72 339 läst ·
170 svar
72k läst
170 svar
Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum
▪Ja, jag visste att det fanns en ”risk” med att lägga upp bilderna över mitt badrum, för detta forum är ju sådant att man letar felen. Mitt hus är från 1921 och man får anpassa sig så gott det går. Ofta bygger man en ful ”låda” som ska hindra vattnet, men JAG TYCKER min våg är coolare. Helt okej att den inte passar alla här i forumet, men huvudsaken är att JAG ÄR NÖJD, då det är jag som bor här. Nästa köpare får väl riva och göra om isf.Dr Benz skrev:
▪️Vill också tala om att badrummet är stort och inte färdigbyggt. Det är bra fall mot brunnen, har testats. Sedan ska det faktiskt komma antingen en glasdörr, eller ett draperi, inte bestämt ännu. Det finns ytterligare en brunn i badrummet, men den lutar mot badkaret.
▪️Sedan undrar jag; hur duschar du egentligen? ”Vatten som blir stående i stora delar på golvet” - va? Tror du att du är i simhallen och kan svänga runt som en galning med duschen? SJÄLVKLART torkar man upp ev vatten som kommit utanför, antingen med trasa, mopp eller skrapa. De flesta har mycket mindre badrum än detta och skulle man spruta vatten runt sig där, skulle alla saker bli blöta! Som sagt; det är mitt badrum och jag är ”fett” stolt över mitt badrum med tillhörande våg.
▪️Har du själv kommit på något nytt och spännande som du vill visa för oss här i forumet? Jag sitter här i spänd förväntan…. Ha en fin vecka, snart kommer tomten….🎅
Nu ska jag inte strö salt i såren men... Har du haft problem med hantverkarna under bygget skulle jag vara mer orolig för hur tätskiktet ser ut. Visste, kakel tar det mesta vattnet men utan ordentligt tätskikt, framför allt mot yttervägg, kan det gå åt pipsvängen.
Kan hålla med vad många säger om kakelsättningen med bred fog som nu förhoppningsvis blir tunnare.
Lycka till med det sista!
Kan hålla med vad många säger om kakelsättningen med bred fog som nu förhoppningsvis blir tunnare.
Lycka till med det sista!
Det ser inte bra ut, jag tror att jag som amatör och knapot vet hur man sätter kakel lyckats bättre.S serene skrev:Hjälp. Titeln är så som jag känner just nu. Allt känns helt förstört.
Nyblivna husägare där badrummen var orörda sen tidigt 90-tal. Vi ville därför renovera ett badrum direkt, vilket vi nu håller på med. I princip allt har gått snett och jag är påväg in i väggen.
Detta ska handla framförallt om det senaste helvetet som är kakelsättningen. Men hela resan har varit skit. Rörmokaren som också är totalentreprenör har bl a försökt bygga igen ett skadat golvvärmerör som snickaren sågat i trots att det låg synligt, samt försökt undgå att följa branschreglerna, monterat golvbrunnen snett, tänkt skriva avvikelser utan att meddela mig osv. Under tiden idiotförklarat mig och försökt slingra sig när jag påpekat felen och krävt åtgärd. Förtroendet är alltså noll för dessa.. badrummet skulle varit klart nu men är såklart försenat pga alla jävla misstag och fel de gjort.
Kakel ska upp på halva väggarna, halva ska målas. Målaren är toppen. Sen börjar helvetet igen.. kakelsättaren började i torsdags och hann nästan halva rummet. Det såg bra ut. På fredagen fortsatte han och kaklade klart, slarvigt i vinklar och hörn har jag sett nu i efterhand. De frågade mig vilken fog jag ville ha och jag har alltid sagt ljusgrå, även i mejl till rörmokaren som är totalentreprenör har jag skrivit ljusgrå. Kakelsättaren åkte och köpte fogen samma dag på fredagen. Direkt började de smacka upp den minuter efter att de kaklat färdigt. Nu i efterhand har jag lärt mig att det bör torka minst ett dygn. Jag såg då att fogen såg mörk ut ”är det där ljusgrå?” Frågar jag. Får svar att ”ja, den ser mörk ut men ljusnar när det torkar” OKEJ! Jag litar på honom! Kakelsättarna känns stressade, de gör klart alla fogar på väldigt kort tid sista 2 h av dagen och drar hem.
