73 955 läst ·
177 svar
74k läst
177 svar
Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum
Klart godkänt av en icke plattsättare till vardags😉H Hybro skrev:
Bästa ”vågen-antagonisterna” 😉T Tommy Widström skrev:
▪️Nu kommer äntligen svaret! Så roligt att följa oron för att det inte går att täta ordentligt pga vågens utformning. Speciellt Sigma TW och Dr B.
▪️Varför i hela världen kommer man fram till frågan som Sigma TW ställde: ”- Främst är jag intresserad över hur du fått någon form av remsa att fortlöpa hel i vägg/golv-vinkeln?” Varför skulle man behöva en remsa?
▪️Om man är en skicklig civilingenjör och lite uppfinningsrik, är lösningen väldigt enkel; vågen är gjord av formfast våtrumsskiva som formats till en våg. Samma typ av våtrumsskiva som man bygger inramningar av badkar mm. Alltså klarar den alla typer av ”strapatser” som den ev kan utsättas för i ytterkanten av ett duschutrymme. Glöm inte bort att vågens höjd endast är 4-5 cm.
▪️MEN FÖRST, självklart har utrymmet tätats enligt alla regler för tätskiktet i vinkeln mellan golv och vägg. Precis som man alltid ska göra.
▪️DÄREFTER har vågen formats av en tjock våtrumsskiva, monterats ovanpå tätskiktet och sedan har hela golvet fått klinker monterat enligt anvisningar. Jag förstår att detta är att tänka utanför boxen och detta har heller ingen begärt. (Nej, vågen är INTE gjord av flytspackel)
▪️Oavsett fall i duschutrymmet, så har jag ännu inte sett något badrumsgolv där vattnet runnit ”med en jävla känsla” ner mot golvbrunnen. Vattnet tar tid på sig och stannar upp i fogskarvarna och på klinkern. Oftast brukar folk ha en skrapa eller trasa för att skynda på processen. Inte kliver man ut i ev vatten som hamnat utanför, i väntan på att det sakta makar sig mot golvbrunnen. Man vill ju bli torr även om fötterna 🦶🐾
Jaja. Ser ut som skit gör det hur som helst.B Byggahus48 skrev:Bästa ”vågen-antagonisterna” 😉
▪️Nu kommer äntligen svaret! Så roligt att följa oron för att det inte går att täta ordentligt pga vågens utformning. Speciellt Sigma TW och Dr B.
▪️Varför i hela världen kommer man fram till frågan som Sigma TW ställde: ”- Främst är jag intresserad över hur du fått någon form av remsa att fortlöpa hel i vägg/golv-vinkeln?” Varför skulle man behöva en remsa?
▪️Om man är en skicklig civilingenjör och lite uppfinningsrik, är lösningen väldigt enkel; vågen är gjord av formfast våtrumsskiva som formats till en våg. Samma typ av våtrumsskiva som man bygger inramningar av badkar mm. Alltså klarar den alla typer av ”strapatser” som den ev kan utsättas för i ytterkanten av ett duschutrymme. Glöm inte bort att vågens höjd endast är 4-5 cm.
▪️MEN FÖRST, självklart har utrymmet tätats enligt alla regler för tätskiktet i vinkeln mellan golv och vägg. Precis som man alltid ska göra.
▪️DÄREFTER har vågen formats av en tjock våtrumsskiva, monterats ovanpå tätskiktet och sedan har hela golvet fått klinker monterat enligt anvisningar. Jag förstår att detta är att tänka utanför boxen och detta har heller ingen begärt. (Nej, vågen är INTE gjord av flytspackel)
▪️Oavsett fall i duschutrymmet, så har jag ännu inte sett något badrumsgolv där vattnet runnit ”med en jävla känsla” ner mot golvbrunnen. Vattnet tar tid på sig och stannar upp i fogskarvarna och på klinkern. Oftast brukar folk ha en skrapa eller trasa för att skynda på processen. Inte kliver man ut i ev vatten som hamnat utanför, i väntan på att det sakta makar sig mot golvbrunnen. Man vill ju bli torr även om fötterna 🦶🐾
Hmm... Hur kan det vara 17 cm? Brunnsilen är väl 20 cm och klinkersen är isåfall 10x10? Det kan max vara runt 13 cm till kaklet. Och om kaklet är ca 8mm plus lite fix så kanske du har 14 cm till tätskiktet.B Byggahus48 skrev:
Men det innebär ju att den formfasta våtrumsskivan badar i vatten när det blir blött. Klarar den verkligen det? Är det inte tanken att det skall rinna av vertikalt för en sådan skiva. Man har ju tätskiktet av en anledning..
Men det kanske funkar. Vad vet jag.
Men det kanske funkar. Vad vet jag.
Tycker att det ser bra ut och är modigt att lägga ut ett annorlunda arbete, sedan ska man inte bry sig så mycket av vad vissa skriver det är förmodligen bara avundsjuka som vanligt i detta land..B Byggahus48 skrev:Bästa ”vågen-antagonisterna” 😉
Jag tror inte någon är avundsjuk utan vi vill veta hur det där skall fungera tekniskt. Och när man höjer rösten och börjar med påhopp och svävar iväg allmänt så blir det liksom ännu mer misstänkt istället för att sakligt förklara varför och hur något fungerar.J Jansson69 skrev:
▪️Helt rätt; ”Vad vet du?”Dr Benz skrev:
▪️”Den formfasta våtrumsskiva badar i vatten….” Hur tänker du där? Det är ett duschutrymme inte ett badkar! Vattnet blir väl aldrig stående i ett utrymme med både fall och golvbrunn. Jag har aldrig duschat någonstans där ”golvet badar i vatten”. Hur skulle det då fungera i era korrekta duschar utan vågen? Fylls hela badrumsgolvet med flera cm vatten när ni duschar?
