Jag har precis uppmärksammat att rör till duschblandare inte är gjorda. Hela duschen är kaklad och rören ska komma genom väggen från rummet bakom där de ligger synliga. Jag tänkte inte på detta då jag har ”proffs” hemma som jag trodde kunde sin grej och att de kommunicerade med varandra. Men icke!
Det finns väl inte på kartan att man får göra rördragningar EFTER tätskikt och kakel?

• Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Du har nog tyvärr råkat ut för riktiga klåpare?
Men du har möjligtvis inte frågat hur de har tänkt? För det kan vara så att vi saknar information och att det finns ett bra svar.

Paul-Staffanstorp
S serene skrev:
Jag har precis uppmärksammat att rör till duschblandare inte är gjorda. Hela duschen är kaklad och rören ska komma genom väggen från rummet bakom där de ligger synliga. Jag tänkte inte på detta då jag har ”proffs” hemma som jag trodde kunde sin grej och att de kommunicerade med varandra. Men icke!
Det finns väl inte på kartan att man får göra rördragningar EFTER tätskikt och kakel?
Nej det går inte att göra i efterhand om det ska bli rätt. 😱🙃😬

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men du har möjligtvis inte frågat hur de har tänkt? För det kan vara så att vi saknar information och att det finns ett bra svar.
De har nog tänkt fakturera.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej det går inte att göra i efterhand om det ska bli rätt. 😱🙃😬
Röris är påväg hit. De får nog riva och göra om, allt annat är ju fel enligt reglerna.

• Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S serene skrev:
Hjälp. Titeln är så som jag känner just nu. Allt känns helt förstört.

Nyblivna husägare där badrummen var orörda sen tidigt 90-tal. Vi ville därför renovera ett badrum direkt, vilket vi nu håller på med. I princip allt har gått snett och jag är påväg in i väggen.

Detta ska handla framförallt om det senaste helvetet som är kakelsättningen. Men hela resan har varit skit. Rörmokaren som också är totalentreprenör har bl a försökt bygga igen ett skadat golvvärmerör som snickaren sågat i trots att det låg synligt, samt försökt undgå att följa branschreglerna, monterat golvbrunnen snett, tänkt skriva avvikelser utan att meddela mig osv. Under tiden idiotförklarat mig och försökt slingra sig när jag påpekat felen och krävt åtgärd. Förtroendet är alltså noll för dessa.. badrummet skulle varit klart nu men är såklart försenat pga alla jävla misstag och fel de gjort.

Kakel ska upp på halva väggarna, halva ska målas. Målaren är toppen. Sen börjar helvetet igen.. kakelsättaren började i torsdags och hann nästan halva rummet. Det såg bra ut. På fredagen fortsatte han och kaklade klart, slarvigt i vinklar och hörn har jag sett nu i efterhand. De frågade mig vilken fog jag ville ha och jag har alltid sagt ljusgrå, även i mejl till rörmokaren som är totalentreprenör har jag skrivit ljusgrå. Kakelsättaren åkte och köpte fogen samma dag på fredagen. Direkt började de smacka upp den minuter efter att de kaklat färdigt. Nu i efterhand har jag lärt mig att det bör torka minst ett dygn. Jag såg då att fogen såg mörk ut ”är det där ljusgrå?” Frågar jag. Får svar att ”ja, den ser mörk ut men ljusnar när det torkar” OKEJ! Jag litar på honom! Kakelsättarna känns stressade, de gör klart alla fogar på väldigt kort tid sista 2 h av dagen och drar hem.

Sen kollar jag ju i badrummet såklart och får panik. Massa ojämna fogar, vinklarna ser för jävliga ut. Man har använt en ful list vid fönstret som jag INTE godkänt utan denna skulle endast användas i dusch mellan kakel och det målade!!! Troligtvis har kaklet åkt runt i samband med fogning eftersom man inte lät det torka. Sen det bästa av allt - fogen är fel färg. Jag gav det en natt men fogen är inte ljusgrå ändå. Jag tjuvtittade på hinken han köpt - SANDGRÅ! HUR kan man misslyckas med att köpa rätt fog? Fogen är för mörk och brun. Man har lyckats använda rätt mjukfog, vilket gör att det tydligt syns att hårdfogen inte är ljusgrå.

