Hej allesammans. Jag har kontaktat en besiktningsman som kommer göra slutbesiktning och förhoppningsvis redan nästa vecka om vi är klara med allt då..

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90
T Tommy Widström skrev:
Såklart det inte behövs nån våg. Det är en hobbyfixargrej för någon som inte klarar av att göra ett korrekt fall. Jag har varit plattsättare i snart 30 år, och jag har aldrig ens sett en våg.
I Sverige. Du har erfarenhet från lilla Sverige.. världen är stor.

• Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag förerdar nog att min busschaufför har körkort, eller flygkapten licens
Jag föredrar att min hantverkare har kompetens och vilja att utföra ett gott jobb. Det är väldigt svag koppling mellan någon form av certifiering i exempelvis "våtrumsbygge" och vilken kompetens och vilja att utföra ett gott jobb en enskild hantverkare har.

• Gilla
Alexanderkarlsson och 6 till
  • Laddar…
B
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det var verkligen en öm punkt. Och vad fint att du vill visa upp ditt badrum i någon annans tråd, framförallt helt irrelevanta saker som inte har med tråden att göra.

Vad kul att du har hittat mina bilder och att du gillar mina projekt. Man blir ju lite stolt.

Vi klankar inte ner. Ta det inte så personligt. Jag har härjat i andra trådar också. Vi behöver inte leta fel, dom finns där väldigt tydligt, hela tiden.

Återigen. För mig är det viktigast att forumet står för rätt och kvalité. Sen bryr jag mig föga om hur andra har det, så länge det inte drabbar någon annan.

Ta en svalkande dusch och ös på. Du kan ju ta ett fotbad samtidigt.
▪️ Dr Benz; du har fortfarande inte svarat på varför du skulle räkna med en badrumsrenovering? Gör gärna det innan du snurrar till det mer.
▪️ Jo, man kan uppfatta det lite som att jag kapade någon annans tråd, men det handlade från början om bilderna TS visade på det kakelarbete hen fått i sitt badrum. Då ville jag tala om vad jag ansåg vara viktigt för att kakel- och klinkerarbeten skulle göra mig nöjd. Just detta med att vara nog med att mäta innan man sätter igång. Tyvärr blev det för mycket fokus på ”vågen” och golvbrunn som satt 3 cm för nära väggen. Vågen upprörde känslor att plattläggaren som började som 15-åring, till den milda grad att han ondgjorde sig med elakheter om den som utfört arbetet. Det lustiga var att plattläggaren menade att ”eftersom han aldrig upplevt eller sett det under sina -30 år i branschen, så kunde det omöjligt vara rätt”. En himla tur att alla som upptäcker nya och gamla saker, inte resonerar på samma sätt. Då hade vi nog inte avancerat vidare från stenåldern….
▪️ Alla gillar ju inte allt, men därifrån att bli taskig och visa upp sin själs lågvattenmärken - ja, det väljer man själv.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Jag föredrar att min hantverkare har kompetens och vilja att utföra ett gott jobb. Det är väldigt svag koppling mellan någon form av certifiering i exempelvis "våtrumsbygge" och vilken kompetens och vilja att utföra ett gott jobb en enskild hantverkare har.
Ja och det är ju företaget som har de här intygen inte den som kaklar nödvändigtvis.
Även om firman har alla certifieringar hindrar det inte dom från att skicka Team Fort&Fel direkt från vuxenutbildningen...

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H
S serene skrev:
Jag känner tyvärr lite stress pga 50% rotavdraget som ju går ut vid årsskiftet. Då blir hela skiten dyrare om det inte faktureras i år..

Golvet är matta och utfört av annat företag så det känns lugnt.
Kolla med Skatteverket vad som gäller i din situation redan nu, så du VET vad som gäller.
Det kan vara bra att veta när slutfakturan ska betalas, då det inte är ditt fel om skattereduktionen blir mindre eller uteblir.

Det kanske kan lätta lite på stressen också, att ha koll på vad som gäller.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S serene skrev:
Jag har precis uppmärksammat att rör till duschblandare inte är gjorda. Hela duschen är kaklad och rören ska komma genom väggen från rummet bakom där de ligger synliga. Jag tänkte inte på detta då jag har ”proffs” hemma som jag trodde kunde sin grej och att de kommunicerade med varandra. Men icke!
Det finns väl inte på kartan att man får göra rördragningar EFTER tätskikt och kakel?
Nog bara en bra grej att de missade det.
De kan inte längre säga att det bara är lite skönhetsfel och något du kan leva med. En uppenbar grej som gör att de måste göra om.