▪️Vet du ens vad en våtrumsskiva är och hur de fungerar? Ta reda på det!
▪️Jag gjorde en för mig kul och snygg inredningsdetalj och begär inte att ni ”5” ska gilla den. Ni vet inget om hur den funkar, utan spekulerar bara utifrån vad ni känner till från era tidigare liv. Och nej, det kommer inte att bli en vattenskada just där vågen är, det är bara trams och njuggt att ens påstå något sådant.
Det krävs ingen ingenjörsexamen för att förstå hur en luxskiva fungerar. Men att bygga en ”våg” som en inredningsdetalj tror jag är bullshit, fallet blev bedrövligt och därför gör man en sån hittepålösning.B Byggahus48 skrev:▪️Helt rätt; ”Vad vet du?”
▪️”Den formfasta våtrumsskiva badar i vatten….” Hur tänker du där? Det är ett duschutrymme inte ett badkar! Vattnet blir väl aldrig stående i ett utrymme med både fall och golvbrunn. Jag har aldrig duschat någonstans där ”golvet badar i vatten”. Hur skulle det då fungera i era korrekta duschar utan vågen? Fylls hela badrumsgolvet med flera cm vatten när ni duschar?
▪️Jag gjorde en för mig kul och snygg inredningsdetalj och begär inte att ni ”5” ska gilla den. Ni vet inget om hur den funkar, utan spekulerar bara utifrån vad ni känner till från era tidigare liv. Och nej, det kommer inte att bli en vattenskada just där vågen är, det är bara trams och njuggt att ens påstå något
Men vad vet jag med min ingenjörsexamen och 18års erfarenhet av att bygga våtrum.
Ok. Det blir så mkt text varje gång och det är en sån öm tå för dig. Men jag skall försöka svara bäst jag kan så slipper du fundera och fantisera.B Byggahus48 skrev:▪️Helt rätt; ”Vad vet du?”
▪️Jag gjorde en för mig kul och snygg inredningsdetalj och begär inte att ni ”5” ska gilla den. Ni vet inget om hur den funkar, utan spekulerar bara utifrån vad ni känner till från era tidigare liv. Och nej, det kommer inte att bli en vattenskada just där vågen är, det är bara trams och njuggt att ens påstå något sådant.
1. Om en våtrumsskiva som ligger på fel sida fuktspärren. Dessutom på golvet, har jag ingen aning om vad den tåler. Dock blir det ju så att den ”badar” i vatten eftersom man har gjort en kulle. Vattnet tränger ner i den då.
2. Du har väl skapat kanten för att förhindra vatten att komma iväg. Då blir det ju stående och sugs upp av underlaget?
3. Nej jag duschar i badkaret. Jättehöga vallar av metall. Gjorda för att hantera vatten.
4. Nej jag har aldrig påstått att jag vet. Dock har jag hyfsad teknisk kunskap om mycket. Jag kommer inte ta reda på det då det finns mycket andra viktigare saker för mig att veta. Middagsbestyren är t ex fortfarande en utmaning.
5. Japp det är en kul detalj. Det enda folk har undrat är hur det tekniskt fungerar då det inte tillhör det normala att göra så. Initialt var jag frågande innan vi fick reda på att det fanns ytterligare en brunn.
6. Precis vi vet ingenting om hur detta fungerar i praktiken då det avviker från gängse normer. Men du verkar inte heller riktigt kunna svara på det utan blir defensiv. Det blir ingen diskussion utan mer att du har rätt och att alla andra skall skita i det. Fast man bara är nyfiken. Känslan blir att du vet om att det inte blivit bra men skall till varje pris försvara det därför att det blir jobbigare att inse fakta.
Jag hävdar fortfarande att detta skulle få mig att fundera över det mesta som renoverats på huset då man väljer att göra en sån här lösning. Men du vill inte sälja till mig och jag vill inte köpa av dig.
▪️Vad vet du om fallet i min dusch? INGENTING!F Fjonken skrev:
▪️Vågen är byggd som en kul grej, men fallet är precis byggt som det ska vara. Tänk att det är så svårt att få in det huvudet.
▪️JAG har alltid tyckt det är fult med en limmad stående plastkant, eller ”låda” och därför blev det en våg. Ingen av er behöver oroa sig för mitt hus kommer ALDRIG att kunna köpas av någon av er.
▪️Du och några till här tror att vågen är byggd som en kompensation för något som misslyckades, men så är det inte. Ni vill att det SKA VARA SÅ, men ni har FEL. Då spelar varken dina 18 år eller de s k 30 åren någon roll.
Då människan med "vågen" uppenbarligen är 5000 år gammal och inte fattar hur badrum byggs idag lägger jag upp en bild på det senaste badrummet jag gjorde. Så här bygger man idag. Det finns ingenting att slå i tårna i någonstans. Allt är helt slätt.
Den stora ytan i badrummet har fall åt rätt håll, varken mer eller mindre, och inne i själva duschen har man ett kraftigt fall.
Vattnet från golvet är borta innan man hinner säga pepparkaka.
Efter det monterar man duschvägg/väggar, draperi eller vad man kan tänkas vilja ha.
Tråddeltagarna får själva välja vilket dom tycker är snyggast och mest praktiskt.
Den stora ytan i badrummet har fall åt rätt håll, varken mer eller mindre, och inne i själva duschen har man ett kraftigt fall.
Vattnet från golvet är borta innan man hinner säga pepparkaka.
Efter det monterar man duschvägg/väggar, draperi eller vad man kan tänkas vilja ha.
Tråddeltagarna får själva välja vilket dom tycker är snyggast och mest praktiskt.