Dr Benz Dr Benz skrev:
Man kan ju ha fuktspärren längs med golvet och bara flytit kullen. Jag hoppas att det är så…
Nja.. Flytspackel tål inte vatten. Fix får man inte bygga sådär med. Det enda alternativet skulle i så fall vara ett fuktstabilt snabbt handspackel typ Ardex A46 eller liknande som han har spacklat uppepå tätskiktet med. Vilket jag tvivlar starkt på att han har gjort.

En riktig skitkonstruktion är det i alla fall. Ur alla hänseenden. Finns inte en chans i världen att en besiktningsman hade godkänt "vågen".

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Duger inte den andra brunnen?
Jo det framkom ju sedan. Men det fanns ju ett badrum till eller toalett dessutom.

Finns väl iofs. flytspackel som tål vatten, tror jag. Men det är inte det normala.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
T Tommy Widström skrev:
Nja.. Flytspackel tål inte vatten. Fix får man inte bygga sådär med. Det enda alternativet skulle i så fall vara ett fuktstabilt snabbt handspackel typ Ardex A46 eller liknande som han har spacklat uppepå tätskiktet med. Vilket jag tvivlar starkt på att han har gjort.

En riktig skitkonstruktion är det i alla fall. Ur alla hänseenden. Finns inte en chans i världen att en besiktningsman hade godkänt "vågen".
Det visste jag inte. Då blir jag ännu mer avig till denna lösningen. Jag hoppas iaf inte att fuktspärren följer formen…

S serene skrev:
Det var ett urplock av de sämsta partierna. Jobbet görs redan om 👍🏻

vi har valt en ljusgrå fog. Vill ändå att fogen ska synas lite. Det var plattsättaren som valde fel fogfärg och som du skriver framhävs alla misstag ännu mer då. Hade inte fogen varit så mörk kanske jag hade kunnat förbise en del, men absolut inte allt.
Skönt att det löste sig! Så snabbt också.
(Vi lägger så stora pengar på våra våtrum och givetvis ska man bli nöjd. Eller liksom 95% nöjd.)

• Gilla
serene och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men det fanns ju ett badrum till
Ja där kanske det är olyckligt. Svårt att veta utifrån den info som finns.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
B Byggahus48 skrev:
▪️ Ja, ”bevisningen” är det endast 17 cm till brunnens ytterkant, där fyrkanten på brunnen börjar.
▪️ Ja, vi byggde en vall för att ha en avgränsning, men själva duschutrymmet är 100 cm brett och 130 cm djupt och jag känner mig väldigt övertygad om att det mesta vattnet hamnar i brunnen och inte utanför vågen på golvet.
▪️ Jag har faktiskt ytterligare ett badrum som är mycket mindre. Även detta har en våg. Och jag kan meddela att ytterst lite vatten hamnar på golvet utanför vågen. Det händer endast om man riktar vattenstrålen ut från duschytan, men även det löser man enkelt genom att man städar upp efter sig när man duschat klart. FÖR DET GÖR VÄL ALLA? Torkar av och lämnat det enligt principen ”lämna badrummet som du själv vill finna det”
▪️ Hur stort är ditt duschutrymme? Lägg gärna upp lite bilder 😉 Vill gärna se hur ett optimalt badrum ser ut, så jag kan lära mig något nytt.
Du behöver inte bli kränkt nu för det var inte min avsikt med att ifrågasätta vågen på golvet och jag syftar definitivt INTE till vattnet innanför vågen på samma sida som brunnen utan snarare om det skulle hända något med toalettstol och blandare vid vasken för de är ju nog placerade utanför vågen...
Men det trodde jag ALLA förstod. 😱😉

Jag behöver inte lägga upp några bilder för att vara övertygande i att OM man gör korrekt fall så behövs det inga vågor. ;)
Mitt ena badrum har en dusch som är 100cm bred och 170cm djup med ränna längst in och rejält bra fall utan vågor.
Det andra badrummet har en dusch/badzon på 120x 220cm med två fall, ett för dusch och ett för badkaret men inte heller där behövs några vågor. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du behöver inte bli kränkt nu för det var inte min avsikt med att ifrågasätta vågen på golvet och jag syftar definitivt INTE till vattnet innanför vågen på samma sida som brunnen utan snarare om det skulle hända något med toalettstol och blandare vid vasken för de är ju nog placerade utanför vågen...
Men det trodde jag ALLA förstod. 😱😉

Jag behöver inte lägga upp några bilder för att vara övertygande i att OM man gör korrekt fall så behövs det inga vågor. ;)
Mitt ena badrum har en dusch som är 100cm bred och 170cm djup med ränna längst in och rejält bra fall utan vågor.
Det andra badrummet har en dusch/badzon på 120x 220cm med två fall, ett för dusch och ett för badkaret men inte heller där behövs några vågor. ;)
Såklart det inte behövs nån våg. Det är en hobbyfixargrej för någon som inte klarar av att göra ett korrekt fall. Jag har varit plattsättare i snart 30 år, och jag har aldrig ens sett en våg.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Alfredo Alfredo skrev:
Då så. Jag uppfattar att de oroliga kommentarerna enbart gällde om det inte hade funnits en ytterligare brunn.
Framkommer ju dock inte om de två brunnarna är på vars en sida av vågen... ;)🙃

J
T Tommy Widström skrev:
Varför skulle inte vågen kunna godkännas?