Sen kollar jag ju i badrummet såklart och får panik. Massa ojämna fogar, vinklarna ser för jävliga ut. Man har använt en ful list vid fönstret som jag INTE godkänt utan denna skulle endast användas i dusch mellan kakel och det målade!!! Troligtvis har kaklet åkt runt i samband med fogning eftersom man inte lät det torka. Sen det bästa av allt - fogen är fel färg. Jag gav det en natt men fogen är inte ljusgrå ändå. Jag tjuvtittade på hinken han köpt - SANDGRÅ! HUR kan man misslyckas med att köpa rätt fog? Fogen är för mörk och brun. Man har lyckats använda rätt mjukfog, vilket gör att det tydligt syns att hårdfogen inte är ljusgrå.
Hjälp!!! Jag har NOLL förtroende för vår totalentreprenör rörmokaren. Jag har inte förtroende för någon längre. Vad ska man göra??? Lägger upp lite bilder på fogen och slarvet.. jag mår fruktansvärt dåligt över detta helvete.
Alla företag är auktoriserade, kan ge intyg som krävs osv. Totalentreprenören är välkänd med gott rykte.
Tyvärr läser man ofta här om hantverkare som inte håller måttet, framför allt inom våtrum.
Det är ofta välrennomerade firmor som är inblandade, med gott rykte. Tar man referens så får man givetvis tag i en som är supernöjd, men det är ändå ingen garanti.
Deras intyg och certifikat hit och dit är inte värda dyft.
Det finns bara ett sätt, göra det själv och endast ta in rörpulare för att dra rör men resten gör man själv.
Det finns folk som aldrig hållit i en hammare som får till renoveringar m.m. bättre än yrkeshantverkare.
Det är tråkigt att du fått dåliga hantverkare på halsen, tyvärr inte ovanligt idag, men vad du än gör, betala inte fakturan. Detta ska rättas till om dom så ska riva och börja om. Stå på dig och kräv att detta blir rätt gjort. Ev vän till mig råkade ut för samma som du och hon vägrade betala innan det var fixat till belåtenhet. Firman fick göra om tre gånger innan hon var nöjd.
Var stenhård och kräv att det blir rätt. Du betalar dyra pengar så det har du rätt att förvänta dig.
Lycka till.
Skulle du vara villig att betala 5000 spänn per gång besiktningsmannen kom ut?BirgitS skrev:
Du bör inte betala innan badrummet är godkänt av en besiktningsman. Sen om du vill ta in en så fort som möjligt och då få ett protokoll med anmärkningar till plattsättaren, innan det görs något mer, eller om du vill ge plattsättaren ett försök till och sen se till att felaktigheter görs om, är ju upp till dig att bestämma.
Till nästa gång: Allra bäst är ju besiktning som görs vid 3 tillfällen:
Medan man fortfarande ser avloppsrören.
Direkt efter att tätskiktet är klart.
När det anses klart.
Såklart skulle du det just nu när du läser det här, men annars tror jag att det är ytterst få som lägger ut 15 lax extra på det. Det här är trots allt ett sällsynt problem i förhållande till hur många jobb som utförs.
Oj vad det var känsligt. Jag letar inte fel. Men ser man något tydligt så bör det uppmärksammas för dem som inte känner till vad som gäller. Forumet skall vara korrekt och bygga på fakta. Sen gör individen precis vad man själv vill med sina egna saker. Om någon mindre påläst skulle vilja göra likadant så måste man vara medveten vad det innebär. Likaså med brunnen som inte ser ut att sitta korrekt. Men det kan ju vara så att det bara ser felaktigt ut.B Byggahus48 skrev:▪Ja, jag visste att det fanns en ”risk” med att lägga upp bilderna över mitt badrum, för detta forum är ju sådant att man letar felen. Mitt hus är från 1921 och man får anpassa sig så gott det går. Ofta bygger man en ful ”låda” som ska hindra vattnet, men JAG TYCKER min våg är coolare. Helt okej att den inte passar alla här i forumet, men huvudsaken är att JAG ÄR NÖJD, då det är jag som bor här. Nästa köpare får väl riva och göra om isf.