S serene skrev:
Det var ett urplock av de sämsta partierna. Jobbet görs redan om 👍🏻

vi har valt en ljusgrå fog. Vill ändå att fogen ska synas lite. Det var plattsättaren som valde fel fogfärg och som du skriver framhävs alla misstag ännu mer då. Hade inte fogen varit så mörk kanske jag hade kunnat förbise en del, men absolut inte allt.
Så plattsättaren ska alltså skrapa ur fogen på 10x20 fasad halvförband med bröstning utan att skada plattorna? Tror du ska gå och syna det där noga. Fogbredden blir svår att ändra nu men mkt av det på bilderna hade jag bett om att få omgjort. En dålig gerning går oftast inte att trolla bort

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du behöver inte bli kränkt nu för det var inte min avsikt med att ifrågasätta vågen på golvet och jag syftar definitivt INTE till vattnet innanför vågen på samma sida som brunnen utan snarare om det skulle hända något med toalettstol och blandare vid vasken för de är ju nog placerade utanför vågen...
Men det trodde jag ALLA förstod. 😱😉

Jag behöver inte lägga upp några bilder för att vara övertygande i att OM man gör korrekt fall så behövs det inga vågor. ;)
Mitt ena badrum har en dusch som är 100cm bred och 170cm djup med ränna längst in och rejält bra fall utan vågor.
Det andra badrummet har en dusch/badzon på 120x 220cm med två fall, ett för dusch och ett för badkaret men inte heller där behövs några vågor. ;)
Jag har inte heller ngn ”våg” i mitt badrum

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️ Dr Benz; du har fortfarande inte svarat på varför du skulle räkna med en badrumsrenovering? Gör gärna det innan du snurrar till det mer.
▪️ Jo, man kan uppfatta det lite som att jag kapade någon annans tråd, men det handlade från början om bilderna TS visade på det kakelarbete hen fått i sitt badrum. Då ville jag tala om vad jag ansåg vara viktigt för att kakel- och klinkerarbeten skulle göra mig nöjd. Just detta med att vara nog med att mäta innan man sätter igång. Tyvärr blev det för mycket fokus på ”vågen” och golvbrunn som satt 3 cm för nära väggen. Vågen upprörde känslor att plattläggaren som började som 15-åring, till den milda grad att han ondgjorde sig med elakheter om den som utfört arbetet. Det lustiga var att plattläggaren menade att ”eftersom han aldrig upplevt eller sett det under sina -30 år i branschen, så kunde det omöjligt vara rätt”. En himla tur att alla som upptäcker nya och gamla saker, inte resonerar på samma sätt. Då hade vi nog inte avancerat vidare från stenåldern….
▪️ Alla gillar ju inte allt, men därifrån att bli taskig och visa upp sin själs lågvattenmärken - ja, det väljer man själv.
Du känner inte att det räcker nu?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S serene skrev:
Jag känner tyvärr lite stress pga 50% rotavdraget som ju går ut vid årsskiftet. Då blir hela skiten dyrare om det inte faktureras i år..

Golvet är matta och utfört av annat företag så det känns lugnt.
Rotavdrag för arbete under 2025, får faktureras senast 31 jan 2026.

Ps! Lider med dig. Ser förjävligt ut.

A Ahlsells-listpriser skrev:
Rotavdrag för arbete under 2025, får faktureras senast 31 jan 2026.

Ps! Lider med dig. Ser förjävligt ut.
Vad jag kan läsa måste betalning från mig ske senast 31 dec men företaget får ansöka om utbetalning från skatteverket fram till 31 januari.

Såhär står det på skatteverkets hemsida:
”Höjningen är tillfällig och gäller arbeten där betalning sker mellan 12 maj och 31 december 2025. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026.”

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
S serene skrev:
Vad jag kan läsa måste betalning från mig ske senast 31 dec men företaget får ansöka om utbetalning från skatteverket fram till 31 januari.

Såhär står det på skatteverkets hemsida:
”Höjningen är tillfällig och gäller arbeten där betalning sker mellan 12 maj och 31 december 2025. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026.”

Rotavdraget höjs till 50 procent​

Rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent under perioden 12 maj–31 december 2025. Höjningen är tillfällig och gäller arbeten där betalning sker mellan 12 maj och 31 december 2025. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026. Arbetet ska vara färdigställt när ansökan om utbetalning skickas in.

https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/rotochrut.4.2ef18e6a125660db8b080002674.html

J Jansson69 skrev:
Varför skulle inte vågen kunna godkännas?
För att det ska vara någon form av remsa obruten i vinkeln mellan golv och vägg. Hur man drar den över en våg får någon förklara i så fall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Tommy Widström skrev:
För att det ska vara någon form av remsa obruten i vinkeln mellan golv och vägg. Hur man drar den över en våg får någon förklara i så fall.
Det går väl att sätta tätskiktet och remsan innan man spacklar upp vågen?

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.