkelt kan se när/om tätskiktet gått sönder. Lägg till duschkabin på det så har man både hängsel och livrem. 😁
(siffror tagna ur luften gissningsvis som sagt men nog inte helt ute och cyklar)
Det var inte helt enkelt att försöka få tag i någon besiktningsman när man inte bor i storstaden. Hur snabbt inpå renovering behöver man göra besiktning? Det hade ju varit tråkigt om man inte hinner i år och sen står man där hela julen med ett badrum som inte går att använda?
Har någon info om ungefärlig kostnad också för en besiktning?
Har någon info om ungefärlig kostnad också för en besiktning?