▪️Vill också tala om att badrummet är stort och inte färdigbyggt. Det är bra fall mot brunnen, har testats. Sedan ska det faktiskt komma antingen en glasdörr, eller ett draperi, inte bestämt ännu. Det finns ytterligare en brunn i badrummet, men den lutar mot badkaret.
▪️Sedan undrar jag; hur duschar du egentligen? ”Vatten som blir stående i stora delar på golvet” - va? Tror du att du är i simhallen och kan svänga runt som en galning med duschen? SJÄLVKLART torkar man upp ev vatten som kommit utanför, antingen med trasa, mopp eller skrapa. De flesta har mycket mindre badrum än detta och skulle man spruta vatten runt sig där, skulle alla saker bli blöta! Som sagt; det är mitt badrum och jag är ”fett” stolt över mitt badrum med tillhörande våg.
▪️Har du själv kommit på något nytt och spännande som du vill visa för oss här i forumet? Jag sitter här i spänd förväntan…. Ha en fin vecka, snart kommer tomten….🎅
Jag duschar inte. Men om du har vatten utanför kanten och det börjar läcka så måste det kunna rinna ner i brunnen. Därför är det inte lämpligt att ha en kant. Men du har ju tydligen en till brunn. Så det är ju ingen fara.
Behöver inte jaga upp sig.
Det är jättebra att du är nöjd, ingen annan behöver bry sig förrän den dagen någon skall köpa det. Så att man vet vad man köper.
Simple as that.
B Byggahus48 skrev:▪️ Ja, du, vad ska man skriva? Du har visat upp detaljerna mycket nära, men skulle du kunna visa upp helheten också?
▪️ Jag tycker ju att det i princip ALDRIG blir lyckat med kakelplattor med en massa kanter, fasade osv. Att till det välja en färgad fog, framhäver alltid alla missar någon hantverkare har gjort. Troligen hade detta badrum blivit betydligt bättre om ni valt vit fog.
▪️ Tyvärr är det väldigt få kakelsättare som noga, mäter upp väggarna INNAN de börjar kakla. Bland det viktigaste som finns är att följa det ögat uppfattar och inte att fortsätta med den kakelbit de kapade på väggen innan. Mycket viktigt att ögat uppfattar att det är en lika stor kakelbit på varje sida om t ex ett fönster och en dörr.
▪️ Samma sak i ett duschutrymme. Den vägg du ser rakt fram när du kliver in i duschen ska ha lika stora kakelplattor mot varje hörn. Sedan mäter man upp nästa vägg separat, man FORTSÄTTER INTE MED DEN KAPADE BITEN FRÅN FÖRRA VÄGGEN.
▪️ Nu kommer en massa plattsättare och andra att protestera, men det är inte vad man lärt, utan vad ögat uppfattar, som räknas. Tänk alla gånger man kommer in i badrum, där ena väggen slutar med en ful liten kakelremsa in mot hörnet! Så j-a fult och amatörmässigt! Testa att gå till era badrum och kolla hur det ser ut där. Har ni lika stora bitar på varje sida om fönstret? Har ni små smala remsor i slutet av en vägg? Vad stör er mest när ni tittar på väggarna i badrummet? Det är sådana saker man lär sig av och förhoppningsvis inte gör om det igen.
▪️ När vi gjorde vårt badrum, klippte jag till en massa bitar täckpapper, i samma storlek som kaklet. Sedan måttade vi för att få till EXAKT så att vi fick det perfekt. Vi tejpade fast bitarna och flyttade dem tills vi var nöjda. Sedan ritade vi med tuschpenna och sedan började vi kakla. Där det blev konstigt med kakelmåttet och skulle skapa konstiga små kakelremsor, valde vi att flytta ut kakakelplattorna en bit ifrån varandra och satte en remsa med mosaik i mitten över fönstret. Mosaiken var grön liksom det gröna klinkergolvet med sin gröna klinkerfog. På väggarna sitter ganska stora vita kakelplattor, med vit kakelfog. Jag är mycket stolt och nöjd med kakel- och klinkerarbetet.