Hjälp!!! Jag har NOLL förtroende för vår totalentreprenör rörmokaren. Jag har inte förtroende för någon längre. Vad ska man göra??? Lägger upp lite bilder på fogen och slarvet.. jag mår fruktansvärt dåligt över detta helvete.

Alla företag är auktoriserade, kan ge intyg som krävs osv. Totalentreprenören är välkänd med gott rykte.
Du måste sätta stopp. För din egen skull och för husets. Det är INGEN kunnig plattsättare som satt upp det kaklet, det kan jag lova. Det fullkomligt skriker amatör. En plattsättare skulle aldrig satt kakel på det viset. Du behöver omedelbart dra i nödbromsen, skicka ut dessa hantverkare och se till så att du får tid att i lugn och ro ta dit en kunnig firma som utvärderar arbetet. Stressa inte. Och betala inte en krona för mest troligt kommer det badrummet behöva göras om. Om de inte en kan sätta en kakellist rätt så har de garanterat inte lyckats få till ett korrekt fall mot golvbrunn eller dylikt.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag tror inte de tänker öht faktiskt! Nu får de riva kakel!

• Arg
Dr Benz
  • Laddar…
E.6745 E.6745 skrev:
Du måste sätta stopp. För din egen skull och för husets. Det är INGEN kunnig plattsättare som satt upp det kaklet, det kan jag lova. Det fullkomligt skriker amatör. En plattsättare skulle aldrig satt kakel på det viset. Du behöver omedelbart dra i nödbromsen, skicka ut dessa hantverkare och se till så att du får tid att i lugn och ro ta dit en kunnig firma som utvärderar arbetet. Stressa inte. Och betala inte en krona för mest troligt kommer det badrummet behöva göras om. Om de inte en kan sätta en kakellist rätt så har de garanterat inte lyckats få till ett korrekt fall mot golvbrunn eller dylikt.
Jag känner tyvärr lite stress pga 50% rotavdraget som ju går ut vid årsskiftet. Då blir hela skiten dyrare om det inte faktureras i år..

Golvet är matta och utfört av annat företag så det känns lugnt.

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Det är lite det som är grejen. Det är inte en hantverkare som gjort jobbet det är en arbetare av ospecificerat slag som gjort jobbet.
Visst kan man se det så. Men får man jobb som hantverkare så anses man ju vara hantverkare även om man har tummen mitt i handen.

Ett problem är att folk som helt saknar kunskap ens söker sådana här jobb, vilket jag har svårt att förstå. Men visst de söker kanske lediga läkartjänster också. Sen finns väl vissa systemfel som att arbetsförmedlingen tvingar folk att söka ett visst antal jobb utan krav på att de ska ha förutsättning att klara dessa jobb.
Men det större problemet är att det finns en massa oseriösa företagare som medvetet anställer folk som är fullständigt inkompetenta till av att utföra det jobb de anställs för. Att skicka ut sådant folk till betalande kunder borde vara kriminellt.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
S serene skrev:
Jag känner tyvärr lite stress pga 50% rotavdraget som ju går ut vid årsskiftet. Då blir hela skiten dyrare om det inte faktureras i år..
Fast det är nog rätt dumsnålt att tro att du sparar något på detta. Firman är uppenbarligen inte seriös. En seriös firma hade inte skickat ut en anställd med den kompetensen som du visat bilder på. Så även om de tar in någon som klarar att få kaklet att se ok ut så kan du tyvärr räkna med att tätskikt och annat du inte ser som är gjort av amatören knappast är av godkänd standard.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
S serene skrev:

Golvet är matta och utfört av annat företag så det känns lugnt.
Risken är att det blir ännu dyrare i slutänden med dessa klåpare 😢

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S serene skrev:
Skickat pm!
Hej, kan du skicka även till mig vilken entreprenör det är? Eller ännu hellre skriva ut det öppet, så vi alla kan varnas. Vilken stad är det? Vi har också varit med om två st HELVETES-renoveringar av badrum (Stockholm), båda två var välkända firmor vi fick på rekommendation.

En skar t.ex. av tätskiktet vid tröskeln när de nästan var klara, ”så har vi alltid gjort”… av en händelse råkade jag se det, de fick på min order bila upp ett gäng klinkerplattor och lappa tätskiktet, för att sen dra upp det mot tröskeln, som man ska göra.

