S serene skrev:
Det var inte helt enkelt att försöka få tag i någon besiktningsman när man inte bor i storstaden. Hur snabbt inpå renovering behöver man göra besiktning? Det hade ju varit tråkigt om man inte hinner i år och sen står man där hela julen med ett badrum som inte går att använda?
Har någon info om ungefärlig kostnad också för en besiktning?
Beror lite på hur långt dom behöver åka, men runt 5000.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S serene skrev:
Det var inte helt enkelt att försöka få tag i någon besiktningsman när man inte bor i storstaden. Hur snabbt inpå renovering behöver man göra besiktning? Det hade ju varit tråkigt om man inte hinner i år och sen står man där hela julen med ett badrum som inte går att använda?
Kontakta Badrumsbesiktningar.

S serene skrev:
Hjälp. Titeln är så som jag känner just nu. Allt känns helt förstört.

Nyblivna husägare där badrummen var orörda sen tidigt 90-tal. Vi ville därför renovera ett badrum direkt, vilket vi nu håller på med. I princip allt har gått snett och jag är påväg in i väggen.

Detta ska handla framförallt om det senaste helvetet som är kakelsättningen. Men hela resan har varit skit. Rörmokaren som också är totalentreprenör har bl a försökt bygga igen ett skadat golvvärmerör som snickaren sågat i trots att det låg synligt, samt försökt undgå att följa branschreglerna, monterat golvbrunnen snett, tänkt skriva avvikelser utan att meddela mig osv. Under tiden idiotförklarat mig och försökt slingra sig när jag påpekat felen och krävt åtgärd. Förtroendet är alltså noll för dessa.. badrummet skulle varit klart nu men är såklart försenat pga alla jävla misstag och fel de gjort.

Kakel ska upp på halva väggarna, halva ska målas. Målaren är toppen. Sen börjar helvetet igen.. kakelsättaren började i torsdags och hann nästan halva rummet. Det såg bra ut. På fredagen fortsatte han och kaklade klart, slarvigt i vinklar och hörn har jag sett nu i efterhand. De frågade mig vilken fog jag ville ha och jag har alltid sagt ljusgrå, även i mejl till rörmokaren som är totalentreprenör har jag skrivit ljusgrå. Kakelsättaren åkte och köpte fogen samma dag på fredagen. Direkt började de smacka upp den minuter efter att de kaklat färdigt. Nu i efterhand har jag lärt mig att det bör torka minst ett dygn. Jag såg då att fogen såg mörk ut ”är det där ljusgrå?” Frågar jag. Får svar att ”ja, den ser mörk ut men ljusnar när det torkar” OKEJ! Jag litar på honom! Kakelsättarna känns stressade, de gör klart alla fogar på väldigt kort tid sista 2 h av dagen och drar hem.

Sen kollar jag ju i badrummet såklart och får panik. Massa ojämna fogar, vinklarna ser för jävliga ut. Man har använt en ful list vid fönstret som jag INTE godkänt utan denna skulle endast användas i dusch mellan kakel och det målade!!! Troligtvis har kaklet åkt runt i samband med fogning eftersom man inte lät det torka. Sen det bästa av allt - fogen är fel färg. Jag gav det en natt men fogen är inte ljusgrå ändå. Jag tjuvtittade på hinken han köpt - SANDGRÅ! HUR kan man misslyckas med att köpa rätt fog? Fogen är för mörk och brun. Man har lyckats använda rätt mjukfog, vilket gör att det tydligt syns att hårdfogen inte är ljusgrå.

Hjälp!!! Jag har NOLL förtroende för vår totalentreprenör rörmokaren. Jag har inte förtroende för någon längre. Vad ska man göra??? Lägger upp lite bilder på fogen och slarvet.. jag mår fruktansvärt dåligt över detta helvete.

Alla företag är auktoriserade, kan ge intyg som krävs osv. Totalentreprenören är välkänd med gott rykte.
Betalar du så är resan över för dig det kan Ja garantera. Är du inte nöjd så ska du kriga på och hörd är du bara så länge som du håller i pengarna.

Kan allt utantill, bygger hus nu ett år där jag är byggherre.

H
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju så många fler moment när det ska plattsättas plus att gissningsvis 90% av alla badrum som renoveras innehåller kakel & klinker jämfört med 10% som görs med plastmatta och då är det inte konstigt att det är detta som oftast diskuteras.
(siffror tagna ur luften gissningsvis som sagt men nog inte helt ute och cyklar)
Så kan det vara. Hoppas bara att de som lägger matta/tapet gör ett bättre jobb då jag själv är inne på det.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte speciellt många vill ha en duschkabin i sitt nyrenoverade badrum (duschrum).
Nej, majoriteten verkar föredra kliniker och kakel samt spruta vatten på väggar och golv. Själv är jag mer ekonomisk och praktisk lagd. Sen tycker jag inte duschkabiner är fula och gillar tanken på att begränsa vattenspridningen. Däremot ska kabinen gärna vara av större modell så det inte blir trångt.

Den kakelmästaren som satte kaklet i början av tråden, monterade på fri hand. Vitt kakel i tunnelbansstil med ojämna fogar, del av amatörmässig badrumsrenovering diskuterad i forumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt amatörmässigt gjorde jag detta.
Finn ett fel.

Vitt kakel monterat ovanför en marmorerad köksbänk, med ojämna fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nödvändigt att den som ska leva på detta måste göra ett fullgott jobb, i vart fall ute på glesbygden för där är det är glesare med kunder.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Den kakelmästaren som satte kaklet i början av tråden, monterade på fri hand.[bild]

Finn ett fel.

[bild]

Nödvändigt att den som ska leva på detta måste göra ett fullgott jobb, i vart fall ute på glesbygden för där är det är glesare med kunder.
Vill du veta ”felen”?

Ja.

H Hybro skrev:
Ja.
Ojämnt tvättad fog,
Linjerar inte i hörnet. Plattan som möter listen upp mot skåp är kapad,
Lister ser ut att vara för stor för tjockleken av platta,
Kladdigt utsmetad silikon.
Av det jag kunde se av bilden.

Härligt med feedback från proffs.
Men som sagt jag är amatör och inget jag tagit betalt för.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Härligt med feedback.
Men som sagt amatör och inget jag tagit betalt för.
Så länge du är nöjd så är jag nöjd :)

- Du hade bara ett fel😉

Listen är av rätt storlek.

- Hur hade du tänkt gjort med plattorna under skåpet (hela vägen) om inte kapa på höjden, för att få en fin o jämn fog mot skåpet hela vägen?

Redigerat:
H Hybro skrev:
- Du hade bara ett fel😉

Listen är av rätt storlek.

- Hur hade du tänkt gjort med plattorna under skåpet (hela vägen) om inte kapa på höjden, för att få en fin o jämn fog mot skåpet hela vägen?
Man kapar upp mot skåp, men jackar ur och går upp till hel platta just mot listen.😉

H Hybro skrev:
Den kakelmästaren som satte kaklet i början av tråden, monterade på fri hand.[bild]

Finn ett fel.

[bild]

Om jag ska vara petig hade jag bytt plats på passbitarna på kortväggen. Då hade det sett ut som att det var hela plattor dvs att du fortsatt med biten som blev över. Men det är tycke och smak.🙂

Ville ha tre stora plattor längst ned.

S serene skrev:
Du måste besikta innan du betalar, annars har du inget att förhandla med!

så i och med att du vill få 50% och samtidigt behöver ge dem tid att åtgärda felen, så behöver du tyvärr besikta omgående, så ring runt och jaga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.