S serene skrev:
Rörmokaren har skickat det vidare till plattsättare som ska ta kontakt med mig för åtgärd. Borde kanske ändå ta in en besiktningsman men då blir det ju när allt är färdigställt? En slutbesiktning? Bör detta göras innan fakturan är betald eller spelar det ingen roll?
Jag kontaktade besiktningsman direkt, när jag skulle göra badrum i ett nybyggt hus. Entreprenören tyckte jag var dum i huvudet då kontroller ingick i hans åtagande. Besiktningsmannen gick igenom med byggarna, rörmokaren och plattsättaren vilka kontroller han tänkte utföra och när och citat "Fläska på ordentligt med flytspackel så fallen blir ordentliga" Vid första kontroll var det bakfall i duschen. Med andra ord: Även när man talar om för byggare vad som kontrolleras så gör de inte alltid rätt ändå. Lärdom: Förtroende är bra KONTROLL är bättre!
I ditt fall: stoppa bygget! Ta in besiktningsman och berätta dina iakttagelser så får hen besiktiga och därefte ta beslut om eventuella åtgärder. Råd 2: Betala INGA fakturor, förrän åtgärdsplan är framtagen efter besiktning.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Framkommer ju dock inte om de två brunnarna är på vars en sida av vågen... ;)🙃
Jag tolkade nog "Det finns ytterligare en brunn i badrummet, men den lutar mot badkaret." så i alla fall... 😀

BirgitS BirgitS skrev:
Hur är responsen när du tar upp det här med rörmokaren?
Om han fortsätter att förneka att det finns felaktigheter bör du nog ta in en besiktningsman, t.ex. via BKR. De har kunskap om hur det ska vara och om det inte rättas så ryker BKR-behörigheten för det företaget.
Vi hade ett företag som skulle följa GVK men gjorde stora fel, inklusive gentemot GVK i att de inte anmälde i förväg till dem utan gjorde anmälan först efter att vi begärt ut dokumentation av den. Dvs de hade inte tänkt anmäla, troligen för att slippa betala något men det är mitt antagande. GVK brydde sig inte ett dugg när jag skrev till dem. Tyckte att vi skulle ta det med hantverkaren.
Jag upptäckte att det var fel eftersom det i protokollet, som skulle ha skrivits efter tätskikt men innan klinker men som uppenbart var skrivet i efterhand, inte fanns något om avvikelse som hade nämnts i förväg och när jag kollade upp vad som skulle ha noterats som avvikelse upptäckte jag utförandekrav som inte följts men som noterats som efterlevda. Hantverkarna var skitsura på oss för att vi var gnälliga, trots att det vi påpekade (MYCKET mer än detta) var extremt tydligt felaktigt utfört.

J
GVK och säkervatten certifierade företag betyder inte att dom på något sätt är duktigare än vanliga företag utan certifieringar..

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B
T Tommy Widström skrev:
Såklart det inte behövs nån våg. Det är en hobbyfixargrej för någon som inte klarar av att göra ett korrekt fall. Jag har varit plattsättare i snart 30 år, och jag har aldrig ens sett en våg.
▪️ Vem har sagt att det BEHÖVS en våg? Inte jag iaf! Jag har skrivit att JAG VILLE HA DEN, istället för en ful kantlåda som det ofta är. Du borde inte vara så arrogant och skriva nedlåtande om andra människors idéer. ”Hobbyfixargrej för någon som inte klarar av att göra ett korrekt fall” - vad vet du om det? Det är ett mycket bra fall i duschutrymmet!
▪️Självklart har DU inte sett någon ”våg”. Menar du att det DU SETT skulle vara en måttstock för omvärlden? Och vad säger att en plattsättare från M sett allt? Att du sedan skriver att du varit plattsättare i snart 30 år, är ju imponerande. Skarvar du lite där, eller 😉 är det för att det låter mer ”förtroendeingivande”? Nioårig grundskola var väl obligatorisk även 1995?

▪️ Och så en lektion som kanske missades i årskurs nio: VAD ÄR ÖDMJUKHET?

▪️Ödmjukhet är när styrkan inte behöver applåder.
▪️Den som är trygg i sig själv behöver inte tala högst.
▪️Ödmjukhet är tyst självförtroende.
▪️Storhet viskar - den skriker inte.
▪️Ödmjukhet är att veta sitt värde utan att trycka ner andras.
▪️ Ödmjukhet är när egot kliver åt sidan och människan får plats.
▪️ Ödmjukhet är makt utan behov av publik.
▪️ Den som vet vad den är, behöver inte bevisa det.

❤️ Läs och begrunda, ha en fin dag i M ❤️

• Gilla
  • Älska
  • Haha
MaKrBr och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.