Det var fruktansvärt, jag var helt dränerad på energi, de ljög, gjorde fel, svarade inte när det behövdes, dök ibland inte upp. Vi var tvungna att närvara varje dag och övervaka, vilket de blev irriterade över.

- Men ja, besiktningsman vid 3 tillfällen men för din del skulle jag ta in det omgående. Betala inte helt förrän åtgärder på besiktningsmannens lista är åtgärdat.
- Anmäla till ARN, de har också Svarta Listan har jag för mig? (Som väl även Råd och Rön brukar publicera). Reklamera även deras arbete direkt till de själva också, i skrift.
- efter att allt är klart och ni slipper ha med dem att göra mer så är det bra att lämna recensioner på Google, Facebook etc. Vi vågade tyvärr inte göra det för det var så aggressiv stämning mellan oss, och man vet aldrig vad det är för människor bakom.

J Jansson69 skrev:
GVK och säkervatten certifierade företag betyder inte att dom på något sätt är duktigare än vanliga företag utan certifieringar..
Max Verstappen körde F1 som 17åring utan körkort, så med ditt resonemang skulle det finnas hopp för alla!?
Jag förerdar nog att min busschaufför har körkort, eller flygkapten licens, ja du ser var jag är på väg även om du har rätt i sak..
/Workingclasshero

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Alexanderkarlsson skrev:
Hej, kan du skicka även till mig vilken entreprenör det är? Eller ännu hellre skriva ut det öppet, så vi alla kan varnas. Vilken stad är det? Vi har också varit med om två st HELVETES-renoveringar av badrum (Stockholm), båda två var välkända firmor vi fick på rekommendation.

En skar t.ex. av tätskiktet vid tröskeln när de nästan var klara, ”så har vi alltid gjort”… av en händelse råkade jag se det, de fick på min order bila upp ett gäng klinkerplattor och lappa tätskiktet, för att sen dra upp det mot tröskeln, som man ska göra.

Det var fruktansvärt, jag var helt dränerad på energi, de ljög, gjorde fel, svarade inte när det behövdes, dök ibland inte upp. Vi var tvungna att närvara varje dag och övervaka, vilket de blev irriterade över.

- Men ja, besiktningsman vid 3 tillfällen men för din del skulle jag ta in det omgående. Betala inte helt förrän åtgärder på besiktningsmannens lista är åtgärdat.
- Anmäla till ARN, de har också Svarta Listan har jag för mig? (Som väl även Råd och Rön brukar publicera). Reklamera även deras arbete direkt till de själva också, i skrift.
- efter att allt är klart och ni slipper ha med dem att göra mer så är det bra att lämna recensioner på Google, Facebook etc. Vi vågade tyvärr inte göra det för det var så aggressiv stämning mellan oss, och man vet aldrig vad det är för människor bakom.
Detta är på en mindre ort så vill inte skriva ut var exakt 😅 Det är en kedja som är totalentreprenör. Jag skickar pm!

• Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
J
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Max Verstappen körde F1 som 17åring utan körkort, så med ditt resonemang skulle det finnas hopp för alla!?
Jag förerdar nog att min busschaufför har körkort, eller flygkapten licens, ja du ser var jag är på väg även om du har rätt i sak..
/Workingclasshero
Fast det är skillnad på ett körkort och certifieringar, väldigt stor skillnad skulle jag säga..
Har både körkort, yrkesbevis och en hel del olika cert..

För att få körkort måste du ansöka om och få ett körkortstillstånd, uppfylla grundkraven om ålder och boende, genomgå riskutbildningar och sedan klara både kunskapsprov (skriftligt)med rätt höga krav och ett körprov hos Trafikverket..
Du måste också vara lämplig för att köra bil med tanke på dina personliga omständigheter, inklusive din hälsa och godkänd syn..

Yrkesbevis genom den traditionella vägen nås med gymnasie 3-årigt samt lärlingstid innan man får ett yrkesbevis alltså många års utbildning..

De flesta certifikat man har erhållit under sina år är tämligen tandlösa.
Det räcker att man har närvarat vid utbildningen och har det ställts krav om kunskap så har det varit så lågt att alla har klarat det😉

Med detta sagt är det en stor skillnad mellan dom olika utbildningarna och kraven för att nå dom..

Kapten tog jag inte ens med för det är inte många promille som klarar det så det är ganska orelevant..

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.