▪️ Har alltid tyckt det är så trist och ohygieniskt med att bygga en fyrkantig klack in mot duschutrymmet. Svårt att hålla rent i de raka vinklarna som bildas. Så jag kom på en egen konstruktion där jag bad min kille att skapa en ”mjuk våg” av kakelremsor, som håller kvar vattnet på plats, men som är mycket lätt att hålla rent. Både snyggt och praktiskt.
❤️❤️❤️❤️
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur har du tätat den där "vågen"?Dr Benz skrev:
Oj vad det var känsligt. Jag letar inte fel. Men ser man något tydligt så bör det uppmärksammas för dem som inte känner till vad som gäller. Forumet skall vara korrekt och bygga på fakta. Sen gör individen precis vad man själv vill med sina egna saker. Om någon mindre påläst skulle vilja göra likadant så måste man vara medveten vad det innebär. Likaså med brunnen som inte ser ut att sitta korrekt. Men det kan ju vara så att det bara ser felaktigt ut.
Jag duschar inte. Men om du har vatten utanför kanten och det börjar läcka så måste det kunna rinna ner i brunnen. Därför är det inte lämpligt att ha en kant. Men du har ju tydligen en till brunn. Så det är ju ingen fara.
Behöver inte jaga upp sig.
Det är jättebra att du är nöjd, ingen annan behöver bry sig förrän den dagen någon skall köpa det. Så att man vet vad man köper.
Simple
▪️ Ja, ”bevisningen” är det endast 17 cm till brunnens ytterkant, där fyrkanten på brunnen börjar.Paul-Staffanstorp skrev:
▪️ Ja, vi byggde en vall för att ha en avgränsning, men själva duschutrymmet är 100 cm brett och 130 cm djupt och jag känner mig väldigt övertygad om att det mesta vattnet hamnar i brunnen och inte utanför vågen på golvet.
▪️ Jag har faktiskt ytterligare ett badrum som är mycket mindre. Även detta har en våg. Och jag kan meddela att ytterst lite vatten hamnar på golvet utanför vågen. Det händer endast om man riktar vattenstrålen ut från duschytan, men även det löser man enkelt genom att man städar upp efter sig när man duschat klart. FÖR DET GÖR VÄL ALLA? Torkar av och lämnat det enligt principen ”lämna badrummet som du själv vill finna det”
▪️ Hur stort är ditt duschutrymme? Lägg gärna upp lite bilder 😉 Vill gärna se hur ett optimalt badrum ser ut, så jag kan lära mig något nytt.
ROT har gjort att det finns gott om jobb även för inkompetenta hantverkare.L lbgu skrev:
Det handlar inte om vatten från duschen som hamnar utanför. Det handlar om vatten utanför som inte kan ta sig till brunnen.B Byggahus48 skrev:▪️ Ja, ”bevisningen” är det endast 17 cm till brunnens ytterkant, där fyrkanten på brunnen börjar.
▪️ Ja, vi byggde en vall för att ha en avgränsning, men själva duschutrymmet är 100 cm brett och 130 cm djupt och jag känner mig väldigt övertygad om att det mesta vattnet hamnar i brunnen och inte utanför vågen på golvet.
▪️ Jag har faktiskt ytterligare ett badrum som är mycket mindre. Även detta har en våg. Och jag kan meddela att ytterst lite vatten hamnar på golvet utanför vågen. Det händer endast om man riktar vattenstrålen ut från duschytan, men även det löser man enkelt genom att man städar upp efter sig när man duschat klart. FÖR DET GÖR VÄL ALLA? Torkar av och lämnat det enligt principen ”lämna badrummet som du själv vill finna det”
▪️ Hur stort är ditt duschutrymme? Lägg gärna upp lite bilder 😉 Vill gärna se hur ett optimalt badrum ser ut, så jag kan lära mig något nytt.
Men det visste du ju.
Hade jag varit spekulant på detta så hade jag räknat in badrumsrenovering i köpet.
Återigen. Bara men vet vad man har att göra med så får man själv avgöra vad man vill. Men man skall känna till konsekvenserna.